ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:33

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:34

Cindeeh, ik merk echt wel heel erg veel verschil met het nemen van Concerta of (kortwerkende) Ritalen/methylfenidaat! Laat je niet zomaar afschepen hoor, jij moet je er goed bij voelen! Die apothekersassistente moet niet zulke uitspraken doen, want het slaat echt nergens op. In bier en wodka zit ook allebei alcohol, maar toch ga je van wodka een stuk harder dan van bier..

Ik neem zelf nooit meer kortwerkende, want daar werd ik echt een zombie met migraine van.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:57

Ik heb inderdaad ook dat ik niet meer energie krijg van de medicatie op zich, maar het leven kost gewoon minder energie met medicatie :P Dus hou je meer energie over. Ik was eigenlijk altijd moe en overprikkeld. Dat merkte ik nooit zo, dacht dat iedereen dat had. Ja, ik was wel vaak ziek, maar goed. Ik merk nu pas hoe veel energie sommige dingen me eerst kostten. Ik krijg nu niet alleen meer gedaan op een dag maar ik ben ook niet meer compleet gevloerd 's avonds.

Ik slikte trouwens eerst methylfenidaat, maar de eetlust werd niet beter en toen ik na een pauze van twee weken weer begon kon ik opeens niet meer slapen. Maar dan ook echt niet. En dat ging ook niet meer over. Nu heb ik dexamfetamine en dat vind ik veel fijner! Nauwelijks rebound, geen bijwerkingen en wel een duidelijk merkbaar, maar minder extreem effect.

Eulogy, het heeft bij mij denk ik zo'n vier maanden geduurd voordat ik de diagnose had en daarna nog ruim 3 maanden voordat ik begon met medicatie. Dat had sneller gekund, maar de zomervakantie zat er tussen en ik wilde even aankijken hoe het met begeleiding maar zonder medicatie zou gaan. Begeleiding is een heel stuk, maar de medicatie geeft net die laatste hulp om het geleerde ook in de praktijk te brengen.
Ik was ook een beetje bang voor "de stempel". Maar ik ben heel blij dat ik me toch heb laten testen. En uiteindelijk ben jij degene die bepaalt aan wie je het vertelt ;)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 02:08

Elisa2 schreef:
Britt_Sisi schreef:
Ik dacht ook altijd dat ik prima functioneerde tot ik aan die medicatie ging. Er ging een wereld voor me open! Vooral met school en ik heb zoveel meer energie. Ik vergeet ze alleen vaak op tijd in te nemen. Of zoals vandaag ben ik ze uberhaupt vergeten in te nemen... niet heel handig

Rare vraag misschien, maar hoe kom je aan meer energie? is dat niet hetzelfde als bij koffie? dat het tijdelijke energie is maar je eigenlijk een soort roofbouw pleegt op je lijf?

Ik denk dat het bij mij komt door meer rust in mijn hoofd dus meer energie voor andere dingen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 09:04

Sanned schreef:
Ik heb inderdaad ook dat ik niet meer energie krijg van de medicatie op zich, maar het leven kost gewoon minder energie met medicatie :P Dus hou je meer energie over. Ik was eigenlijk altijd moe en overprikkeld. Dat merkte ik nooit zo, dacht dat iedereen dat had. Ja, ik was wel vaak ziek, maar goed. Ik merk nu pas hoe veel energie sommige dingen me eerst kostten. Ik krijg nu niet alleen meer gedaan op een dag maar ik ben ook niet meer compleet gevloerd 's avonds.

Ik slikte trouwens eerst methylfenidaat, maar de eetlust werd niet beter en toen ik na een pauze van twee weken weer begon kon ik opeens niet meer slapen. Maar dan ook echt niet. En dat ging ook niet meer over. Nu heb ik dexamfetamine en dat vind ik veel fijner! Nauwelijks rebound, geen bijwerkingen en wel een duidelijk merkbaar, maar minder extreem effect.

