Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miran88

Re: Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:56

37 uur in de week wat de laatste tijd ook vaak meer werd want jah als er niet genoeg mensen waren dan moet de 'hoofdcassiere' daarvoor opdraaien.
Ik moet daarbij ook zeggen dat ik niet goed van me af kan bijten op me werk.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:58

machotjuh schreef:
O sorry niet gezien

Logisch, want dat had ik er later pas bij gezet, waarschijnlijk toen jij al aan het typen was ;)

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:59

Ik krijg ook veel last van 'mn hart' als ik last van stress heb, heb het nu ook weer wat. Probeer me er niet te druk om te maken maar het lukt niet altijd. Doe rustig aan en pas goed op jezelf, een ander doet het niet. Vind het daarom goed dat je een stapje terug gaat doen op je werk, knap dat je dat inziet, dat duurde bij mij iets langer :o Hoop dat de huisarts je kan helpen :(:)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:04

machotjuh schreef:
37 uur in de week wat de laatste tijd ook vaak meer werd want jah als er niet genoeg mensen waren dan moet de 'hoofdcassiere' daarvoor opdraaien.

Als ik het goed begrijp heb je moeite met nee zeggen en je grens aangeven.
Ik lees in korte tijd zo al verschillende eigenschappen die je vatbaar maken voor een burnout. Zoals CIV al zei, kunnen wij natuurlijk niet oordelen of je een burnout hebt, of er misschien dicht tegen aan zit, maar ik herken wel veel in je berichten van toen ik zelf op mijn tenen liep en vlak voor mijn burnout zat. Goed inderdaad dat je aan gaat geven op je werk dat je een stapje terug moet doen.

Verder kan ik me eerlijk gezegd niet helemaal voorstellen dat dit het enige is waardoor je zo moe bent. Als ik naar mezelf keek, heb ik mezelf lichamelijk en geestelijk gewoon helemaal de vernieling in gewerkt, omdat ik alleen nog maar aan het werk was. Van 's ochtends 8 tot 's avonds 10. En in het weekend ook altijd druk tot 's avonds laat. Vaak zie je trouwens bij een burnout dat er ook meer achter zit...

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:04

Heb het hier ook vaak over gehad met mijn ouders en vind het ook erg moeilijk. Het heeft bij mij ook wel even geduurd want loop hier al een poosje mee. Ik ga maandag even bellen voor een afspraak bij de dokter en dan hoor ik het wel. En ergens weet ik ook dat ik het mezelf moeilijk maak. Maar kom er nu gewoon alleen niet meer uit.. en wat jullie zeggen ik moet naar me lichaam gaan luisteren die geeft dit niet voor niks aan

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:06

Dat je hier niet alleen uitkomt is absoluut geen schande. Het is goed dat je dat zelf inziet. Hier kom je ook alleen niet uit. Ik verwacht dan ook dat de huisarts je door zal gaan verwijzen naar een maatschappelijkwerker of een psycholoog.

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:09

Pollewoppy schreef:
machotjuh schreef:

Als ik het goed begrijp heb je moeite met nee zeggen en je grens aangeven.
Ik lees in korte tijd zo al verschillende eigenschappen die je vatbaar maken voor een burnout. Zoals CIV al zei, kunnen wij natuurlijk niet oordelen of je een burnout hebt, of er misschien dicht tegen aan zit, maar ik herken wel veel in je berichten van toen ik zelf op mijn tenen liep en vlak voor mijn burnout zat. Goed inderdaad dat je aan gaat geven op je werk dat je een stapje terug moet doen.

Verder kan ik me eerlijk gezegd niet helemaal voorstellen dat dit het enige is waardoor je zo moe bent. Als ik naar mezelf keek, heb ik mezelf lichamelijk en geestelijk gewoon helemaal de vernieling in gewerkt, omdat ik alleen nog maar aan het werk was. Van 's ochtends 8 tot 's avonds 10. En in het weekend ook altijd druk tot 's avonds laat. Vaak zie je trouwens bij een burnout dat er ook meer achter zit...

Er zijn ook wel meerdere dingen met ex-vriendje en persoonlijke dingen die ik dan liever niet hier op internet zet. Ik heb idd moeite met nee zeggen en mijn grens aangeven het is eigenlijk alweer zo ver gegaan dat ze op het werk denken van o miranda doet dat wel die zegt toch nooit nee..

