Fitness Beginners gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Fitness Beginners gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 14:08

Ok, bedankt voor de goede tips! Ik ga het toch een keer proberen Gianti :P
Nu eerst de wielrenfiets van m'n vriend op mijn hoogte instellen, die is wel iets te groot maar ik wil met dit weer toch graag een rondje maken. Als ik het echt leuk blijf vinden komt er binnen afzienbare tijd een wielrenfiets met mijn framemaat.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:14

Whoehoe ik ga als een speer :-) eindelijk weer wat afgevallen ondanks een festivalweekend en ook nog McDonald's. Afgelopen zaterdag een heerlijk PT gehad. Moest eerst een rondje rennen op een normaal tempo daarna 1 minuut tegen een boom aan zitten en vervolgens weer een rondje rennen maar ik moest sneller zijn dan de eerste ronde. Vervelende is de psychologische druk, je hebt geen tijd bij je, je weet niet of je op schema ligt. Heb echt de benen onder mijn lijf gelopen maar ik was 30 seconden :o sneller dan m'n eerste rondje!! Was zo trots :p
Daarna nog een pittig circuitje gedaan en toen klaar!
Gisteren de bootcamp gehad en vandaag een rustdag!

Oehh ik heb per september een bijrijdpaard voor 2x per week. Veel sneller dan verwacht maar het kwam op mij pad. Mocht je willen weten waarom, kan je dat hier lezen:
lucifertje @ [ITP] 1 foto zegt meer dan 1000 woorden.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 08:59

Hoi! Mag ik binnenvallen? :) Ik heb de eerste en laatste pagina's van dit topic gelezen ;)
Gisteren een gratis proefles gaan doen op de fitness, wat cardio-oefeningen gedaan en wat gekeken naar de andere toestellen, en vervolgens een abonnement aangeschaft (waarvan ze blijkbaar denken: als het duur is, ben je extra gemotiveerd :P ). Ik ben zo iemand die altijd enthousiast aan iets nieuws begint maar het ook snel opgeeft + ik ken eigenlijk niets van fitness, dus hoop hier wat extra steun te vinden :)

Ik ben 1.68 en ben het laatste half jaar erin geslaagd zo'n 5kg te verdikken. Teveel etentjes, leuke reisjes, festival etc. en voornamelijk ook te weinig tijd om tijdens de week gezond te koken en ik voel me er dus echt niet goed bij. Mijn normale gewicht was 67kg. Er moet er dus echt 5 af, op termijn mag meer ook altijd, een paar jaar geleden heb ik mij eens laten opmeten en -wegen en toen werd mij gezegd dat 63 voor mij een goed minimumgewicht zou zijn (alleen raak ik daar dus niet).

Naast vermageren wil ik ook verstevigen en sterker worden aan buik- en rugspieren, omdat je die stevigheid nodig hebt in het paardrijden en ik ook daar tekort schiet t.o.v. een aantal jaar geleden, merk ik.

Ik rij ook nog mijn paarden momenteel, minstens 5x, maar eerder 8x per week.
Als ik het goed heb, moet ik dus aan de cardio om gewicht te verliezen en conditie te krijgen. Ik heb alleen géén idee wat een goede opbouw is als ik op zo'n loopband/fiets zit :) Welke snelheid ok is enzo... Ga je vb bij fietsen beter hoger in snelheid en lager in verzet of beter hoger verzet met lagere snelheid? Zo'n dingen :)

Voor de stevigheid ga ik proberen de pilates mee te doen daar, er zijn ook lessen buikspieroefeningen zag ik. Durf nog niet meteen echt aan de slag met al die krachttoestellen :) Ben wel al blij dat er op die dingen vb 'leg press' staat want als ik hier las leek veel echt chinees voor mij :D

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:41

@lucifer goedzo! Je kunt toch vaak meer/sneller/zwaarder dan je denkt!

@stral welkom! Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: afvallen doe je niet enkel door cardio. Wel is cardio een hulpmiddel om extra calorieën te verbranden. Echt afvallen (vetverbranding) creëer je door meer te verbruiken dan binnen te krijgen. Ik zou je dus aanraden je dieet onder de loep te nemen, je bmr te bepalen en daar wat onder te gaan zitten. Voor een sterke core kun je inderdaad aan pilates of bodybalance denken. Geven ze verder geen lessen bij je op de sportschool, als je graag wilt fietsen bv spinning meepakken? Of toch maar een krachttraining schema op laten stellen ;) :)) hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer kcal je in rust verbrandt :)

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:53

Uiteraard moet de voeding er ook aan geloven, het was mij duidelijk dat ik met mijn huidig hamburger-pizza-dieet er niet veel aan ga veranderen :D ;) Ik wil dus zeker weer naar mijn standaard eten terugkeren, vooral 's avonds is dat moeilijk. Op een normale dag zoals vandaag ontbijt ik met havermout of muesli en magere melk (in 't weekend wordt dat dan eens gewone cornflakes, ik eet niet 's middags dan), lunch is in de week boterhammen met beleg, kaas, kipfilet, met wat sla, 's avonds is het dus eten wat er is, vaak... Ik heb heel weinig tijd voor boodschappen etc en als je dan niets in huis hebt, ga je snaaien. Slechte gewente!!! Dus de avonden zijn hier de grote boosdoener, laat en ongezond eten... Oh en overdag is mijn werk ook gevaarlijk, er staat 2m van mij een grote koek/snoepmand en dat is ook very tempting :(
Voor vanavond staat er tomaat-garnaal op het menu.

