Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bruintje123 schreef:Het is zeker het grootst maar om het natuur te noemen hier in onze rijke landen. Al lang niet meer.
Indestal schreef:Ik woon in een kinderrijke kerkelijk omgeving en ik moet zeggen dat als je geen kinderen hebt op mijn leeftijd wordt daar best vaak negatief op gereageerd....en dat is niet zozeer met woorden maar meer met gedrag of opmerkingen, blikken...
Hoe ervaren jullie dit?
bruintje123 schreef:Toen ik die leeftijd had zei ik altijd nu denk ik dat er nooit kinderen komen, mocht mijn gevoel daar later in veranderen zien jullie dat vanzelf een keer.
Dan waren ze tevreden.
Maar mijn gevoel was zo enorm sterk dat ik voor mezelf nooit de twijfel heb gehad dat het zou veranderen.
Maar andere zeiden dan zo vol overtuiging dat ze dat ook hadden gehad maar ineens ploep gaat dat om.
Dat je wel eens denkt, zou dat echt? Maar niets in me kon dat voorstellen.
Maar het is hier nooit veranderd alleen maar versterkt. Mijn gevoel van ik wil ze echt niet zat en zit gewoon te diep.
Nu heb ik een leeftijd dat het niet meer gezond is ze te krijgen maar spijt heb ik helemaal niet.
Indestal schreef:Ik woon in een kinderrijke kerkelijk omgeving en ik moet zeggen dat als je geen kinderen hebt op mijn leeftijd wordt daar best vaak negatief op gereageerd....en dat is niet zozeer met woorden maar meer met gedrag of opmerkingen, blikken...
Hoe ervaren jullie dit?
bruintje123 schreef:Sanso
Mochten ze dan wel gelijk gekregen hebben was dat zo geweest.
Dat was dan ook prima.
Maar ik ben eigenlijk wel blij dat mijn gevoel me nooit in de steek heeft gelaten.
Berdien schreef:Ik denk dat het zeker een deel maatschappij is, in plaats van natuur. Overal waar je bent, kijkt, leest of wat wordt je er immers mee geconfronteerd, en het gezin wordt weergegeven als het ideaal. En dat gezin, dat is paps+mams en een stapel(tje) kinderen. Het wordt notabene nog aangemoedigd door de overheid ook, want kijk maar wat het je op kan leveren om kinderen te hebben. Ik als alleenstaande vrouw wordt nergens in gecompenseerd, maar zodra je kinderen hebt gaat de geldkraan ineens los. Da's toch bizar? Kun je er niet voor betalen, begin er dan in godsnaam ook niet aan.
En dat is nog maar één kant. Want 'wie zorgt er voor je als je oud bent', 'het verrijkt je leven zo', 'zoveel onvoorwaardelijke liefde' en blahdiehblah. Mijn kat houdt ook onvoorwaardelijk van me![]()
Ik voel zelf geen enkele drang om me voort te planten. Sterker nog, ik kan zoveel meer redenen bedenken om het níet te doen dan om het wel te doen. En toch is het maatschappelijk gezien 'vreemd' en 'anders' en 'egoïstisch' om geen kinderen te nemen.
Hoe ervaren jullie dit?