B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:57

Weet iemand misschien of je die smelttabletten ook in de winkel kunt halen? Bijvoorbeeld bij een etos/trekpleister/kruidvat oid?

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:58

Oef.. Ik denk dat ik me een keertje ga laten dingen.
Bijna alles klopt opzich wel.. Aah.. wel rot maarja.

__Marije__

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:00

Hmmm die arbeidsdeskundige was bij mij 10 keer erger dan de arts.. dus ik hoop voor je dat het daar andersom is :=

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:03

DebGizmo: http://www.bloem.net/recoverypower.aspx Flosje had deze link geplaatst mischien heb je daar iets aan?

Brenda, na de arbeitsdeskundige mag ik in beroep gaan dat ik het er niet mee eens ben zodat ze er ngo een keer naar gaan kijken. Maar die moet ik dus eerst nog afwachten.

Corina, ja ze zouden eens moeten weten :=

Marije, dan hoop ik dat ook maar := alleen geeft de arbeitsdeskundige wel alles door aan de keuringsarts. We zullen het zien. Eerst volgende week naar Lelystad! Het komt nu dicht bij. Ben heel benieuwt.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:08

Blijf er bij dat iedereen anders is en dus anders reageert met een ziekte.
Sommigen zullen idd niet kunnen werken, maar anderen met hetzelfde ziektebeeld wel.

Ik heb zelf fybro en B12 tekort (waarvoor 1 x per 3-4wkn inj) en moet zeggen, ik mag niet klagen.
Ok soms heb ik een dag (of 2), dat mijn lijf het opgeeft, maar verder kan ik met de pijn leven.
Ik heb een fulltime baan en dat gaat prima, maar moet er elke dag wel voor knokken.

Ken helaas ook mensen met zelfde ziektebeeld, maar die bijna niets meer kunnen.
Ik snap daarom wel dat het voor instanties lastig is om daar in te kunnen oordelen.
Kijk als je een been of arm mist is het zichtbaar, maar las er van buitenaf niets te zien is, waar trek je dan de grens?

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:18

Smelttabletten kan je volgens mij ook kopen bij de tuinen. Maar er zijn maar een aantal die echt goed zijn. Die staan op het B12 tekort forum. Hier ff het lijstje,

Nieuw: B12 vegan spray:
Pure Vegan B12 methylcobalamin spray 500mcg per spray. 19,95 te bestellen via Unlimitedhealth.nl of MyVitality.nl!

Neusspray:

Yuliv Hydroxocobalamine 500 mcg (per spray) 21,95 (bij bewaren in koelkast min. 4 maanden houdbaar)
Bij de natuurapotheek in Pijnacker is ook op verzoek een neusspray hydroxocobalamine 1000mcg verkrijgbaar!

Smelttabletten:

-Biotics : 2000mcg hydroxycobalamine + 2 mg B6 + 800mcg foliumzuur 60 stuks (van 23,32 tot 27 euro)

-Bonusan : 1000 mcg dibencozide + 600 mcg foliumzuur 90 stuks (van 12,37 tot 16,50)

-Bloem : 10.000 mcg hydroxycobalamine 64 stuks (24,95)

-AOV : 1500 mcg dibencozide + 500 mcg foliumzuur 60 stuks (van 12,30 - 15,75)

-NOW : 1000 mcg methylcobalamine 100 stuks (van 15 - 18,80)

-Similia : 1000 mcg methylcobalamine 60 stuks (van 10,20 tot 12,24) Moeten in koelkast bewaard worden.

- Ecologigal formula: 1000 mcg dibencozide met 400 mcg foliumzuur 60 stuks (vanaf 19,50)

- Natural factors: 1000 mcg methylcobalamine 90 stuks (vanaf 13,75)

- Supplemed: 1000 mcg Methylcobalamine 60 Stuks (van 11,93 tot 15,90)

Dit is een stukje info wat je moet vermijden of juist wel gebruiken:
Met bovenstaande middelen zijn goede ervaringen. Vermijd iig cyanocobalamine (niet lichaamseigen, maar goedkoop en daardoor meestal in produkten), tenzij als onderdeel van een B-complex, aangezien dat zo weinig is dat t niet uitmaakt. Voor de hoofdbehandeling liefst hydroxocobalamine (zoals in injecties), methylcobalamine of adenosylcobalamine (co-enzym).
Laatst bijgewerkt door 2misty2 op 26-08-10 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:22

Fannetje....ze kunnen je iig serieus nemen,of tenminste proberen en je niet bij voorbaat voor aansteller/leugenaar/hypochonder uitmaken.Dat is namelijk wat er hier gebeurd...heb het helaas zelf ook mee gemaakt.

