Afvallen 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 23:09

Ja lastige afweging inderdaad. Het moet geen obsessie worden, maar als je niet weegt eet je toch al snel te veel of te weinig. Zeker in het begin is het goed om te doen. Op een gegeven moment weet je wel hoeveel pasta je bijvoorbeeld moet pakken en dan hoeft wegen niet altijd meer denk ik.

Neverland schreef:
Ik tel en weeg altijd elke dag omdat gokken voor mij niet werkt. Of ik eet dan veel te veel of veel te weinig. Nu eet ik elke dag ongeveer hetzelfde, denk dat mijn lichaam dat ook veel fijner vind dan elke keer schommelen.

En toch vraag ik me dat af. Ik lees ook steeds meer over je metabolisme juist bewust in de war maken. Dus de ene dag wel koolhydraten, andere dag bijna niet. Keer een dag wat minder eten, keer een dag wat meer. Zodat je lijf niet alleen op snelle koolhydraten blijft leven, en ook om te voorkomen dat je metabolisme in spaarstand gaat en elke calorie op gaat slaan omdat je ineens structureel minder eet dan anders.
Iemand daar ook wat van gehoord? Het lijkt me wel interessant.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 23:10

Ik kom zelden aan m'n totaal aan calorieën wat ik nu mag. Behalve dan met de bbq toen zat ik erover. Dus het heft mekaar dan misschien wel op.

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 23:13

Temeraire schreef:
Ja lastige afweging inderdaad. Het moet geen obsessie worden, maar als je niet weegt eet je toch al snel te veel of te weinig. Zeker in het begin is het goed om te doen. Op een gegeven moment weet je wel hoeveel pasta je bijvoorbeeld moet pakken en dan hoeft wegen niet altijd meer denk ik.

Ja precies! Ik heb ook een hele tijd wel gewogen dus ik weet wel ongeveer wat voor mijn lichaam werkt maar als ik dus niet weeg ga ik juist weer heel erg nadenken of ik niet teveel eet. Waardoor ik dus daardoor juist dan te weinig eet. Heel ingewikkeld allemaal :') .

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 23:15

Zertab schreef:
Prima, dan zeg ik wel niet meer wat ik aan aantal kc gegeten heb als dat elke keer zo'n reacties opwekt. Het is er vandaag gewoon bij ingeschoten, omdat ik niet thuis was in de middag en later op de avond. Dat is voor een keer geen wereldramp. 1572 is iets van 128 kc te weinig. :+

Het komt denk ik door de manier waarop je het brengt. Het is inderdaad geen ramp als je er een keer onder zit.
Maar je zegt vandaag 1572 dus prima, alsof je er tevreden mee bent om onder je doel te zitten, en niet de eerste keer.
Als je had gezegd vandaag 1572 dus doel net niet gehaald maar ik had geen tijd voor een tussendoortje, dan stoort niemand zich er aan denk ik.

Het is ook een soort bezorgdheid denk ik. Ik zou het jammer vinden als je echt denkt dat het beter is om lager te zitten en je het jezelf onnodig moeilijk maakt.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 07:23

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 07:43

Het is ook de combinatie met het feit dat je een stukje vlaai dan als negatief ziet, terwijl je de calorieën echt nodig hebt. Voor dit soort dagen is het handig om 's avonds een eitje te koken (als je een airfryer thuis hebt: 12 minuten op 120 graden voor 2, 13 min. op 120°C voor 4) of anders een extra bakje yoghurt te nemen.

Met 1572kcal heb je echt te weinig gegeten. Ik heb eerder het stoplicht uitgelegd, dit zou een dag zijn die in het rood valt, net zo ongewenst als boven de 2100kcal eten.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:10

MissFloorx schreef:
Zijn er ook mensen hier die geen calorieën tellen ?

Ik probeer sinds een tijdje op gevoel te eten en opzich gaat dat goed maar ik merk wel dat ik dan toch snel te weinig eet. Maar als ik echt calorieën tel en alles afweeg dan merk ik dat het al snel een obsessie wordt. Beetje dubbel allemaal...

