Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:07

lenaa_tje schreef:
veerledec schreef:
[quote="lenaa_tje"
Boodschappen doen is toegestaan als jij 10 dagen in quarantaine gaat daarna en dat doe je niet :) er is geen 48 uurs regel voor Nederland
[/quote
Voor zover mij bekend is dit terug gedraaid (mag ik toch ook wel hopen), heb jij andere informatie dan?

Als je op de site van de Rijksoverheid kijkt is dat de regeling. Plus een groot aantal uitzonderingen waar gezellig boodschappen doen niet onder valt :)
Als het terug gedraaid zou zijn hoop ik dat daar ook op komt te staan.
Dus als iemand anders een website heeft waar anders op staat graag :)

Niet goed gelezen, dacht dat je vanuit België bedoelde. Na 'een verblijf' in België moet je in quarantaine. Vraag is of een boodschap doen onder 'een verblijf' valt, maar ik vind dan weer niet terug wat daar wel en niet onder valt.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:11

mvdende schreef:
lenaa_tje schreef:
Boodschappen doen is toegestaan als jij 10 dagen in quarantaine gaat en dat doe je niet :)

Hoeft niet voor de grensregio.

Hoe zie jij het voor je? Je wordt hier overspoeld met Belgen, zelfs NU nog, nu alles op de essentiële winkels in Nederland dicht zijn. Komen massaal hier boodschappen doen (Want goedkoper) én overspoelen "ons" deel van de Kalmthoutse Heide ipv dat ze aan "eigen" kant blijven.

Toen een paar weken geleden hier alle winkels open waren en de niet essentiële winkels in België allemaal dicht, kon je aan de Nederlandse kant van de grens écht over de Belgische koppen lopen!

De kans om een besmetting op te lopen was in die periode groter aan de NL kant van de grens, door alle Belgen híer, dan aan de BE kant van de grens.

Daarnaast zijn de aantallen besmettingen nu ongeveer gelijk tussen België en Nederland, dus evenveel kans om "thuis" een besmetting op te lopen als 600m verderop aan de andere kant van de grens.

Ik ben sinds de huidige lockdown niet meer in België geweest. Zal er donderdag even snel heen rijden om mn tank vol te gooien. Onbemand tankstation, dus pinpas erin, tanken en klaar.

Soms is het beter om ergens logisch over na te denken dan blind een regeltje opvolgen.

De periode dat er in gewest Antwerpen véél meer besmettingen waren dan hier in Braba, ben ik anders dan voor tanken de grens niet over geweest.

Maar nu de besmettingen ongeveer gelijk zijn (begin december voor het laatst in Be geweest om echt te winkelen) zie ik niet de noodzaak in om in quarantaine te gaan mocht ik in een winkel zijn geweest in België.

ik moet je hier wel even een halt toeroepen
Nederland heeft meer dan het dubbele aan besmettingen per 100.000 inwoners ;)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:13

verblijf is met overnachtingen dus de 48 uren regel lijkt mij

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:14

mvdende schreef:
purny schreef:
Zolang de cijfers niet dalen gaat de action ook niet open. Hopelijk komt het zo wel binnen

Kabinet gaat echt de winkels geen 6 maanden dicht houden, óók als de cijfers niet goed zijn. Het kán gewoon niet, dan is heel de detailhandel naar zn grootjes.

Ehh, en de Horeca dan? Daarvan dachten velen (ikzelf ook) dat die ook niet zo lang gesloten konden blijven. Helas weten we inmiddels wel beter.

Maar zoals al eerder gezegd: droom lekker verder.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:15

lenaa_tje schreef:
Omdat jij zegt de regels te volgen en dat doe je dus gewoon niet. Er is geen officiële uitzondering voor boodschappen doen.

er is langs beide kanten geen verbod , alleen een advies om he niet te doen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:24

mvdende schreef:
purny schreef:
Zolang de cijfers niet dalen gaat de action ook niet open. Hopelijk komt het zo wel binnen

Kabinet gaat echt de winkels geen 6 maanden dicht houden, óók als de cijfers niet goed zijn. Het kán gewoon niet, dan is heel de detailhandel naar zn grootjes.

Nee hoor, want er zijn voldoende steunpakketten in het leven geroepen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:38

pien_2010 schreef:
Wij zijn net uit de lockdown en wij gaan met een bevriend Engels stel Kerstmis vieren. We kijken er zo enorm naar uit want sociaal was het op een schaal van 1-10 hier een 3 dit jaar. Familie en kleinkinderen in Nl waar we niet naar toe konden en de lock down ook.
We hebben al veel voorpret.

Of wat ik eigenlijk wil zeggen oordeel niet te snel. Er zijn mensen die het heel goed doen en met Kerst pas iemand gaan zien zoals wij.

