Een menstruatiecup: do or don't?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: Een menstruatiecup: do or don't?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:54

Nooit last van gehad dat de wc verstopt raakt doordat ik de tampon in de wc weggooi.

Divacup blijft een raar ding iets, maar het lijkt me wel veel milieuvriendelijker als ik dit alles zo lees, maar nee ik ben niet om en ook niet ervan overtuigd, dit ivm geklooi om eruit te halen en schoon te krijgen en dat vacuumgedoe, lijkt me niet goed voor de slijmvliezen binnenin?????????????? of hoe zit dat?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:03

Vanwaar lijkt je dat niet goed dan? Tampons ontregelen juist de balans in je vagina doordat het alle vocht eraan onttrekt, de mooncup doet dit niet.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:06

Bovendien is het echt geen groot vacuüm, het is maar een klein drukverschil.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 09:50

dammie1 schreef:
@Monia, zou je nog een poging willen doen het eruit halen te verduidelijken. Ik zit er vreselijk mee te worstelen, en het doet pijn om dat randje eruit te halen. Wat is de bovenwand van de cup?
Erin doen is geen probleem: alleen gaat ie veel verder naar binnen dan ik wil, Ik kan net wel het uiteinde te pakken krijgen (bij mij een rondje, ik heb meluna), daar moet ik dan aan trekken, om bij de rest van cup te komen, en vervolgens probeer ik een vinger erbij te frotten, zodat ik het vacuüm kan verbreken.

Met de bovenwand bedoel ik dat randje. "Wand" is inderdaad geen goeie woordkeuze, gezien het een opening is. Bij mij kruipt hij ook dieper dan ik hier al las (dat de schaamlippen het teutje net bedekken). Bovendien zit hij bij mij niet zo comfortabel, zo laag. Ik moet mijn vinger toch aardig naar binnen brengen om erbij te kunnen...

Ik zal van in het begin uitleggen hoe ik mijn cup er meestal uithaal. Bij voorbaat mijn excuses voor de details :) Ik breng mijn rechtermiddenvinger naar binnen, en haak hiermee achter de basis van de cup. Ik verbreek het vacuüm door die basis tegen de wand van mijn vagina te duwen. Ik duw hierbij naar rechtsvoor, dus de deuk bevindt zich linksachter. Vervolgens blijf ik met mijn vinger in de deuk haken om de cup wat lager te trekken. Als hij wat lager zit, maar er net niet uitsteekt, neem ik de basis vast met duim, wijs- en middenvinger, en draai de cup tot de deuk zich vooraan bevindt. Hierbij zorg ik er wel voor dat er steeds één van die vingers in het deukje blijft, zodat hij zich niet opnieuw vacuüm zuigt. Als de deuk zich vooraan bevindt, neem ik de cup wat hoger vast, en zorg ik ervoor dat ook het bovenste deel van de cup ingedeukt raakt. In dezelfde beweging haal ik hem er iets meer uit, en breng ik hem in een rechte positie (t.o.v. de grond). Eerst komt de voorzijde van het randje (met deukje) naar buiten, dan pas de achterzijde.

Jeetje, die uitleg klinkt complex, terwijl het allemaal eigenlijk heel vlot gaat. Succes nog, en laat iets weten als het nog niet helemaal duidelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:52

Oeh deze kan ik niet, ik gebruik wel de softcup, dat vind ik een fijn ding!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:53

Monia, dank je wel alvast! Ik denk dat ik het nu snap. Jij trekt dus helemaal niet aan het steeltje/bolletje dat aan de basis zit. En je verbreekt het vacuúm niet door aan het randje te komen, maar daaronder. Ik ga het over twee weken uitproberen.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 11:39

Nee, het steeltje heb ik er helemaal afgeknipt. Het hinderde alleen maar, en deed pijn.

In het begin verbrak ik het vacuüm wel aan het randje, maar ondertussen lukt het door enkel de basis tegen de wand te knijpen. Veel makkelijker :)

Succes, en laat iets weten als het zover is he!

