Fitness Beginners gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 10:06

Ik heb gisteren best wel wat uitleg gekregen en er is mij gezegd dat met mijn huidige doelen (vermageren en conditie-opbouw), ik voor de cardio moet gaan. Apparaten voor buikspieren kan ik meenemen maar begeleidster zei dat ik dan beter kon meedoen aan de buikspierles, pilates is ook heel goed voor de core stability die je dan weer nodig hebt op je paard.

Komt overeen met het advies dat mij vroeger al gegeven is: spiermassa heb ik wel ('t is niet zo dat ik van bankzitten ineens overstap naar sportschool he). Echter kan ik geen 500m lopen zonder buiten adem te zijn, dan denk ik toch dat ik eerst daar wat moet aan werken? Mijn hoofddoel is fitter worden in functie van het paardrijden!

Dus: als ik mij fitter voel zal ik wel eens zo'n les met persoonlijke begeleiding inplannen, echter nu denk ik dat ik genoeg heb om aan te werken, zonder daar ook nog eens €40 aan uit te geven :) Heb echt wel wat handvaten gekregen om mee aan de slag te kunnen de eerste keren.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat jullie geen gelijk hebben he :) Gewoon dat dat nu voor mij hoofdprioriteit is: conditie opbouwen!

lucifertje

Re: Fitness Beginners gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:37

Hoe ga je die conditie opbouwen? Ben benieuwd naar je schema.

Vwb de pilates en core stabiliteit ben ik het met je eens :-) dit kan zeker helpen om beter te worden met paardrijden.

Ik ga zo mijn bed eens uitkomen voor wen lesje body balance. Deze week is mijn PT op vakantie, erg rustig zo!

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:00

Ik dacht in dit topic inspiratie op te doen maar jullie zijn nogal fanatieke krachttrainers dus dat valt tegen :) Dacht dat jullie wel schema-ideetjes konden geven op dat vlak. Maar goed, blijkbaar beetje een ander topic dan ik dacht af te leiden uit beginpagina's, jullie zijn ook al een jaar bezig natuurlijk :)
Qua conditie opbouwen is dat simplistisch gesteld heb ik wat basisschema's in mijn achterhoofd maar check ik ook gewoon hartslag ondertussen, bouw wat intervallen in bij bv fietsen. Er zijn op de apparaten allerlei schema's ingebouwd die ik nu wat probeer te volgen. Eerlijk gezegd: iets doen is nog altijd beter dan niets dus ik ben al best trots op mijzelf dat ik het 2x per week inplan naast mijn andere activiteiten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:29

Het kan aan mij liggen, maar ik had niet echt in de gaten dat je zoekende was naar adviezen wbt schema's, dus misschien dat je die daarom niet hebt gekregen?

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:50

Dit was wel een beetje als cry for help bedoeld ja :)
Stral schreef:
Als ik het goed heb, moet ik dus aan de cardio om gewicht te verliezen en conditie te krijgen. Ik heb alleen géén idee wat een goede opbouw is als ik op zo'n loopband/fiets zit :) Welke snelheid ok is enzo... Ga je vb bij fietsen beter hoger in snelheid en lager in verzet of beter hoger verzet met lagere snelheid? Zo'n dingen :)

Ik heb echt naar mijn gevoel vooral een conditioneel probleem. Hartslag gaat heel snel erg omhoog, en ik zweet mij te pletter van wat lopen of fietsen, echt heel erg. Ik vind het echt belangrijk dat ik die eerst wat normaler kan krijgen, want vind het confronterend hoe erg het is. Ben tot een half jaar geleden wekelijks gaan zwemmen maar daar ga je zo 'diep' niet, je traint daar ook wel spieren maar naar mijn gevoel niet echt uithouding.

Is overigens geen kritiek ofzo hoor, ik denk dat jullie meer op kracht gericht zijn? En ik kan wel lezen wat jullie doen maar moeilijk in te schatten wie qua fysiek wat gelijk zit met mij :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:54

Wij kunnen jou wel adviezen geve maar wij zien niet in welke conditie jouw lijf is, hoe jij technieken uitvoert etc.. daarom zei ik ook vraag een trainer op je sportschool

Daarnaast zijn wij voornamelijk kracht trainers odd en las volgens mij ook al een waarom.. ook met kracht kan je conditie trainen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:06

Stral, hoeveel ben je al gewend aan hardlopen? Ik zou dmv interval eerst gaan opbouwen dat je een 30-40min kunt hardlopen - ca 5km. Dat kun je bijvoorbeeld doen met het schema en/of de podcast van start to run van Evy.

