Cer schreef:Maar dan zeg je eigenlijk dat het dus nooit verplicht had kunnen worden.. terwijl er wel om geroepen werd, ook door een gedeelte van de bevolking...
Want het was allemaal zo verwarrend, wel niet wel niet wel niet... en in Duitsland ging het wel goed met die kapjes en was het ook verplicht dus hier moest het ook...
Als iedereen ze goed gebruikt heb ik begrepen dat het wel zou kunnen helpen, ik heb er ook absoluut geen moeite mee. Buiten op straat hoef het nog niet en ik vind dat mensen lakser worden, dus wat dat betreft draag ik m ook. Ik denk dat als het mondkapje nog steeds onbelangrijk was gebleven, dat men ook geen 1,5 m meer had aangehouden.. gewoon, omdat men het vervelend vind worden.
Dus ik ga dan ook liever naar de Hornbach (die mensen een mondkap verplicht, zag ik op een tenenkrommend Twitter filmpje) dan ergens waar het meer een 'rommeltje' is..
Ik zeg inderdaad dat het niet verplicht had kunnen worden
Juridisch gezien is hier een rommeltje gemaakt. Ik heb ook al meerdere juridische experts gesproken of blogs van gelezen die dit ook bevestigen. Maar het vraagt wel wat van een rechter om zich hier tegen uit te spreken, juist omdat de sociale druk voor mondkapjes zo hoog was.
In Duitsland is de juridische onderbouwing heel anders opgezet, veel landen hebben de noodtoestand direct uitgeroepen wat veel meer mogelijkheden krijgt. NL heeft dat veel matiger gedaan.
Ik heb er zelf totaal geen moeite mee, dus ik lig er ook niet wakker van. Maar ik vind het wel bijzonder dat dit er juridisch doorheen gekregen is en dat maakt me ook wel alert op een glijdende schaal. Want vaccinaties vallen in dezelfde juridische grondslag. Ik vind rommelen aan het recht op zelfbeschikking gewoon heel erg niet-oke.