Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:32

Een hoor, maar daar gaat het niet over. Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:33

Lante, helaas zal je dat van tevoren nooit weten. Zeker geen verkeerd voorbeeld dus.
Dat zijn net de mazzelaars waarbij het misschien nog wat meevalt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:34

Ik ben ook antie abortus en daar bedoel ik mee: Het weghalen van GEZONDE baby's. Deze discussie is heel wat anders en zelfs al ben je tegen abortus, dan weet je nog niet wat je zal kiezen als het ooit zo zou zijn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:35

LDRD schreef:
Lante, helaas zal je dat van tevoren nooit weten. Zeker geen verkeerd voorbeeld dus.
Dat zijn net de mazzelaars waarbij het misschien nog wat meevalt.

Ik werk met kinderen met Down Syndroom en ik vind dat jij een verkeerd beeld hebt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:35

Knipoog

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:38

Een boeiende discussie waar iedereen eigenlijk wel een uitgesproken mening over heeft Lachen

Ik denk dat het van zoveel factoren afhangt dat er moeilijk te discuseren valt. Je mening wordt gevormd door je opvoeding, wat je mee hebt gemaakt, hoe oud je bent een ik denk ook hoelang je al een kinderwens hebt.

Ik respecteer iedereen zijn mening. Heb diep respect voor mensen die de zorg voor hun zwaar gehandicapte kind op zich nemen. Ook realiseer ik me dat tijdens de geboorte en daarna een hoop mis kan gaan en dat je veel dingen niet op de echo kan zien.

Toch willen we weten of ons kind gezond is (voor zover ze dat kunnen zien). Door onze leeftijd zien we geen meerwaarde van een vruchtwaterpunctie of vlokkentest. Bovendien zijn er geen redenen voor in de familie waardoor we een verhoogt risico zouden lopen op een erfelijke aandoening. Wel gaan we een nekplooimeting doen en wil ik dat er goed gekeken wordt naar de ontwikkeling. Mijn keuze om eventueel stappen te ondernemen als ze wel wat vinden zullen we dan moeten nemen, maar jullie snappen dat als ik zoiezo niks wil doen ik deze dingen niet zo duidelijk zou willen weten.

Het is inderdaad een keuze waar je heel anders tegenover kan staan als de keuze gemaakt moet worden, en het is een onzekerheid die me nu nog wel eens wakker houd...

Ik vrees dat de term menswaardig bestaan niet aan een echo af te leiden is en zoals al eerder gezegd, wil ik het risico dan niet nemen.

Beaux: ik snap heel goed jou reactie in jou situatie. En in vergelijk echt een kind niet met een kapot cadeau. Wel denk ik dat ik er minder emotioneel bij betrokken ben doordat ik geen familie heb met een zwaar handicap. Mijn houding zal ook erg te maken hebben met mijn achtergrond en opleiding.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:39

Dat hou je altijd, wat als ik oud ben en niet meer voor mezelf kan zorgen.... had ik dan ook niet geboren moeten worden??
Kun je ook geen dieren nemen, want wat als jij er niet meer voor kan zorgen?

Dat er mensen zijn die beslissen dat je niet zo'n kindje wil hebben (te zwaar last, moeilijk voor het kind ed) is hun keuze, en dat die andere erop wijst dat het zwaar is/wordt ok, ook goed.
Maar om mensen te veroordelen die wel voor zo'n kindje kiezen gaat wat ver.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:40

Lante schreef:
Ik werk met kinderen met Down Syndroom en ik vind dat jij een verkeerd beeld hebt.

Ik weet helaas prima waarover ik praat Knipoog

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:46

LDRD schreef:
Sarah, vergis je niet, een kind van 20 weken is helemaal af en moet alleen nog groeien!

echt? al zo jong? hmm dan weet ik niet wat ik zou doen..
Ik vind het moeilijk hoor.. Ik ben nu 14 dus nu zou ik elk kind abborteren, maar het is voor mij erg moeilijk voor te stellen wat ik zou doen als ik volwassen ben en graag een kind wil.

