Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Re: Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:51

bij mij komt het niet door bepaald eten maar door stress... niet echt handig als je zoals ik een leiding gevende positie hebt en nogal druk werk hebt...

iemand tips om minder stressvol te leven?? Knipoog

mijn vader heeft ook migraine en die krijgt het voornamelijk door stress en melk(producten) eerder dronk hij veel melk, nu bijna niet meer (1 glas per dag) en de migraine is aanzienlijk afgenomen!

nu heb ik gelukkig niet zo vaak migraine als me vader maar toch zou het fijn zijn om er minder last van te hebben Haha!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:07

@ erretje: Heb je weleens een dagboek bijgehouden en die de neuroloog voorgeschoteld? Zoals je het nu beschrijft klinkt het namelijk alsof jij ook bepaalde kenmerken van cluster hebt.... helemaal kenmerkend is het niet, maar het zou best de moeite waard kunnen zijn om het eens grondig uit te laten zoeken. Aan de andere kant lijken de aanvallen wel te lang te duren, maar vooral dat ze in periodes komen en dan weer periodes niet schijnt niet bij migraine te horen. Ik zeg ook maar wat hoor, maar ik heb zelf altijd zoiets dat alles de moeite van het onderzoeken waard is!! CLuster is een zusje van migraine, dus misschien dat er ook wel een tussenvorm ofzo van bestaat, weet ik veel. Maar misschien dat het voor de behandeling dan net weer wel uitmaakt ofzo.
Maar misschien dat het ook allang onderzocht is bij jou, dat weet ik ook niet.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:24

sexy_back schreef:
bij mij komt het niet door bepaald eten maar door stress... niet echt handig als je zoals ik een leiding gevende positie hebt en nogal druk werk hebt...

iemand tips om minder stressvol te leven?? Knipoog

mijn vader heeft ook migraine en die krijgt het voornamelijk door stress en melk(producten) eerder dronk hij veel melk, nu bijna niet meer (1 glas per dag) en de migraine is aanzienlijk afgenomen!

nu heb ik gelukkig niet zo vaak migraine als me vader maar toch zou het fijn zijn om er minder last van te hebben Haha!

nee helaas niet...bij mij werd de stress veroorzaakt door te weinig (geestelijke) uitdaging, lichamelijk te zwaar, te hoge werkdruk en geen leuke collega's en dat is bij mij opgelost door van instelling en doelgroep te veranderen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:38

heb genoeg uitdaging (denk ik) lichamelijk is het zwaar (maak regelmatig dagen van 10-11 uur) hoge werkdruk is er idd (ben dierenartsassistente en dan heb je die werkdruk van zowel bovenaf als van de klanten... leuke collega's heb ik wel dus das geen probleem Haha!

en ga in september beginnen met nieuwe opleiding (1 dag school 4 dagen werken) dus ook dat zit in het lijstje Haha!

nou misschien maar eens wat minder perfctionistisch worden... zou al een hoop schelen denk ik...

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:59

Erretje schreef:
Ik vind het zo zielig voor mijn kinderen, dan ben ik zo kortaf omdat ik niet zoveel kan hebben, dan voel ik me zo schuldig!

en een paar uur slaap Verward.

Dat heb ik dus ook, kids moeten het dan soms echt bezuren.

En een paar uur slapen lijkt me soms ook heerlijk, dan helpt de Imigran het beste, maar helaas lukt dat als mama meestal niet.

Lalidan, gefeliciteerd!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:55

Lalidan schreef:
@ erretje: Heb je weleens een dagboek bijgehouden en die de neuroloog voorgeschoteld? Zoals je het nu beschrijft klinkt het namelijk alsof jij ook bepaalde kenmerken van cluster hebt.... helemaal kenmerkend is het niet, maar het zou best de moeite waard kunnen zijn om het eens grondig uit te laten zoeken. Aan de andere kant lijken de aanvallen wel te lang te duren, maar vooral dat ze in periodes komen en dan weer periodes niet schijnt niet bij migraine te horen. Ik zeg ook maar wat hoor, maar ik heb zelf altijd zoiets dat alles de moeite van het onderzoeken waard is!! CLuster is een zusje van migraine, dus misschien dat er ook wel een tussenvorm ofzo van bestaat, weet ik veel. Maar misschien dat het voor de behandeling dan net weer wel uitmaakt ofzo.
Maar misschien dat het ook allang onderzocht is bij jou, dat weet ik ook niet.