Ze drukken je maar naar de CGT terwijl de resultaten ronduit bedroevend zijn.Een virus kun je nu eenmaal niet uit je lijf praten...
Mij werd verteld dat ik maar moest stoppen met mijn medicatie...CGT moest gaan doen en aan mijn conditie werken.

Heb tijdje terug een conditie test gedaan(voor medisch onderzoek)...dat heeft ruim 14 dagen geduurt voordat ik daarvan was bijgekomen,mijn klachten zijn verergerd...heb nieuwe bijgekregen en ik zit weer om de 4 dagen met mijn B12 injecties terwijl ik daarvoor was afgebouwd naar de 7 dagen.

Als ik het "advies" van deze arts had opgevolgt had ik nu waarschijnlijk in een rolstoel gezeten of nog erger...mijn bed niet meer uitgekunt.
Ben ook wel klaar met UWV-artsen :\

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:30

Ik snap je hoor Tinky, ik heb ook heel lang moeten knokken om serieus genomen te worden.
Gelukkig nooit met het UWV te maken gehad hierover.
Het zou gewoon allemaal wat makkelijker zijn als ze het aan de buitenkant zouden kunnen zien.....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:41

Ben ik met je eens hoor...frustraties zijn groot als iemand vind dat je je niet moet aanstellen en zo over je leven beslist.Alsof ik voor mijn lol thuiszit :\ Had een fantastische baan die ik kwijt ga raken...ik zou zo graag weer willen werken maar werken maakt mij ziek.Ik kan werk niet half doen dus werk ik mezelf over de kop.

Heb nu al moeite om mij in te houden...ik heb mijn goede dagen maar ook vele slechte.Als ik ga werken dan betekend dat dat ik verder niets meer kan doen...geen boodschapje,geen avondje tv hangen,niet aan tafel zitten met eten en lekker natafelen.Dat kan ik nu vaak ook niet eens...
Maar enkel werk en slapen...Ik heb het echt niet over weekenden stappen en nachten doorhalen maar gewoon over simpele dingen,ik zou zo graag weer eens een dagje met mijn vriend weggaan en wandelen op het strand of in het bos,met mijn pony's er weer eens een dagje op uit gaan...

Dan zit er iemand tegen over je doodleuk te vertellen dat het wel meevalt en je makkelijk voor 50% aan het werk kan :\ beetje CGT en je bent weer beter.
Woede en frustratie overheersen op zo'n moment :\

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:15

Moet je toevallig naatr dr Auwerda das een toppertje hoor

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:55

Tinky12 schreef:
Ze drukken je maar naar de CGT terwijl de resultaten ronduit bedroevend zijn.Een virus kun je nu eenmaal niet uit je lijf praten...
Mij werd verteld dat ik maar moest stoppen met mijn medicatie...CGT moest gaan doen en aan mijn conditie werken.

Heb tijdje terug een conditie test gedaan(voor medisch onderzoek)...dat heeft ruim 14 dagen geduurt voordat ik daarvan was bijgekomen,mijn klachten zijn verergerd...heb nieuwe bijgekregen en ik zit weer om de 4 dagen met mijn B12 injecties terwijl ik daarvoor was afgebouwd naar de 7 dagen.

En volgens die keuringarts van vanmiddag moet je gewoon doorzetten want dan word je pas beter. Maar hoe kun je in godsnaam door gaan als je niet meer op je benen kunt staan. Hoe moet dat als je aan het werk gaat? Ik zou me doodschamen omdat ik gewoon weet dat ik het niet aan kan hoe graag ik het ook wil!

