Mexicaanse Griep - Pandemie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Mexicaanse Griep - Pandemie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:32

mensen met een slechte weerstand zijn eerder "ziek" en nemen eerder hun rust.

mensen met een hoge weerstand of grens....... gaan vaak te lang door, waardoor de gevolgen ernstiger zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:39

Ohh op die manier :j
Want anders vond ik het nogal tegenstrijdig ja :=
Dankje voor je uitleg :j

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:52

Dochtertje van mijn vriendin was vorige week ook besmet geraakt door een ander, zij ging vorig weekend logeren bij een vriendinnetje en kwam maandag doodziek thuis van school met 40 gr. koorts.
Dinsdag werd ze gebeld door de moeder van haar vriendinnetje dat ze de mexicaanse griep had, haar kids en man niet.
Mijn vriendin had ook al verschijnselen maar omdat de GGD er gelijk bovenop zat kregen ze medicatie en allebei zijn ze aan de betere hand, maar het was wel een toestand met pakken komen ze binnen en ze mochten niet naar buiten ivm besmettingsgevaar en de hele omgeving die in de buurt waren geweest kregen de medicatie voor de zekerheid toegediend.
Op zich wordt dit soort situaties adequaat uitgevoerd door de GGD maar inderdaad gelijk door de media er bovenop en die bivakeerden gelijk bij hun in de straat en school.

Moeder van haar vriendinnetje had gedineerd met een amerikaanse zakenrelatie dus ja je hoeft er echt niet voor op vakantie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:57

Ik denk dat als alle mensen die niet naar de huisarts gaan met griepverschijnselen hierbij opgeteld moeten worden dat de cijfers heel anders uitvallen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:18

heeft iemand een lijstje met symptomen voor mij?? ik kan het nergens vinden op internet (ben niet zo heel handig :Y) )

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:44

De ziekteverschijnselen, klachten en symptomen
De verschijnselen of symptomen van de Mexicaanse griep zijn te vergelijken met een 'gewoon' griepvirus:

moeheid;
misselijkheid;
hoofdpijn;
droge hoest;
koude rillingen;
koorts;
spierpijn
pijn;
keelpijn;
loopneus;
soms dunne ontlasting en overgeven;
algehele malaise.

Oudere mensen hebben meestal al vaker een influenza besmetting opgelopen en hebben daardoor meer weerstand tegen influenza.
Jongeren komen over het algemeen meer in contact met anderen (school, uitgaan etc.).
Dat kan een reden zijn waarom juist jongeren vaker besmet raken of er zieker van worden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:50

En dit is wat een Belgische page zegt:

Waarom zijn veel dodelijke slachtoffers tussen 25 en 45 jaar?

Ook dat is niet duidelijk. Het is wel eigenaardig, omdat griep normaal eerst heel jonge en oude mensen velt die minder weerstand hebben. Er zijn wel aanwijzingen: 'Lichaamscellen van jonge mensen maken sneller eigen ontstekingsremmers aan, zoals cytokine', zegt Van Reeth. 'Dat is belangrijk voor het afweer- en immuunsysteem. Maar als het lichaam te veel cytokine aanmaakt, kan het ook averechts werken en de mens ziek maken. Men neemt aan dat dat ook is gebeurd bij het uitbreken van de vogelgriep.'

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:51

pffff dat is wel eng. mn vriend heeft zo'n beetje die symptomen....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:54

suuzepuus schreef:
pffff dat is wel eng. mn vriend heeft zo'n beetje die symptomen....

Dat zegt dus helemaal niets want zoals je kunt lezen zijn het dezelfde symptonen als een gewone griep. ;)
Als hij niet met iemand in contact geweest is die besmet is zou ik me vooral geen zorgen maken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:59

nee, hij werkt op schiphol..... paspoorten....
als er iemand met veel mensen in contact komt is hij het wel!!!
morgen gaan we naar de dokter...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:03

suuzepuus schreef:
nee, hij werkt op schiphol..... paspoorten....
als er iemand met veel mensen in contact komt is hij het wel!!!
morgen gaan we naar de dokter...

Er zijn ook behoorlijk wat mensen met de "gewone" griep op het moment dus niet te druk maken, is ook niet goed voor de gezondheid. Persoonlijk zou ik de dokter eerst even bellen, dan hoor je vanzelf wel of het nodig is om langs te komen.

Sterkte en beterschap voor je vriend in ieder geval. :(:)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:30

ik bel morgen ochtend! (moet zowieso voor een afspraak. ik ren niet meteen naar de 1e hulp hoor!!)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:02

suuzepuus schreef:
ik bel morgen ochtend! (moet zowieso voor een afspraak. ik ren niet meteen naar de 1e hulp hoor!!)

Dat je niet gelijk naar de 1e hulp rent begreep ik wel hoor. ;)

Kan me ook voorstellen dat je de dokter belt, je wilt toch zekerheid.