Deze begrijp ik niet zo goed :?
Je kon van de zomer toch wel zonder problemen naar NL vanuit Frankrijk en omgekeerd ?
Vanaf 1 juli is het toerisme overal in Europa gewoon weer op gang gekomen. Of is mijn geheugen nu zo slecht geworden ? :+

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:40

purny schreef:
mvdende schreef:

Nee hoor, want er zijn voldoende steunpakketten in het leven geroepen.

komaan zeg , die steunpakketten zijn echt niet voldoende om de omzet van ondernemingen te compenseren
om maar 1 vb te nemen de kappers , die draaien in december echt hun grootste omzet en krijgen steun die misschien 2 of 3 dagen omzet dekken .. personeel kan dan wel op tijdelijke werkloosheid maar vallen wel op 70 % van hun loon ( en max 1400 euro ) dat is wel een hele hap uit je budget , als je dan ook nog eens hypotheken en leningen hebt lopen of als beide op tijdelijke werkloosheid komen te vallen

purny

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:45

Maar de winkels zullen dicht blijven zolang er meer dan 10.000 besmettingen zijn per dag. En niet zoals mvdende beweert dat ze gewoon open gaan.
Ik hoop maar dat de winkels na de 19e weer open kunnen. Maar zolang iedereen eigenwijs blijft gaan we dit houden

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:55

ik ben er heel erg van overtuigd dat nu de scholen weer dicht zijn voor minstens 2 weken ( bij jullie langer ) de cijfers weer de goede kant gaan opgaan .. ik blijf er bij dat ondanks dat men in de 1 ste golf beweerde van niet zij de grootste besmettingshaarden blijven en dan niet enkel op school zelf maar de verplaatsingen heen en terug , de gezellige onderonsjes incl 3 kussen van ouders die hun kinderen komen oppikken ( in Brussel , hoef er geen tekening bij te maken ).
en ik vind het triest dat men steeds weer enkel maar naar de samenleving wijst als schuldige .. terwijl de overheden ( met dank aan Europa bvb ) ook heel erg gefaald hebben maar zij schuiven het gewoon naar de burgers

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:13

mvdende schreef:
purny schreef:

Kom uit je droomwereld. Ik snap dat het surrealistisch is, maar we zitten in de grootste crisis sinds WO2. Het kabinet is nauwelijks meer aan zet, behalve door de schade zo veel mogelijk te beperken. En dan is de schade aan de detailhandel vele malen kleiner als overgelopen zorg die niet meer kan functioneren.
De bevolking is aan zet, samen met het virus. Het kabinet kan wat sturen, maar de mensen moeten het doen en het virus zo min mogelijk de kans geven. Doen we dat niet, heeft het kabinet ook geen keus dan de boel dicht gooien. Al moet dat maanden duren.

@besita, het gaat ook om de burgers. Niet dat zij falen specifiek, maar zij zijn wel de "grip" van het virus. Het is geen oorlog, waar politiek nog iets kan doen. Dit is een wisselspel tussen mens en virus, daar kan het kabinet alleen in proberen te sturen en voor lichten, maar alles valt of staat bij in hoeverre wij het virus kans geven.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:17

mvdende schreef:
En kerst met één persoon te veel... sorry maar ik ga niet de enigste zijn.

Je zult vast enig zijn, maar waarom niet gewoon aan de regels houden? Beetje aanpassen links en rechts. Zo moeilijk is het niet.

Als heel veel mensen zich er wel aan houden en je weer niet de enige bent, volg je dan ook?

Hier passen we het wel aan. Volgens de regels zou het mogen, maar ons huis is aan de kleine kant. We splitsen op en vieren het op een andere locatie, zodat we makkelijker ook de 1,5 meter aan kunnen houden.

Volgens mij is het niet geheel aan de overheid te danken, noem eens een land dat wel succesvol is geweest de afgelopen tijd, zonder de privacy van de burgers aan te tasten. Dan denk ik snel aan Nieuw Zeeland en Australie, die door het zijn van een eiland en keiharde lockdowns alles een beetje onder controle hebben gekregen. En dan geen lockdown zoals wij die nu hebben...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:35

secricible schreef:
@besita, het gaat ook om de burgers. Niet dat zij falen specifiek, maar zij zijn wel de "grip" van het virus. Het is geen oorlog, waar politiek nog iets kan doen. Dit is een wisselspel tussen mens en virus, daar kan het kabinet alleen in proberen te sturen en voor lichten, maar alles valt of staat bij in hoeverre wij het virus kans geven.

ik deel je mening maar gedeeltelijk
het falende beleid kwam op de eerste plaats
Geen mondkapjes , te weinig mondkapjes , verkeerde mondkapjes
Te weinig testcapaciteit
falend contact tracing beleid
van niets aan de hand ( was maar Griepje , skireizen konden gewoon doorgaan ) naar grote paniek
Tijdens de eerste golf kon ik daar allemaal nog enig begrip voor tonen maar nu :n
waarom gaat men nu pas kijken of er geen Europees beleid kan komen ( had veel besmettingen gescheeld als Europa duidelijke en vergelijkbare richtlijnen had gehad als in
zelfde periode van sluiting horeca , niet essentiele winkels en contactberoepen
wat met grensgebieden
wat met reizen
enz

men kan bvb in Belgie op 1 dag 10 miljoen mensen naar de stembus sturen maar men gaat er een jaar over doen om mensen te vaccineren

ze hebben zoveel sneltesten aangeschaft , wanneer gaan ze eindelijk eens ingezet worden ( zou toch al een heel pak schelen als de positieven eruit gefilterd kunnen worden

ook de logica van sommige maatregelen ontbreekt gewoon want zoals de politici het zelf zeggen ze willen door bepaalde maatregelen die ze opleggen maar die geen wetenschappelijk bewijs hebben dat ze besmettingen opleveren een schokeffect teweegbrengen

