De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:32

Germie ja ik had gecanceld :j het is "maar" geld ook al heb ik dat zeker niet onbeperkt. Gezondheid van mij en anderen gaat voor. Ik weet nu al dat ik over twee weken ergens niet heenga. (Als het niet alsnog wordt gecanceld door de organisatie) Jammer van de kaartjes en allebei veel zin maar wij blijven thuis. :) Jaren 90 feestje in brabant hallen. En stel als bv tijdens de zwarte cross is er nog steeds een stevig risico. Jammer voor de kosten maar dan maar missen. Normaal ben ik aardig reislustig ook maar geen haar op mijn hoofd dat ik nu iets zou boeken waarheen dan ook. Hooguit met de camper op stap en mensen vermijden. :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:32

Storm schreef:
Is er voor vandaag al bekend gemaakt hoeveel nieuwe besmettingen er zijn?

Wij hadden er 31 nieuwe en ronden daarmee de kaap van de 200.
Maar dat is niet wat je wilde weten waarschijnlijk :D

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:33

Is er iets bekend hoelang dat virus blijft ‘leven’ zeg maar naarmate het warmer wordt? Misschien ben ik een zenuwenkip, maar ik maak me zorgen om m’n geboekte vakantie -O- . En even voor de helderheid, ik vind het vreselijk wat er nu allemaal gebeurd en de gezondheid is zeker belangrijker dan mijn reis, maar zou het zonde vinden als het niet door kan gaan..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:33

Hier hoorden we weer meer in Arnhem, Oosterbeek enz nog niet landelijk bekend gemaakt overigens,

Ik snap dat je enorm zou balen als niet door zou gaan. Ik ben nog steeds zuur van vorig jaar Bali moeten cancelen twee weken voor vertrek. Verheugde me al maanden er op en dan boem je kunt niet. Maar ooit komt mijn tijd wel, of niet en dan is het ook ok. Zal voor jou misschien ook wel gelden.

O ja van achterbuurman waar ik nu zit zit de zoon besmet in thuisquarantaine in Brabant als een van de eersten blijkt. Met oa pijn op de borst en benauwdheid ook erbij en dat is een topfitte gast. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 08-03-20 14:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:35

Ze weten nog niet hoe het virus zal reageren op warmer weer, maar de meeste virussen gedijen niet bij warm weer. Of toch niet hetzelfde als in de winter. Dus laat ons hopen dat de lente / zomer in ons voordeel werkt. Uiteraard komt het dan in de herfst weer gewoon boven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:36

Justme_Lisaa schreef:
Is er iets bekend hoelang dat virus blijft ‘leven’ zeg maar naarmate het warmer wordt? Misschien ben ik een zenuwenkip, maar ik maak me zorgen om m’n geboekte vakantie -O- . En even voor de helderheid, ik vind het vreselijk wat er nu allemaal gebeurd en de gezondheid is zeker belangrijker dan mijn reis, maar zou het zonde vinden als het niet door kan gaan..

In mei zou corona redelijk moeten uitgeraasd zijn volgens de virologen.
Maar goed, 100% zekerheid is er niet natuurlijk. It's brand new :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:46

karuna schreef:
Germie ja ik had gecanceld :j het is "maar" geld ook al heb ik dat zeker niet onbeperkt. Gezondheid van mij en anderen gaat voor. Ik weet nu al dat ik over twee weken ergens niet heenga. (Als het niet alsnog wordt gecanceld door de organisatie) Jammer van de kaartjes en allebei veel zin maar wij blijven thuis. :) Jaren 90 feestje in brabant hallen. En stel als bv tijdens de zwarte cross is er nog steeds een stevig risico. Jammer voor de kosten maar dan maar missen. Normaal ben ik aardig reislustig ook maar geen haar op mijn hoofd dat ik nu iets zou boeken waarheen dan ook. Hooguit met de camper op stap en mensen vermijden. :+

Ik ga ook naar dat jaren 90 feestje. Zolang het doorgaat is er voor mij geen reden om niet te gaan. Evenals de Dutch Masters volgende week.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:49

germie schreef:
Is het ook niet zo dat er in Lombardije verhoudingsgewijs veel ouderen zijn?

Gemiddelde leeftijd van alle EU landen is behoorlijk hoog (vergrijzing), NL is al 41, Italie zal ook in die richting zitten. Samen met lage geboortecijfers blijven er inderdaad veel ouderen over.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:50

Met mijn weerstand voldoende reden om niet te gaan. :) De vorige keer twee jaar geleden ben ik daar aangestoken door een stomdronken hoester. En zit midden in het gebied waar mogelijk een niet geteste persoon rondloopt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:52

karuna schreef:
Met mijn weerstand voldoende reden om niet te gaan. :) De vorige keer twee jaar geleden ben ik daar aangestoken door een stomdronken hoester. En zit midden in het gebied waar mogelijk een niet geteste persoon rondloopt.

Maar je hebt het toch al? 2x ziek is bijna onmogelijk.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:53

Delen van Italie zijn nu code rood:
Afbeelding

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:56

tamary schreef:
germie schreef:
Is het ook niet zo dat er in Lombardije verhoudingsgewijs veel ouderen zijn?

Gemiddelde leeftijd van alle EU landen is behoorlijk hoog (vergrijzing), NL is al 41, Italie zal ook in die richting zitten. Samen met lage geboortecijfers blijven er inderdaad veel ouderen over.