Daarna kun je met een hartslagmeter aan de gang en ga vast inlezen op hartslagzones. Bereken of bepaal jouw maximale hartslag en ga dan vooral sporten op 60-70% van die max. In deze zone zul je vooral je vetverbranding stimuleren.
Afbeelding

Ook met krachttraining kun je slim gebruik maken van deze zone. Als je hartslag lijkt te zakken doe je een explosievere oefening (plyometrische oefeningen) om deze omhoog te gooien, en dan kun je weer oefeningen doen die de hartslag minder opjagen. Ook als je met cardio te laag komt, kun je dus wat versnellen tot je in een gewenste zone komt.

Het combineren van KT en cardio lees je wisselende dingen over. Er zijn meerdere artikelen die bewezen dat een combi KT en daarna cardio heel erg doeltreffend is. Het is belangrijk voor jezelf om te bepalen wat je hoofddoel is, vetverlies of spiermassa opbouwen. Als je vooral wilt cardio-en dan kun je eerst een rondje lopen, en dan KT, maar dan zul je met KT wel inleveren op je kunnen. Andersom, als je eerst alles geeft met KT, kun je minder geven bij hardlopen. Ik ga meestal hardlopen na een arm/buikspier training, zodat niet dezelfde spiergroep aan het werk moet. Na beenspier oefeningen (squats, lunges etc) verzuur ik wat sneller. Loop niet te lang cardio na je fitness omdat je spieren dan aangesproken kunnen worden. Een voordeel van cardio na KT is dat je sneller in de verbranding terecht zal komen.

Ikzelf ben er nog niet over uit of ik cardio en KT beter los kan koppelen. Je spieren wil je voor en na KT wellicht anders voeden dan na hardlopen.

Vlak KT niet uit, de stofwisseling/verbranding kan nog uren doorgaan na de geleverde spanning, waar dat bij cardio alleen op dat moment is. Ook geeft een grotere spiermassa meer voordeel doordat meer spieren een groter verbruik betekent. Zelfs in rust! Als je eenmaal wat spier hebt opgebouwd zal elke beweging je dus meer opleveren.

Nb. Op de loopband kun je het beste een 5% helling instellen om een vergelijkbare situatie te krijgen met buiten. Ik zou dan gaan spelen met intervallen alsof je een heuvelloop doet. Voor de fiets, volg eens een spinning les. Daar doen ze ook net alsof je door de heuvels gaat, je gaat stukken op zware weerstand langzaam fietsen (heuvelop), klein stukkie staand (top van de heuvel) en dan mag je lichter fietsen (af) en ga je ook weer stukjes staand en zittend afwisselen.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:45

Gianti schreef:
Wij kunnen jou wel adviezen geve maar wij zien niet in welke conditie jouw lijf is, hoe jij technieken uitvoert etc.. daarom zei ik ook vraag een trainer op je sportschool

Dat heb ik dan ook gedaan, afgelopen donderdag! Zij gaf mij heel duidelijk antwoord dat ik mij op de cardio moet richten wil ik vermageren. Buikspierles/pilates erbij nemen leek haar effectiever voor de zone die ik wil versterken, in functie van het paardrijden dan.

Forumster: schema van Evy van start-to-run heb ik inderdaad klaarstaan om te volgen! Ging de andere toestellen wat in dezelfde lijn doen ter afwisseling (alleen lopen vind ik inderdaad gruwelijk saai). Bedankt voor je uitleg, zo zei ook begeleidster het, trainen op 70% (op de cardiotoestellen staan deze programma's ook ingesteld). Alleen moet inderdaad mijn algemene conditie eerst iets beter zijn (en daar ging ik dus idd Evy voor doen morgen), want die machines vertragen automatisch als je hartslag omhoog gaat, wat maakte dat mijn trappen-lopen-machine echt héél traag ging, wat behoorlijk genant was :+ Blij dat jij mij hierin bevestigd :) Nu nog doen :P
Spinning eens proberen zou ik ook wel willen doen inderdaad! Je kan het alleen niet allemaal meteen de eerste keer doen he :P

't is niet dat ik jullie niet geloof wat die kracht betreft, allesbehalve! Ik lijk precies zo over te komen. Maar zoals gezegd: ik heb echt geen belabberd spierpercentage, zeker niet, en ik heb ook best wel wat kennis (die ver zit, dat wel) over anatomie en fysiologie. Ik heb echt wel armspieren en buikspieren, alleen zit daar wat vet over momenteel :(

Evenwicht tussen kracht en cardio vinden lijkt mij ook niet evident, inderdaad andere spiergroepen trainen als je cardio wil meenemen, ik zou morgen een lesje BBB willen meepikken en buikspieren, daarna nog wat cardio doen dan inderdaad maar vb lopen, dat kan ik dus ook echt niet als benen al 'moe' voelen, maar goed, 't zal ook wat aftasten zijn in 't begin wat lukt en wat niet merk ik.

