Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:10

Hallo allemaal,

Mag ik mezelf ook aanmelden in jullie topic?

Ik woon in Ierland en ben ook een slow-life fan! Ik woon hier nu 7 jaar en sinds 2.5 jaar hebben we ons eigen huis. Ik zou er graag wat meer grond bij hebben (heb nu niet genoeg voor een paard helaas) maar het begin is er. Wij stoken met de houtkachel, heb mijn eigen groententuin, en ben al 2 jaar bezig met het planten van allerlei fruitbomen en struiken. Oogst daarvan moet nog op gang komen, maar ik hoop op het beste. Een aantal maanden geleden hebben we 2 ondergrondse bronnen gevonden op ons land, dus die zullen als het goed is in het voorjaar gebruiksklaar gemaakt worden.
We proberen namelijk zo veel mogelijk self sufficient te zijn. Nou de electra nog..........

Groetjes!
Emerald

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 17:07

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:58

Gut Francis.... ;( Ik hoop van harte dat je een goed nieuw mens voor Ben kan vinden.. :(:)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:47

:(:)
Dat is geen leuk nieuws, maar wel een moedige beslissing. Ik duim ook dat je er nu een zo goed mogelijk vervolg aan kan breien voor Ben en dat er iemand met een leuke plek voor hem opduikt!

@Emerald: welkom!!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:42

Francis schreef:
Ik ben even wat minder aanwezig geweest. Wel meegelezen maar even niet veel te melden.
Dit is de rede:
http://merensben.wordpress.com/2010/01/ ... hoofdstuk/

Sterkte Francis, moeilijke beslissing hoor. Hoop dat je een fijn persoon voor Ben kan vinden!

Welkom Emerald, leuk dat je in ierland woont, ik heb er zelf ook 3,5 jaar met heel veel plezier gewoond!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:13

Francis schreef:
Ik ben even wat minder aanwezig geweest. Wel meegelezen maar even niet veel te melden.
Dit is de rede:
http://merensben.wordpress.com/2010/01/ ... hoofdstuk/

Moeilijke beslissing.
Neem anders contact op met het Balingehof voor training/verkoop. Daar is in elk geval de kunde en rust om hem verder een goede start te geven.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 01:08

Citaat:
Welkom Emerald, leuk dat je in ierland woont, ik heb er zelf ook 3,5 jaar met heel veel plezier gewoond!

Dank je. Woon hier nu 7 jaar. Waar in Ierland heb je gewoond als ik vragen mag?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:53

Hopelijk vind je een fijne plek Francis.
Een erg toepasselijk vonderwerp eigenlijk hier op dit topic.
Continuïteit is een enorm lastig punt bij paardhouden. Voor paarden een pilaar voor welzijn en voor de moderne haastige mens een .... uitdaging.
'Duurzame' relaties leven 5 jaar en ook verhuizen we met die regelmaat.
Dat zijn maar twee voorbeelden van dat de leefomstandigheden, de randvoorwaarden van mensen behoorlijk veranderen.
Hoe groot zou het % paarden zijn wat een leven zonder herplanten in andere groepen leeft (als het al in een groep mag leven)?
Dat is een illustratie van ons haastige leven.

Gisteren zijn we naar de kust geweest voor wat boodschappen. Ook bij zo'n centrum van 'factory-outlet'. Winkelcentra op gigantische schaal. Van McDonnals tot K.F.C., Levis tot Docker's, Zara tot C&A. Allemaal vreetschuurtjes naast prullenwinkels, modezaken tegenopver etales vol bling-horloges en design-tassen.
NIETS existentieels te koop. NIETS degelijks functioneel waar voor je geld. EEN grote consumptieval.
Opvallend is trouwens dat het volledig op het koopgedrag van de vouw gericht is. De soort winkels, de marketing, de inrichting, is bijna uitsluitend op de vrouwelijke koper gericht. Van puber tot senior.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:10

Ondertussen zit onze gaste / mijn leerlinge weer veilig op het vliegtuig.

