Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
superpony schreef:Het verandert wel snel in Nederland. In 1996 toen mn vader ziek was, zeiden ze; U kunt naar huis als daar het bed is aangekomen. Thuiszorg hadden we ook niet gekozen, omdat mijn man en ik waren ingetrokken bij mn ouders en broer. Maar toen bleef je in zkh tot thuis alles geregeld was.
superpony schreef:Polly, het is heel lastig. Destijds kreeg mijn vader 3 weken tot 3 maanden. Mijn moeder en ik hadden een eigen zaak, mijn man een vaste baan en mijn broer was zwaar gehandicapt en ging naar dagbesteding. Wij gingen dus werken, maar probeerden enkele dagen wel dat er iemand thuis was. Dat lukte gewoon niet altijd, maar 3 maanden sluiten konden wij echt niet opbrengen.
Mijn vader heeft op 3 dagen na zijn 3 maanden volgehouden. Helaas moest hij wegens hoge morfine naar een verpleeg tehuis, omdat ze dat thuis niet wilden en konden geven. Daar is hij nog 2 nachten geweest.
Het is dus echt niet te voorspellen hoe iemand is en wat nog wel of niet kan. Familielid van mn man ging het weer compleet anders bij.
Rocamor schreef:Onlangs bij een kennis is binnen zeer korte tijd thuishulp en hulp bij ondersteuning van de patient geregeld. De partner van deze kennis was gewoon elke dag thuis en toch was het met een vingerknip geregeld. Tijdje terug bij moeder van een vriendin van me ook. En daar waren zowel de partner als de dochter constant thuis. Ook daar was het zo geregeld.
Maar wellicht waren die beiden al veel verder in het proces dan TS, want van beiden heb ik niet gehoord dat ze op dat moment nog in staat waren om verjaardagen te vieren of een kleinkind te laten overnachten.
slimmerik schreef:Geen idee wat eraan ten grondslag ligt waarom TS geen hulp krijgt/wil maar in Nederland is het zo geregeld dat als men thuiszorg nodig heeft en er geen andere oplossingen mogelijk zijn, men binnen 24 uur alle hulp kan krijgen die maar nodig is.
TS heeft duidelijke grenzen gesteld zo te lezen en helaas zijn er maatwerk oplossingen niet altijd mogelijk.
Heb erg met TS te doen. Zij voelt zich erg in de steek gelaten door BV Nederland maar ik raad TS en echtgenoot aan toch het een en ander uit te proberen. Vooroordelen kunnen misschien door ervaring weggenomen worden. Maar ik ken de situatie niet voldoende, daarvoor is onze informatie die we van TS krijgen te summier.
Voor ongeveer 10 euro per maand is toch een alarmsysteem mogelijk bijvoorbeeld. Ook zijn er via een hospice vrijwilligers in huis te krijgen wanneer er een terminaal verklaring aanwezig is.