Italië zit qua percentage vergrijzing hoger dan het Europese gemiddelde.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:58

Justme_Lisaa schreef:

Waar ga je heen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:10

265 besmettingen nu en nog eens 2 mensen overleden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:12

Idd bron nos:

Citaat:
Twee doden door coronavirus in Nederland
Het aantal bevestigde besmettingen van het coronavirus in Nederland zijn volgens het RIVM met 77 gestegen tot 265. Het dodental is met twee gestegen: een 86-jarige man en een 82-jarige man zijn aan het virus overleden.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:14

Whale schreef:
Justme_Lisaa schreef:

Waar ga je heen dan?

Zuid-Afrika, ik weet het. Mijn zorgen slaan nergens op, maar wil liever altijd weten waar ik aan toe ben en ik hou niet van zulke onzekerheden haha :D .

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:15

Rivm geeft meer informatie:

Citaat:
Twee patiënten overleden, 77 nieuwe patiënten, in totaal 265 positief geteste patiënten
Vandaag zijn twee patiënten met het nieuwe coronavirus overleden. Beiden hadden ernstige onderliggende medische problemen. Het gaat om een 86-jarige man die opgenomen was in het Bernhoven Ziekenhuis te Uden en een 82-jarige man uit het Zuyderland Medisch Centrum in Sittard/Geleen. Wat de besmettingsbron van deze patiënten is, is in onderzoek.

Sinds gisteren zijn 77 nieuwe patiënten bij het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu gemeld. Hiermee komt het totaal aantal positief geteste patiënten op 265 waarvan 3 patiënten zijn overleden. Hoeveel daarvan afkomstig zijn uit Noord-Brabant volgt nog.

Van de 265 patiënten zijn er 144 in het buitenland geweest. Het merendeel (131) van deze patiënten is in (Noord-) Italië geweest. Hiernaast zijn 74 mensen besmet geraakt via een gediagnosticeerde patiënt. Van 47 mensen wordt nog onderzocht hoe zij besmet geraakt zijn.

Het grootste deel van de patiënten verblijft in thuisisolatie. Er zijn 36 patiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis. Ook voor alle nieuwe patiënten starten de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst Gemeentelijke Gezondheidsdienst ’en contactonderzoek.

Afbeelding

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:17

Wow, gaat hard zeg.....

Inmiddels ben ik 'blij' dat ik in China zit. De strenge maatregelen hier zorgen voor enorme dalingen in de cijfers. Was even doorbijten met drie weken nergens heen en eten/boodschappen laten bezorgen, voor bijna de hele bevolking. Alleen medici en de voedsel industrie mocht werken. In heel China gisteren maar 46 nieuwe gevallen en in Shanghai al dagenlang 0 erbij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:19

Djali schreef:
Bovendien is het mogelijk het virus te dragen zonder enige symptomen te vertonen.

Klopt.

Zij het, dat het feit dat iemand niet hoest of niest maakt dat er weinig virusdeeltjes verspreid raken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:23

Kelly_ann schreef:
Wow, gaat hard zeg.....

Inmiddels ben ik 'blij' dat ik in China zit. De strenge maatregelen hier zorgen voor enorme dalingen in de cijfers. Was even doorbijten met drie weken nergens heen en eten/boodschappen laten bezorgen, voor bijna de hele bevolking. Alleen medici en de voedsel industrie mocht werken. In heel China gisteren maar 46 nieuwe gevallen en in Shanghai al dagenlang 0 erbij.

Dit is idd de enige manier om het in te kunnen dammen. Met dat pappen en nathouden beleid van Nederland/de EU is het dweilen met de kraan open.
China heeft ook enorme economische belangen, maar toch pakken ze door.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:31

Is er in NL mbv testen al duidelijk geworden of hier de "S" of de "L"-variant rondwaart ?
En is er autopsie op de overledenen toegepast om te zien of die ook longfibrose hadden ontwikkeld?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:42

Citaat:
Dit is idd de enige manier om het in te kunnen dammen. Met dat pappen en nathouden beleid van Nederland/de EU is het dweilen met de kraan open.
China heeft ook enorme economische belangen, maar toch pakken ze door.

Pardon?

Met alle respect : China is begonnen met ontkennen.

De verschillende Europese landen hadden al series maatregelen genomen voordat het virus uitbrak.

Dit is dus compleet de andere wereld (ipv pappen en nathouden) - hier wordt echt aangepakt.

En wie vindt dat er ook in Noord Italië en Noord- Brabant slechts aan flutspul wordt gedaan...???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:52

Het is nog niet duidelijk of het virus bijvoorbeeld ook verspreid kan worden door faeces.
Mocht dat wel kunnen, dan zou een besmet persoon (al dan niet met symptomen) wel een verspreider kunnen zijn via openbare sanitaire plekken, en andere openbare plekken waar mensen dingen aanraken.

Reden te meer om een bijzonder goede handhygiëne te hanteren :o

Ben ook benieuwd naar welke variant hier de ronde doet, want heb het van allebei al gehoord maar nog geen officiële bevestiging.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:52

De lokale overheid in Wuhan heeft geprobeerd het stil te houden en bagetaliseren ja. De landelijke overheid is er vol bovenop gaan zitten daarna.

In Europa is het wel degelijk wat lastiger om strict beleid te voeren. Bevolking is wat minder volgzaam, democratie en vrijheid staan hoger in het vaandel.
Zo heb zegmaar elk nadeel zijn voordeel :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 15:58

Inderdaad, oorspronkelijk heerste er een beetje een Tsjernobyl-sfeertje rond vond ik. Ik hoop dat dat nu voorbij is en alles open gecommuniceerd wordt.