Sorry als ik het verkeerd inschatte, er zijn hier al meerdere onnodige paniekreacties geweest en daardoor lees ik sommige dingen misschien verkeerd.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 23:15

ow geeft niet hoor. ik ben niet zo paniekerig gelukkig maar mn vriend is door zijn werk erg vatbaar en tje euhm misschien in dit geval beter even een keertje xtra naar de dokter !!!
gelukkig heb ik nog nergens last van...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:06

als je geen 38 graden koorts hebt constant hoef je je geen zorgen te maken en is het 'gewone' griep.
ik heb steeds koorts...... (maar voel me kiplekker!!)
vriendlief heeft een paracetamol genomen waar de koorts van zakt.... mag niet!!

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:08

Het virus wakkert wel aardig door NL heen hè? Bah.
Hopen dat het snel achter de rug is!!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:17

Jep, het is ook al in Zwolle, brr begin het zo af en toe wel eng te vinden zeker nu het in mijn woonplaats geconstrateerd is.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:41

Ach, het komt hier ook steeds dichterbij.
Zelfs mijn achterburen zijn al besmet.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:36

2misty2 schreef:
Jep, het is ook al in Zwolle, brr begin het zo af en toe wel eng te vinden zeker nu het in mijn woonplaats geconstrateerd is.

Ja, dat is ook zo ja.. Zwolle is vlakbij...1 op de 3 mensen krijgen het in NL was net op de radio.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:09

Bron:
http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/16165

De Mexicaanse griep verspreidt zich snel over Nederland. De RIVM verwacht dat eenderde van alle Nederlanders de griep zal krijgen en dat tussen de 4000 en de 8000 mensen eraan zullen overlijden. Als er nog veel meer mensen de griep krijgen, overweegt het RIVM om scholen te sluiten omdat juist daar veel besmettingen zijn.

Het RIVM verwacht dat de grote griepgolf nog moet komen in het najaar. Hoewel de Mexicaanse griep mild is, zullen er waarschijnlijk toch veel meer mensen aan sterven dan aan de gewone griep, die jaarlijks 800 levens eist.

Vooral jongeren lopen risico. Ouderen lijken minder vatbaar voor deze variant, omdat hij lijkt op een griep die in 1957 actief was en zij dus antistoffen hebben.

Gisteren werd bekend dat er binnen 24 uur wereldwijd 250 nieuwe gevallen werden geteld, waaronder zestien in Nederland. En vandaag bleek een driejarig meisje van een school in Amsterdam Osdorp het virus te hebben. Ook op een basisschool in Woerden is een kind besmet met de Mexicaanse griep.

Amsterdam
Het virus is ook vastgesteld bij vier Amsterdammers, onder wie een meisje uit groep 3 van een basisschool. De ouders van de kinderen op de school Bovenland in Osdorp zijn allemaal ingelicht. Mogelijk zijn er meer kinderen besmet geraakt.

Een klasgenoot met dezelfde ziekteverschijnselen als het slachtoffertje wordt nog onderzocht. De school blijft gewoon open. Het meisje heeft medicijnen gehad en inmiddels gaat het weer goed met haar.

Woerden
Het kind in Woerden zat vorige week tijdens een schooluitje in de auto bij een vader die besmet bleek. Alle kinderen uit de klas worden onderzocht en hebben vandaag vrij gekregen, zegt de directeur.

Kinderen uit andere klassen van de basisschool moeten wel gewoon naar school. Vandaag wordt er in de klas over de Mexicaanse griep gepraat.

Nederland in kaart
In Nederland is nog niemand overleden aan de griep. Eén jonge man ligt nog op de intensive care met longontsteking, maar zijn toestand is wel stabiel. Tot nu zijn er 61 Nederlanders bij wie is vastgesteld dat ze de griep hebben.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:16

Eigenlijk vind ik het wel lachwekkend hoe het RIVM nu reageert. Eerst was het absoluut niet nodig om het te melden bij je huisarts als je griep had, nu lijkt het erop alsof ze mensen bang willen maken.

Ben net een paar jaar te laat geboren zie ik. :+

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:21

ik hoorde vandaag, meisje bij mij uit de klas zit thuis met mexikanse griep en haar vriendin (ook mijn klas ) heeft het ook,
nu vind ik het wel heel dicht bijkomen.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:22

Dat vragen wij ons ook af!
KIWIKO vroeg om hulp.
Maar even on topic.
Gelukkig beginnen nu hier en daar de vakanties weer en hoeven de kinderen in ieder geval niet in klaslokalen bovenop elkaar te zitten.
De keerzijde van de vakantie is natuurlijk dat iedereen weer van hot naar haar gaat reizen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:24

k heb nog steeds koorts.... 38,3...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:08

Ik heb ook koorts (wat ik normaal echt nooit heb) En voel me al een paar dagen niet zo lekker, lijken ook normale griepverschijnselen, hoofdpijn, spierpijn, misselijk, etc. Een collega van de vader van mijn vriendin (in mijn klas) heeft Mexiaanse griep, volg je het nog? Moet ik de dokter bellen? Mijn moeder vindt het onzin, maarja, dat zegt niet zoveel, want mijn moeder vindt het nog onzin om naar de dokter te gaan als je een gezwel ter grootte van een skippybal op je hoofd hebt, maar goed...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-06-09 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt