De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:01

Of er nog iets onder de pet wordt gehouden weet je nooit zeker..... Maar de belangen om zo correct mogelijk te zijn in dit geval was vrij groot, gezien de historie van Sars destijds.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:06

Ik vind wel dat er erg afwachtend gereageerd wordt.
Bijv. door mensen zonder symptomen niet te testen (die een paar dagen later wél ziek blijken te worden).

Iemand hierboven schreef dat we 'in de staart zitten'... en dat geloof ik dus niet. We zijn er nog lang niet, mede door die afwachtende houding.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:08

Ik woon in mini dorp
2 besmettingen

Net mail binnen van school
- hoesten
- verkouden
- griep

Niet welkom morgen :roll:!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:10

DubbelDun schreef:
Bijv. door mensen zonder symptomen niet te testen (die een paar dagen later wél ziek blijken te worden).

Maar stel je dan voor om "iedereen" te testen? En hoe vaak wil je dat dan doen? En waar moet het geld/ mankracht vandaag komen.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:10

Ik ben nu vanaf het begin van het virus tot het nu alles aan het noteren wat er bekend is. Zo komen er verschillende wetenschappers in te staan etc. die denken te weten wanneer het stopt etc. Ook een uitgebreide uitleg over dit virus. Een update hoe het virus zich is gaan verspreiden over de hele wereld, op volgorde. Vanaf het begin gewoon alle dagen genoteerd met updates, de stijgingen, dalingen, aantal doden. Ik vind dit zelf wel erg handig, want ik leer zelf ook wel weer wat bij en vind het zelf ook erg interessant.

als iemand interesse heeft in het document laat het maar weten :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:11

DubbelDun schreef:

Iemand hierboven schreef dat we 'in de staart zitten'... en dat geloof ik dus niet. We zijn er nog lang niet, mede door die afwachtende houding.

Het begint juist net op te lopen hier.

Ik vind vooral dat vanuit de overheid een dwingend advies voor ouderen moet komen om zichzelf uit het openbare leven terug te trekken en hun sociale contacten even op 'n laag pitje te zetten.

In Zwitserland is er al zo'n advies van kracht voor 65-plussers en in de GB voor 70-plussers: Vermijd OV, blijf thuis, ga niet naar bijeenkomsten (kerk/theater etc), vier/bezoek geen verjaardagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:13

Photograph schreef:
Ik ben nu vanaf het begin van het virus tot het nu alles aan het noteren wat er bekend is. Zo komen er verschillende wetenschappers in te staan etc. die denken te weten wanneer het stopt etc. Ook een uitgebreide uitleg over dit virus. Een update hoe het virus zich is gaan verspreiden over de hele wereld, op volgorde. Vanaf het begin gewoon alle dagen genoteerd met updates, de stijgingen, dalingen, aantal doden. Ik vind dit zelf wel erg handig, want ik leer zelf ook wel weer wat bij en vind het zelf ook erg interessant.

als iemand interesse heeft in het document laat het maar weten :)

Ja graag! :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:13

Oeh we weer een flinke toename en helaas weer 2 overleden.

Photograph ja graag

Was hier in het dorp bij het tankstation (Taxaco) en die hadden het glas naar beneden. Puur voor de veiligheid van het personeel. Begreep van de dame achter de balie dat dit nu het beleid was van het hoofdkantoor. Netjes overigens, zeker naar het personeel toe.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:15

Verzorgingstehuis van oma had al wel gemaild dat we wel mogen komen maar eenmaal daar eerst handen moeten wassen en geen lichamelijk contact mogen hebben.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:15

DubbelDun schreef:

Wanneer iemand geen symptomen heeft is de kans groter dat je onterecht negatief test wanneer je te vroeg test.

Ik vind het beleid zoals het nu is begrijpelijk en te verantwoorden.
Dat de helft van de Nederlanders (veelal niet gehinderd door relevante kennis) er een andere mening over heeft en graag klaagt is wat mij betreft geen reden om het beleid aan te passen.
Er moet toch op een doelmatige manier omgegaan worden met de beperkte voorraad aan testmateriaal.

Je maakt me nieuwsgierig Photograph.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:16

fokfanaat schreef:
DubbelDun schreef:

Maar stel je dan voor om "iedereen" te testen? En hoe vaak wil je dat dan doen? En waar moet het geld/ mankracht vandaag komen.

