Hoogbegaafd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:28

Weet ik. Het meeste wat ik denk, kan ik maar beter niet zeggen en zeg ik dus ook niet. Behalve bijvoorbeeld tegen mijn zus en mijn vriend en een goede vriendin. Maar daardoor heb ik nog meer het gevoel dat er maar heel weinig mensen mij echt kennen en dat de mensen die mij kennen, van mij denken dat ik een "zure muts" ben.

Weet inderdaad ook niet of dat HB-erig is of niet hoor...

Mopjemop

Re: Hoogbegaafd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:36

vraagje van niet hb-er...;-)

zijn jullie blij met jullie "'gave"".....of had je liever ""gewoon"' willen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:48

Ilzas, de meesten mensen kennen mij ook niet. Ze denken van wel, maar het is niet zo. Er zijn er een paar die de moeite hebben genomen om wat langer in de buurt te blijven en die hebben wel een beter beeld gekregen.

Maatje31, voordat ik het wist, had ik graag gewoon willen zijn. Maar sinds ik weet waar sommige eigenaardigheden vandaan komen, niet meer. Wat ik wel heb geleerd is om goed naar gewone mensen te kijken en dingen na te doen. Tegelijkertijd denk ik dat een gewoon mens niet bestaat, iedereen heeft zijn eigen unieke dingen, maar in deze context hebben we het over mensen die binnen de normen vallen vwb intelligentie en ook allerlei gewone eigenschappen hebben. Het lijkt me soms best fijn om een dagje simpel te zijn, maar niet voor lang.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:54

@lovely....ja dat bedoel ik ook met "'gewoon"'...mensen die dus niet hoogbegaafd zijn.
maar mensen met een gemiddelde intelligentie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:57

Oke, maar ik zeg het er voor de zekerheid maar even bij voordat ik straks naar mijn hoofd krijg van deze of gene dat ik mij badinerend uitlaat over de gewone mensen :D.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:12

Weet je, zelfs dit praten over HB en dan telkens dezelfde dingen voorbij zien komen, dat begint me nu ook echt de keel uit te hangen :D

Ik zeg: lang leve originaliteit! Ik spring in de sloot, jullie doen iets origineels! :D

Ik heb vaak last van constipatie, heeft dat ook met HB te maken?

Hahaha, sorry hoor, ik ben erg moe, erg melig en ik moet zometeen pannenkoeken gaan bakken met m'n man op de manege, voor een verlaat Halloween feestje, waar we beiden geen costuums voor hebben. Ik dacht: laten we pannenkoeken gaan bakken! Kunnen de raderen eens een keertje stilstaan! Zegt m'n man: "Yeah right, we're probably going to discuss how we can achieve perfect symmetry en equal thickness, not to mention finding out the perfect technique for pancake baking."

Goed, stom verhaal kort: God o God wat ben ik super melig!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:17

Kippesoep schreef:
Ik heb ook een grote weerstand bij rollenspellen en sociale vaardigheidstrainingen. Dan gaan echt mijn hakken in het zand. Ik kán wel sociaal zijn, maar ik ben het niet... Of kan ik het eigenlijk toch ook niet?

Rollenspellen vind ik dus echt een drama. Dat kan ik gewoon echt niet en dat is best lastig met al die verplichte communicatietrainingen binnen mijn opleiding :o
Ben donderdag tot mijn grote ellende ook weer in huilen uitgebarsten en gestopt met het gesprek. Ik kan me gewoon niet verplaatsen in zo'n situatie, zal wel gebrek aan fantasie zijn ofzo.

Terwijl ik in echte situaties me dus juist wel heel goed kan redden, maar door zo'n cursus heb ik dan weer het idee dat iedereen denkt dat ik sociaal hopeloos achter loop...Baal er nu dus ook nog steeds van.

Citaat:
samengevat: Een lang en waarschijnlijk warrig stuk tekst om te vertellen dat ik eigenlijk alleen maar gesprekken kan voeren die volgens mij nut hebben.
Maar dat ik met mensen waarbij ik me goed voel wel kan kakelen en roddelen.
Heel herkenbaar. De afgelopen jarenheb ik dat stukje koetjes-en-kalfjes wel geleerd, maar ik merk nog steeds dat ik daar moe van wordt. Met vrienden gezellig op stap en kleppen is geen probleem, idem met collega's. Maar naar een feestje waar ik weinig mensen ken, dat soort situaties vermijd ik liever, dan voel ik me helemaal niet op mijn gemak.

