GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Deertje

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 10:26

@Mariska, blijft die spuit zo lang goed? Ik heb wel al tot 20 weken eentje gehad en dat ging prima, maar 30 weken is nog een heel stuk langer.

Je gaat het bijna niet zien de hoeveelheid die je gaat spuiten dan hahahaha, je zal goed moeten kijken of dat grijs stukje wel beweegt hihi..hoeveel klikjes is dat dan? 8-10? Ofzo?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 10:35

Deertje schreef:
@Mariska, blijft die spuit zo lang goed? Ik heb wel al tot 20 weken eentje gehad en dat ging prima, maar 30 weken is nog een heel stuk langer.

Je gaat het bijna niet zien de hoeveelheid die je gaat spuiten dan hahahaha, je zal goed moeten kijken of dat grijs stukje wel beweegt hihi..hoeveel klikjes is dat dan? 8-10? Ofzo?

10 klikjes inderdaad. De spuit die ik nu heb is houdbaar tot 02-2026. Bij het huidige gebruik zou ik hem rond eind oktober op hebben. Dus dat kan prima, helemaal omdat ik hem constant in de koelkast bewaar en er max 1 minuut uit heb om te spuiten.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 10:40

De op de verpakking vermelde houdbaarheidsdatum is wel ongeopend. Zodra de pen in gebruik is adviseert de fabrikant een bepaalde termijn vanaf moment van openen.

Dat kan wsl wel veilig langer, maar is niet getest en dus ook op eigen risico en verantwoording.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 11:53

Mijn ervaring is dat de stof na 13 weken wel minder pittig aanvoelt. Kan toeval zijn, maar dat heb ik al bij 2 pennen ervaren.

Karrij, dank voor de tip. Ik ga eens kijken! (Mijn dealer levert niet meer na 12 maanden traject, waar ik rekening houden met 'for life')

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 12:59

gomir schreef:
De op de verpakking vermelde houdbaarheidsdatum is wel ongeopend. Zodra de pen in gebruik is adviseert de fabrikant een bepaalde termijn vanaf moment van openen.

Dat kan wsl wel veilig langer, maar is niet getest en dus ook op eigen risico en verantwoording.

Snap ik. Maar ze hebben een stabiliteit aangetoond van 21 dagen bij 30°C. Dan geloof ik dat 6 maanden bij 4°C echt wel moet kunnen.. :D En anders werkt het misschien iets minder. :')

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 15:08

Via FB werd dit gedeeld:
Citaat:
OPROEP: ERVARINGEN MET AFSLANKMIDDELEN

Het onderzoeksjournalistieke programma Zembla doet onderzoek naar de werking van afslankmedicijnen, zoals Mounjaro, Wegovy, Saxenda en Ozempic. Er is discussie over het vergoeden van deze middelen en over de effectiviteit. Wij willen in contact komen met de mensen die deze medicijnen dagelijks gebruiken en ervaren. Het doel is voor de redactie om een beter beeld te krijgen van de praktijk. Met toestemming van de beheerder plaatsen wij deze oproep.

We zijn op zoek naar mensen die hun ervaringen willen delen. Bijvoorbeeld aan de hand van onderstaande vragen:
Hoe ervaar je het middel dat je gebruikt?
Boek je resultaat of juist niet?
Welke veranderingen merk je?
Ervaar je gezondheidswinst?
Hoe heb je het middel gekregen? Via de huisarts of een andere route?
Word je begeleid? Hoe ervaar je die begeleiding?
Heb je last (gehad) van bijwerkingen?
Hoe reageert je omgeving op het gebruik van deze middelen?
Enz.

We zijn benieuwd naar alle soorten ervaringen, zowel van mensen die het al een tijd gebruiken, als gebruikers die zijn gestopt, maar ook van mensen die net zijn begonnen. Wil je je verhaal delen? Of mogen wij je benaderen? Stuur dan een email naar zembla@bnnvara.nl

Reacties worden in eerste instantie ter achtergrond gebruikt. Het kan zijn dat we je vragen om medewerking aan een uitzending. Mocht je daar op voorhand voor open staan, dan kan je dat aangeven in je reactie.

