Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 19:12

ik heb de betaalde (uitgebreide) versie.

@Sal wat goed!! Mij lukt in zone 2 lopen nog niet zo gewwldig maar ik ga dit weekend weer een poging doen.

Tiggs

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 21:33

Ik heb ook de betaalde versie.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 22:20

Dank Sall en SV! Heel leuk inderdaad Koekie om de progressie zo te zien!

Overigens nog mbt het Garmin verhaal: ik had vrijdag ook een storing terwijl ik aan het wandelen was en een GPX-bestand volgde. Precies op het punt dat mijn horloge opnieuw aan het opstarten was, kwam ik er gelukkig achter en heb ik slechts een meter of 60 gemist.
Met mijn fenix 7s één keer eerder gehad, tijdens mijn vakantie bij het inladen van een nieuw GPX-bestand midden in de route. Gelukkig ging dat allemaal goed.

Met mijn fenix 6s ook dit soort problemen gehad, allerlei acties moeten uitvoeren en deze dus uiteindelijk op moeten sturen. Ik zou een 'nieuwe' krijgen en dat werd dus mijn 7s.

Hoop wel dat het hier bij blijft....

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 22:29

Ik kreeg vandaag twee updates op mijn Garmin horloge. Blijkbaar zaten er toch wel wat flaws in de voorgaande update... Wie weet komt er bij jullie ook een update aan ;)

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 13:02

germie schreef:
Ik schrijf juist dat ik voor 3 of 4 maanden zo'n persoonlijk schema juist wel overweeg. Maar ik vind het lastig in te schatten wat je er aan hebt, lijkt me ook logisch als je het voor het eerst doet. Dus het is niet dat ik er geen 150 euro aan uit wil geven. Heb dus zelfs al contact gehad met een paar.
Dus het is juist dat ik het wel degelijk overweeg.
En ja, dat van geen verval vind ik dus ook bijzonder aan de schema's die je online kunt vinden. Dat zijn dus dingen, net als wedstrijdschoenen bijvoorbeeld waar ik over zou willen sparren met zo'n trainer op afstand. Daarom overweeg ik het dus wel.

Het is hier echt rotweer, regen en ook wind. Ik zou nu niet blij worden als ik 27km moet lopen, haha.

Ik denk dat jij zeker veel zult hebben aan een persoonlijk schema. Zeker omdat het je nog niet lukt om een 10km aan een stuk te rennen en het verval bij de halve groot is. De persoonlijke schema’s kunnen je helpen met langzaam je afstand vergroten i.p.v. de grote stappen die sommige schema’s maken (in week 3 al te grote afstand moeten lopen die je eigenlijk niet aankan). Ik denk zeker de moeite en het geld waard!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 13:30

Ik kan wel 10km aan 1 stuk lopen hoor, dat heb ik vorige week nog gedaan. Maar woensdag voelde het beter om na 7km run-walk-run in te zetten. Ik had als ik gewild had wel die 3km door kunnen lopen, maar dan had ik weer spierpijn gehad denk ik. Nu niet.
Maar ik ben nu aan het overwegen om een trainer te kiezen. Heb contact gehad met Sterklopen, running movements en Dennis Licht. Vind het best lastig. 1 gaat toch uit van kortere afstanden dan 30km voor de marathon als langste afstand, een ander wil juist wel 1 keer de 30 voorbij enz.
Had nog contact met een 4e, maar die lijkt er geen zin in te hebben en 1 reageert helemaal niet op berichten. Had ook nog 1 die geen nieuwe klanten meer aanneemt, dus tja, die valt dan ook af.

Over een paar weken hoop ik de knoop door te hakken, door naar de marathon of eerst op de halve blijven trainen. Dan wil ik ook de knoop doorhakken van wel of geen persoonlijk schema. Iemand die ik ken adviseert het niet te doen, want er is genoeg online te vinden. Ja, schema's genoeg, maar ik wil dan juist ook de mogelijkheid hebben om te sparren en vragen te stellen. Dat is dan voor mij de meerwaarde van zo'n gepersonaliseerd schema.

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:50

germie schreef:
Ik kan wel 10km aan 1 stuk lopen hoor, dat heb ik vorige week nog gedaan. Maar woensdag voelde het beter om na 7km run-walk-run in te zetten. Ik had als ik gewild had wel die 3km door kunnen lopen, maar dan had ik weer spierpijn gehad denk ik. Nu niet.

Dat is precies wat ik bedoel, je lichaam kan het nog niet. Op wilskracht kan je het, maar je lijf is er helemaal niet klaar voor. Het is niet alleen uithoudingsvermogen, maar ook spierkracht die je op moet bouwen. Wennen aan de meters is niet alleen je longen laten wennen. Willen en kunnen zijn echt twee verschillende dingen.

Ik zou zeker persoonlijke begeleiding kiezen. Al is het maar een professional waar je misschien wel advies van aan zal nemen, zodat je jezelf op den duur niet kapot loopt.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:37

Germie, waarom wil je eigenlijk perse die marathon lopen?
Ik snap dat niet zo goed….