Dus ik weet het echt niet..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:50

Ja, echt, het is gewoon een kindje, alles zit erop en eraan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:51

Ik zou een gehandicapt kind houden.
Mijn broer was gehandicapt, licht verstandelijk en had epilepsie.
In mijn ogen kan ik geen abortus plegen omdat je dan een eind aan een leven maakt.
Ik vind niet dat iemand kan zeggen dat die kan weten of een gehandicapt kind alleen pijn heeft of niet kan genieten vanaf de geboorte.
Ik heb veel documentares gezien over gehandicapte kinderen, ik ken zelf veel gehandicapte mensen (kind en volwassen) en ik zou het niet kunnen om een kind te aborteren.
Ik zou het kind houden ongeacht dat het zwaar is, en ik weet dat het zwaar is om te zorgen voor een gehandicapt kind.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:51

Afbeelding

meisje 20 weken

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:52

Getverderrie zeg, ik krijg bij sommigen van jullie een beetje het idee dat de ouders die hun kind naar een huis brengen laf zijn, en dat het zielig is om je kind daar te brengen.

Het huis waar in ik werk, wonen 7 mensen en logeert 1 meisje(eigelijk 8 wonende en 1 logee, maar er is er net eentje overleden)

Daar staat 2 of 3 man personeel op. Om 7 uur krijgen er 2 sondevoeding, en 2 pap op bed. 3(en als de logee er is 4) krijgen brood aan tafel.

Vervolgens word de helft gedouchet en aangekleed(de andere helft gaat savonds onder de douche) Om 10 uur worden ze op gehaald door het busje op het terrein en gaan ze naar dag besteding. En 1 of 2 mensen worden weg gebracht, licht er maar net aan hoeveel er in het busje kunnen.

Onder tussen word het huis schoon gemaakt en bedden schoon gemaakt. Administratie word gedaan. Om 2 en om 3 uur komt de andere dienst binnen. Vroege dienst gaat dus weg. Voorbereiding van eten word gedaan.

Om 4 uur komt iedereen weer thuis. Jassen worden uit gedaan, ze krijgen allemaal wat drinken, er word even met ze geknuffeld en geklets(voor zover ze het begrijpen natuurlijk) 1 iemand word in de keuken betrokken om te helpen met koken(ze kunnen niet echt helpen met snijden enzo, maar wil groentes proeven, tegen ze praten en vertellen wat je doet)

Ondertussen word de tafel gedekt(hier helpt 1 bewoner bij, zei is de enigen die dat kan)

Na het eten. Savonds zijn er of clubjes of iedereen krijgt weer aandacht er word gewandeld , gesnoezeld en gedanst. De bewonders mogen op schoot en we laten ze lachen, sommigen kijken liever tv,

Om 9 uur worden er weer mensen onder de douche gezet, en gaat ze lekker op hun kamer tv kijken, muziek luisteren en langzaam aan gaat iedereen naar bed om te slapen.

Iedereen heeft een eigen slaapkamer met eigen spulletjes en leuk ingericht, dus niet een ziekenhuis kamer met een bed, een nachtkastje een stoel en alles spier wit.

Ouders mogen zelf alles in de kamer bepalen, er mag ook geschildert worden en iedereen krijgt zijn of haar eigen meubels.

Dit is een beetje hoe de dag er uit zit, dit verschilt per persoon, en per collega een beetje. En het weekend is natuurlijk totaal anders.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:55

Inderdaad, het is gewoon een kindje met 20 weken en ook al eerder. Ze kunnen op een echo bijvoorbeeld al zien dat het een waterhoofdje heeft, of een bepaald syndroom waaruit ze af kunnen leiden wat de levensverwachting en de kwaliteit van leven verwachting zal zijn. Natuurlijk worden er dan nog aanvullende onderzoeken gedaan om zeker te zijn. Een kind met een vrij lichte verstandelijke handicap of een kind die gerede kans heeft om een gelukkig leven te leiden weghalen vind ik wel heel wat anders dan een kind weghalen dat een gevaar voor de moeder betekend en niet meer dan een kasplant zal zijn of zelfs helemaal niet levensvatbaar.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:03

sorry hoor maar mensen die gewoon een kindje zoals bovenstaande weg kunnen laten halen, tja ik snap dat echt niet. heb er wel een woord voor maar dat zal ik hier niet zeggen. onvoorstelbaar wat de reden ook is.

tja dan maar kort door de bocht hoor, zo vind ik het, dat is mijn mening.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:05

dobbel schreef:
zo vind ik het, dat is mijn mening.

amen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:07

Ik ben absoluut tegen abortus. Als je zwanger wordt, is het (toch bijna altijd) je eigen fout. (het gebeurt inderdaad wel dat vrouwen die de pil nemen én ongesteld blijven worden, toch te horen krijgen dat ze al een paar maanden zwanger zijn... maar dit komt gelukkig niet al te vaak voor)
Zeker als het kind gezond is, zou ik er nog niet eens aan denken om abortus te plegen. Als ik het kind écht niet zou willen om een bepaalde reden, zou ik het desnoods laten adopteren bij de geboorte...
Waarom? Omdat je na een abortus minder kans hebt om nog kinderen te kunnen krijgen.