Ik wil ook niet superstreng gaan diëten, dat hou ik niet vol, maar het snoepen moet achterwege blijven, ik ben heel goed in een zak chips leeg-vreten bijvoorbeeld, zo'n dingen mogen niet he... :o
Ik ben er mij van bewust dat gezond avondeten een kwestie van gewente is, ik kom gewoon vaak niet verder dan 'een slaatje', als ik 's ochtends denk aan wat we 's avonds gezond kunnen eten. Vaak ben ik ook maar na 22u thuis en dan heb ik de puf niet om nog aan eten te beginnen. Soms is dat niets, soms wordt het een royco soepje, en op andere keren wordt het een zak chips dus, not good!!

De sportclub heeft inderdaad verschillende lessen, spînning wou ik ook proberen maar ik denk dat ik daar momenteel echt nog doodval :D

Ik ga eens kijken naar dat BMR! Ooit eens gedaan en ik denk dat ik onder de 1800 kcal moet blijven zoiets. Ik check het nog eens :)

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:00

BMR = 1466 kcal
op peil houden van gewicht = 2346
Dus zou ik moeten mikken op zo'n 1800-2000kcal per dag, denk ik?

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:31

Ik zal ff naar het afvaltopic gaan, wat voedingsadvies betreft ;)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 18:30

Stral schreef:
BMR = 1466 kcal
op peil houden van gewicht = 2346
Dus zou ik moeten mikken op zo'n 1800-2000kcal per dag, denk ik?

Doe je zwaar werk? Anders is 2346 wel erg veel... Dan ga je het niet redden met 1800-2000kcal.

Vanavond lekker PT al heb ik spierpijn als een gek in mijn benen :(

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 19:15

Nee zittend werk, maar bij activiteitsniveau aangeduid dat ik 2-3x in de week sport. Ik werkelijkheid is dat deze week 13u dus ruim onderschat zelfs. Geen goede site mss, zal straks eens een andere proberen :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 21:01

Ik heb oom dat bmr berekend. Snap er niets van.

Mijn bmr is 1542. Op peil houden met 2159.
Wat kan ik hier mee?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:21

Op welke sites hebben jullie gekeken? Bedoel je 13uur sporten pw stral?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 09:52

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:03

Deze week ga ik 2, misschien 3x naar de sportschool. Verder rij ik minstens 8, misschien 11x paard, hangt nog wat af van het tijdschema :) Beschouwen jullie paardrijden als 'sport'? Bij mij is dat niet altijd even intensief, gisteren bijvoorbeeld vond ik het erg warm en dan doe ik vrij ontspannend werk. Zaterdag heb ik dan weer les en dan is het wel 45min zweten geblazen, voor mij en paardlief.
Ik denk dat ik dan wel mag aanduiden dat ik gemiddelde (3-5x) per week activiteit doe, nee?

Dan staat er nu dit:
Citaat:
Jouw huidige BMR bedraagt 1513. Wanneer je beweegt zoals je daarjuist hebt opgegeven heb je 2345 kilocalorieën nodig om op dit gewicht te blijven.

Om jouw streefgewicht van 67 kilo te behalen zul je 5 kilo moeten afvallen.

Wanneer je je beweegt zoals daarnet opgegeven en je kilocalorieën beperkt tot 2016 kilocalorieën doe je er 116 dagen over om je streefgewicht te behalen.

Wanneer je op gewicht bent en deze wilt behouden heb je met jouw beweging 2272 kilocalorieën nodig.

Vind het dan toch echt veel kcal, dat ik zogezegd mag eten.

Als ik zeg dat ik 1-2x sport staat er dit :)

Citaat:
Jouw huidige BMR bedraagt 1513. Wanneer je beweegt zoals je daarjuist hebt opgegeven heb je 2080 kilocalorieën nodig om op dit gewicht te blijven.

Om jouw streefgewicht van 67 kilo te behalen zul je 5 kilo moeten afvallen.

Wanneer je je beweegt zoals daarnet opgegeven en je kilocalorieën beperkt tot 1887 kilocalorieën doe je er 207 dagen over om je streefgewicht te behalen.