De kapper is trouwens ook een herkenbare situatie, dat soort gesprekken zit ik echt helemaal niet op te wachten :+

Citaat:
Nog een editje; ik denk echt altijd... mijn hersens gaan volgens mij nog eens over de kook. Ik denk honderd dingen tegelijk waardoor alles door elkaar gaat. Dat komt op andere mensen denk ik erg chaotisch over. Ik wilde dat ik een grote pauze of stop-knop had :)
[/quote]
Dit is zo herkenbaar voor me. Bij mij kan het op een gegeven moment ook zo snel gaan dat ik ook heel chaotisch ga lijken voor mijn omgeving. En die stop-knop op mijn gedachten lijkt me een heerlijk idee. Met name aan het einde van de nachtdiensten kan ik zo ontzettend snel gaan dat mijn bazen het door de telefoon ook echt niet meer volgen, inmiddels leer ik daar wel weer truukjes voor en gaat dat beter, maar dat hoofd blijft natuurlijk wel gewoon door razen...

Ik ben wonderlijk genoeg zo door mijn studie heen gerold, maar dat komt ook omdat ik de paarden ernaast had. Kon nog wel de discipline opbrengen om mezelf dingen te verbieden als ik niet bij was met de studie. Nu gaat dat allemaal lastiger, ik mis de deadlines en de sociale druk :o Moet bijvoorbeeld een wetenschappelijk artikel schrijven, maar dat blijf ik maar voor me uit schuiven, kan me er gewoon niet toe zetten. Wat me dan weer frustreert, omdat ik weet dat het gemakzucht is.

Het stappen in denkpatroon overslaan en mensen die je niet kunnen volgen klinkt ook heel erg bekend. Net als direct een situatie overzien, waar andere mensen uren later pas achter komen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:18

phormicola schreef:
Ik dacht: laten we pannenkoeken gaan bakken! Kunnen de raderen eens een keertje stilstaan! Zegt m'n man: "Yeah right, we're probably going to discuss how we can achieve perfect symmetry en equal thickness, not to mention finding out the perfect technique for pancake baking."

Nou zo te horen kun je in ieder geval behalve in het pannenkoekenbeslag ook bij je man je ei kwijt.
Count your blessings. ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:33

hahaha! Dat doe ik zeker, ben gek op m'n lekkere breintje! :D
Ik heb er een sport van gemaakt om foto's van 'm te maken net als ie een gekke bek trekt, want hij is briljant en ook nog eens superknap en dat gaat te ver he? Daar moet lol om worden gemaakt! ;)
Hier heb je er eentje, in Gent. (Ben echt verschrikkelijk he?)

Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:32

School zonder controle/harde deadlines haal ik ook niet.... zo ben ik van VWO uiteindelijk naar Havo gezakt. Heb zelfs nog VMBO-T-examen gedaan, maar met niks leren en examens niet onder de 8.5 (zelfs een 10 voor Nederlands, was in een halfuurtje klaar) kon ik door naar de Havo... ik leer ontzettend makkelijk, maar ik moet het wel doen. En zodra er in een les te weinig wordt geboden/geen uitdaging is voor mij dan vind ik het al niet meer interessant en doe ik ook geen moer meer. Waar is die discipline? :x
Ik heb nu (examenjaar Havo) besloten om meer/ander werk te vragen aan mijn leraren... ik verveel me kapot in de lessen. Ik wil ook weer graag met plezier naar school (en het idee dat ik er werkelijk wat leer).

Lielle schreef:
Ik vind het juist een uitdaging om mijn gelijk te krijgen, maar wel op een prettige manier. Zeker op het werk is dat wel heel handig :D

Heel herkenbaar. :)) Discussiëren vind ik ook heerlijk. Betogen schrijven vind ik ook heel leuk. :P