Ik heb er al vaak bij nagedacht wat ik zou doen als ik zwanger was van een gehandicapt kind. Vroeger zei ik dat ik het absoluut zou houden. Nu denk ik hier anders over. Mijn neef is bijvoorbeeld gehandicapt: hij is 26 jaar oud en hij is mentaal gehandicapt. Hij heeft een gigantisch geheugen, maar hij begrijpt niet veel. Daarom mag hij dus NOOIT alleen gelaten worden. Toen mijn opa op hem aan het letten was, maar even naar het toilet moest, heeft hij de staart van zijn eigen pony afgeknipt.
Hij heeft dus een voskleurige shetlander. Een paar weken geleden begon hij plots te vertellen: "Guustje(de shet) is een vos!" Ik (alsof ik het niet wist): "Oh ja?" Daarop antwoordde hij: "Ja! Want hij heeft een bolletje op zijn neus!" Hij begrijpt dus totaal niet wat er gezegd wordt.

Een vriendin van me heeft een broertje dat gehandicapt is. Die jongen kan niet staan, zitten, praten,... Hij kan alleen geluidjes maken.

Als ik zie hoe moeilijk het is voor die ouders om zo een kind op te voeden, dan twijfel ik er echt aan om een gehandicapt kind te houden. Misschien dat er dan nog de mogelijkheid is om het te laten adopteren, want abortus plegen zou ik echt niet willen.
Het is natuurlijk makkelijk gezegd allemaal, maar ik denk dat als ik dat kind in mijn buik zou voelen, dat ik het absoluut niet zou kunnen laten weghalen. Ik zie abortus altijd als "een moord van je eigen kind". Er zijn mensen die er anders over denken, maar dit denk ik...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:10

Brainless schreef:
benangelique schreef:
nogmaals; wat is dat toch voor verheerlijking van het down-syndroom? kom eens een dagje bij ons meedraaien zou ik zeggen.

En wat dan nog?? Heerlijke kinderen (en dat geld trouwens voor alle niveaus).
Kom maar eens kijken op 's Heerenloo.

nogmaals: kom dan maar aan een hoog-niveau downer vertellen dat hij nooit kinderen zal krijgen, nooit op zichzelf kan gaan wonen en geen piloot kan worden,
deze jongen beseft dondersgoed dat hij anders is en roept dan ook af en toe dat hij liever dood zou zijn dan dat hij zijn wensen niet in vervulling kan laten komen.

over hoeveel levensgeluk spreek je dan?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:15

dobbel schreef:
sorry hoor maar mensen die gewoon een kindje zoals bovenstaande weg kunnen laten halen, tja ik snap dat echt niet. heb er wel een woord voor maar dat zal ik hier niet zeggen. onvoorstelbaar wat de reden ook is.

En andere mensen hebben daar een andere mening over, ik snap dat het rauw op je dak valt als jij al zolang bezig bent met een kinderwens maar om dan gelijk andere mensen te veroordelen vind ik ook zo wat.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:16

Dat is haar mening en die mag ze hebben ook al is een ander het daar niet mee eens!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:17

benangelique schreef:
nogmaals: kom dan maar aan een hoog-niveau downer vertellen dat hij nooit kinderen zal krijgen, nooit op zichzelf kan gaan wonen en geen piloot kan worden,
deze jongen beseft dondersgoed dat hij anders is en roept dan ook af en toe dat hij liever dood zou zijn dan dat hij zijn wensen niet in vervulling kan laten komen.

over hoeveel levensgeluk spreek je dan?

Maar je kunt toch van tevoren niet weten of iemand levensgeluk krijgt?
Ik zie zo ontzettend veel gehandicapte kinderen die dit wél hebben. Die, bij wijze van spreken, al staan te dansen omdat er een mooie bloem in de tuin bloeit.
Hier in Veenendaal hebben er vorig jaar verschillende kinderen zelfmoord gepleegd, die hadden ook geen levensgeluk. Terwijl zij niet gehandicapt waren o.i.d.