Ik heb er nooit zo bij stil gestaan, cluster hoofdpijn associeer ik eigenlijk met Icepick headache, dat mensen echt zelfmoord willen plegen van de pijn en dat aanvallen 2-4 uur duren, jaren geleden ooit eens gelezen. Maar nu ik het opnieuw gelezen heb als zijnde cluster=serie, klinkt dat eigenlijk niet zo raar, zeker omdat mijn aanvallen ALTIJD achter een van mijn ogen zitten. En idd, een serie aanvallen, dan weer een paar dagen in het beste geval een week niet en dan is het weer een paar dagen dweilen met de kraan open. Je brengt me wel op een 'idee'! Ik ga er eens verder over lezen, bedankt!

Even een frisse neus halen bij mijn paard doet me ook altijd zo goed! Even het hoofd leeg en buiten zijn Lachen.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:02

Laurabram schreef:
Erretje schreef:
Ik vind het zo zielig voor mijn kinderen, dan ben ik zo kortaf omdat ik niet zoveel kan hebben, dan voel ik me zo schuldig!

en een paar uur slaap Verward.

Dat heb ik dus ook, kids moeten het dan soms echt bezuren.

En een paar uur slapen lijkt me soms ook heerlijk, dan helpt de Imigran het beste, maar helaas lukt dat als mama meestal niet.

Lalidan, gefeliciteerd!

Tja, die lieverdjes, ze zijn nog zo klein, ik heb er eentje van 4 en eentje van 6 maanden. Ik probeer het mijn zoontje van 4 uit te leggen en me te verontschuldigen, maar echt snappen doet hij het niet . Ik voel me dan zo rot en gemeen als ik me weer beter voel. Ik kan er niks aan doen dat ik bij het minste of geringste uit mijn slof schiet Hamer r0t-migraine.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:04

Ben ik nog een keer, heeft iemand van jullie een speciaal hoofdkussen?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:19

De pijn achter je ogen bij een aanval is toch niet perse iets voor cluster, hoort toch ook bij "gewone" migraine?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:56

Pijn aan een kant van je hoofd is typisch voor migraine, dat kan zowel in je gehele hoofd als enkel achter je oog zijn. Bij cluster zit het echt enkel achter/boven/rond je oog. Pijn achter beide ogen is (voor zover het mij geleerd is) niet echt kenmerkend. Het komt bij migraine een enkele keer voor, maar bij cluster nooit.

Het grote verschil tussen migraine en cluster is wel dat de aanvallen van cluster heviger en gemener zijn, maar korter duren en de cluster dus inderdaad in groepen komen. Meestal in periodes van weken/maanden, maar waarschijnlijk kan het ook wel korter, dan weet ik niet. Daarnaast heb je bij cluster geen last van licht, geluid, misselijkheid, overgeven en dat soort bijkomende verschijnselen, die je wél bij migraine hebt. Waar weer tegenover staat dat je bij cluster weer andere bijverschijnselen hebt: Verstopte/lopende neus (of beide tegelijk) aan 1 kant, tranend, rood oog, pijnlijk jukbeen, hangend ooglid. Er zijn dus wel degelijk verschillen.

Maar clusterhoofdpijn word bij vrouwen nog weleens gemist. Er word namelijk verwacht dat je bij clusterhoofdpijn met je hoofd tegen de muur slaat. Nou, hoewel ik het echt wel wil, heb ik het nog nooit gedaan. En de buitenwereld heeft nog nooit aan mij gezien dat ik het wil. Daarvoor ben ik nou eenmaal te hard voor mezelf, en ik denk dat er meer vrouwen zijn die daar last van hebben. Verder zijn er meerdere gradaties, waardoor het ook weleens gemist word. Bij mij zijn de cluster jarenlang op zowel migraine als spanningshoofdpijn gegooid.