Ik zal het dinsdag wel horen bedankt voor de reacties! En ik laat het even weten wat de dokter zei.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:11

Die dingen hoef je ook niet hier op bokt te zetten, daar gaat het mij niet om. Maar ik had al het idee dat er gewoon meer moest zijn. De dingen die je bezig houden kunnen ook veel energie kosten, ook in je slaap bijvoorbeeld, waardoor je niet goed uitgerust wakker wordt...

Succes dinsdag bij de huisarts en laat idd maar even weten. Ben wel benieuwd.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:18

MAchotje, welkom, echter jammer dat we je hier tegen komen, als je nergens last van had, hadden we je niet hier gezien ;)

Ik vind het erg goed van jezelf, dat je zo snel al erkent dat je een grens voor jezelf hebt berijkt en daar over heen bent. Super dat je daar gelijk iets mee doet en daar niet over in ontkenning bent!

Hier was mijn dagje wel lekker. Ben met vriendinnetje mee geweest naar de paarden. Doet altijd wel goed. Wat me dan wel weer pijn doet, is dat heel de dag het huishouden dr weer bij ingeschoten is -O- Morgen dan maar extra mn best doen :+

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:41

Ook ik zit niet lekker in mijn vel.
Er is erg veel gebeurd in mijn verleden wat ik niet kan vergeten.
Door de mensen die mij kapot wouden maken, is het hun gelukt.
Ik heb bindingsangst en er is Borderlinde geconstateert.
Ik zie het vaak niet zitten, maar verborg het altijd. Laatst op school barste ik opeens uit, toen kwam alle hulp. Ik heb nu een afspraak met een psycholoog, ik ben benieuwd of alles gaat helpen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:16

Hey jillie,
Wat vervelend voor je zeg, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat je hier in dit topic op je plek bent. Dit gaat over mensen met een burnout en niet over mensen met borderline. Dat zijn twee totaal verschillende dingen. Ik heb even voor je gekeken en zag dat er een huiskamertopic is over borderline. Ik denk dat je daar even je verhaal moet doen. Daar zitten mensen die jou begrijpen en je misschien kunnen steunen.

[HK] borderline

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:45

Ben vanochtend weer op de boerderij geweest. Het was heerlijk weer en het deed me goed. Ik heb het schimmeltje weer gelongeerd en ze was heel braaf. Heb haar vandaag voor de eerste keer bijgezet (met een touwtje, heel los natuurlijk). Ze pakte het zo goed op!! De eigenaresse was helemaal verbaast toen ze het zag. Dat was wel leuk :D

Verder heb ik vanmiddag lekker 2,5 uur op de bank liggen slapen. Kon ik wel even gebruiken. Moeten vanavond ook nog naar een verjaardag. Daar zie ik vreselijk tegenop, ging het liefst niet, maar het is van m'n beste vriendin dus kan het niet maken om niet te gaan...

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:37

Het is rustig hier? Hoop dat dat een goed teken is? Hier gaat het wel, ben al een aantal dagen wat misselijk/grieperig (spanningen?). Vandaag bij mn oude verzorgpaard geweest. Ben druk opzoek naar iemand die mij en mn paard verder kan helpen, heb er wel zin in om ermee aan de slag te gaan. Morgen komt er een vriendin langs en verder niet veel plannen, vind het zelf wel fijn een beetje rustig aandoen na onze drukke weken.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:18

Het is hier zeker rustig.
Goed dat je een beetje rustig aan doet. Is wel verstandig denk ik. Wij hebben een druk weekend gehad. Veel verjaardagen. Is helemaal niet mijn ding, maar goed, soms kom je er nou eenmaal niet onderuit. Merk wel dat het me erg veel energie kost.

Vandaag een lekker rustig dagje. Heb het sporten en de groep er alweer op zitten en hoef lekker niet meer weg vandaag. Ben bezig met de was, maar dat vind ik niet zo heel erg. Verder moet ik nog weer even aan mijn huiswerk voor de schemagerichte therapie.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:55

Ik heb mijn huiswerk voor de schemagerichte therapie af.
Wat voelde ik me klote daarna zeg. Het ging over (veroordelende) opvattingen die je over jezelf hebt en wat ik invulde had te maken met mijn werk als docent. Dat maakte weer zoveel los. Ik voelde me echt rot daarna, heel onrustig en gespannen. Ik pieker dan meteen over de toekomst en of ik mijn werk nog wel zou kunnen doen enz. Niet echt fijn dus.

