Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:43

Je hebt ook meer 50 kilometer trails dan marathon trails. Ik snap dat het kan lonken! Ik had niet verwacht gauw mee te doen aan een wegmarathon, ik vind trails op heel veel fronten veel fijner, maar ja, gratis meedoen en in mijn eigen stadje, vind ik dan wel weer grappig. :D Plus dat het me meer uitdaagt om dan op snelheid te gaan trainen, dat zou ik voor trails niet zo snel doen.

Maar als een ultra fysiek lukt, waar ben je mentaal dan bang voor? Ik had zondag eigenlijk helemaal niet het gevoel dat ik lang onderweg was, grappig genoeg. De laatste 12 kilometer waren wel taai, maar die afstand voelt dan opeens wel behapbaar, ook toen kwam ik alsnog weer stukken in een prima flow ondanks dat het oncomfortabel werd. En ik kan het aanraden om met iemand samen te lopen, dat helpt enorm mentaal.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:50

@Suliko Vroeger trainde ik altijd met de "op maat" schema's van Runnersworld.
Daar kun je je huidige prestaties invullen, hoe vaak per week je wilt lopen, hoe zwaar je wilt trainen, welke dag je je lange afstand wilt doen etc. Ik heb deze alleen tot en met de halve marathon gedaan en heb daarmee altijd mijn doelen behaald, dus voor mij werkte het fijn.
Ik kon het in eerste instantie niet meer terug vinden op internet, maar volgens mij is dit de link:
https://tools.runnersworld.com/calculat ... ma-op-maat
Misschien heb je er wat aan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:00

BusyMissy schreef:
@Suliko Vroeger trainde ik altijd met de "op maat" schema's van Runnersworld.
Daar kun je je huidige prestaties invullen, hoe vaak per week je wilt lopen, hoe zwaar je wilt trainen, welke dag je je lange afstand wilt doen etc. Ik heb deze alleen tot en met de halve marathon gedaan en heb daarmee altijd mijn doelen behaald, dus voor mij werkte het fijn.
Ik kon het in eerste instantie niet meer terug vinden op internet, maar volgens mij is dit de link:
https://tools.runnersworld.com/calculat ... ma-op-maat
Misschien heb je er wat aan.

Ik heb die ook even ingevuld. Ze gaan er van uit dat je tussen de halve marathon en de hele eigenlijk geen verval hebt. Ik zou dan zelfs ruim binnen de 6 uur moeten kunnen finishen, 5.49 uur. Ook grappig, de tijd per km die ik dan op de hele moet lopen is 8.17 per km, en gisteren liep ik een rustige 10km en zat tussen de 8.27 en 8.50 en dan heb je het over dus een kwart marathon. :P Was natuurlijk geen wedstrijdtempo.
Op basis van mijn 10km tijd zou ik nog sneller uit komen dan de 5.49 uur.
Ik denk dat het schema an sich niet zo verkeerd is, maar dat de tijden niet altijd realistisch zijn. Ook zit er qua afstanden een trainingsweken geen verschil tussen de eindtijden, alleen het tempo verandert.

Maar het lijkt me op zich niet meteen een niet werkend schema. Komt bij mij ook aardig overeen met Runna, maar komt totaal niet overeen met de Kiprun app, die laat mij maar tot 17km trainen voor een hele marathon. Dat lijkt mij weer erg weinig. Met de Runna app zou ik 17km al in week 3 moeten doen van een 16 weeks schema, en is het 16km met het runnersworld tooltje.
Alles met 3 keer per week trainen.