Ik doe dat niet. Snoepte gewoon veel te veel en ben er van overtuigd dat als ik daarmee minder ik dan ook afval. En dat blijkt nu ook. De weken dat ik niet of amper snack val ik af, eet ik teveel ongezonde snacks dan kom ik weer aan.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:43

Maar of het te weinig is heeft toch te maken met je leeftijd, lengte, geslacht en hoe vaak je beweegt? 1572 hoeft niet te weinig te zijn. Mijn BMR ligt nu rond de 1408 en ik eet deze week ook rond de 1550. Is het weinig? Ja. Is het te weinig voor mij? Nee. Ik doe dit nu een weekje omdat ik vorige week echt te veel heb gegeten. :=

Saskia9

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:44

Mijn bmr ligt ook zoiets. Met beweging hoger, maar dan 500 eraf om af te vallen zit ik ook zo rond de 1500/1600. Soms zit ik erboven, soms eronder.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:51

Ik snap niet zo goed waarom iedereen steeds commentaar op Zertab heeft?
Ze vraagt verder niet om advies in haar laatste post maar iedereen geeft dit wel. Leven en laten leven. Het is steeds minder fijn om dit topic te lezen als zij na iedere keer iets zeggen zo aangevallen wordt en ieder ander niet.

Maar goed..
Ik heb eergister een cheatday gehad en daardoor gister ene balansdag gehouden! Ik val nog niet echt af, maar blijf in iedergeval wel stabiel.

Ik ben gisteren ook weer wezen hardlopen, leuk om te zien dat dat ook steeds beter gaat!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:06

Ik zit op dagen dat ik niet werk, dus weinig beweging, ook rond de 1500 kcal. Gisteren 1650. Ik ben geen grote eter, nooit geweest, wel iemand die snel iets 'slechts' pakt ipv gezond.

Op mijn werk pakte ik vaak in de pauze een beker ice coffee. En dan 2x.
En als ik geen brood of kwark meenam, pakte ik een saucijzenbroodje.
Nu werk ik sinds 13 april op een andere vestiging waar ze geen saucijzenbroodjes e.d hebben.
En neem ik eten mee van huis.
Dat scheelt voor mij al een hoop kcal.

Ik weeg ook af, niet alles. Maar vaak wel.
En voer het dan in, in lifesum.
Dat houd ik zo lang mogelijk vol, tot ik op het gewenste gewicht ben.
Meestal weet ik dan wel ong wat ik kan eten.

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:06

Anna_Dani schreef:
Ik kan ook nog niet zonder keukenweegschaal. Het is geen obsessie gelukkig, maar heb hem wel echt nog nodig. Omdat zowel te veel als te weinig eten bij mij zorgt voor extra gewicht. Ik zag nog een handig artikel voorbij komen over te weinig calorieën: https://www.womenshealthmag.com/nl/voeding/a26915814/seinen-dat-je-te-weinig-eet/

Oh dit is inderdaad een duidelijk artikel! Denk dat ik toch maar weer eens een weekje ga wegen. Dan heb ik hopelijk weer wat meer inzicht in hoe en wat.

Wat betreft het aantal calorieën, ik heb twee keer bij een voedingscoach een traject gevolgd en beide keren zat ik op een totaal aantal calorieën van 1450-1525. De laatste keer dat ik calorieën telde hield ik 1490 aan waarvan KH 160gr E 100gr en V 50gr. Dit werkte voor mij prima! :j Wel sport ik niet mega intensief, max 3/4 keer per week een fullbody workout van een uur. Dus rond de 1500kcal hoeft niet per se voor iedereen te weinig te zijn.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:10

Mijn BMR is 1500, in het begin (toen ik weggegaan ben) zat ik te laag. Zo rond de 1200 kc. Dus dat is idd niet goed en daar probeer ik echt op te letten, dat ik minimaal 1500 eet en 1700 is voor mij het beste.

