Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jeika

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:37

Dank jullie wel! :)
Haha je kan nooit genoeg leggings hebben Kylan. :D

Ik ben nu een kleine 4 weken bezig. In het begin merkte ik zeker dat ik te snel ging, ik kreeg na een week al hele pijnlijke schenen en het ging niet heel lekker, toen ben ik het rustiger aan gaan doen en heb ik geïnvesteerd in goede schoenen, nu gaat het stukken beter en heb ik geen pijn meer. :)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:02

Welkom Jeika, ik ben ook net begonnen en wat ik doe is omdraaien als ik halverwege mijn sessie ben. Kwa conditie is het inderdaad niet heel uitdagend, maar van meer ervaren lopers hoor en lees ik steeds dat je juist in het begin snel een blessure oppikt. Fijn dat het met je nieuwe schoenen al een stuk beter gaat!

Klinkt als goede korting Kylan. Was het online? Ik ben nog op zoek naar kleding.
Kwa verlichting heb ik een lampje mee waar de auto’s tot nu toe goed van afremmen. Heb ik ook mee met hond wandelen ‘s avonds en is al goed getest. En ik ben zo in het bos, dat scheelt ook.

SV hoe gaat het met jou vandaag, nog veel last na je val?

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:14

Ik heb online besteld bij runningdirect, deze specifieke broeken kon ik niet voordeliger vinden (ja in maatje XS maar daar pas ik echt niet in :)) ) maar aardig wat online shops hebben nu wel sale.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:15

Bedankt iedereen voor het meedenken voor een drink rugzakje voor onderweg, ik ga er binnenkort eens naar kijken, welke goed bij mij past, klinkt wel ideaal!

SV, jee vervelend dat je een schuiver gemaakt hebt, sterkte ermee!
Mooie foto's, lijkt erg op Loenen op de Veluwe, met die beek, waar loop je daar ergens?

Musli, top gelopen, mooie medaille!

Sherivey, ook goed gelopen, mooi gedaan.

Gaucho, echt hele gave foto's, wat is het mooi daar zeg!

Welkom Jeika, goed dat je rustig aan doet!

Mizz Montana, ook goed bezig!

Wat zien die medailles er leuk uit! Ik heb nog nooit met hardlopen een medaille gewonnen, ik wil er ook een winnen!
Krijgen alleen de eerste plaatsen die, of krijg je er soms altijd een, als soort van aandenken?
Ik kreeg bij mijn trailrun een groot bierglas kado, maar verder geen medaille of iets.

Heerlijk dat het nu niet meer zo heet is!
Gister lekker gelopen, 200 meter training gedaan.
En een compliment van mijn telefoon gekregen, dat mijn fitness leeftijd 20 jaar is, dat is nog eens leuk om te horen als je 44 bent!
Dat was omdat mijn VO2max 47 is.

Hoe is jullie VO2 max?

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:18

ieris schreef:
Wat zien die medailles er leuk uit! Ik heb nog nooit met hardlopen een medaille gewonnen, ik wil er ook een winnen!
Krijgen alleen de eerste plaatsen die, of krijg je er soms altijd een, als soort van aandenken?
Ik kreeg bij mijn trailrun een groot bierglas kado, maar verder geen medaille of iets.

Bij alle evenementen die ik tot nu toe heb gedaan kreeg iedereen een medaille. Ik heb er ook een van de kwart marathon in Rotterdam en de 10km bij de Halve van de Haar. Maar misschien is het meer een weg evenementen ding ofzo.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:33

Ah misschien moet ik dat ook maar eens gaan doen Mizzmontana. :)
Mijn Vo2max is gemiddeld 38,2 volgens mijn Apple Watch. Dat is geloof ik niet super. :+ ben benieuwd hoe het verbetert naarmate mijn conditie beter wordt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 15:51

Ik heb 2x een trailrun gelopen als evenement, beiden geen medaille gehad.
Bij alle wegevenementen wel. Bij obstacleruns soms wel, soms pas na voltooien van een bepaald aantal afstanden.

Mijn VO2 max kijk ik niet al te veel naar. Die zat begin dit jaar op 37 volgens Suunto, nu op ongeveer 45. Maar die wisselt echt per training. Na mijn 30 km was ie ineens een punt lager.