Ik zit ook wat in dubio, om bijvoorbeeld voor 3 of 4 maanden nu een gepersonaliseerd schema met begeleiding te laten maken voor zo'n 60 euro per maand, of toch gewoon maar een gratis schema van internet te plukken. Ik heb met 3 van die zgn. trainers op afstand contact gehad, maar ken geen persoonlijk natuurlijk. Sterklopen, Dennis Licht en Running Movements. De meest spontane zo was Dennis Licht.
Ik heb ook nog contact met de persoon met wie ik dus een 'basispakket' hardlopen heb afgenomen, Robert Terpstra, maar de marathon is niet zijn expertise. Hij is wel heel open als het gaat om sparren over dingen, dat vind ik ook wel fijn. Dat zou je bij Dennis Licht weer extra moeten betalen bijvoorbeeld. Wel of geen carbon schoen is iets waar Robert geen ervaring mee heeft, en de andere 3 wel. Robert is heel erg van zorg er voor dat je lekker loopt, dan kom je verder. Wandelen mag, nooit een probleem. Tempo is niet belangrijk. Maar ik ben wel onzeker over de tijdslimiet natuurlijk. Met de halve marathon ben ik gewoon gaan trainen, had niet echt een tijdsdoel. Maar die moet je hebben bij een marathon, plus je moet eerst een evenement uitzoeken om naartoe te trainen, want gewoon gaan trainen voor zo'n lange afstand doe ik ook niet, want het gaat me gewoon 3-4 maanden heel veel tijd vragen. Dan wil ik dat ook echt beëindigen met een echte marathon.
Hoewel ik in het begin echt wel wat twijfels had over Robert omdat zijn aanpak best zweverig is, zitten er zeker wel waarheden in. Maar het is geen schema-trainer dus. Hij werkt gewoon nooit met schema's. Ook waardeer ik gewoon zijn eerlijkheid over van eh ja, daar vraag je me wat, dat weet ik niet. Liever zo'n antwoord dan een uit de duim gezogen antwoord. Ik heb verder qua lopen nog niet bij mij verandering gezien in bijvoorbeeld cadans, het enige is dat ik bijvoorbeeld gisteren die 10km ondanks 3km run-walk-run eigenlijk wel relaxed gelopen heb. Dat was een jaar geleden ondenkbaar. Maar is dat dan toch toegenomen conditie of komt het door anders ergens naar kijken? Dat weet ik niet en daar ga je ook niet achter komen denk ik.
Dus ga ik wat aan een schema met begeleiding hebben of niet? Of is het beter om gewoon nog een paar persoonlijke trainingen op gevoel te doen met Robert?
Oh ja, bij de loopgroep waar ik me wil aansluiten is ook geen expertise voor de marathon. En een loper die ook atletiektrainer is bij een vereniging waar ik nog eens mee wil gaan wandelen of rondje hardlopen ook niet, die heb ik ook al gevraagd, want anders werd ik wel tijdelijk lid van die vereniging bijvoorbeeld.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:26

@Suliko Ik vind de schema's van Ben Parkes wel fijn voor zover ik die heb uitgeprobeerd, maar voor een geplande eindtijd van ongeveer 4 uur zou je naar zijn level 2 schema moeten kijken en die is niet gratis. Level 1 is voor alle afstanden waarvoor hij er een heeft gemaakt wel gratis mar wellicht wel een mooie extra om te vergelijken met andere plannen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:14

Ben Parkes vraagt 9 euro voor schema's als je verder wilt dan L1. Dus dat valt me dan heel erg mee. Ik heb even het gratis schema voor de marathon gedownload. Wijkt niet echt af van het schema van die tool van Runnersworld, maar je hebt bij Ben soms een 4e sessie of een 'strength sessie'. Wat me wel opvalt is dat ze rustiger beginnen in de eerste weken dan het schema van Runna waar ik nu in week 3 best wel moet aanpoten. Ik zou bij het schema van Ben Parkes dan al gewoon in week 6 zitten, en dan nog zijn de andere trainingen van Ben in week 6 korter. Dat voelt eigenlijk fijner voor mij.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:29