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:49

Ik snap het ook niet zo goed geloof ik. Komt op mij over alsof je een grand prix proef wil rijden, terwijl je M rijdt en misschien net Z klaar bent.

Die grand prix proef zou je met heel wel hangen en wurgen misschien kunnen rijden, maar een winstpunt haal je nooit. Ik ben geloof ik liever van het goed presteren op eigen niveau. Ook als dat (nog) geen topniveau is. Niks mis met M ruiter zijn :) niks mis met 10km lopen

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 17:48

Ik heb afgelopen voorjaar naar mijn eerste hele marathon toe getraind met behulp van een gepersonaliseerd schema. Een van onze trainers bood een 16-weekse clinic aan. Ik vond het eerst een hele hap geld maar heb er absoluut geen spijt van! De voorwaarde was wel dat je vrij gemakkelijk een halve moest kunnen lopen.

Er is heel veel op internet te vinden aan schema’s maar die houden geen rekening met mijn eigen indeling. Ik train dinsdags altijd met een loopgroep en donderdags met een collega. Met een gepersonaliseerd schema kon ik op die dagen lekker door blijven lopen op de manier die bij mij paste. Weekends hadden we de lange duurlopen. Die kon je naar keuze voor jezelf lopen of met de groep. Ik vond het echt een toegevoegde waarde, heb hele leuke mensen leren kennen en ik weet nu hoe ik naar een hele marathon toe kan trainen met behoud van mijn eigen trainingsdagen.

Aanvulling: het was voor mij ook ontdekken of ik fysiek in staat ben om zo’n eind af te leggen.
Ik ben ingestapt met het idee van ik zie wel hoever ik kom. Had gebleken dat 30 km de max was geweest, ook prima. Genoeg leuke lopen met die afstand en korter is ook genoeg leuks te vinden.
Ik loop voor m’n lol, dat is voor mij het allerbelangrijkste!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 18:24

Ik vind dat vrij gemakkelijk een halve marathon kunnen lopen sowieso een voorwaarde (voor jezelf) zou moeten zijn voordat je denkt aan een marathon. En dan maakt het niet uit of je al meerdere HM’s hebt gelopen, maar gaat het om hoe je ze gelopen hebt. Als er op die afstand nog veel te behalen is (zowel tijdens als erna in het herstel), zou je nog niet bezig moeten zijn met verder dan dat, ik denk dat je anders een groot risico loopt op jezelf kapot lopen en een hardnekkige blessure krijgen.

Er zijn veel gratis schema’s en vast een hoop mensen die daarmee succesvol een marathon lopen, maar waarschijnlijk zijn er ook tig mensen die gaandeweg geblesseerd raken of er achterkomen dat het (nog) niet haalbaar is. Alleen hoor je daar niet zoveel over natuurlijk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 18:54

Ik heb mijn eerste marathon samen gelopen in 2019 met iemand die heel makkelijk marathons op flink tempo liep.
We hebben de auto als vp bij een parkeerplaats bij het bos gezet en zijn vroeg in de ochtend begonnen. Het zou 27 graden worden die dag. Het was heel ongedwongen, totaal niet prestatiegericht en we zijn iets van drie keer bij de auto langs geweest om even een goede pauze te nemen, ook ivm de hitte. Ik wilde voelen wat zo'n afstand deed met mijn lijf en hoofd en het met iemand samen doen voor wie het een makkie was.
Ik heb daar zulke goede herinneringen aan! Het was gewoon een hele leuke, gezellige dag. Het draaide niet om een medaille of bepaalde tijd halen, alleen maar die afstand ervaren.
Ik zou dat (zulke leuke herinneringen)iedereen toewensen voor zijn eerste marathon.
De maand erna liep ik de 45km freedomtrail en doordat ik wist wat de marathonafstand met me deed, ging ik daar ook vrij zelfverzekerd in.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 06-12-24 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 18:55

Ik hou me als B ruiter op het gebied van hardlopen even buiten de marathondiscussie. Gepersonaliseerd schema lijkt me voor iedereen met een ambitieus doel handig.
Balen van de situatie op je werk Koekie, heeft ook grote impact op de sfeer denk ik.

Ik heb voor het eerst sinds mijn asfaltknuffel zondag weer gelopen. Wilde eigenlijk woensdag weer maar kon de motivatie even niet vinden met dat vieze weer. Vandaag mezelf een schop onder mijn kont gegeven en met tegenzin gaan lopen. Even rustig 5 km was het plan. Maar kreeg rond de 5 km zo'n fijne flow dat ik nog even doorliep, zelfs nog 3 keer hetzelfde blokje om omdat ik al bijna thuis was :') . Uiteindelijk 7.5 km gelopen in 55 minuten, mijn langste afstand ooit :D .