Net heb ik een WIA-uitkering aangevraagd. Dat vond ik ook wel lastig. Is toch weer een volgende fase en ook wel weer confronterend omdat ik nu wel heel dicht bij de twee jaar ziektewet kom. Dan word je even met je neus op de feiten gedrukt over hoe lang je al onderweg bent...

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:59

Nogsteeds rustig zie ik wel? PW, :(:) het is misschien wel goed dat zo'n opdracht wat bij je losmaakt, zo leer je ermee omgaan en ik denk ook om in te zien dat je zelf verkeerd zit met je gedachtengang. Die uitkering is wel even confronterend, zetten ze die om of moet je daarvoor ook nog ergens langs? (weet niet hoe het werkt?) Hoe voel je je nu? Hopelijk slaap je lekker en krijg je zo toch je rust, succes morgen.

Hier gaat het even iets minder, wat last van spanningen komt door iets wat vanavond voorviel, moet me er niet druk om maken maar het overviel me nogal. Weet in ieder geval hoe het komt, hoop dat het zakt en ik wat zal slapen. Vanmiddag bij een vriendin geweest, was gezellig. Verder niet veel gedaan in huis, dit had eigenlijk wel gemoeten, maar morgen weer een dag. Morgen weer werken.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:05

Voordat je een WIA uitkering krijgt, krijg je eerst nog weer een keuring bij een verzekeringsarts. Dat vind ik wel vervelend. Moet ik wéér aan een vreemde mijn verhaal doen. Aangezien ik vrij zakelijk kan vertellen over de afgelopen 2 jaar, ben ik bang dat ik 'beter' overkom dan het daat daadwerkelijk gaat.

Wat vervelend dat je wat last hebt van spanning. Heeft je bad niet geholpen? Dat is wel jammer. Ik ben wel wat rustiger geworden. Heb een lijstje gemaakt met boeken die ik in de toekomst nog wil bestellen. Kan ze moeilijk allemaal in 1x bestellen nu, dat wordt iets te gek. Dus heb ik maar een soort verlanglijstje gemaakt ;) Was wel leuk om te doen, gaf me mooi wat afleiding. Ga zo naar bed in dan in bed nog maar even lezen.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:12

Hey je bent er nog :D Is wel leuk zo'n lijstje, wat voor boeken zijn het? Vervelend dat je weer met iemand anders moet gaan praten, denk dat je op moet letten dat je je niet te goed voordoet (misschien toch iets aandikken) anders krijg je straks je uitkering niet. Weet niet hoe ze dat bepalen.

Hier gaat het nu wel ietsje beter, bad hielp wel wat maar als ik eraan denk krijg ik weer spanningen. Zie er wel tegenop om naar bed te gaan en morgen te werken, ben dan weer bang dat het niet goed zal gaan. Slaap lekker. :Z

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:20

Weer wat boeken over honden, waaronder een paar engelse over vaccinaties en één over gezondheid. Engelse boeken zijn inhoudelijk vaak wat diepgaander. Een boek over de mens-dierverhoudingen en een boek over kleine kwalen bij honden en katten. Kortom informatieboeken over dieren. Wel met inhoud zeg maar, geen standaard algemene boeken over rassen, verzorging enz. Ja, ik heb een echte boekentik...
(Maar ik probeer wel boeken uit te zoeken met onderwerpen waar ik nog niet zoveel van in de kast heb staan)

Ik weet ook niet hoe ze dat bepalen, maar ik moet me in ieder geval zeker niet beter voordoen. Van te voren maar weer goed opschrijven wat ik wil vertellen en daar goed over nadenken, zodat ik goed voorbereid ben.

Kan me voorstellen dat je op ziet tegen morgen. Kun je niet iets innemen zodat je toch goed slaapt? Dan begin je morgen al heel anders aan je dag. Jij ook weltruste. Ik hoop dat je lekker slaapt.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:25

Dank je, denk dat ik maar iets in zal nemen, probeer eerst zonder, werkt toch snel ;) Slaap lekker, goed dat je je goed voorbereid op het gesprek.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:28

En daar heb ik nog wel even tijd voor. Dat zal nog wel een tijdje duren. Krijg eerst binnen twee weken pas een bevestiging van de aanvraag.