BusyMissy, thanks, maar deze vind ik een beetje raar. Hij baseert het schema enorm op wat je aan volume aangeeft, dus wat je nu per week loopt en dan in het gehele schema blijft hij daar net een beetje onder en gaat er net iets boven, maar dan zit er eigenlijk amper een opbouw in je volume. Bijvoorbeeld als je aangeeft nu tussen de 33-40 km per week te lopen, is je piekweek 48 km, met één 32 km loop en de andere loopjes een stuk korter. Hoe minder je opgeeft nu te lopen, hoe minder hij je in totaal laat lopen, dat is niet echt logisch als je je volume naar boven wil brengen, wat nodig is voor een marathon. Als je aangeeft nu tussen de 17-24 km te lopen per week, gaat de piekweek niet verder dan 32 km en laat hij je het gehele schema slechts 2 pw lopen, behalve in de week van de marathon, dan opeens 3x. Dat is niet echt logisch. Totaal geen kritiek naar jou, maar mochten andere mensen naar dat schema willen kijken.

IMAY, dankjewel, die intermediate is niet zo duur inderdaad en ziet er wel fijn uit! Wel in miles, maar dat kan ik wel omrekenen. Oh nevermind, als je het koopt is het in zowel miles als km!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:54

Ik heb een trainer uit de buurt bij mij, die maakt schema op maat. Als je interesse hebt kan ik je meer info sturen Suliko!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 12:07

Geen verval tussen een halve en hele marathon is koekoek, zeker als je hem voor het eerst loopt.

Germie ik vind het bijzonder dat je niet een paar euro's wilt uitgeven aan een goed gepersonaliseerd schema, maar wel wekenlange verre reizen maakt die duur zijn. Maar goed, ieder zijn eigen.

Ik ging vroeg de deur uit voor mijn duurloop ivm de aankomende regen, die heb ik hier in het dorp gelopen. Een bordje spaghetti weer op een oppervlak van ongeveer twee bij één kilometer.
Ik kon mijn hartslag en tempo tot 21km echt lekker steady houden, daarna had ik wat verval en liep mijn hartslag iets op. Maar dik tevreden en ik was nog geen twee minuten binnen toen het begon te regenen. Goed getimed dus.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 05-12-24 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:08

Een bordje spaghetti… :D vroeg gestart vanochtend! Lekker hoor

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:12

Samantha, ik ben wel benieuwd! Want bij jou in de buurt is niet heel ver van mij vandaan. Zat ook al te kijken naar Running Solutions in Hilversum, vriendin van mij heeft hele fijne ervaring met hen met een persoonlijk schema na shin splints.

SV, ik vind het zo bijzonder dat jij het mentaal trekt om zulke afstanden te lopen binnen zo'n klein en 'saai' (itt een bos) oppervlak! Luister je dan naar een podcast ter vermaak? Echt knap, en mooi tempo ook op zo'n afstand! Bedenk je dan van tevoren hoe ver je wil lopen of gebeurt dat meer in het moment met nog een blokje om erbij?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:15

Wat lekker SV! Mooi al die rondjes! :D

Samantha, wil je mij ook info sturen? Ik wil wellicht in oktober een poging doen voor een marathon :)

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:38

Hoi! Mooie loop SV! Fijn dat je het droog heb gehouden.
Het ziet er voor mij vandaag niet droog uit. Maar volgens mij hangt er nog een jas in de schuur van de tijd dat mijn jongste zoon op voetballen zat en volgens mij is die waterdicht.
Ik zie er gewoon tegen op om echt helemaal doorweekt en koud te worden, na mijn vorige battle with the elements :+

Eef geen schade na je asfalt knuffel?

Ik vind Lotte van Leeuwen fijne schema;s hebben!
https://www.lottevanleeuwen.com/

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 12:43

Suliko schreef:
Samantha, ik ben wel benieuwd! Want bij jou in de buurt is niet heel ver van mij vandaan. Zat ook al te kijken naar Running Solutions in Hilversum, vriendin van mij heeft hele fijne ervaring met hen met een persoonlijk schema na shin splints.

SV, ik vind het zo bijzonder dat jij het mentaal trekt om zulke afstanden te lopen binnen zo'n klein en 'saai' (itt een bos) oppervlak! Luister je dan naar een podcast ter vermaak? Echt knap, en mooi tempo ook op zo'n afstand! Bedenk je dan van tevoren hoe ver je wil lopen of gebeurt dat meer in het moment met nog een blokje om erbij?