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 19:06

Netjes Eef-Bam!!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 19:13

Supervixen schreef:
Ik heb mijn eerste marathon samen gelopen in 2019 met iemand die heel makkelijk marathons op flink tempo liep.
We hebben de auto als vp bij een parkeerplaats bij het bos gezet en zijn vroeg in de ochtend begonnen. Het zou 27 graden worden die dag. Het was heel ongedwongen, totaal niet prestatiegericht en we zijn iets van drie keer bij de auto langs geweest om even een goede pauze te nemen, ook ivm de hitte. Ik wilde voelen wat zo'n afstand deed met mijn lijf en hoofd en het met iemand samen doen voor wie het een makkie was.

Nou, zeg dat!
Zo heb ik het gedaan met mijn eerste 20km. Ik had toen nooit verder dan 15km gelopen, voelde me conditioneel en mentaal top, maar wist gewoon niet wat het fysiek zou doen aangezien ik snel last heb van mijn lijf en gewrichten.
Ik wilde alleen maar genieten en voelen wat het deed en heb het op mijn gemak gelopen en tussendoor zelfs even een koffietje op een terras gedronken voordat ik het 2e stuk ging lopen.
Goede herinnering aan, lekker gelopen en gewoon ervaring opgedaan door rustige kilometers te maken.
Zo hoop ik komend jaar weer lekker op te bouwen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 19:27

Dat is toch heerlijk!

Eef mooie prestatie, goed gedaan zeg!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 19:33

Nou Eef, ik lees over je bericht heen. Zeker goed gedaan! Trots gevoel.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 20:38

Lekker Eef!

Eens met Suliko, de halve moet eigenlijk een eitje zijn voor je een hele gaat lopen. Zowel qua belasting als qua pijn en ongemakken tijdens en achteraf.

Ik heb m’n eerste hele met een schema op maat gelopen, daar was ik blij mee. Ik ga over paar weken weer starten met een schema voor m’n volgende marathon, Rotterdam.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 20:53

}:0
Eef_Bam schreef:
Ik hou me als B ruiter op het gebied van hardlopen even buiten de marathondiscussie. Gepersonaliseerd schema lijkt me voor iedereen met een ambitieus doel handig.
Balen van de situatie op je werk Koekie, heeft ook grote impact op de sfeer denk ik.

Ik heb voor het eerst sinds mijn asfaltknuffel zondag weer gelopen. Wilde eigenlijk woensdag weer maar kon de motivatie even niet vinden met dat vieze weer. Vandaag mezelf een schop onder mijn kont gegeven en met tegenzin gaan lopen. Even rustig 5 km was het plan. Maar kreeg rond de 5 km zo'n fijne flow dat ik nog even doorliep, zelfs nog 3 keer hetzelfde blokje om omdat ik al bijna thuis was :') . Uiteindelijk 7.5 km gelopen in 55 minuten, mijn langste afstand ooit :D .

Wat goed! Was het bij jullie vandaag geen rot weer dan? Ik waaide uit m’n panty joh :')

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:08

Hoppa Eef! Goed gedaan! +:)+

Zo zou hardlopen toch moeten zijn SV en Goof.. we hoeven ons geld er niet mee te verdienen en er zitten geen sponsors achter ons aan.. dus gewoon plezier hebben (ok… en af en toe even afzien O:) )

Hier het hele gezin niet fit. Zoontje heeft afgelopen dagen buikgriep gehad en mijn vriend en ik snotteren en hoesten de hele dag door.. even rust dus. En hopen dat die buikgriep ons overslaat…

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:12

Mijn Garmin had vandaag ook kuren, met m'n hartslagmeting (heel handig als je op hartslag loopt) en op een gegeven moment de connectie met m'n telefoon. Maar goed, verder wel fijn gelopen.

Goed bezig Eef!

Namiro: beterschap voor de fam.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:27

*valt weer binnen*

Sorry, de laatste twee weken even geen ruimte gehad om mee te lezen en te posten dus als jullie het goed vinden ga ik vanaf hier weer verder.

Sinds mijn thuiskomst van vakantie als wel weer kunnen lopen natuurlijk. En inmiddels ook al twee keer ruim 7,5 km. Best tof want dat had ik nooit verwacht van mezelf. Ik was echt al tevreden geweest als het bij 5 was gebleven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 22:23

Lekker Lugh! Hopelijk genoten van je vakantie!

Hier de hele dag slecht weer. Eigenlijk al besloten niet te gaan vandaag. Was al in de weekendmodus. Kindjes op bed en een wijntje op maar voelde toch niet goed om niet te gaan…
Dussss daar gingen we :+

Afbeelding

Afbeelding

Die 5 km voelt ineens als een haalbaar doel *\o/*

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 22:31

En dat na een wijntje. Goed bezig hoor. Goed begin van het weekend :)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 22:54

Sommige mensen nemen een gelletje en andere een glas wijn! Haha

Knap dat je nog gegaan bent hoor!