Fannetje, ik snap ook dat het voor iedereen anders is en het moeilijk te beoordelen is. Maar goed, ik hoop dat ik via Lelystad het een en ander op papier krijg. Heb nu sinds een tijd ook alle symptomen van Fybromyalgie. Dus het is een beetje dubbel allemaal. Maar ze zouden je wel sirieus moeten nemen. Ze zegt dus dat ze me wel sirieus neemt maar op alles wat ik zeg gaat ze tegenin. Maarja ik wacht het allemaal wel af.. Maar heb jij dan nog wel tijd voor je zelf? Ik heb 2jaar geknokt met een opleiding maar ik heb er mee moeten stoppen. Mijn lichaam was helemaal op. Had ook geen leven meer want behalve school deed ik niets anders dan slapen :S

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 07:30

Glossi...die keuringsarts zou eigen raad op moeten volgen als hij/zij zelf eens een goede griep heeft gehad,gewoon doorgaan want dan wordt je vanzelf beter.Eens kijken of er nog gewoon gewerkt kan worden als je benen het opgeven,je zo beroerd bent en trilt over je hele lichaam dat je niet begrijpt dat je niet in je bed ligt :( Bah...

Maar sorry mensen...dwalen een beetje teveel af,was B12 tekort topic :P Ga maar eens een injectie klaar maken...of zou ik dan toch naar de keuringsarts luisteren en lekker paar uurtjes naar de sportschool gaan,daarna naar CGT en de B12 achterwege laten yeah...right >;) ...

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:00

Mijn dochter exact hetzelfde. oleiding en verder slapen. Geslaagd eigenbedrijf maar daar niet mee aan de slag kunnen vanwege giga vermoeidheid. Niet kunnen werken. Huisarts die zegt ga maar even op vacantie en zit tussen je oren/ Ga zo maar door. Bijstand voor mn dochter aangevraagd krijg je neit a ze heeft neit gewerkt B ze heeft n eigen bedrijf dus ga maar werken. Maar nu knapt ze behoorlijk op na 11 injecties. Gelukkig er is weer toekomst voor die griet

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:23

DebGizmo schreef:
Weet iemand misschien of je die smelttabletten ook in de winkel kunt halen? Bijvoorbeeld bij een etos/trekpleister/kruidvat oid?

Die smelttabletten van Bloem kan je bij de betere drogist kopen. Ik heb ze bij de Dio gekocht.
Bij het vermoeidheidscentrum Lelystad kan je ze wel een stuk goedkoper bestellen.

Bij mij lijken de smelttabletten wel iets effect te hebben. Niet qua vermoeidheid, maar wel qua spier en gewrichtspijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:33

Zirano...fijn om te horen dat het beter gaat met je dochter :j hopelijk gaat ze zich zo goed voelen dat ze haar bedrijfje voort kan zetten.

Flos...als ze effect hebben dan is dat mooi meegenomen,altijd nog beter dan behalve de vermoeidheid,ook nog pijn te hebben :)

Bij mij hebben ze ook nog steeds effect,ook niet zozeer de vermoeidheid maar wel dat ik mij over het algemeen beter voel...minder tril en sterker op mijn benen sta :) al heb ik injecties en geen tabletten.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:12

@ Glossi: Als ik terug kijk, heb ik idd een periode gehad waar ik alleen kon werken, verder weinig tot geen sociaal leven.
Paard stond volpension, want dan had ik tenminste nog een beetje puf om iets met hem te doen.
Laaste jaren gaat het steed beter. Ik heb een nieuwe opleiding afgerond (je wil niet weten hoe ik af en toe in de klas zat hoor :z ), en heb nu een vast contract in het ziekenhuis waar ik mijn opleiding gedaan heb. Ik was ook altijd iemand die alles heel goed wilde doen, maar heb op een gegeven moment de knop omgezet, moest wel, anders blijf je over je eigen grenzen heen gaan. Goed is ook goed genoeg. (klinkt makkelijk, maar valt echt niet mee, ik weet het). Soms ga ik nu nog wel over mijn grenzen heen en dat merk ik dan echt wel een week of 2, maar soms vind ik het ook waard. Ik kan er inmiddels een middenweg in vinden, maar blijf knokken tegen mijn lijf om steeds nog wat beter te worden. Het zijn steeds kleine vorderingen met af en toe een grote stap terug, maar al met al win ik het nog steeds en daar ben ik blij om. De vit B12 inj helpen me ook hierbij, zorgen ervoor dat ik met goede dagen geen pijnstilling hoef te gebruiken en dat ik minder moe ben.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:13