Maar heb binnenkort weer een apk, daarbij wordt VO2 max volgens mij ook gemeten. Ben benieuwd of ie gestegen of gedaald is tov vorig jaar.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:07

Bij de meeste wegevenementen krijg je standaard een medaille bij de finish of kun je zelf kiezen of je er eentje wilt bij je inschrijving. Bij trails wordt het nog wel eens overgeslagen, al heb ik ook een paar mooie houten en bio afbreekbare medailles verzameld inmiddels. Omdat medailles bij mij in de la verdwijnen koop ik regelmatig een evenementenshirt, vind het altijd leuk om dan tijdens het dragen daarvan herinnerd te worden aan een leuke loop :)

Volgens Garmin is mijn vo2max 47 en die is aardig stabiel, maar ja vo2max is helemaal niet vast goed te stellen zonder ademhalingsanalyse met zo'n masker, tijdens inspanning, dus wat je horloge zegt is maar een grove schatting.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:30

Zo dat gaat hard hier!
Mooie medailles allemaal hoor.

Mijn heup doet nog wel zeer, maar ik denk dat ik zo nog even een rondje doe.

Mijn medailles hangen aan medaillehangers en een groot rek in de slaapkamer. Dat rek kun je ook in kleiner formaat halen bij de praxis.
Dat rek heb ik een tijdje geleden wat leeggehaald, want het hing zo goed als vol. Ik hoef niet perse een medaille meer. Bij een ultra of marathon vind ik het leuk, verder hoeft het niet perse. Ik heb er al zoveel!

Vo2 max hecht ik ook niet heel veel waarde aan. De mijne is nu 54.
Hij schommelt tussen 53 en 55.

Door de vele trails die je op lager tempo loopt stijgt hij niet en elke week een flinke tempotraining doen kom ik niet altijd meer aan toe of heb ik geen zin in.
Mijn looptempo hecht ik ook niet veel waarde aan, afstand vergroten is meer het doel nu.

De medaillehangers zijn alleen mijn medailles, die aan het rek zijn van mij en mijn vriend.

Afbeelding

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 17:10

Gave rekken SV :D

Ik bedenk me net dat ik wél een medaille heb. De bio-afbreekbare van de Koning van Spanje trail :D
Die vind ik wel heel gaaf :j

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 17:29

SV ik volg je sinds gisteren op insta :D leuk hoor en lekker motiverende berichten en foto’s staan er op.

Wanneer is een run eigenlijk een trailrun? Heeft dat met de hoeveelheid onverharde paden te maken waar je op loopt?

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:32

Ik kom ook graag weer wat meepraten. Lang weinig op bokt geweest, het 'echte leven' was wat te druk := Ik volg wel een aantal van jullie op strava, zag ook sherivey's super knappe 30km een paar dagen geleden *\o/*
Zit nu weer een beetje in een ritme dus ook weer wat meer tijd voor tijd verspillen op bokt :))

Supervixen wat heb jij enorm veel medailles!
Ik heb (nog) geen enkele, ik heb een night snow trail gelopen waar ik een hoofdband kreeg, en deel van een estafette-marathon waar we niets kregen.

Volgens mijn apple watch is mijn vo2max 55, maar dat is denk ik niet heel erg accuraat. Ik zou het wel eens willen laten meten, uit nieuwsgierigheid.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:34

Yup klopt mizz montana

Net nog even een vlotte 10km (5.10 min/km) gelopen.
Laatste loopje als 41 jarige.
Garmin wilde een basisloop van 5.45 min/km, maar dat heb ik aan mijn laars gelapt.

Lien dat is nog niet alles, heb ook nog een schoenendoos vol :+

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:06

Mijn vo2 Max is 46. Ik hoop het deze winter wat omhoog te krijgen met meer krachttraining en lopen op hoger tempo.

SV, heel leuk zo’n rek. Best een leuk idee om ze zo op te hangen. Bij mij liggen ze in een lade te verstoffen maar er zitten echt heel leuke tussen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 07:57

Gave plekken allemaal om de medailles te bewaren. Zo'n rek als jouw onderste foto had ik eerst ook SV. Toen we de slaapkamer gingen opknappen is die eraf gegaan en zijn er heel veel medailles weggegaan en een deel in een doos boven. Nieuwe medailles slingeren momenteel rond in huis en gaan daarna ook die doos in ben ik bang :')

Gefeliciteerd @SV *\o/*
Snel loopje heb je gisteren er nog even uitgeknald!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 08:24

Gefeliciteerd SV :D

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:52

Gefeliciteerd SV *\o/* Mooie leeftijd :))

En wat een medailles! Volgens mij heb ik alleen eentje van het loopje op het circuit van Zandvoort, verder koop ik net als Kylan vaak een shirt. Oh en ik kreeg een keer een lelijke handdoek in plaats van een medaille, dat had nou ook weer niet gehoeven, ik gebruik 'm voor de hond := :D

Als ik er zaterdag eentje krijg dan krijgt deze wel een mooie plek!