Ik ga me er maar niet druk om maken. Zit nu met mijn gedachten bij de boeken die ik op mijn verlanglijstje heb gezet hihi. Dat is beter ;)

Weltruste, ik kruip er zo ook in.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 08:00

Ben zo nu en dan wel in eens in dit topic geweest om mee te lezen en er zijn een heleboel dingen die ik wel herken.
De laatste tijd beginnen de simpelste dingen me echt tegen te staan, ik heb weinig zin om iets te ondernemen. Ik dacht eerst dat het lag aan het feit dat het weer aan het omslaan is en ik misschien een beetje last heb hiervan (dipje). Maar ik merk dat ik gewoon veel te veel hooi op mijn vork neem en heb genomen en ik besef heel goed dat ik het nu rustig aan moet doen en aan naar mijn lichaam moet luisteren om erger te voorkomen.
Ik werk op kantoor 32 uur waarbij ik een echte spilfunctie heb en het werk en de collega’s zijn gewoon echt leuk en ik heb het prima naar mijn zin. Maar je merkt gewoon dat zelfs de makkelijke taken veel meer energie kosten dan normaal.
Daarnaast werk ik ook nog op een stal als ruiter waar ik gemiddeld 15-20 uur werk. Op dinsdagavond, woensdag en vrijdagmiddag en de hele zaterdag. Ik werk dus eigenlijk 6 dagen per week zo’n 52 uur per week. Het is allemaal heel leuk werk maar het wordt me gewoon teveel de laatste tijd. En dat gaat ten koste van het rijden maar ook van mijn kwaliteit van het werk op kantoor.
Omdat ik een echte sportfanaat ben, plan ik ook nog 3 avonden in de week fitness in. Dat heb ik echt nodig om mijn hoofd leeg te maken.
Vorige week woensdag kon ik opeens niet meer stoppen met huilen en had ik erge maag-darm problemen, toen heb ik me dus ook ziek moeten melden terwijl ik daar een godsgruwelijke hekel aan heb.
Ben nog niet naar de dokter geweest omdat ik bang ben dat die zegt dat ik misschien wel moet stoppen met het rijden ofzo. Omdat dat teveel energie eist.
Je merkt dat het niet alleen energie kost van je lichaam maar ook van je geest. Daarbij komt het feit dat ik een vreselijk groot verantwoordelijkheidsgevoel heb en het aan de ene kant niet kan maken om niet naar kantoor te gaan tenzij ik echt mijn bed niet meer uit kan en aan de andere kant wordt er van mij verwacht dat ik de afgesproken uren op stal maak. Heb ik bij de ene een ‘vrije’ dag, dan moet ik nog steeds bij de ‘ander’ werken. Tuurlijk heb ik hier zelf voor gekozen maar het breekt me steeds meer op om geen ‘privé’ tijd meer te hebben, laat staan tijd voor mezelf.
Op kantoor kan ik echt niet minder gaan werken dan deze 32 uur en op stal heb ik al eens aangekaart dat ik 50% minder wil gaan doen en dat ze dan wellicht voor de andere 50% een extra ruiter moeten aannemen. Maar dat laatste willen ze dus niet. Het is dit of niets en dan komt er een andere ruiter. Maar ik vind het werk leuk, het is alleen de tijd die er nu in gaat zitten die me teveel wordt. Dus ik moet echt geen beslissen wat ik wil gaan doen. Als ik aangeef dat ik het op de stal op deze manier niet meer trek, dan is het ook meteen einde verhaal. Er is niet echt een tussenweg terwijl ik best bereid ben om 10 uur per week beschikbaar te zijn.
Dat maakt dat ik dus nog steeds geen duidelijke beslissing heb genomen. En het wordt toch tijd dat er iets gaat gebeuren.
Ik hoop dat iemand hier me kan voorzien van advies.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 08:46

Heb je verhaal gelezen zwelgje, maar moet nu naar therapie. Neem straks even rustig de tijd om op je te reageren. Kan je wel wat tips geven denk ik ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:53

Hoi Zwelgje,

Ik heb vanochtend al je verhaal gelezen en wilde er even de tijd voor nemen om op je te reageren.
Als eerste valt me op dat je al wel veel inzicht hebt. Je ziet in dat het zo niet langer kan, dat je lichaam signalen begint te geven en op de rem trapt. Het is belangrijk om dit niet te negeren. Je schrijft zelf al dat het je teveel is de laatste tijd.