Ik heb 4 weken lang, elke week een injectie gekregen. Was om te kijken of het hielp :z (ja duh, natuurlijk werkt dat!). En nu dus proberen of deze smerige tabletten helpen. Sindsdien is m'n urine knalgeel. Denk dus dat ik het wel opneem, maar met dezelfde snelheid weer uitplas (serieus, een half uur na die tabletten is m'n urine gigagekleurd := )

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:36

Rebel...te weinig gehad...de opstart dosering is 10 ampullen in 5 weken

Met die tabletten heb ik ook hoor...(had VitB complex om andere reden) dat leverde ook knalgele urine op binnen een half uur :P

Maar serieus,terug naar je huisarts en neem de bijsluiter mee ;)

http://www.nycomed.nl/NR/rdonlyres/C43F ... luiter.pdf

Op de een oft andere manier zijn ze erg terughoudend met het toedienen van de ampullen,waarom...geen flauw idee want het kan geen kwaad.In het ergste geval ga je je sneller beter voelen.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:38

Rebel_Jits schreef:
Ik heb 4 weken lang, elke week een injectie gekregen. Was om te kijken of het hielp :z (ja duh, natuurlijk werkt dat!). En nu dus proberen of deze smerige tabletten helpen. Sindsdien is m'n urine knalgeel. Denk dus dat ik het wel opneem, maar met dezelfde snelheid weer uitplas (serieus, een half uur na die tabletten is m'n urine gigagekleurd := )

Dat heb ik nu ook gehad := En tsja dat is te weinig geweest maar ik ben niet iemand die tegen mijn huisarts in gaan, voel me dan een bemoeial. En ik weet wel dat het voor mn eigen bestwil is, maar ik wil dit eerst afwachten en ik heb nu toevallig in mn boek (jaja ik ga doktersassistente worden :P) gelezen dat de opstart inderdaad 10 ampullen is met minimaal 3 dagen er tussen (dus dat hoeft niet standaard 2 per week te zijn) is. Ik moet nu over 6 weken bloed prikken, kijken hoe mn B12 dan is en dan laat ik dat ook wel even weten..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:46

Marije...je kunt toch gewoon overleggen? Niets bemoeial....vergeet niet dat jij er mee zit en niet je arts.Heb tegen mijn HA ook gezegt dat hun schema....hmmmm...niet geschikt was zeg maar :P Nou heb ik natuurlijk wel een super HA en kan veel bespreken.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:48

Ja ik ben daar nog niet zo lang patient dus vind dat gewoon lastig :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:14

Lastig is dat jij je beroerd voelt ;)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:16

Nog geen ernstig tekort, maar wel een verlaging omdat ik weinig vlees eet. Ik slik daarvoor vitaminen bij.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:45

:wave: kom net bij de huisarts vandaan.. heb een verwijzing voor een neuroloog.. ook nog fysiotherapie en heb amitriptyline gekregen tegen de pijn gekregen.. maar of ik daar zo volijk van word := bleek ook nog een sluimerende blaasontsteking dus heb ooknog antibiotica d'r bij.

opperde nog dat ik dus niet goed ben behandelt in het begin met de b12 prikken, dat ik te weinig had gekregen.
maar die klachten die ik had kwamen niet door een b12 tekort, want dat was hartstikke hoog in mijn bloed. ja duh, had woensdag voor het bloedprikken nog een b12 prik gehad..
en ik zei: dat het zo hoog is in mijn bloed, wil toch niet zeggen dat de waarde op weefselniveau wél goed is? dat heb ik net geleerd van de b12 stichting :+

maar goed.. eerst maar eens naar een neuroloog dan...

zo.. ff mijn hart luchten :o

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:33

als je B 12 goed wilt opstarten beginnen ze eigenlijk meestal met 2 inj per week. dat gedurende n week of 4 tot 6
daarna of 1 keer per week of 1 keer per maand Meestal zijnd e waardes erg hoog na n injectie dat kan wel eens zo rond de 1400 liggen hoor.