ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:09

Ik heb me ook aangemeld. Ik wilde altijd al donor worden, je wilt zelf toch ook ontvangen?

Ik heb het via de site gedaan en dan via DigiD, dit is echt heel makkelijk. Niet dat gedoe van vroeger dat je papieren moest aanvragen, invullen en terug moest sturen. Snap wel dat mensen dan afhaken als het teveel 'gedoe' is.

Overigens geef ik geen bloed, vind dat eigenlijk een heel eng idee. Heb ook nog nooit bloed laten prikken. :o

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:11

Volgens mij mag ik nog niet eens donor zijn?
Maar als het wel mag doe ik het waarschijnlijk wel..
Ik vraag me wel alleen af waarom veel mensen alles behalve bijvoorbeeld hun hoornvliezen afgeven?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:14

Ik geef ook geen bloed. Ik mag het niet i.v.m. diabetes type 1 en ik durf het ook niet.... :o

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:14

xBokker schreef:
Ik vraag me wel alleen af waarom veel mensen alles behalve bijvoorbeeld hun hoornvliezen afgeven?

Waarom zou jij het niet mogen zijn?

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:15

Antheman schreef:
xBokker schreef:

Omdat ik te jong ben, toch?? :o?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:19

Las van 18 tot 70 i.v.m. gezonde volwassenen kunnen de donatie van een halve liter bloed in de regel probleemloos verdragen. Kinderen en 70-plussers mogen geen bloed geven omdat de (reserve)capaciteit van sommige organen nog niet of niet meer optimaal is. In Nederland kan iemand zich aanmelden als donor vanaf de achttiende en tot de zeventigste verjaardag.

Macs

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:21

Volgens mij bepalen ouders van kinderen jonger dan 18 toch? Over orgaandonatie?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:23

Ik bedoelde bloed... :P Bij orgaandonatie zou ik het zo niet weten?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:24

Ik ben volbloeddonor en ben donor als het gaat om organen :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:24

ik ben donor, op mijn oogvliezen en huid na, dat vond ik op de een of andere manier naar. al mijn organen mogen ze hebben :) ben ook een poosje bloeddonor geweest maar gestopt ivm vermoeidheid.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:26

*\o/* Als alle nederlanders nu eens een voorbeeld aan de bokkers namen.... :+ :D

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:28

Mm ik heb net zitten lezen op http://www.sanquin.nl in die medische trefwoordenlijst en daar staat: Gewicht - Je moet minimaal 51 kg (met kleding) wegen. Je mag geen bloed geven als je minder weegt omdat dit dan risico’s geeft voor je gezondheid. Net even snel op de weegschaal gaan staan, ik weeg zelf sowieso iets onder de 50 kg maar ik kom met kleding volgens mij ook niet aan die 51 kg.. :( Ik zou het op zich wel willen want ik heb bloedprikken al zo vaak meegemaakt (en als klein kindje zat ik helemaal geïnteresseerd te kijken hoe dat dan werkt :')) dus echt eng is het voor mij niet. Het zou alleen wel een probleem kunnen vormen dat ik in het verleden wel een aantal keer ben flauwgevallen, daar heb ik al heel lang geen last van gehad maar ik heb af en toe nog steeds wel last van duizeligheid.. Nou ja, ik ga er nog maar even goed naar kijken, als ik toch wel mag doneren dan vind ik het wel de moeite waard.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:31

:= Het is ook zo wat als je moet gaan aankomen om bloed te gaan doneren....
(maar ik vind je instelling super hoor!)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:36

Girasoll, je kunt ze altijd even een mailtje sturen met je vragen :j
Ik kreeg best snel en heel vriendelijk antwoord en dan weet je het zelf ook direct zeker ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:37

xBokker schreef:
Antheman schreef:

Omdat ik te jong ben, toch?? :o?

Sorry hoor, maar ik ga niet eerst de profielen lezen. Ik weet eigenlijk niet wat de minimum leeftijd is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:39

18 (voor bloed)
(ik denk dat ze met de opmerking bedoelde dat ze het zelf ook niet zeker wist of ze wel of niet te jong was?!)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:42

Kentaro schreef:

Haha, ja inderdaad. Ik heb wel eens geprobeerd om aan te komen, maar blijkbaar is dit gewoon mijn gewicht en dat verandert niet :') Nou ja, ik kan er gezond mee leven en zolang er geen gewicht af gaat, heb ik er verder geen problemen mee. Ik ga er nog wel verder over lezen en, zoals SAKKIA al voorstelde, eventueel even mailen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:43

Girassol schreef:
Kentaro schreef:

Haha, ja inderdaad. Ik heb wel eens geprobeerd om aan te komen, maar blijkbaar is dit gewoon mijn gewicht en dat verandert niet :') Nou ja, ik kan er gezond mee leven en zolang er geen gewicht af gaat, heb ik er verder geen problemen mee. Ik ga er nog wel verder over lezen en, zoals SAKKIA al voorstelde, eventueel even mailen.

Top joh :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:48

Heerlijk hoor!!
(mijn gewicht veranderd ook maar niet, maar dat zou wel moeten... :+ )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:05

Ik ben geen donor. Ik kan het voor mezelf ethisch niet verantwoorden. Ik geloof dat een leven een leven lang duurt en iedereen op zijn tijd doodgaat, ik zal alle behandelingen wel nemen, maar een orgaan vervangen om je leven te verlengen staat me echt erg tegen.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:09

Ik ben wel donor. Ik ben van mening dat ik na mijn dood toch niks meer aan mijn organen heb, en een beetje kort door de bocht gezegd: als ze mij een beetje netjes erbij laten liggen mogen ze verder alles van me gebruiken wat ze nodig hebben :)

Frits2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:12

Anna schreef:
Ik ben wel donor. Ik ben van mening dat ik na mijn dood toch niks meer aan mijn organen heb, en een beetje kort door de bocht gezegd: als ze mij een beetje netjes erbij laten liggen mogen ze verder alles van me gebruiken wat ze nodig hebben :)

Dit is precies hoe ik er ook over denk. :)

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:12

Ik ben helaas geen donor: ik heb de ziekte van Lyme, dus het mag niet meer (ik was het altijd wel).
Ik doe nu wel mee met een grootschalig erfelijkheidsonderzoek die 30 jaar duurt, daar kunnen ze mijn bloed/lichaam wel voor gebruiken ;)

Ik vind het wel een ontzettend goed ding! Bloed geven ook!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:14

verootjoo schreef:
Ik ben geen donor. Ik kan het voor mezelf ethisch niet verantwoorden. Ik geloof dat een leven een leven lang duurt en iedereen op zijn tijd doodgaat, ik zal alle behandelingen wel nemen, maar een orgaan vervangen om je leven te verlengen staat me echt erg tegen.

Dat kan ... maar dat hoeft je toch niet te weerhouden om de jouwe weg te geven als het je tijd is ?

Van mij mogen ze alles gebruiken wat van nut kan zijn :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:19

Shirley schreef:
verootjoo schreef:

Dat kan ... maar dat hoeft je toch niet te weerhouden om de jouwe weg te geven als het je tijd is ?

Van mij mogen ze alles gebruiken wat van nut kan zijn :D

Jewel, ik ga in mijn geheel mijn graf in. Ik ben erop tegen dat mijn organen gebruikt worden voor technologie waar ik niet achter sta.