Ik vind lopen op loopband wel gek, als ik daar afstap ben ik echt even niet goed, mijn lijf snapt niet dat het vooruit beweegt en ter plekke blijft, alles draait dan... Betert dat? :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:48

Stral schreef:
Forumster: schema van Evy van start-to-run heb ik inderdaad klaarstaan om te volgen! Ging de andere toestellen wat in dezelfde lijn doen ter afwisseling (alleen lopen vind ik inderdaad gruwelijk saai). Bedankt voor je uitleg, zo zei ook begeleidster het, trainen op 70% (op de cardiotoestellen staan deze programma's ook ingesteld). Alleen moet inderdaad mijn algemene conditie eerst iets beter zijn (en daar ging ik dus idd Evy voor doen morgen), want die machines vertragen automatisch als je hartslag omhoog gaat, wat maakte dat mijn trappen-lopen-machine echt héél traag ging, wat behoorlijk genant was :+ Blij dat jij mij hierin bevestigd :) Nu nog doen :P
Ben je misschien te snel van start gegaan? Dat is de meest gemaakte fout. Probeer langzamer te beginnen. Ook bij een langzame jog verbrand calorieen. In de fase van het opbouwen is volhouden belangrijker dan tempo.

Spinning eens proberen zou ik ook wel willen doen inderdaad! Je kan het alleen niet allemaal meteen de eerste keer doen he :P
Nee dat klopt, ik vertelde het gewoon omdat je beide toestellen noemde. Het idee is hetzelfde voor beide cardio's dat je gaat intervallen en dat maakt het ook nog ns minder saai.

't is niet dat ik jullie niet geloof wat die kracht betreft, allesbehalve! Ik lijk precies zo over te komen. Maar zoals gezegd: ik heb echt geen belabberd spierpercentage, zeker niet, en ik heb ook best wel wat kennis (die ver zit, dat wel) over anatomie en fysiologie. Ik heb echt wel armspieren en buikspieren, alleen zit daar wat vet over momenteel :(
Same here, ik heb er leuk wat spieren bij aangetraind, maar ze zitten nog een beetje verpakt, al wordt ook de verpakking steeds iets minder. De aanhouder wint, en langzaam is effectiever op lange termijn!

Evenwicht tussen kracht en cardio vinden lijkt mij ook niet evident, inderdaad andere spiergroepen trainen als je cardio wil meenemen, ik zou morgen een lesje BBB willen meepikken en buikspieren, daarna nog wat cardio doen dan inderdaad maar vb lopen, dat kan ik dus ook echt niet als benen al 'moe' voelen, maar goed, 't zal ook wat aftasten zijn in 't begin wat lukt en wat niet merk ik.

Ik vind lopen op loopband wel gek, als ik daar afstap ben ik echt even niet goed, mijn lijf snapt niet dat het vooruit beweegt en ter plekke blijft, alles draait dan... Betert dat? :+
Dat zal je evenwicht zijn. Misschien even uitlopen op een iets lager tempo om t verschil kleiner te maken?

Ik weet niet hoevaak je in de sportschool bent, maar probeer in totaal 2-3 keer, verspreid over de week, wat aan je cardio te doen en dan ga je met sprongen vooruit. Ga niet twee keer achter elkaar, je zult dan eerder achteruit gaan dan vooruit (lees maar eens op supercompensatie).

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:03

Ik kan (met veel moeite), 2x gaan, op dinsdag en donderdag. Kan best zijn dat daar eens een keertje bijkomt maar 2x is nu de ingeplande standaard!

Inderdaad maar eens letten op dat beter inlopen en trager uitlopen op het einde, ik lag echt bijna tegen de grond :P Had nog nooit op een loopband gelopen, mijn lijf snapt het niet :P

Overigens was dat traplopen al na het fietsen en het crosstrainer, misschien had ik gewoon iets fout ingesteld in het programma ofzo, kan ook, alle begin is moeilijk :Y)

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:12

Hallo allemaal! Ben niet meer zo actief op dit forum maar lees wel elke dag mee.

M'n verzorgpaard is vorige maand met zijn eigenaar naar Zweden verhuist. Helaas voor mij maar wel weer de tijd om maximaal te gaan sporten. Nieuw schema gekregen van een instructeur en sinds 2 weken weer netjes 3x per week aan het sporten. Feels good!!

Voor de rest iedereen nog fanatiek bezig hier? Lastig he in de zomer terwijl alle terrasjes en festivals op de loer liggen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:23

Ik vind het nu vooral lastig dat ik verkouden ben. Bij een lichte inspanning hoest ik de longen uit mijn lijf. En iedere 2 minuten kan ik mijn neus snuiten. Zo irritant..

Was wel 3,5 kg kwijt sinds 10 mei. Woog 77,9. Probeer zo bewust mogelijk te eten. Al is snoepen echt verleidelijk thuis. Wil op mezelf dan koop ik dat gewoon niet...