Ja een podcast of muziek. Vandaag muziek. Ik had bedacht dat ik tussen de 25 en 30km wilde lopen en niet in de regen :P.
Het is ook een mentale training om op zo'n klein stuk te lopen, omgaan met een stukje verveling en de gedachte dat het makkelijk is om te stoppen als het zwaarder wordt en dan toch door te lopen. Ik vind het af en toe erg fijn om te doen. Op dit stukje heb ik ook wel eens 50km gelopen :+. Dan heb je wel het gevoel dat bepaalde mensen je aankijken met: komt die nou alweer langs?
Maar ja daar moet je schijt aan hebben.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:47

Knap hoor!!

Ik zit eraan te denken om toch weer mee te doen aan de Cruijff loop 14 km

Heb nu in januari een plaatselijke run staan van 10 en begin feb de groet uit Schoorl (10km)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:50

Poeh, ik vind dat ook echt knap.
Ik ben blij dat ik gisteren gelopen heb en niet heb gewacht tot mijn vrije dag vandaag. Wat een pestweer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:55

Supervixen schreef:
Germie ik vind het bijzonder dat je niet een paar euro's wilt uitgeven aan een goed gepersonaliseerd schema, maar wel wekenlange verre reizen maakt die duur zijn. Maar goed, ieder zijn eigen.

Ik schrijf juist dat ik voor 3 of 4 maanden zo'n persoonlijk schema juist wel overweeg. Maar ik vind het lastig in te schatten wat je er aan hebt, lijkt me ook logisch als je het voor het eerst doet. Dus het is niet dat ik er geen 150 euro aan uit wil geven. Heb dus zelfs al contact gehad met een paar.
Dus het is juist dat ik het wel degelijk overweeg.
En ja, dat van geen verval vind ik dus ook bijzonder aan de schema's die je online kunt vinden. Dat zijn dus dingen, net als wedstrijdschoenen bijvoorbeeld waar ik over zou willen sparren met zo'n trainer op afstand. Daarom overweeg ik het dus wel.

Het is hier echt rotweer, regen en ook wind. Ik zou nu niet blij worden als ik 27km moet lopen, haha.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 13:14

Wauw knap SV! Bordje spaghetti haha.

Ik stuur jullie pb!

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 13:36

@Samantha, ik heb ook geen specifiek doel. Mijn PR staat op 1:32 maar ik weet niet of het realistisch is om die nu aan te vallen, misschien als het weer een beetje mee zit.

NS trail met trein heen en auto terug vind ik een slimme, die tip ga ik opslaan.

Heel knap getimed SV, hier de hele ochtend al regen. := Mooi ook zo lang een lange hartslag! Wat voor podcasts luister je zo lang?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 14:18

Ik had vanmorgen de hele tijd muziek, maar als het een podcast is dan vaak die van Aaf en Lies, Marc-Marie en Isa, Slimmer presteren, Held in eigen verhaal of Serial Killers. Gewoon een paar verschillende achter elkaar.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 15:07

Goof schreef:
Stil hier. Nog niemand gelopen vandaag?
Ik heb vanmiddag een rondje van 7,5km gelopen. Was fijn. Zeker omdat het me ook weer lukt om dit na mijn werk te doen. Dus ik ga langzaam vooruit :):) :o

Ik heb een intervaltraining gedaan op de Uithof. Daar is ook een 400-meter baantje 'uitgetekend'. Het ging heel lekker en er zitten heel veel Strava segmenten op dat baantje (beide kanten op 100-200-400 meter) dus had ook heel veel 'medailles'. M'n snelste 100 meter was 5:50 *\o/*

Het was fijn om eindelijk weer eens lekker te lopen.