Dadelijk 2km zwemmen dus heb even wat steviger ontbeten dan normaal.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:14

Mijn bmr zit op 1415.
De calculator geeft aan bij normale activiteit dat mijn verbruik 2193 is.
Het is vlgs mij toch de bedoeling als je wilt afvallen dat je 500kcal onder je verbruik eet?
Dus dan zit ik met 1600 kcal per dag prima.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:19

ClaudiaHS schreef:
Mijn bmr zit op 1415.
Het is vlgs mij toch de bedoeling als je wilt afvallen dat je 500kcal onder je verbruik eet?

Ik denk dat dat voor iedereen verschilt.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:21

Zertab schreef:
ClaudiaHS schreef:
Mijn bmr zit op 1415.

Ik denk dat dat voor iedereen verschilt.

Uiteraard, dit is ook mijm rekensommetje van mijn lichaam.
Dus voor mij zijn 1600 kcal p.d genoeg.
Als jij een hele intensieve baan hebt en 4x p.w sport zal dit heel anders zijn.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:26

De 500 kcal onder je dagelijks verbruik zou voor iedereen hetzelfde zijn, dat is op weekbasis een halve kilo vet. Alleen is het dagelijks verbruik voor iedereen anders, afhankelijk van leeftijd, geslacht, gewicht en beweging.

Ik zit inmiddels sinds Feb op tussen de 1500 en 1600 per dag, op dagen met intensieve beweging meer, en daar voel ik me heel prima bij.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:31

Ik heb straks een kantoorbaan dus dan zal ik met mijn BMR nog lager zakken denk ik. Maar ga echt proberen om elke avond flink te bewegen.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:33

Je BMR heeft niks met beweging oid te maken. Alleen puur met je gewicht, geslacht, lengte en leeftijd. Je PAL waarde verandert als je minder of meer beweegt.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:34

gaucho schreef:
De 500 kcal onder je dagelijks verbruik zou voor iedereen hetzelfde zijn, dat is op weekbasis een halve kilo vet. Alleen is het dagelijks verbruik voor iedereen anders, afhankelijk van leeftijd, geslacht, gewicht en beweging.

Ik zit inmiddels sinds Feb op tussen de 1500 en 1600 per dag, op dagen met intensieve beweging meer, en daar voel ik me heel prima bij.

Inderdaad. Voor mij precies hetzelfde.
Neverland, mijn palwaarde is dus 2193.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:42

Ik volg braaf, nou ja bijna braaf, Sonja Bakker dieet.
Weeg dagelijks alles af.
Kcal tel ik niet. Althans nu niet. Voorheen gebruikte ik de eetmeter.

Ik vind een stukje chocolade nog steeds lekker, maar al weken niet gegeten.
Om 20.30 wat komkommer met tomaat begint steeds lekkerder te worden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:57

Neverland schreef:
Je BMR heeft niks met beweging oid te maken. Alleen puur met je gewicht, geslacht, lengte en leeftijd. Je PAL waarde verandert als je minder of meer beweegt.

Oh ja, dom van me. BMR is in rust idd.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:10

luuntje schreef:
Ik volg braaf, nou ja bijna braaf, Sonja Bakker dieet.
Weeg dagelijks alles af.
Kcal tel ik niet. Althans nu niet. Voorheen gebruikte ik de eetmeter.

Ik vind een stukje chocolade nog steeds lekker, maar al weken niet gegeten.
Om 20.30 wat komkommer met tomaat begint steeds lekkerder te worden.

Ik vind dat echt knap, dat je er dan voor kiest om komkommer met tomaat te eten. Ik hou echt niet van (rauwe) groentes als tussendoortje, dan eet ik liever niks. :')

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:22

Ik eet ook wel graag rauwe groenten als tussendoortje! Puntpaprika, kleine tomaatjes e.d. Ben juist totaal geen fruiteter, ik eet pas sinds een jaar een aantal soorten fruit. Tot een jaar geleden lustte ik helemaal niks van fruit := .

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:28

Ik denk daarom dat het zo belangrijk is om niet een bepaald dieet te volgen, maar om de producten te kiezen die bij je passen / wat je lekker vind. Anders wordt het echt een straf. Ik vind rauwe groente met bv hummus of een dip op basis van kwark / yoghurt echt heerlijk, eet het ook vaak als lunch met bv falafel er bij.