Niet alleen geld en mankracht, ook de reagentia die worden gebruikt voor die testen worden schaars.
Hier in Belgie is de voorraad voor 6 maanden er op 6 dagen doorheen.
Ik vermoed dat het overal wel een beetje hetzelfde probleem zal zijn aangezien het gros van de fabrikanten van die dingen in China zitten.

Whale

DubbelDun schreef:

Ze zouden waarschijnlijk met alle liefde iedereen die getest wilt worden willen testen. Maar als dat niet mogelijk is, dan is dat nou eenmaal niet mogelijk.

Aroha

Ik kom even binnenvallen met een vraag; mijn ouders zitten in de categorie voor wie Corona dodelijk zou kunnen zijn. (Leeftijd x ernstige gezondheidsproblemen). Ze zouden vandaag naar Frankrijk gaan waar ze een klein huisje hebben op het platteland, ver weg van mensen. Nu durft mijn vader niet meer door Corona. Ik heb juist het idee dat ze veiliger zitten in hun huisje op een berg met vrijwel geen buren dan in de Nederlandse randstad? := Ze gaan daar met de auto heen, dus geen gedoe met volle treinen of vliegvelden.
Naast angst voor besmetting is hij ook bang dat de ziekenhuizen in Frankrijk op slot gaat voor ouderen, zoals in Italië. Nu lijkt me dat nog niet perse aan de orde en ook iets wat in Nederland zou kunnen gebeuren.

Ik zoek nu even pros en cons zodat ik ze kan helpen met een keuze maken waar ze achter staan.

Edit: Ik heb me niet dusdanig ingelezen, misschien zijn er hier mensen in het topic die er meer vanaf weten. :)
Laatst bijgewerkt door Aroha op 08-03-20 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:18

DubbelDun schreef:
fokfanaat schreef:

Alleen die mensen (in het begin) die terug kwamen uit een risikogebied. Dat had veel nieuwe gevallen nu kunnen voorkomen.
Verder werd er in het begin gezegd dat a-symptomatische mensen het virus niet door konden geven en ook dát blijkt nu niet waar te zijn.
Nu is het niet meer in de hand te houden en zul je draconische/proactieve maatregelen moeten nemen en die kosten geld (economische problemen), dus dat gebeurd niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:19

Als mensen gewoon 2 weken thuis waren gebleven na terugkeer uit Italie ipv zich in OV, kantoor, werk in de zorg, of uitgaansgelegenheden te begeven, was het wellicht een stuk minder uit de hand gaan lopen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:20

Aroha schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag; mijn ouders zitten in de categorie voor wie Corona dodelijk zou kunnen zijn. (Leeftijd x ernstige gezondheidsproblemen). Ze zouden vandaag naar Frankrijk gaan waar ze een klein huisje hebben op het platteland, ver weg van mensen. Nu durft mijn vader niet meer door Corona. Ik heb juist het idee dat ze veiliger zitten in hun huisje op een berg met vrijwel geen buren dan in de Nederlandse randstad? := Ze gaan daar met de auto heen, dus geen gedoe met volle treinen of vliegvelden.
Naast angst voor besmetting is hij ook bang dat de ziekenhuizen in Frankrijk op slot gaat voor ouderen, zoals in Italië. Nu lijkt me dat nog niet perse aan de orde en ook iets wat in Nederland zou kunnen gebeuren.

Ik zoek nu even pros en cons zodat ik ze kan helpen met een keuze maken waar ze achter staan.

Edit: Ik heb me niet dusdanig ingelezen, misschien zijn er hier mensen in het topic die er meer vanaf weten. :)

Ik denk dat ze zelf die afweging moeten maken Aroha. Hoeveel covid komt er voor in de streek waarin ze willen verblijven? Hoe zit het daar met bezoeken supermarkt/apotheek? Spreken ze vloeiden Frans voor het geval ze toch een arts/ziekenhuis nodig hebben?
Persoonlijk zou ik bij twijfel in NL blijven, ook omdat de gezondheidszorg hier echt heel erg goed is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:21

DubbelDun schreef:
Whale schreef:
Ze zouden waarschijnlijk met alle liefde iedereen die getest wilt worden willen testen. Maar als dat niet mogelijk is, dan is dat nou eenmaal niet mogelijk.