Kippesoep: op sociaal vlak heb ik niet zoveel problemen. Tegenwoordig dan. ;) Ik heb een boel geweldige vrienden :+: en ik red me prima met mensen die ik niet ken; ik heb altijd wel wat te vertellen dus gesprekken voeren gaat me makkelijk af. Daarentegen kan ik niet goed écht over mezelf praten, in de zin van mijn emoties of gevoelens. Ik kan mijn emoties eigenlijk alleen maar kwijt in de kunst, vandaar dat ik zoveel teken, schrijf en fotografeer. :)
Als kind had ik meestal 1 vriendinnetje en wat lossere 'kennissen' waar ik minder mee omging, verder was ik graag alleen. Ik speelde in mijn eentje buiten (ging naar de polder of naar het bos, vogels kijken of kikkers vangen, dat soort dingen) of ik zat binnen te lezen (meestal encyclopedieën en dierenboeken die ik echt van buiten kende) en als jong kind speelde ik altijd met mijn dino'tjes... ik was gek op dino's.
De kinderen in mijn buurt speelde ik weinig mee. Ik vond de meeste 'dom' of 'stom', ik kon het gewoon niet met ze vinden. Tot ik begon met uitgaan en ineens meer vrienden kreeg en sindsdien kan ik me veel beter redden onder de mensen heb ik het idee. Al ben en blijf ik een eenling. ;) Ik heb echt tijd voor mezelf nodig en ben graag alleen. Als ik niet genoeg tijd voor mezelf heb dan word ik chagarijnig en ga ik alles afreageren op mijn omgeving. Ik heb (ook door HSP natuurlijk) gewoon meer tijd nodig om indrukken te verwerken en alles even voor mezelf op een rijtje te zetten, die chaos in mijn hoofd.

Gesprekken onthouden herken ik ook, als mensen mij wat vragen en ik kom daar een jaar later op terug dan verbaasd het me altijd weer dat ze het helemaal zijn vergeten. :+
Met oninteressante gesprekjes dwalen mijn gedachten vaak af, ik doe mijn best om niet ergens anders na te kijken als iemand tegen me praat. :o Ik word dan al heel snel afgeleid door alles om me heen, dat vind ik gewoon onbeleefd. Gaat meestal wel goed. ;) Vroeger was ik gewoon heel er bot maar nu heb ik geleerd alles wat te nuanceren.

@ phormicola wat fijn dat je het zo goed hebt getroffen met je man. :D

phormicola schreef:
euhm, tja, zullen we dan naar dat andere topic gaan? Beetje banketstaaf eigenlijk. :o

Dat lijkt me niet zo handig, dat ligt al behoorlijk lang stil. Als de TS van dit topic er niks op tegen heeft lijkt het me makkelijker om hier gewoon door te gaan? :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:02

Ik moet inderdaad ook vaak even tijd voor mezelf hebben en heb OOK HSP. Als het ook maar een beetje drukker wordt, dan gaat m'n gezichtsveld helemaal wazig en word ik misselijk. M'n man kan hier helemaal krankjorum van worden, want hij is het type: blijven praten, altijd maar blijven praten! Maar ik word daar dus soms echt letterlijk niet goed van.

Hebben jullie wel eens van LLI (Low Latent Inhibition) gehoord? Mijn man heeft dat dan weer. Die gast uit Prison Break had het ook (niet de acteur zelf dan). Oh ja en m'n man is ook nog epileptisch en ik heb zware migraine.

Ja Fiffill, wij zijn een lekker stel zo :D

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:35

Oh oh wat herkenbaar allemaal! Ook ik was altijd heel snel klaar met opdrachten/proefwerken in de lagere school en in het 1ste leerjaar (groep 3?) zat ik al vlug aan Avi 9 terwijl de rest bezig was met roos-vis-maan. Als baby kon ik heel snel lopen en praten, en ik ben direct begonnen met volwaardige zinnen. In de middelbare ben ook ik tot het 4de geraakt zonder te studeren en toen kwam ik in de problemen. Ik had wel genoeg vrienden maar er waren er toch best veel die mij niet begrepen en ik vond hen vaak kinderachtig/puberaal.
Toen ben ik van school veranderd en van richting (van Latijn-Wiskunde naar Humane Wetenschappen- Talen, beide ASO(vwo)) En in de nieuwe richting lag de nadruk veel meer op het nadenken over de dingen( filosofie) , culturele vakken, en vanaf toen ging het weer helemaal goed met mij.

Toen ik uiteindelijk geconfronteerd werd met het échte studeren op de unief, kwam de grote problematiek als gevolg van het 'hoogbegaafd zijn'. Ik had immers nooit leren leren, had geen discipline. Gelukkig heb ik op tijd beseft dat ik in een Kunst richting thuishoor en nu ben ik een zeer gelukkige filmstudent met zeer goede resultaten. :7

Ik heb wel nooit moeilijkheden gehad met sociale contacten leggen, integendeel ben een heel sociaal dier :D Wel kan ik me, qua gedachtengang, het beste vinden in mijn oudere vrienden.

Dus, ondanks de problemen denk ik dat het een kwestie is van zoeken naar een richting/vakgebied waar de hoogbegaafde in kwestie zich helemaal in terugvindt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:47

Door al dat gepraat over opleidingen ging het bij mij heel erg kriebelen.