Levensgeluk hangt, naar mijn mening, niet af van of je gehandicapt bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:18

sander_lotte schreef:
Ik ben absoluut tegen abortus. Als je zwanger wordt, is het (toch bijna altijd) je eigen fout. (het gebeurt inderdaad wel dat vrouwen die de pil nemen én ongesteld blijven worden, toch te horen krijgen dat ze al een paar maanden zwanger zijn... maar dit komt gelukkig niet al te vaak voor)
Zeker als het kind gezond is, zou ik er nog niet eens aan denken om abortus te plegen. Als ik het kind écht niet zou willen om een bepaalde reden, zou ik het desnoods laten adopteren bij de geboorte...
Waarom? Omdat je na een abortus minder kans hebt om nog kinderen te kunnen krijgen.

Ik heb er al vaak bij nagedacht wat ik zou doen als ik zwanger was van een gehandicapt kind. Vroeger zei ik dat ik het absoluut zou houden. Nu denk ik hier anders over. Mijn neef is bijvoorbeeld gehandicapt: hij is 26 jaar oud en hij is mentaal gehandicapt. Hij heeft een gigantisch geheugen, maar hij begrijpt niet veel. Daarom mag hij dus NOOIT alleen gelaten worden. Toen mijn opa op hem aan het letten was, maar even naar het toilet moest, heeft hij de staart van zijn eigen pony afgeknipt.
Hij heeft dus een voskleurige shetlander. Een paar weken geleden begon hij plots te vertellen: "Guustje(de shet) is een vos!" Ik (alsof ik het niet wist): "Oh ja?" Daarop antwoordde hij: "Ja! Want hij heeft een bolletje op zijn neus!" Hij begrijpt dus totaal niet wat er gezegd wordt.

Een vriendin van me heeft een broertje dat gehandicapt is. Die jongen kan niet staan, zitten, praten,... Hij kan alleen geluidjes maken.

Als ik zie hoe moeilijk het is voor die ouders om zo een kind op te voeden, dan twijfel ik er echt aan om een gehandicapt kind te houden. Misschien dat er dan nog de mogelijkheid is om het te laten adopteren, want abortus plegen zou ik echt niet willen.
Het is natuurlijk makkelijk gezegd allemaal, maar ik denk dat als ik dat kind in mijn buik zou voelen, dat ik het absoluut niet zou kunnen laten weghalen. Ik zie abortus altijd als "een moord van je eigen kind". Er zijn mensen die er anders over denken, maar dit denk ik...

Kort samengevat: Als je in verwachting zou zijn van een zwaar gehandicapt kind, zou je het niet willen laten weghalen, maar je zou er ook niet zelf voor kunnen zorgen? Dat vind ik nog véél erger dan het laten aborteren denk ik.

Een gezond kind dat afgestaan word ter adoptie heeft het al zwaar, maar die hebben nog een kans op een redelijk normale jeugd, en ouders die graag voor hem of haar willen zorgen. Hoe groot is die kans voor een zwaar gehandicapt kind? Nihil...

Nee, als je er dan niet voor wil zorgen, laat het dan niet in zijn eentje wegkwijnen in een tehuis.

Misschien raar van me, omdat ik zelf liever een adoptie zie dan de abortus van een gezónd kind, maar zoals ik al eerder schreef, die hebben toch net even wat meer kansen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:19

het hangt er niet van af, maar wel mee samen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:19

MISTRAL94 schreef:
Dat is haar mening en die mag ze hebben ook al is een ander het daar niet mee eens!

Tuurlijk mag ze die hebben, en andere mensen mogen hun mening ook hebben. Maar dan hoef je niet in je bericht te laten doorschemeren dat je een andere die hier wel voor kiest een moordenaar vindt.
Bij een gezond kind laten aborteren kan ik daar nog achterstaan, maar een gehandicapt kind is nog veel zwaarder.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:21

Charaz schreef:
dobbel schreef:

En andere mensen hebben daar een andere mening over, ik snap dat het rauw op je dak valt als jij al zolang bezig bent met een kinderwens maar om dan gelijk andere mensen te veroordelen vind ik ook zo wat.

Dit staat absoluut los van mijn kinderwens, ook zielig dat je dat steeds naar boven haalt,

Ik vind het gewoon je kind vermoorden, zo ik heb het gezegt, niets meer en niets minder,.
en dat mag ik vinden en zeggen, net als jij een mening hebt.