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:41

besita schreef:

Drie keer zoveel zelfs, als ik goed kijk. Het aantal ziekenhuisopnames is relatief gezien nog wel veel hoger in België, maar is wel dalende dus vermoedelijk/hopelijk nog nasleep.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:43

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:43

Hoe zit het nu eigenlijk met de beschermende middelen - is dat in de zorg nu voor elkaar? Werken mensen daar bij nabij contact nu standaard met ffp2 bijvoorbeeld?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:47

veerledec schreef:
besita schreef:

Drie keer zoveel zelfs, als ik goed kijk. Het aantal ziekenhuisopnames is relatief gezien nog wel veel hoger in België, maar is wel dalende dus vermoedelijk/hopelijk nog nasleep.

547 versus 263

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:47

veerledec schreef:
Na 'een verblijf' in België moet je in quarantaine. Vraag is of een boodschap doen onder 'een verblijf' valt, maar ik vind dan weer niet terug wat daar wel en niet onder valt.
Mijn zoon is gisteren in de trein van België naar Nederland gereisd. Naar het ziekenhuis gegaan waar 1ste lijns dierbare zeer slecht lag en terug gereisd naar Brussel. Zo mogelijk (als dierbare nog leeft) doet hij dit woensdag weer.
Hij heeft geen controle of niets gehad.
Hij deed er (terecht vind ik) heel laconiek over, en zei dat hij al weken geïsoleerd leeft en thuis online les geeft, en hij desnoods de boete wel betaald, want het zal niet gebeuren dat .... overlijdt zonder dat hij gezien is door hem.
Hij had zich niet verdiept in de regels want hij was niet van plan om deze onder deze omstandigheden op te volgen. In het ziekenhuis in Nl mogen de 1ste lijnsbezoeker 2x 1 persoon met mondkapje op per dag op bezoek komen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:50

Dat is over twee weken? Ik keek naar België gemiddeld afgelopen week en NL gisteren, 31 vs 75 (ok, dan is drie keer nog wat overdreven).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:51

Wat bijzonder dat er in NL in ziekenhuizen zomaar bezoek kan binnen en buiten lopen >;)
Dit was hier in belgie zelfs in de zomer nog een heikel punt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:53

Hier int antwerpse mag er pas bezoek bij opname vanaf 5 dgn met paar uitzonderingen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:56

veerledec schreef:
Dat is over twee weken? Ik keek naar België gemiddeld afgelopen week en NL gisteren, 31 vs 75 (ok, dan is drie keer nog wat overdreven).

ja laatst 14 dagen update

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:57

pien_2010 schreef:
veerledec schreef:
Na 'een verblijf' in België moet je in quarantaine. Vraag is of een boodschap doen onder 'een verblijf' valt, maar ik vind dan weer niet terug wat daar wel en niet onder valt.
Mijn zoon is gisteren in de trein van België naar Nederland gereisd. Naar het ziekenhuis gegaan waar 1ste lijns dierbare zeer slecht lag en terug gereisd naar Brussel. Zo mogelijk (als dierbare nog leeft) doet hij dit woensdag weer.
Hij heeft geen controle of niets gehad.
Hij deed er (terecht vind ik) heel laconiek over, en zei dat hij al weken geïsoleerd leeft en thuis online les geeft, en hij desnoods de boete wel betaald, want het zal niet gebeuren dat .... overlijdt zonder dat hij gezien is door hem.
Hij had zich niet verdiept in de regels want hij was niet van plan om deze onder deze omstandigheden op te volgen. In het ziekenhuis in Nl mogen de 1ste lijnsbezoeker 2x 1 persoon met mondkapje op per dag op bezoek komen.

op de niet Covid afdeling heb je het dan ?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:03

besita schreef:
men kan bvb in Belgie op 1 dag 10 miljoen mensen naar de stembus sturen maar men gaat er een jaar over doen om mensen te vaccineren

In België vriezen ze de stembiljetten in en kunnen alleen daarvoor opgeleide medewerkers voor mensen een kruisje zetten?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:06

Pandora2 schreef:
Wat bijzonder dat er in NL in ziekenhuizen zomaar bezoek kan binnen en buiten lopen >;)
Dit was hier in belgie zelfs in de zomer nog een heikel punt.

Vind ik ook raar. In het voorjaar mocht dat hier ook niet.