Meiden, *D ik heb me opgegeven voor Paardenhouderij in Gouda! *\o/*

Ik ga het gewoon doen, het is maar een MBO, moet ik kunnen, het is allemaal super interessant, geen probleem :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:48

Gaaf! Ik ben benieuwd! :D

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:27

Vanavond moest ik eigenlijk heel hard werken voor school, want heb nog een aantal belangrijke projecten liggen die al af hadden moeten zijn.. maar toen kwam ik dit topic tegen en dat vond ik veel interessanter, dus heb het helemaal doorgelezen. (wel af en toe een pauze tussendoor, dus niet dat ik er non-stop zo lang op gezeten heb ;) )

Zoveel wat hier gezegd wordt, klinkt me zo bekend in de oren. Of ik hoogbegaafd ben? Ik heb geen idee. Nooit op getest. Ik vroeg het aan mijn moeder, of het mogelijk was dat ik HB ben en ze reageerde lacherig met gelijk een "nee". En waarom dan? Omdat ik op de middelbare school zoveel met de hakken over de sloot ben gegaan. Maar na dit alles gelezen te hebben en zoveel gelijkenissen te hebben gezien, wil ik me misschien toch wel eens laten testen. Niet dat een positieve uitslag meteen kan verklaren waarom ik doe wat ik doe, denk hoe ik denk, etc. maar je weet maar nooit. Ook het HSP opgezocht en daarvan denk ik vrijwel zeker dat ik het heb.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:32

Met de hakken over de sloot overgaan op school wil zeker niks zeggen over HB...... terwijl er meestal juist gedacht wordt 'jij bent toch zo slim, dan moét je wel hoge cijfers halen'. :roll:

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:00

Juist, hier nog een die zeker in de laatste jaren van de middelbare school met de hakken over de sloot overging. En nu op de HBO precies hetzelfde. T interesseert me gewoon geen moer :+

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:04

Hier ook, van de 4e naar de 5e afgestroomd. Dat zegt niks over hoogbegaafdheid :).

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:06

Daar kwam ik toen ik in het topic verder las ook achter :)

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:44

Ik word binnenkort getest of ik hb ben. Terwijl ik idd al jaren met de hakken over de sloot overga, maar nu in 6 atheneum zit en eigenlijk nog nooit wat heb uitgevoerd..
Nou wist ik sowieso al dat ik hoogsensitief ben, maar toen ik pas met de schoolmaatschappelijkwerkster sprak heeft die besloten dat het wel goed zou zijn al ga ik een intelligentietest maken. Ik ben heel erg benieuwd iig, sociaal ben ik trouwens wel vrij vaardig hoor, mensen begrijpen me alleen nooit. :Y)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:47

Authentic schreef:
Ik ben hoogbegaafd, ik zou er niet teveel speciaals van maken (dingen als aansluiten bij de mensa en naar een psych toe zou ik absoluut niet doen, dan heb je zo ongeveer garantie op een sociaal isolement). Maar mijn scholen hebben er vanaf het begin te weinig aan gedaan, de basisschool was absoluut niet uitdagend voor mij omdat ik meedeed met de rest van de klassen. Op de middelbare school is dit species zo gegaan en uiteindelijk ben ik dus gewend geraakt aan helemaal niks uitvoeren en toch dag in dag uit te horen krijgen wat voor een geweldige leerlinge je bent. Dus ik moest zelf maar oplossen dat ik uiteindelijk zo lui als een varken ben geworden := . Ik ben nu nog niet echt heel goed in plannen en mezelf aanzetten tot het eerder uitvoeren van opdrachten, maar 't begint minder dramatisch te worden.

Hoe herkenbaar :oo

Ik zat in groep 1 in de boekenhoek te zeuren dat er niks te lezen viel (waren alleen maar prentboeken :+ ), deed vaak alsof ik ziek was omdat ik gewoon niet wilde. In groep 3 werd het verschil met de rest pas echt duidelijk omdat ik qua lezen/taal op groep 5 niveau zat en rekenen groep 4. Vriendjes had ik wel, maar ik vermaakte me net zo best alleen (ze snapten me toch niet, dus waarom zou ik met ze spelen?). Gepest ook weleens, maar meer de 'gewone' dingen die op het schoolplein bij iedereen wel eens gebeuren.

Na paar maanden in groep 3 ben ik getest, en daarna direct overgeplaatst naar groep 4. Alleen in groep 6 heb ik een leraar gehad die me echt snapte en me 'uitgedaagd' heeft, verder vond ik er geen hol aan op school....