@Suliko: ik loop heel fijn met Runna. Trenara ook geprobeerd, want goedkoop, maar dat was het niet voor mij.
Oh en op internet kan je ook goede tips vinden om zelf een schema te bouwen. Is op zich ook niet heel moeilijk. Maar ik vind de koppeling met m'n Garmin wel fijn.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 16:41

Ik kom ook weer om de hoek kijken! Wel gelopen de afgelopen weken, maar niet aan berichten toe gekomen.
Heb ook alles gelezen, iedereen is weer lekker bezig geweest!

Heb de afgelopen twee weken niet netjes op ma-woe-vrij gelopen, hoop dat volgende week weer op te kunnen pakken. Maar moet ook wel zeggen dat één en ander ook afhangt hoeveel er met vuurwerk gespeeld gaat worden :\ en hoe mijn werkdagen zijn.

Net droog les 10 gelopen en dit was bijna 4km *\o/* . Wie weet kan ik komende week die laatste 50m erbij lopen :j

Even het overzicht van de afgelopen lessen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De gemiddelde hartslag blijft wel relatief gelijk, maar is volgens mij wel hoger dan in de eerste 5 lessen. Tempo gaat gestaag naar beneden, inherent aan meer rennen dan wandelen natuurlijk.

Maar als ik kijk naar de tempo grafieken, zie ik de 'toppen' vaak zo rond de 6m40/km liggen en daar ben ik eigenlijk best tevreden over :))

Had overigens een volledig groene lijn op de HRV in vier weken.... Tot drie dagen geleden.... Zit er nu weer onder en ben in het oranje beland ;(

Mijn status is al wel sinds 16 november groen. Kijken of ik een volledig groene vier weken voor elkaar kan krijgen <<)

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 16:59

Klinkt tof Tiggs! Ik heb laatst ook 400m-200m intervallen gedaan. Was een hoop gegluur naar m’n Apple Watch. Want ik ben nog steeds niet handig om op maat gemaakte runs/trainingen in te voeren :+

Lekker danseresje, goed bezig!

Nou, mijzelf even een schouderklopje gegeven
Ik ben gaan lopen, er stond een langere slow run (iig 8km) in hartslag zone 2 op de agenda en ik ben gewoon gegaan!!!
Ondank het miezerige rot weer
Het ging eigenlijk heel lekker!
Hartslag bleef goed laag, al viel de meeting vaak weg

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 17:03

Goed bezig Danseresje en Sall!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 17:04

Lekker bezig @Danseresje! Lekker om zo je progressie te zien he?

Ik loop net als Tiggs met Runna. Bevalt me supergoed.
Wel een beetje een rotweek en dat merk ik ook in het lopen, terwijl de training ook wat uitdagender worden. Een gedeelte van het bedrijf waar ik werk is deze week failliet verklaard. In 1 klap collega's kwijt, dat is allemaal erg onwerkelijk.
Voor nu heeft het geen effect op mijn baan (althans inhoudelijk wel, maar ik hoef me op dit moment geen zorgen te maken om mijn plek) Het geeft een soort rouwgevoel. We weten ook nog niet goed hoe nu verder, omdat de curator dat natuurlijk bepaalt.

In ieder geval zei Garmin zowel gister als vandaag 'u heeft een stressvolle dag' en dat kan wel kloppen.
Vandaag heb ik een wat uitdagender intervaltraining op het programma, maar gezien mijn hoofdpijn denk ik dat ik die even verplaats naar morgen.

@SV, mijn nieuwe schoentjes uit het buitenland, met korting, zijn al aangekomen hoor. Helemaal blij mee, morgen wat langer uitproberen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 18:50

Hebben jullie de betaalde versie van Runna?

Hier is de training met de loopgroep net afgezegd wegens ziekte trainer. Had net de hele avond volgepland, rollades halen voor de training, rollades rondbrengen in het dorp waar de training is, dan trainen en vervolgens douchen bij m'n vader.
Nu wordt het dan maar eerst trainen, dan rollades halen en rondbrengen en dan douchen.
Maar de badkamer begint weer op een badkamer te lijken :D