Hier een kiek van wat verder weg zodat ze niet herkenbaar is http://www.mijnalbum.nl/Foto-E3OP4P7Q.jpg

Zonder teugels op Luna. Op een héél wakker en mega-getraind paard alleen maar ontspannen genieten van goed zittend zorgeloos door het landschap stappen en draven. Gewenste succeservaringen.
Paardrijden gaat niet, nooit meer, hetzelfde zijn voor haar :D

'Slow'; kwali-tijd paardrijden.....

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:49

Francis nogmaals sterkte.. Balingehof lijkt me inderdaad geen verkeerd idee. Maar heb je bijvoorbeeld al gedacht aan de Poedertoren? http://www.depoedertoren.be/
Een ex stalgenootje heeft haar pony daar in bruikleen gegeven. Wellicht hebben ze wel intresse in Ben of kunnen ze je op een andere manier verder helpen. Ik heb van hun sterk de indruk dat ze op een goede manier met paarden omgaan. Ze rijden alles ook gewoon met sidepull buiten en zijn erg anti-dwang :)

HC: Mannen zijn volgens mij ook minder van het ´shoppen´, dingen kopen zonder dat je ze ooit echt nodig hebt. Al kunnen die dan wel ineens heel veel meer geld dan nodig uit geven aan een auto/motor en van die technische gadgets..

Je leerlinge/gast zal wel een onvergetelijke vakantie achter de rug hebben :j

Wat betreft slow: Gister weer ong een half uur bezig geweest met het opnieuw beginnen met rijden op [***]. Ik merkte op de grond al dat hij steeds meer meedenkt en op kleine signalen reageert. Als ik er nu op een kruk bij ga staan kan ik hem makkelijk alle kanten op manouvreren en hem zo naast me parkeren dat ik zo op kan stappen. Ik ben nu bezig om er op alle mogelijke manieren op en af te hangen/zitten/stappen, icm friendly game. Gister was ook weer een succeservaring: hij blijft echt super relax stilstaan en er was niet 1 moment waarop hij het niet vertrouwde. Als dit helemaal bevestigd is wil ik hetzelfde ook met zadel doen en dan pas weer wat met ´rijden´ gaan doen.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:41

moeilijke beslissing francis... ik hik er ook een beetje tegenaan; en inderdaad om de redenen die HC beschrijft... ik heb al wat mijn beesten nodig hebben. weiland ten over, intussen al 5 jaar hun vaste groepje (Darwin en Elly zelfs al langer), wel voldoende middelen om hun te onderhouden,... maar! tis bij mn ouders thuis en mn vriend woont nu te ver af. nu zou ik dus weiland bij hem in de buurt moeten vinden, maar daar wordt elke postzegel ongeveer voor een schandalig bedrag verhuurd (kempen... belachelijk duur voor paarden daar blijkbaar). bij ons valt dus nu ook het idee dat ik zo'n probleem niet zou hebben als ik bv maar één paard zou hebben; dan zou ik best wel een aangenaam pension ofzo kunnen betalen. punt is dat dat voor mij niet de essentie van paarden houden is. ik wil kunnen genieten van mijn gelukkig groepje in de weide en wil niet in de eerste plaats een 'sportpaard' om mee te rijden.

Francis

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 13:16

Thanks allemaal voor de lieve woorden.
Kynshiri, dat is 't voor mij dus idd ook niet, paard in pension en 1 keer per dag (of minder!) naar toe om even te rijden ofzo. Ik heb het ook altijd zelf willen doen, zelfs toen ik in pension stond was dat 'halfpension'. Maar idd.. voor mij gaat het om het paarden 'houden', the way of life. Niet om het paardrijden, de sport. Ik heb al meer dan 8 jaar niet gereden ondertussen, terwijl ik op een half jaar na die hele periode wel gewoon een paard heb gehad. Eerst een jong ding wat nog niet oud genoeg was, toen was ze oud genoeg en kreeg ik gedoe met zadels waardoor ze lang stil gestaan had, toen een half jaar paardloos en toen Ben... Ik rij al zo lang niet meer dat ik bang ben het straks helemaal niet meer te kunnen. Maar goed, als ook 't onderhoud niet meer op te brengen is (ik sta dan helaas in een duur deel van't land, woonde ik in't oosten of noorden dan had ik het wellicht wel rond kunnen breien) dan moet je keuzes maken, hoe beroerd dat ook is.