Ik dacht net zo als jij. Ik vond ook alles leuk wat ik deed. Maar ook leuke dingen kosten energie en die energie is een keer op. Je lichaam heeft tijd nodig om op te laden, om te herstellen. Die tijd is echt heel belangrijk. Jij gunt jezelf die tijd niet, je gaat maar door.
En eigenlijk weet je het zelf en dat weerhoudt je om naar de huisarts te gaan. Omdat je zelf al wel weet wat hij gaat zeggen. Je moet rustiger aan gaan doen.

Ook je grote verantwoordelijkheidsgevoel speelt een belangrijke rol. Ik heb ook een groot verantwoordelijkheidsgevoel en dat heeft me m'n kop gekost. Je moet op jezelf passen, een ander doet het niet voor je. Je schrijft ook dat het je op breekt om geen vrije tijd te hebben, om geen tijd voor een ander te hebben. dat is logisch, want die tijd heeft ieder mens nodig. Tijd, zoals ik al zei, om te herstellen, om op te laden. Jij put jezelf alleen maar uit. Dat houdt een keer op en de eerste tekenen doen zich al voor.

Neem die signalen serieus en doe er nu wat mee. Als je niks verandert zal het namelijk niet beter worden, dat geef je zelf ook al aan. Sterker nog: Je zal steeds harder achteruit gaan hollen en na een tijdje stort je helemaal in. Tot dat punt ben ik doorgegaan en ik kan je zeggen dat je dan nog veel verder van huis bent. Dan lig je er helemaal uit en kun je echt niks meer. Als je dat kunt voorkomen zou dat natuurlijk mooi zijn.

Wij kunnen je hier tips geven, adviezen geven, maar de belangrijkste beslissing zul je zelf moeten gaan nemen. Je zult iets moeten laten vallen denk ik. En of dat nou op je werk is of op stal, dat is aan jou. Dat kunnen wij niet kiezen. Het is vervelend dat er op stal geen middenweg is. Dat maakt de keuze voor jou moeilijker. Toch zul je er heel goed over na moeten denken en hoe vervelend ook, er waarschijnlijk voor moeten kiezen om er mee te stoppen. Of er blijven rijden en een andere baan erbij zoeken voor minder uur. Wat je daarmee doet is aan jou.

Je zult je levensstijl moeten veranderen, gezonder moeten maken. Je moet meer balans krijgen in werk en vrijetijd / rust / ontspanning. Het sporten zou ik zeker blijven doen. Het is niet alleen goed om je hoofd leeg te maken, ook krijg je er nieuwe energie van. Dit is wetenschappelijk aangetoond. Het is niet voor niks dat mensen die depressief zijn geadviseerd wordt om te gaan sporten. Angela hier in het topic doet runningtherapie en is hier erg enthousiast over. Ik ben zelf gaan fitnessen om (lichamelijk) te herstellen van mijn burnout. Het is wel belangrijk dat je met mate sport en je niet helemaal compleet over de kop jaagt. Dan trek je tijdens het sporten je reserves juist leeg en bouw je geen nieuwe energie op.

Nogmaals: Ik lees uit je verhaal al een hoop inzicht en je weet eigenlijk zelf al wel waar het probleem zit. Je moet een beslissing maken en die is moeilijk, omdat er op je werk en op stal geen middenweg is. Toch moet er iets gaan veranderen. Anders draai je jezelf helemaal de vernieling in en kan je straks helemaal niet meer werken.

Verder denk ik dat het toch ook handig is om wel even naar de huisarts te gaan. Die kan je hier zeker bij helpen.
Sterkte en welkom trouwens in het topic.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:07

@ machotjuh: Hoe gaat het met jou? Hoe was het bij de huisarts? Ik ben benieuwd naar wat hij / zij gezegd heeft.

En hoe is het met de anderen?
Het is rustig hier, hopelijk is dat een goed teken.