Eulogy, het heeft bij mij denk ik zo'n vier maanden geduurd voordat ik de diagnose had en daarna nog ruim 3 maanden voordat ik begon met medicatie. Dat had sneller gekund, maar de zomervakantie zat er tussen en ik wilde even aankijken hoe het met begeleiding maar zonder medicatie zou gaan. Begeleiding is een heel stuk, maar de medicatie geeft net die laatste hulp om het geleerde ook in de praktijk te brengen.
Ik was ook een beetje bang voor "de stempel". Maar ik ben heel blij dat ik me toch heb laten testen. En uiteindelijk ben jij degene die bepaalt aan wie je het vertelt ;)

Fijn dat je het zo uit legt, dat maakt het wel een stukje duidelijker...ik denk dat ik toch ook wel chronisch overprikkeld en moe ben.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:19

Emmaa_ schreef:
Haha ik heb precies hetzelfde maar dan omgekeerd! Ik had tot vorige week de methylfenidaat, langwerpige pillen. Nu heb ik ronde en die vind ik echt verschrikkelijk. Volgende keer bij de apotheek vragen of ik weer terug mag switchen.

Lol, mijn pillen zijn weer omgekeerd. Concerta was langwerpig, methylfenidaat rond. :+

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:20

Amaryllis schreef:
Cindeeh, ik merk echt wel heel erg veel verschil met het nemen van Concerta of (kortwerkende) Ritalen/methylfenidaat! Laat je niet zomaar afschepen hoor, jij moet je er goed bij voelen! Die apothekersassistente moet niet zulke uitspraken doen, want het slaat echt nergens op. In bier en wodka zit ook allebei alcohol, maar toch ga je van wodka een stuk harder dan van bier..

Ik neem zelf nooit meer kortwerkende, want daar werd ik echt een zombie met migraine van.

Allebei mijn medicatie is lang werkend, zelfde dosis, andere naam. Het is een eigen merk. Dat blijkt het enige verschil te zijn... Werd er gezegd.
Vandaag had ik er nauwelijks last van. Dus het was echt die eerste dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:21

Cindeeh schreef:
Emmaa_ schreef:
Haha ik heb precies hetzelfde maar dan omgekeerd! Ik had tot vorige week de methylfenidaat, langwerpige pillen. Nu heb ik ronde en die vind ik echt verschrikkelijk. Volgende keer bij de apotheek vragen of ik weer terug mag switchen.

Lol, mijn pillen zijn weer omgekeerd. Concerta was langwerpig, methylfenidaat rond. :+

Ik heb nu ronde methylfenidaat van Sandoz zie ik inderdaad, had hiervoor de langwerpige. Dus we hebben hetzelfde :j

Thasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:54

Eindelijk, ik heb mijn vader nu ook overtuigd dat het misschien heel erg handig is om naar medicijnen te kijken *\o/*
Dat ik ADHD heb is nu al best wel een flinke tijd bekend, maar mijn vader was een beetje huiverig voor medicijnen ed. Alleen krijg ik alleen maar meer last van alle 'klachten', het hele ADHD/ADD lijstje zeg maar. Dus hebben we nu besloten toch maar een afspraak te maken met waar we het hebben laten testen en te kijken naar medicijnen ed. Hopelijk dan eens rust in mijn hoofd en overzicht in mijn leven :o

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:47

Heeft er nog iemand problemen gehad met de pil en ritalin samen? Of is er iemand bekend mee?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:08

Ik kom even binnenvallen. Ben niet gediagnosticeerd met ADD, maar ik kan me de kop er de laatste tijd niet bijhouden. 1 Uur college gaat nog, maar de andere twee zijn een regelrechte ramp. Ook raak ik dingen regelmatig kwijt. In november gekochte handschoenen zijn in januari alweer vergeten in een bus en nu dus opnieuw gekocht. Ook stel ik dingen het liefste uit en leer ik niet erg graag. Nu ik 3 vakken op rij moet herkansen, beginnen toch de alarmbellen wel te rinkelen. Ik slaap s nachts slecht. Ook ben ik vaak in mezelf gekeerd. Ik trek me dagelijks terug in mijn inlevingsvermogen als ik me verveel. Ook huil ik als ik spannende dingen moet zeggen. Ik kan niet tegen veranderingen. Oftewel ik herken veel van de dingen die bij ADD horen.

Ik ben wel gediagnosticeerd met een zeer lichte bijna niet merkbare vorm van Asperger, misschien de reden waarom ik mijn studie tot nu toe wel had gered. Ik ben gewoon een heel intelligente meid, maar Asperger komt meer voor bij jongens dus ik zit nu behoorlijk te twijfelen.

Wie herkent de dingen die ik opnoem ook?
Ik heb zo'n test van 101 vragen gedaan en daar kwam vermoedelijk prefontaal ADD uit.