Wanneer je op gewicht bent en deze wilt behouden heb je met jouw beweging 2016 kilocalorieën nodig.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 14:28

Ik zou de onderste aanhouden. Paardrijden reken ik (persoonlijk) meer tot beweging dan sport (net als dat ik fietsen naar t werk geen sporten vind :P). De bijna 1900 kcal die je nog overhoudt vind ik best hoog! Denk niet dat je met nog hoger in kcal gaat afvallen, tenzij je 3-4x per week echt intensieve krachttraining gaat doen.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 14:41

Ik vind dat ook hoog maar dat staat er toch echt he :D
In ander topic ondertussen wat verduidelijking gekregen omtrent voeding en eiwitten enzo, denk dat ik een beetje een richtlijn heb nu :) Nu nog volhouden :P

Vind het moeilijker om gericht naar fitness te gaan nu, ben ook nog stijf van eergisteren :o Op cardio-vlak wel al wat schema's gevonden, maar wat echte kracht betreft weet ik niet zo goed waar te beginnen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:01

Kan je in je sportschool geen schema vragen

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 16:01

Geloof dat je daarvoor nog eens echt een les met begeleiding moet boeken...

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:20

Gewoon doen! Ik kan je op een briefje geven dat de cardio apparaten je over 2 weken al de neus uitkomen :))

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:20

Ik heb gisteren een killer training gehad. Eerst 5x een burpee, 1minuut rennen zo ver als je kan, 6x een brupee, 1min rennen waarbij je de 1ste keer moet overtreffen en daarna 7x een brupee met wederom 1minuut rennen waarbij je de beste prestatie neerzet. Mensen kinders, ik had vleugels. Geen idee waar ik het vandaan haalde maar het lukte!
Daarna een 20minuten krachttraining gehad, eerste oefening was met je voeten in de TRX, op je handen staan in de opdrukhouding om vervolgens je knieën naar je neus te brengen (15x), 2de was de triceps (10x) 3de touwtjespringen (20X) 4de, dippen op het bankje (15x), daarna weer de TRX en dan jezelf optrekken (15x) en dan sprinten. Dit rondje deed ik 20 minuten achter elkaar zonder pauze! Echt killing! Wat wel jammer was, was dat aan het einde van die opgeschoten jongeren op het bankje gingen zitten waar ik aan het dippen was :( Voel mij dan heel ongemakkelijk. Na de training lekker uitgelopen en vooral heel erg lang gedoucht. Ik had geen droge draad meer aan mijn lijf.

Stral schreef:
Ik vind dat ook hoog maar dat staat er toch echt he :D
In ander topic ondertussen wat verduidelijking gekregen omtrent voeding en eiwitten enzo, denk dat ik een beetje een richtlijn heb nu :) Nu nog volhouden :P

Vind het moeilijker om gericht naar fitness te gaan nu, ben ook nog stijf van eergisteren :o Op cardio-vlak wel al wat schema's gevonden, maar wat echte kracht betreft weet ik niet zo goed waar te beginnen.

Waarom zelf gaan lopen pielen als ze er personeel voor hebben? Laat die je helpen en vooral vragen en zelf onderzoek doen naar de oefeningen die ze je geven. Ikzelf ben niet van de apparaten en ik train liever met mijn eigen lichaam als gewicht. Al pak ik nu wel steeds vaker wat dumbels omdat het te makkelijk wordt anders.

Cardio in de sportschool is zo saai en geestdodend.

Heeft iemand nog ideeen of recepten voor ontbijtjes wat je mee kan nemen 's ochtends en het liefst met zo min mogelijk koolhydraten :)

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 09:06

lucifertje schreef:
Cardio in de sportschool is zo saai en geestdodend.

Bedankt voor de motivatie :D

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 09:30

Stral we willen je aanmoedigen om krachttraining te gaan doen :))

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 09:36

krachttraining for the win :):)

Heb nieuwe motivatie om er vol tegen aan te gaan :):) ook om mijn eten onder de loep te nemen, ik moet in december minimaal 53kg wegen, i can do thisss

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 09:39

Doen jullie cardio na KT of doen jullie het liever los op een andere dag?

Ik deed het meestal na een KT gericht op armen&abs (bij een upper/lower body split), en nooit na een benen training. Maar ik twijfel toch wel of dat nu wel zo goed is, je leest voors en tegens.

Momenteel doe ik het hardlopen op andere dagen omdat ik ivm een colorrun even iets meer aandacht heb gelegd op cardio opbouw. Na de run krijgt KT weer topprio!

Ik overweeg zo'n optrekstang voor in de deuropening te hangen, heeft iemand die hier ook?

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 09:41

Haha, dat komt wel! Eerst maar even voor wat basisconditie zorgen :) De stap om naar het testosteron-hoekje te gaan is nog te groot :D Wil volgende week wel meedoen aan de buikspierles :) Stap voor stap! Ik heb wel al gekeken naar de krachttoestellen hoor, ook al wat uitgeprobeerd, maar ik voel mij nogal een toerist daar nog momenteel :')

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 09:45

kan je niet wat beleiding krijgen?