Geen ruk gedaan op de middelbare school, alleen als er dingen fysiek ingeleverd moesten worden (boekverslagen/werkstukken), en daar begon ik dan pas aan op de dag dat het ingeleverd moest worden zeg maar :o .... VWO diploma gehaald en naar de VU om Bewegingswetenschappen te studeren. Dit interesseerde me véél meer en ging ook goed, tot wiskunde en biomechanica om de hoek kwamen zetten. De wiskunde viel me zo tegen en ik had er zo'n moeite mee om me er toe te zetten, uiteindelijk nét gehaald. Maar de biomechanica ging echt niet lukken :n, en ben toen gestopt.
Ben gaan werken en omdat ik het zonde vond 'niks' te hebben een HBO deeltijd Bedrijfskunde begonnen, maar juist, die ligt in de kast :Y)

Ik merk nu dat ik veel vrienden heb die toch wel een stukje ouder zijn dan ik en 'volwassener' dan m'n leeftijdsgenoten. Sociaal gezien heb ik dus geen problemen, ik praat gemakkelijk maar heb niet de behoefte al mijn vrienden elke dag te bellen om een hoop onzin door te spreken. Ben daar misschien iets te makkelijk in, als ik iemand een half jaar niet heb gesproken wil dat niet betekenen dat diegene minder belangrijk voor me is oid, maar het is er dan gewoon niet van gekomen.

Op mijn werk gaat het heel goed en de doorgroeimogelijkheden zijn goed, ik zorg voor mezelf voor uitdaging en dat wordt ook opgemerkt door het management en op ingespeeld. Wat dat betreft echt een super plek! Een HBO/Uni opleiding afmaken staat absoluut nog op de planning, maar dat in gang zetten hè :Y)

Verder voel ik me absoluut niet speciaal of anders dan anderen, al merk ik dat ik soms weleens iets 'kattig' kan reageren als iemand iets niet snapt wat voor mij zo klaar als een klontje is :o . Ook maar weinig mensen weten dat ik een klas over geslagen heb en dat ik HB getest ben, ik vind dat niet relevant :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:29

Woow ik lees uit interesse dit topic door en herken me eigenlijk overal in. Veel sociale situaties en ook schoolsituaties.
Op de basisschool liep ik altijd ver voor qua lees en rekenniveau. Ik had een citoscore van 549. Toen ging ik naar de middelbare school. Ik begon op het gymnasium, ging na 2 jaar naar het atheneum, bleef hier zitten in de 5e en heb toen m'n havo in 1 jaar gehaald. Als ik wel overging was het met hakken over de sloot.
Ik heb nooit een officiele iq-test gedaan, maar wel op internet waar een keer 123 en een keer 135 uitkwam. Vrij begaafd dus, maar niet hoogbegaafd. Denk ook niet dat ik echt hoogbegaafd ben maar mezelf wel in trekjes hiervan herken.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:14

Remember schreef:
Ik merk nu dat ik veel vrienden heb die toch wel een stukje ouder zijn dan ik en 'volwassener' dan m'n leeftijdsgenoten.

Dat merkte ik vroeger al, dat ik beter op kon schieten met oudere kinderen (zelfde 'volwassenheid' qua denken?) en jongere kinderen (normaal dat je ouder en wijzer bent?). Tegenwoordig valt me dat niet meer zo op, hoewel ik wel moet zeggen dat nu ik bij een bedrijf werk waar zeg maar 95% van mijn directe collega's ouder is, ik daar ook beter op mijn plek zit.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:55

Lovely schreef:
IMaatje31, voordat ik het wist, had ik graag gewoon willen zijn. Maar sinds ik weet waar sommige eigenaardigheden vandaan komen, niet meer.

Same here!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:59

Lovely schreef:
IMaatje31, voordat ik het wist, had ik graag gewoon willen zijn. Maar sinds ik weet waar sommige eigenaardigheden vandaan komen, niet meer.

Ook zoiets. Ik ben blij met mezelf zoals ik ben, ik hoef niet te veranderen. Had ook niet 'gewoon' willen zijn. Ik ben al niet mooi... dan moet je toch slim zijn he ;)
Het is wel zo dat toen bleek dat mijn dochter van nu 6 ook HB is en die van 3 waarschijnlijk ook, ik wel even moest slikken. Vooral het gevecht met de school dat ik aan moest gaan om wat gedaan te krijgen...