Misschien zitten hier ook gebruikers die mee willen werken aan dit onderzoek. Zembla maakt imo wel hele degelijke reportages die maatschappelijk ook wel van enig invloed zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:06

Ik zal wat insturen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:20

Op Facebook zag ik ook een opmerking van iemand dat ze geen bloed mocht geven tenzij ze een bepaalde tijd gestopt was met de medicatie. Anderen reageerden daarop dat zij wel bloed mochten doneren, weer anderen mochten het ook niet.
Mocht je bloed geven dan is dit misschien handig om van tevoren even na te vragen.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:47

Ik heb ook even een email gestuurd met mijn ervaring naar zembla. Ben heel benieuwd naar de aflevering die ze maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:57

Deri schreef:
Ik heb ook even een email gestuurd met mijn ervaring naar zembla. Ben heel benieuwd naar de aflevering die ze maken.

Ik ook. Maar ik heb gezegd niet in een uitzending te willen. Prima om via de mail antwoorden te geven.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:41

Ja ik ook. Ik wil liever niet voor een cameraploeg zitten :')

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 17:45

Ik zal ook wel even reageren. En wil ook best wel voor een camera reageren. Alles wat maar helpt om het makkelijker beschikbaar te maken.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:48

Ik heb vandaag voor het eerst geprikt!
Eerst nog uitgebreid sushi gegeten :')

Maar nu komt t. Ik heb gewoon direct een blauwe plek op mn buik op de plek waar ik heb geprikt.
En ik heb heel rustig gedaan.

Hebben meer mensen daar last van?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 19:16

Ik heb dat en tijdje gehad, echt helemaal bont en blauw was ik want met saxenda spuit je dagelijks. Maar das in 1x helemaal over

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 19:21

Rambogirl schreef:
Ik heb vandaag voor het eerst geprikt!
Eerst nog uitgebreid sushi gegeten :')

Maar nu komt t. Ik heb gewoon direct een blauwe plek op mn buik op de plek waar ik heb geprikt.
En ik heb heel rustig gedaan.

Hebben meer mensen daar last van?

Wat voor naald heb je? Zat die erbij?
Ik ben nog nooit blauw geweest.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 19:39

Soms een klein beetje en meestal niet. Sinds de ophoging wel meer dan eerst.

De ene heeft dat wel en de andere niet. Doe je niks aan.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 19:43

Ik heb de naaldjes van BD erbij gekocht.
BD Microfine Ultra pennaald 0,23 x 4mm.

Ik ben wel "blij" dat ik niet de enige ben die blauwe plekken krijgt

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 17:08

Ik las net op vakantie een artikel in de Men’s Health over de GLP en een arts daarin verwacht over niet al te lange termijn dat er en goede en betaalbare pillen komen, maar ook injecties die je maar 1x per maand hoeft te nemen. Was overigens een goed artikel met daarin ook wat verhalen van mensen die er echt winst mee hebben behaald. Ze verwachten dat de prijs wereldwijd gaat zakken, zodat het voor meer doelgroepen betaalbaar wordt. Juist de ondergrens die obees is omdat gezonde voeding nu eenmaal duurder is, hopen ze daarmee te bereiken. Ben benieuwd, want er zal hoe dan ook iemand aan willen verdienen :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 17:40

Prijs van Ozempic zal toch binnenkort wel eens kunnen gaan zakken.... Producent zit in de problemen omdat de vraag mondiaal (VS) afneemt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-25 19:26

Iets wat voor een breder publiek betaalbaar is of wat eenvoudiger is qua innemen zou wel fijn zijn.