Ik wens je wijsheid en sterkte toe bij het nemen van een beslissing.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 14:49

Oh, helemaal vergeten Emerald welkom te heten. Welkom! :D Ierland staat nog wel op mijn 'to visit' lijstje. Lijkt me een erg mooi land en zeker geschikt voor slow-life lijkt me.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:31

laura1986 schreef:
Je leerlinge/gast zal wel een onvergetelijke vakantie achter de rug hebben.

Was meer een kursus/werkbezoek en ze had enorm pech met het extreem natte weer. December was de natste maand in de historie van weerregistratie!
Desondanks wilde ze nóg eigenlijk gewoon blijven. Helaas staat de werkelijke wereld van onze moderne maatschappij dat zelden zo eenvoudig toe. Ook dat is een voorbeeld van hoe ver onze westerse maatschappij van existentieel leven af is komen te staan.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:28

Ik ben al een tijdje aan het meelezen en ik meld me toch maar. In een flatje met gaskachel wonen is niet bepaald 'slow', maar ik heb toch veel interesse in het 'slow'-leven. Mijn paard leeft zeker 'slow', ze is klinisch afgekeurd en staat 24/7 in een kudde te grasmaaien. Rijden doe ik niet meer.

Ook al ben ik student en woon ik voorlopig nog wel in drukke steden tot ik afgestudeerd ben (ik heb een hippe, snelle studie verruild voor Engels omdat ik vreselijk veel van lezen en cultuur hou) en op weg mag naar mijn eigen hutje op de hei, wil ik graag meer leren en weten over hoe ik zelf zo 'slow' mogelijk kan leven.

Ik ben vooral op zoek naar tips voor groenten en kruiden zaaien en koken en bakken op een 'natuurlijke' manier. Zonder pre-fab pakjes en zoveel mogelijk zelf weten wat je ergens ingestopt hebt. En zoveel mogelijk eco-friendly natuurlijk :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:26

Er is een leuk boek met basisrecepten, gedeeltelijk vegetarisch en met seizoensproducten : Gezond leven, bezield eten van Chiara Bots o.s.c. (claris van het klooster Sint-Josephsberg in Megen)

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:04

Francis schreef:
Oh, helemaal vergeten Emerald welkom te heten. Welkom! :D Ierland staat nog wel op mijn 'to visit' lijstje. Lijkt me een erg mooi land en zeker geschikt voor slow-life lijkt me.

Dank je Francis! Zeker een slow life land.............En mooi ook :D

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:55

Heb op het moment mijn pinpas niet bij, Tamary, maar morgen gaat de bestelling bij bol.com de deur uit :)

Ik heb/had trouwens een vijftal kruidenplantjes (bieslook, peterselie, basilicum, koriander en munt) maar die hebben helaas allen het loodje gelegd. In de vensterbank vonden ze te warm, in de kamer op tafel te donker, in de studeerkamer te licht, in de keuken ook te donker, buiten te koud.... Wat is de ideale temperatuur voor deze plantjes en van welk licht houden ze?
En als ik dan toch vragen aan het stellen ben, hoe doen jullie dat met planten van groenten? Welke groenten kunnen samen bij elkaar in een bak (heb alleen een balkon...) en vanaf wanneer voor mijn starter-slowlife?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 23:10

Ik denk dat je daarvoor gewoon es wat tuinierboekjes zou moeten pakken Airiin. De kruiden die je noemt hebben allemaal verschillende ideale groeivoorwaarden. Kijk maar eens naar waar ze van nature in't wild voorkomen. Munt heeft heel andere voorwaarden nodig dan bijv. Basilicum. Alles bij elkaar in 1 bak is dus eigenlijk niet te doen, de een wil vochtig, de ander droog... sommigen zijn winterhard, anderen weer niet... Dat soort info is in een beetje leuk kruidenboek prima te vinden (of op internet) en aan de hand daarvan kun je bepalen waar je je kruidjes neer zet. http://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/7292 ... otten.html

Dit is ook een leuke, met info over welk kruid voor welke gerechten gebruikt kan worden en iets over bewaren en hoe kweken: http://www.kookfreak.nl/kruidenwijzer.html

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:44

Emerald schreef:
Citaat:

Dank je. Woon hier nu 7 jaar. Waar in Ierland heb je gewoond als ik vragen mag?