Overigens blijkt dat ik mijn spanningshoofdpijn ook nog weleens voor migraine aangezien heb Bloos Pas bij het bespreken van mijn dagboek met de neuroloog heb ik helder welke hoofdpijn wanneer speelt en welk medicijn ik wanneer gebruik. Het is en blijft een puzzel, maar ik lees hier al wel dat ik daar niet de enige in ben! Lachen

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:31

Ik heb het altijd achter een van mijn ogen, het varieert of het links of rechts is. Overgeven en braken heb ik meestal geen last van evenals een aura. Lichtgevoeligheid wel, maar daar heb ik altijd wel last van. Het begint met steken achter mijn oog. Ik heb wel vaak last van een verstopte neus, nooit gekeken of dat in relatie was, geen loopneus ofzo, ook geen afhangend ooglid of tranend. Alleen die verdomde pijn achter mijn oog. Vaak scherm ik dat oog af. Ik kan sowieso wel eens een balletje opgooien bij mijn neuroloog. Ik las ook nog iets over CHG, dat klinkt ook bekend. Ik weet niet precies hoe lang mijn aanvallen duren ik breek ze altijd af, alleen ze komen weer steeds weer terug, vaak de volgende dag.

Het is inderdaad een zoektocht, hopelijk komt er ooit een einde aan Scheve mond !

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:05

Ik maar denken dat het vandaag zo goed ging, maar uuh, nu toch migraine (net even een uurtje plat gelegen), de imigran begint gelukkig al een beetje aan te slaan. Denk dat ik maar onder de douche stap, misschien dat ik dan zo wat kan eten. Heb overigens bijna nooit last van braken, alleen als ik een hele hevige aanval heb (dan ook uitval van gezichtsvermogen) en meestal dat rot gevoel bij mn neus, soms kan ik niet lekker praten of geen normale zinnen typen, lijk dan plots dyslectisch en die kloppende pijn in mn hoofd en achter mn oog, meestal maar last van 1 oog.

K heb nu trouwens weer de imigran zetpil genomen, heb neusspray gekregen, maar durf die niet te gebruiken, bang voor die vieze smaak in mn mond, haha. Mieterig he?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:02

Vervelend joyce, dat het nu toch weer mis is!
joyce2 schreef:
maar durf die niet te gebruiken, bang voor die vieze smaak in mn mond, haha.

Bloos Sorry, mijn schuld denk ik??? Maarre... heb je geen sterke kauwgom in huis? Want dat helpt wel goed. Alleen als je na het gebruik naar bed gaat is het echt lastig.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:05

haha, ik hoorde al van meer mensen dat het smerig is en ik had nog 2 zetpillen liggen... Aangezien die dingen bij mij echt als clisma's werken, leek het me een goed idee om die laatste 2 zetpillen dan maar te gebruiken als ik thuis ben Knipoog
Als ik binnenkort die neusspray ga gebruiken begin ik alvast met van die hele sterke pepermunt kauwen en dan spuit ik het in en dan neem ik gewoon nog een pepermuntje of kauwgom en pas daarna naar bed! Knipoog

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:14

joyce2 schreef:
soms kan ik niet lekker praten of geen normale zinnen typen, lijk dan plots dyslectisch

Dat heb ik dus ook, ik kraam echt onzin uit soms, woorden die niet in een zin horen, niet op een woord kunnen komen. Echt zó irritant. (vooral nog als mensen je dan gaan verbeteren, ik ben al niet de gezelligste als ik migraine heb, ik heb dan echt zoiets van: je begrijpt toch wat ik bedoel, laat me met rust!)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:18