Ik ben vandaag op 0,75 gegaan, eens zien of we daarmee de boel weer een boost kunnen geven :)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 07:22

Ik ben 20 kg afgevallen inmiddels *\o/* Zonder Ozempic was dit nooit gelukt, ik ben er echt hee dankbaar voor. Het is zo belangrijk voor mijn gezondheid. Iedereen die mij even niet gezien heeft, ziet het ook dus ik krijg veel complimenten, ook niet erg haha.

Ik merk nu wel dat ik iets losser in mijn vel zit. Niet heel erg maar het valt mij zelf wel op. Dat is natuurlijk niet het ergste, maar ik baal er wel een beetje van.

Mijn uitdaging blijft straks als ik ga afbouwen de prodromale fase bij migraine aanvallen. Dan heb ik zo'n onstilbare drang naar eten. Door Ozempic eet ik dan alsnog minder dan ik anders zou doen, maar nog steeds eet ik dan de hele dag. We gaan zien hoe dat gaat. Ik wil nog 2,5e kg kwijt en dan ga ik rustig afbouwen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 07:52

Wauw Koekie, wat goed zeg. Super gedaan.
Ja dat losse vel is jammer. Vind ik ook, maar ja het is het ene of het ander. Ik heb bijvoorbeeld geen kont meer. Ja jammer maar het was toch voornamelijk vet dus is niet anders nu. Ik heb toch liever dit.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 09:34

Ik lees al een tijd mee onder mijn mee leessteen. En zie zulke prachtige resultaten voorbij komen! *\o/*
Zelf ben ik 12 weken terug met mounjaro begonnen en nu nog geen 5kg kwijt en toch wel bijwerkingen. Moet zeggen ik ben wel teleurgesteld.. er moet nog minimaal 25kg af en zie niet in hoe ik dat ooit nog voor elkaar moet krijgen. Wel een grote side note: ik heb een probleem lichaam waar artsen hier weinig kennis van hebben. Ik wist dat juist daarom afvallen wel heel lastig zou zijn en de vraag of ik er mee zou afvallen maar toch maakt het mij op de 1 of andere manier wel verdrietig. Het is daar toch ook wel prijzig voor :o

Zijn er hier misschien nog tips? Ben mij bewust dat mijn lichaam anders reageert als overgrote deel maar wie weet..
Mag ook via pb :)

Ik was eigenlijk niet van plan hier te plaatsen maar hoop dat het toch wat brengt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 09:50

Tirzasarah, ik weet niet hoe beperkend je bijwerkingen zijn, maar als die uit te houden zijn, zou ik zeggen: in dit tempo ben je in iets meer dan een jaar die 25 kilo kwijt. (12 weken/5 kilo betekent 60 weken/25 kilo). Als je het zo kunt beschouwen, is het dan niet de moeite waard het vol te houden?

Het is 'maar' een jaar en 2 maanden dat je nog 'moet'. Als het een opleiding was, zou je ook doorgaan tot je diploma, ook al kost het moeite en baal je van het huiswerk. Toch?

Maar nogmaals, ik weet niet hoe vervelend je bijwerkingen zijn, en of die misschien nog minder kunnen worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 09:51

Tirzasarah10, wanhoop niet, je bent bijna 5kg kwijt en dat is slechts 12 weken.
Dat is dus wel 20 kilo in minder dan een jaar, he? Voor sommigen is het gewoon meer een kwestie van lange adem dan voor anderen. 20 kilo in 10 weken is echt een uitzondering. Daarnaast: vergelijk jezelf niet met anderen, het is je eigen reis. En aanhouder wint!
(en als je dan toch wilt vergelijken, vergelijk dan niet in kilo's maar in percentages)

Mijn tip in het algemeen is: blijf vooral veel water drinken. Dat helpt echt. Daarnaast is het (altijd) een goed idee om je maaltijden of tussendoortjes te beginnen met rauwkost en/of groente.

Ik ben zelf ook geen ster in snel afvallen maar ondanks dat ik aardig eet wat ik gewend was voor gebruik van medicatie (alleen dan wel minder), ben ik na bijna 8 maanden wel ruim 18% van mijn startgewicht kwijt.