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:58

@Maris89 welcome back! Wat zonde van je verzorgpaard, maar ik weet uit ervaring dat de sportschool op zulke momenten heel verslavend gaat werken := Hoe ziet je schema eruit?

@Jolanda, bij enkel een verstopte neus kan ik prima sporten. Wanneer het verder dan dat gaat (holtes vol, hoesten ed) ga ik niet (meer), beter kun je dan een stuk gaan wandelen oid. Je lichaam heeft al genoeg energie nodig om te beter te worden :j

ZO, ik heb er weer een enerverende avond grit strenght en bodypump opzitten :') Ben nu een plan aan het bedenken hoe ik mijn sportbh uit ga krijgen en hoe ik m'n haar gewassen krijg :))

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 06:53

Mensen die hier aan paal dansen of polefitness doen?
Ik heb een vraag: Hebben jullie een vaste paal of een die mee draait?
Ik heb een vaste, knal roze xd voor een grote spiegel.
En hoelang doen jullie dit?

Ik heb zins mijn 16e al de paal, alleen heb 1,5 jaar niet thuis gewoond en sindsdien ook niet meer opgepakt.. Kan het nog wel maar spieren zijn verdwenen xD dus moet het weer oppakken.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 07:33

Ik :)

Ik heb een static paar en op les train ik ook op spinning..ben nu sinds januari serieus bezig en mijn streven is om eind dit jaar overstap te maken naar intermediair

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:08

Ooh zit je ook op les?
Ik heb nog nooit op les gezeten, alles via youtube geleerd :=

Ook nog nooit in een spinning pole gezeten.
Wat houd intermediair in? Of wat bedoel je daarmee?

Ben je er ook al eens vies hard uitgevallen? Ik één keer toen onze zwarte poes onder me door ging, schrok ik zo van dat ik de paal los liet en op men hoofd viel :') gelukkig niet op de kat O:)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:11

Ja ik heb 2x per week les :) heb je foto's of filmpjes van jezelf?

Intermediair mag je bij ons heen als je handspring en shouldermount etc beheerst. Spinning pole is in begun onwijs vreemd en zonder les raad ik het ook ten sterkste af omdat je er echt heel lelijk uit kan vallen en kost meer techniek.

Gelukkig ben ik nog nooit gevallen ;)

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:38

Ik heb alleen foto's ergens op een stikkie, maar is ook al 1,5 jaar terug hé moet het nu weer oppakken en trainen :')

& oke, shouldermount kon ik wel, handspring ken ik nog niet. Maar bij mij thuis is het wel beperkt qwa ruimte.. paal staat in de woonkamer dus.

Ik heb dan een vaste paal, maar ik weet nog voordat hij kwam dat veel zeiden dat je met een spinning beter kon nemen omdat dat juist makkelijker was?
Ben weleens benieuwd.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:41

Sommige technieken zijn makkelijker op spinning.. spinning kost minder kracht en meer techniek dan static om zo maar even te zeggen

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 15:58

Is er toevallig hier iemand met maat 34? Heb een poosje geleden een sportlegging besteld bij BOOHOO(zwart met op de zijkant DETERMINED), maar die past me niet en ben vergeten hem terug te sturen. Helemaal nieuw dus en mag voor 10 incl weg :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 16:52

Schijnt die door?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:37

ik ben zo vreselijk lui -O- -O- -O- Mijn trainster is op vakantie en ik kan echt de zin om te gaan sporten niet vinden! Ze mag gewoon NOOIT meer op vakantie gaan van mij!

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:47

Zo echt al weken hier niet meer geweest
Ook de sportschool niet gezien trouwens gemiddeld 70 uur per week gewerkt en afgelopen woensdag me ogen laten laseren dus mag nu niet sporten Sportschool is ook met vakantie nu dus dat komt wel goed uit

Heb wel weer mega zin om te beginnen na 1 september weer wat meer tijd dan weer vol gas knallen

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 11:25

Jezzi schreef:
Is er toevallig hier iemand met maat 34? Heb een poosje geleden een sportlegging besteld bij BOOHOO(zwart met op de zijkant DETERMINED), maar die past me niet en ben vergeten hem terug te sturen. Helemaal nieuw dus en mag voor 10 incl weg :)

Is die echt maat 34 of 34/36?

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:18

Rustig hier :D

Afgelopen 2 dagen weer heerlijk gesport. Zal vanavond even mijn schema erop zetten, daar vroeg iemand om. Sinds ik een nieuwe instructeur heb loopt alles echt zo fijn. Afvallen wil nog niet echt lukken maar gisteren stiekem op de weegschaal gestaan en toch al 1,5% vet percentage eraf! Yeah !