Idd heel herkenbaar! Ik vind het zo heerlijk dat iedereen hier elkaar snapt... Laatst had ik migraine gehad en was de volgende dag nog een beetje warrig, alsof je in een waas zit zeg maar. Enne, toen wou ik de deksel van de duo penotti terug op de pot draaien, naast me stond mn beker met sap, toen draaide ik de deksel op mn glas sap! Naja, je snapt wel, dat ging niet helemaal goed Knipoog Maar gewoon van die rare dingen, dat ik soms wel eens heel kort aan mn geestelijke gezondheid begin te twijfelen, haha.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:33

Klopt ja, de dag na een migraine aanval heb je gewoon nog een vaag gevoel, alsof je nog een meter boven de grond zweeft en alles in vertraagd tempo gaat. Ik doe soms ook de vreemdste dingen en ben heel vergeetachtig.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:09

Laurabram schreef:
Klopt ja, de dag na een migraine aanval heb je gewoon nog een vaag gevoel, alsof je nog een meter boven de grond zweeft en alles in vertraagd tempo gaat. Ik doe soms ook de vreemdste dingen en ben heel vergeetachtig.

Daar heb ik sowieso wel last van Haha! !

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:33

Poeh, m'n hoofd doet het echt niet vandaag, en de aanverwante artikelen weigeren ook dienst.

Stond vanmorgen het bed te verschonen en toen kwam ik erachter dat bukken niet meer ging lukken. Eerst een naproxen genomen, toen een halve imigran ingenomen en later de 2e helft maar genomen, want het hielp geen streep. Vanmiddag even op de bank gelegen. Moest toch weer met de kids naar het zwembad, dus ik moest door. De ergste pijn is nu weg, maar ik ben niet gezellig :n, vergeet alles en laat alles uit m'n tengels vallen. Hopelijk gaat het morgen wat beter.

Maar ik mag eigenlijk niet klagen, het was wel 5 weken gelden dat ik een aanval had.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:23

Ik ben alweer dagen bezig, ik wordt er gek van, ik probeer zo min mogelijk te slikken, ben dan weer bang dat het daardoor komt }:0 , teveel slikken/sprayen enzo. Vandaag hangt hij wederom in de lucht maar zet niet door, dus dat wordt hopen dat hij of weg is morgen of hij breekt wel door.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:37

Ik dacht vandaag op mn werk ff dat er wat door ging komen, maar toen ik de deur open deed zodat er wat frisse lucht binnen kwam, zakte het gelukkig af... Denk dat het nog een beetje een na-sleepje is van mn migraine van het weekend. Heb ik vaak, dat ik me dan nog wat kwakkelig voel.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:39

Ja, het duurt dan idd vaak even voor je weer helemaal bent opgeknapt. Ga zo lekker m'n bedje in, hopelijk is het morgen weg. Was een beetje verwend geraakt, zo die weken met een fris hoofd opstaan.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:43

Hoop voor je dat het snel weer wegzakt en dat je dan weer een paar weken fris vooruit kunt!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:47

Wat is dat heerlijk he, met zo'n fris hoofd opstaan. Zou zwanger moeten blijven, allebei de keren bijna een jaar aanvalsvrij geweest zeg!
De kinders waren erg lief vandaag dus heb het overleefd, ga zo lekker slapen, hoop ik, de kleinste heeft een nare hoest te pakken. Dus ik ga maar vroeg, mocht het een doorwaakte nacht worden.

Hoe is het met de Depakiners en de Toxapammers? Ik ben ook wel benieuwd naar de Depakine, ik lees daar iets vriendelijkere dingen over dan over de Topamax, ik wacht nog even op jullie ervaringen voordat ik mijn neuroloog ga bellen en definitief afzie van Topamax en misschien Depakine opper...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:51

ik ben nu aan het afbouwen met de depakine en zit nu op 1 keer daags 300mg ipv 1 keer daags 500mg.
depakine is een anti epileptica en verwijdt dus de bloedvaten in de hersenen. de meest voorkomende bijwerkingen daarvan zijn vooral dat je wat kan aankomen (heb ik geen last van gelukkig) en dat je concentratie iets minder KAN worden en dat je iets sneller moe kan worden. bij mij moet nog blijken of dat door de stress kwam of door de depakine...