Beetje rondgezworven als groom...
Kill (Co Kildare), Ballymore Eustace (Co Kildare), Clonmel (Co Tipp) an Mallow (Co Cork), beetje de paarden plekken zeg maar ;)

En ondanks dat Ierland erg veranderd is (zeker ook tijdens de tijd dat ik er woonde, met het het Celtic Tiger verhaal) heb ik daar echt wel geleerd om slower te leven... (was ook echt een vlucht uit het hectische leven in NL wat ik toen absoluut niet aankon, Ierland heeft echt weer een beetje rust en een soort "aarding" terug gebracht...)
We gaan eidn maart weer een keer een weekje, beetje thuiskomen is dat weer!

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:55

Huertecilla schreef:
Continuïteit is een enorm lastig punt bij paardhouden. Voor paarden een pilaar voor welzijn en voor de moderne haastige mens een .... uitdaging.
'Duurzame' relaties leven 5 jaar en ook verhuizen we met die regelmaat.
Dat zijn maar twee voorbeelden van dat de leefomstandigheden, de randvoorwaarden van mensen behoorlijk veranderen.
Hoe groot zou het % paarden zijn wat een leven zonder herplanten in andere groepen leeft (als het al in een groep mag leven)?
Dat is een illustratie van ons haastige leven.

Ik mag maar hopen dat we hier dit kritieke punt goed doorkomen (al ziet dat er voorlopig goed uit ;) ). Gelukkig hebben geen van ons beiden behoefte aan dergelijke uitdagingen en swingende randvoorwaarden... Wij gaan ervan uit dat onze dierenfamilie bij ons blijft tot :x Continuïteit is belangrijk.

Citaat:
Zonder teugels op Luna. Op een héél wakker en mega-getraind paard alleen maar ontspannen genieten van goed zittend zorgeloos door het landschap stappen en draven. Gewenste succeservaringen.
Paardrijden gaat niet, nooit meer, hetzelfde zijn voor haar :D

:z

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 00:20

Hoe is het nu eigenlijk met dat veulentje dat in de kou geboren werd en min of meer niet geaccepteerd werd door de moeder?

Mooie successen met je leerling HC! En Laura weer op de goede weg met Frodo, toppie (geef hem een knuffel van me!)

Wbt continuiteit bij de paarden, is in deze omgeving en vooral als het land niet van jezelf is niet makkelijk. En ik kan me voorstellen qua tijd en geld ook niet altijd. Zeker als je er ook een gezin bij hebt...

Bij mij is er ook wat onrust in de groep samenstelling geweest afgelopen jaar, maar ik hoop nu weer een mooie hechte groep op te bouwen, al zullen de jonge dieren waarschijnlijk wel naar de Eifel blijven gaan voor de opfok... maar goed, dat hangt ook af van externe omstandigheden (bv of mijn huidige wei verkocht gaat worden, het huis en de wei staat namelijk te koop. Idyllisch plekje, NL idyllische prijs ;) )

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 00:27

Francis schreef:
Ik heb al meer dan 8 jaar niet gereden ondertussen, terwijl ik op een half jaar na die hele periode wel gewoon een paard heb gehad. Eerst een jong ding wat nog niet oud genoeg was, toen was ze oud genoeg en kreeg ik gedoe met zadels waardoor ze lang stil gestaan had, toen een half jaar paardloos en toen Ben... Ik rij al zo lang niet meer dat ik bang ben het straks helemaal niet meer te kunnen.

Naar wat ik zo lees, heb je het jezelf ook behoorlijk moeilijk gemaakt... Ik herken hier wel wat van mezelf in en dus kan ik me wel inleven in je beslissing, welke absoluut de juiste is. Met je knol komt het zeker goed... ;)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 00:30

@ Moragh: Ah, die doen het uitstekend samen!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 00:35

yole schreef:
@ Moragh: Ah, die doen het uitstekend samen!

Ah! da's mooi! Zal een pittig ding worden met zo'n start!