Dat snap ik, maar dan nog had er eerder de 14 dagen 'huisarrest' opgelegd kunnen worden.
Alhoewel het probleem van een huishouden met meerdere mensen al direkt een probleem is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:23

@Aroha: ik vind dat ze beter hier kunnen blijven. In je eigen (afgesloten) huis zit je net als 'op een berg', maar wel met een taal die je 100% begrijpt én een goede medische zorg.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:24

tita schreef:
Ik woon in mini dorp
2 besmettingen

Net mail binnen van school
- hoesten
- verkouden
- griep

Niet welkom morgen :roll:!

Hier ook niet welkom, kinderen allebei beetje hoesten >;)
Ben benieuwd hoe lang deze maatregel nog geldt.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:26

Ga er maar vanuit dat die maatregel voorlopig nog wel even geldt, en waarschijnlijk gaat uitbreiden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:28

En wees je er van bewust dat kinderen drager kunnen zijn en je dus kunnen besmetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:29

DubbelDun schreef:
@Aroha: ik vind dat ze beter hier kunnen blijven. In je eigen (afgesloten) huis zit je net als 'op een berg', maar wel met een taal die je 100% begrijpt én een goede medische zorg.

Eens

Aroha

Astorga schreef:
Aroha schreef:

Ik denk dat ze zelf die afweging moeten maken Aroha. Hoeveel covid komt er voor in de streek waarin ze willen verblijven? Hoe zit het daar met bezoeken supermarkt/apotheek? Spreken ze vloeiden Frans voor het geval ze toch een arts/ziekenhuis nodig hebben?
Persoonlijk zou ik bij twijfel in NL blijven, ook omdat de gezondheidszorg hier echt heel erg goed is.

Edit: Toch te privé om hier neer te zetten :+.

Bedankt voor het meedenken! Er is nog geen covid in de streek waar ze heen gaan. Mijn moeder spreekt frans, ze wonen daar normaliter een groot deel van het jaar!
Laatst bijgewerkt door Aroha op 08-03-20 16:30, in het totaal 2 keer bewerkt

PepperrrJarig

Miepmiept schreef:
Pepperrr schreef:
Nee, verplicht ook niet. Maar neem bijv. Dinsdag mn rijexamen. Dat kan verzet/geannuleerd worden, maar ik krijg dan wel gewoon de rekening. Nou heb ik al gedoe met geld, dus in dat opzichte ben ik bijna verplicht te gaan. Tenzij de ha wel een verklaring zou geven. Zo zijn er nog meer gevallen van mensen die wel 'moeten'.

Qua werk blijf ik voorlopig inderdaad nog lekker thuis, en zolang het niet nodig is ga ik de deur ook niet uit. Maarja, dit zijn wel lastige kwesties..

Edit: Voor mij heeft het ook geen meerwaarde om te weten wat voor ziekte ik heb, maar vind het vreemd dat rivm, ggd etc niet snapt hoe het virus zich zo extreem verspreidt is NB, maar niet testen op de echt zieke mensen.

https://www.cbr.nl/nl/over-het-cbr/over ... avirus.htm

Met het oog op de eerste besmettingen met het coronavirus in Nederland neemt het CBR preventieve maatregelen op zijn locaties. Dat doen we voor uw en onze veiligheid.

Wij vragen klanten die ziekteverschijnselen hebben die op het coronavirus kunnen duiden, om onze locaties niet te betreden. De ziekteverschijnselen zijn hoge koorts (meer dan 38 graden) met luchtwegklachten (hoesten of kortademigheid). Ook vragen wij alle klanten om de handen te wassen voor het examen en vermijden we fysiek contact, zoals het schudden van de hand. Als een CBR-medewerker een klant treft met ziekteverschijnselen die op het virus kunnen duiden, dan kan hij of zij de klant of opleider ook verzoeken niet binnen te komen. Ook kan hij of zij dan besluiten het examen niet door te laten gaan. Als een examen niet kan doorgaan vanwege deze preventieve maatregelen, dan kan de examenkandidaat dat op een later moment inhalen. Het CBR brengt hiervoor geen kosten in rekening.

Dankjewel! Ik ga morgenochtend meteen bellen! :D En dan lekker uitzieken eerst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:32

Aroha schreef:

Ik heb een soortgelijk gesprek gehad met mijn ouders over hun vakantie. Ik heb gezegd: ik kan die keuze niet voor jullie maken. Maar wat jullie ook kiezen, mijn zegen hebben jullie.

Ik denk dat voor mijn vader de doorslag heeft gegeven dat hij niet van gezondheidszorg afhankelijk wil zijn in een land waar hij de taal niet goed spreekt en ze zijn nogal complexe dossier niet kennen. Ze blijven dus thuis.