Heb nog maar één training te gaan voor zaterdag, begin wel wat spanning te voelen geloof ik. Vanochtend 45 minuten gelopen op 5:30. Donderdag nog een keer 40 minuten moet wel naar kantoor, dus dat betekent om 5 uur lopen, de eerste keer dat ik het donker niet kan vermijden. Heb een goede lamp en een hesje.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:38

SV, gefeliciteerd met je verjaardag!
Hoe gaat het nu met je heup?
Mooie medaille rekken hebben jullie hangen!

Spannend Ninus, ik heb gekeken naar de Marathon in Ede, ziet er mooi uit daar.
Heel veel succes alvast zaterdag!
Ja T-shirt vind ik ook leuk, ik heb een van gerecycled matriaal gemaakt shirt van de N70 trail gekocht, leuk aandenken inderdaad.

Welkom terug Lien!

Ik heb vandaag heuvels gezocht om te trainen, en heb er toch nog wat gevonden!
Niet zo veel als in Groesbeek, Berg en Dal etc, maar toch leuk voor de afwisseling.
Heb 15 km gemaakt, ging wel lekker.
Afbeelding

Deze keer richting het bos, en dan gaat het blijkbaar bergop.
Afgelopen zondag ging ik de andere kant op, en toen begon de teller bij -25 qwa stijging, dat snap ik niet zo goed.
Weet iemand hoe dat zit met de hoogte meters?
Deze is van vandaag:

Afbeelding

En deze van zondag:

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:54

Dank je wel allemaal!
1980 is een goed bouwjaar haha.

Heup gaat goed, voelt nog als een flinke blauwe plek.

Ieris is je horloge goed gekalibreerd?

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:24

Geen idee Sp, wat houd dat in?
Ik heb er niks speciaals mee gedaan, gewoon uit de verpakking en mee gaan lopen.

Gelukkig gaat het de goede kant op met je heup!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:50

Gefeliciteerd SV en fijn dat het de goede kant op gaat met je heup!

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:47

Gefeliciteerd SV!
Ik ben ondertussen maar naar de huisarts geweest voor m’n heup, want het ging steeds meer pijn doen. Helaas een kleine spierscheur in m’n buikspier bij de aanhechting rondom alles bij je heup. Ik lig er dus even uit… Mag weer gaan lopen als ik weer pijnvrij kan wandelen en traplopen. Er werd wel aangeraden om te kijken naar nieuwe schoenen. Balen dus, maar het valt nog mee. HA dacht dat ik binnen 3-4 weken ongeveer weer kan :)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:23

Oh wat balen zeg M_ontana, hopelijk ben je inderdaad met 3 a 4 weken weer hersteld. Goed dat je het toch even hebt laten checken.

Ik heb toch nog een mini rondje kunnen lopen vanavond. Morgen en donderdag rustdag en dan vrijdag eerste keer wat langer achter elkaar lopen zonder te wandelen tussendoor.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:56

SV Gefeliciteerd met je verjaardag, heb je een leuke dag gehad?

Hier vanochtend al vroeg opgestaan om te gaan lopen, 2.5k warmup - 5k tempo - 2.5k cooldown. Echt onverwacht super lekker gelopen. Ik had verwacht ongeveer 7:15 min/km te lopen op de WU en CD en 6:35 min/km op het tempoblok maar ik liep strak 7:00 min/km op de WU en CD en 6:25 min/km op het tempoblok. Misschien moet ik vaker vroeg opstaan ondanks dat ik echt geen ochtendmens ben.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 22:01

Fijn imay! Altijd een opsteker als het beter gaat dan je had gedacht.

Nou ja ik heb gewerkt, oudergesprekken gehad na schooltijd, in de file gestaan door een kapotte vrachtwagen :roll: , gekookt, stofgezogen en bank gehangen. Perfecte dag dus :+ .
Ik ga volgende week uit eten met mijn vriend voor mijn verjaardag. Kwam nu niet handig uit.

Gelukkig mag ik morgen weer de bossen in.