Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Britt_Sisi schreef:Ik dacht ook altijd dat ik prima functioneerde tot ik aan die medicatie ging. Er ging een wereld voor me open! Vooral met school en ik heb zoveel meer energie. Ik vergeet ze alleen vaak op tijd in te nemen. Of zoals vandaag ben ik ze uberhaupt vergeten in te nemen... niet heel handig
Rare vraag misschien, maar hoe kom je aan meer energie? is dat niet hetzelfde als bij koffie? dat het tijdelijke energie is maar je eigenlijk een soort roofbouw pleegt op je lijf?
Sanned schreef:Ik heb inderdaad ook dat ik niet meer energie krijg van de medicatie op zich, maar het leven kost gewoon minder energie met medicatieDus hou je meer energie over. Ik was eigenlijk altijd moe en overprikkeld. Dat merkte ik nooit zo, dacht dat iedereen dat had. Ja, ik was wel vaak ziek, maar goed. Ik merk nu pas hoe veel energie sommige dingen me eerst kostten. Ik krijg nu niet alleen meer gedaan op een dag maar ik ben ook niet meer compleet gevloerd 's avonds.
Ik slikte trouwens eerst methylfenidaat, maar de eetlust werd niet beter en toen ik na een pauze van twee weken weer begon kon ik opeens niet meer slapen. Maar dan ook echt niet. En dat ging ook niet meer over. Nu heb ik dexamfetamine en dat vind ik veel fijner! Nauwelijks rebound, geen bijwerkingen en wel een duidelijk merkbaar, maar minder extreem effect.
Eulogy, het heeft bij mij denk ik zo'n vier maanden geduurd voordat ik de diagnose had en daarna nog ruim 3 maanden voordat ik begon met medicatie. Dat had sneller gekund, maar de zomervakantie zat er tussen en ik wilde even aankijken hoe het met begeleiding maar zonder medicatie zou gaan. Begeleiding is een heel stuk, maar de medicatie geeft net die laatste hulp om het geleerde ook in de praktijk te brengen.
Ik was ook een beetje bang voor "de stempel". Maar ik ben heel blij dat ik me toch heb laten testen. En uiteindelijk ben jij degene die bepaalt aan wie je het vertelt
Emmaa_ schreef:Haha ik heb precies hetzelfde maar dan omgekeerd! Ik had tot vorige week de methylfenidaat, langwerpige pillen. Nu heb ik ronde en die vind ik echt verschrikkelijk. Volgende keer bij de apotheek vragen of ik weer terug mag switchen.
Amaryllis schreef:Cindeeh, ik merk echt wel heel erg veel verschil met het nemen van Concerta of (kortwerkende) Ritalen/methylfenidaat! Laat je niet zomaar afschepen hoor, jij moet je er goed bij voelen! Die apothekersassistente moet niet zulke uitspraken doen, want het slaat echt nergens op. In bier en wodka zit ook allebei alcohol, maar toch ga je van wodka een stuk harder dan van bier..
Ik neem zelf nooit meer kortwerkende, want daar werd ik echt een zombie met migraine van.
Cindeeh schreef:Emmaa_ schreef:Haha ik heb precies hetzelfde maar dan omgekeerd! Ik had tot vorige week de methylfenidaat, langwerpige pillen. Nu heb ik ronde en die vind ik echt verschrikkelijk. Volgende keer bij de apotheek vragen of ik weer terug mag switchen.
Lol, mijn pillen zijn weer omgekeerd. Concerta was langwerpig, methylfenidaat rond.
Britt_Sisi schreef:Ik zit op 3 (of 4) x 5 MG ritalin. Lekker laag en gaat prima! Ik heb ook veel moeite met het regelmatig innemen en ik heb het nu al een week niet genomen. Heb dan ook geen studie etc nu dus ook het idee dat ik het niet nodig heb. Ik wil binnenkort misschien toch op gaan bouwen naar 10 MG aangezien ik nu niet heel veel verschil merk. Ik wil kijken of het daarmee meer verschil geeft!
Eerst maar weer eens regelmaat krijgen in het in nemen haha!
Emmaa_ schreef:Dat je hartslag omhoog gaat is jammer genoeg ook een mogelijke bijwerking. De ene heeft het wel, de ander heeft het niet. Mijn hartslag was aan het begin ook rond de 100, toen ik een hogere dosis ritalin kreeg zelfs rond de 120. Nu slik ik concerta.. Als ik het officiele merk slik (dus echt concerta) heb ik nergens last van maar ik heb nu concerta van Sandoz en daar krijg ik wel weer een hogere hartslag van.