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:07

effe update ik ben nu op dag vier van mijn menstruatie en ik heb geen enkele keer gelekt
breng hem ook heel makkelijk in
ik vind het echt helemaal top
alleen hem legen op een andere lokatie als thuis durf ik niet aan want het uithalen wil ik nog wel eens knoeien :=
daar moet ik nog effe mee oefenen denk ik het lukt me echt niet om dat op de wc te doen
ik moet echt goed door mijn knieen anders krijg ik hem niet te pakken :+

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:10

Monia bedankt +:)+
Ik heb je 'gebruiksaanwijzing' opgevolgd en het eruit halen ging veel sneller en deed geen pijn.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:17

Gisteren kon ik weer mijn cup in gebruik nemen, ik ben nog steeds laaiend enthousiast. Ik ga nooit meer aan de tampons.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:20

Ik ben nog half aan de tampons en half aan de cup. Op mijn werk vind ik het nog te onhandig om de cup te wisselen, ook omdat ik er nog niet zo handig in ben natuurlijk.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:21

Oh ja wij hebben gelukkig een wc waar de wasbak gewoon in dezelfde ruimte is, dus ik kan gewoon de boel wisselen op mijn werk.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:49

Dat is wel handig Rockwitch! Dat hebben wij niet, en ik zie mijzelf niet cool & collected met mijn cupje naar de wsbak lopen om deze schoon te spoelen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:50

ehm nee maar dat zou ik dan ook niet doen hoor hahahaha.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:51

Een tweede (schone) cup meenemen is dan misschien wel handig.

Wat ik wel enorm jammer vind, is dat het niet lukt om de mooncup en de Nuvaring tegelijk in te hebben. Ik krijg de cup net niet diep genoeg en daardoor zit er een deuk in. De rand van de cup blijft net achter de ring haken. Toch maar eens iets anders aanschaffen dan die irritante ring.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:55

Dat is wel een idee ja.
Moet je de Nuvaring ook tijdens je menstruatie inhouden dan? Ik dacht dat je die net als de pil niet de hele maand hoefde te gebruiken.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:00

Nee werkt inderdaad net als de pil. Maar ik heb wel als ik de ring opnieuw in doe dat ik dan nog 1 a 2 daagjes wat vloei. Ik vind maandverband smerig, dus dan moet ik voor die tijd dus weer aan de tampons. Valt dat effe tegen dan.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:27

TS, dankjewel voor het openen van dit topic. Wat een geweldige uitvinding zeg! Vanaf de allereerste keer gebruiken ging alles goed. Echt super. Buitenrijden hoeft niet meer met het idee van 'oeh, als ik maar niet doorlek.....' Wauw, dagdag tampons!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:58

@Emytje, daar weet ik zo gauw ook geen oplossing voor. Zijn er geen verschillende maten nuvaringen?

@Kiki, helemaal mee eens, echt een super uitvinding.

En algemeen: wat ik jammer vind, is dat menstruatiecups niet zo gepromoot worden in ontwikkelingslanden. Ik dacht eraan toen ik over de Libresse actie las, http://www.libresse.nl/Pages/ContentCat ... esID=57597 . Begrijp mij goed, het is een goed initiatief om meisjes die nu thuis zitten als ze ongesteld zijn maandverband te geven, maar ik denk dat ze meer hebben aan een cup. Er zijn ook acties om uitwasbaar maandverband te geven aan vrouwen in ontwikkelingslanden (google er maar eens op), dan is een cup toch hygiënischer?

Niet dat ik overigens weet hoe je dit moet regelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:03

dammie1 schreef:
@Emytje, daar weet ik zo gauw ook geen oplossing voor. Zijn er geen verschillende maten nuvaringen?

@Kiki, helemaal mee eens, echt een super uitvinding.

En algemeen: wat ik jammer vind, is dat menstruatiecups niet zo gepromoot worden in ontwikkelingslanden. Ik dacht eraan toen ik over de Libresse actie las, http://www.libresse.nl/Pages/ContentCat ... esID=57597 . Begrijp mij goed, het is een goed initiatief om meisjes die nu thuis zitten als ze ongesteld zijn maandverband te geven, maar ik denk dat ze meer hebben aan een cup. Er zijn ook acties om uitwasbaar maandverband te geven aan vrouwen in ontwikkelingslanden (google er maar eens op), dan is een cup toch hygiënischer?

Niet dat ik overigens weet hoe je dit moet regelen.

Flink wat meisjes in die regio zijn besneden. Menstruatiecup past dan niet, daarnaast cup of tampon kunnen het maagdenvlies breken en dat geeft bij het trouwen ellende.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:17

@ Dammie: Er is maar 1 maat ring helaas.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:59

Jammer Emytje. Dus dan zit je nog voor een paar dagen per maand aan de tampons vast.

Mmm, aan maagdelijkheids/besnijdenis problemen had ik helemaal niet gedacht.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:05

Verdorie wil ik zo'n cup ook gaan bestellen in duitsland moet je een creditcard hebben. laat ik die nu net niet hebben. ^)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:54

Ik kon via paypal betalen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:22

Ja maar ik heb (nog) geen paypal