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:50

Hoi hoi ,

Ik heb een vraag aan mensen dien ervaring hebben met concerta. Sinds kort weet ik dat ik adhd heb en ben ik 3 dagen geleden begonnen met concerta 36 mg. Nu was de eerste dag een heel raar gevoel niet uit te leggen. Je voelt dat er iets veranderd. 2 dag ook heel fijn. 3 de dag voelde ik eigenlijk de gehele dag vrij weinig behalve de rust uiteraard. Ik weet niet of ik daar aan kan wennen. Het is fijn dat ik nu al merk dat ik mij een stuk minder irriteer aan de kleinste dingen. Maar tegelijkertijd voel ik mij nu anders dan hoe ik normaal ben.dat gaotische heen en weer geren , je sleutels vergeten ,heeft kennelijk dus ook wel weer wat :j
Overigens werd ik gister avond opeens heel duizelig (alsof je heel dronken on bed ligt en ff wegdraait) duurt misschien 5 sec maar wel meerdere keren op de avond niet prettig ? Iemand ervaring hiermee

Alvast heel erg bedankt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:20

Dat draaierige heb ik in de beginperiode ook wel eens gehad inderdaad. Heb je naast je medicatie ook therapie? Want daar leer je ook daadwerkelijk je gedrag aan te passen nu je hersenen tot rust zijn gekomen met de medicatie :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:54

Fenna misschien toch de moeite waard om dit verder te laten onderzoeken. ADD/ADHD komt wel vaker voor in combinatie met stoornissen in het autistisch spectrum.

Lorrena, mijn dochter heeft Concerta en Ritalin gehad; bij allebei had ze behoorlijk last van de bijwerkingen,met name een opgejaagd gevoel en hartkloppingen.
De medicatie kan bloeddrukverhogend zijn. Maar ik neem aan dat dat bij jou ook goed in de gaten gehouden wordt bij de opbouw. Vaak zijn de bijwerkingen tijdelijk (je went eraan). Mijn dochter slikt nu Dexamfetamine (minder bijwerkingen)

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:49

Hoi ad(h)d -ers,

Ik heb een kleine vraag ik slik sinds 2 weken concerta 36 mg. Nu is het echter zo dat ik sinds 3 dagen een heel onrustig gevoel heb. Vandaag bij pyschiater geweest en ivm de bijwerking overgegaan op 27 mg al vond hij dit wel een lage dosering. Maar dat onrustige is sinds kort iemand ervaring met mijn klachten ?

Overigens had ik een hoge bloeddruk iets van 146 en mijn hartslag was 97 ?

Wel ben ik een stuk minder geiriteeerd als voordeel alvast te noemen en is alles een stuk minder chaotische

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:09

Dat onrustige gevoel is wel een bijwerking van alle ADHD medicatie ja. Sommigen hebben het, sommigen niet. Bij mij verschilt het een beetje per dag, maar als ik onrustig ben wil het wel eens helpen om iets met cafeïne erin te drinken omdat die effecten elkaar een beetje tegenwerken. Ik word dan niet rustig, maar wel minder opgejaagd.

Dat je hartslag omhoog gaat is jammer genoeg ook een mogelijke bijwerking. De ene heeft het wel, de ander heeft het niet. Mijn hartslag was aan het begin ook rond de 100, toen ik een hogere dosis ritalin kreeg zelfs rond de 120. Nu slik ik concerta.. Als ik het officiele merk slik (dus echt concerta) heb ik nergens last van maar ik heb nu concerta van Sandoz en daar krijg ik wel weer een hogere hartslag van.

Als je nog nooit medicatie voor ADHD geslikt hebt is 36 een vrij hoge dosis om mee te beginnen, 27 zou dan beter moeten gaan imo. Als je nog steeds die klachten houdt misschien zelfs 18 en dan kijken hoe je lichaam daarop reageert.

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:17

Hoi emma ,

Bedankt voor je bericht !

Klopt precies wat je zegt verschilt per dag.
Ja ik had zelf ook al wat "research" gedaan en vond het zelf ook een hoge dosis om mee te beginnen. Maar de pysch zegt dat met mijn gewicht (65kilo) ik 80 mg per dag bij mij zou passen.
Dus dat deel snap ik ook niet helemaal.
Want is een beetje gemiddelde mg concerta (nu snap ik natuurlijk dat dat afhankelijk is van van alles en nog wat )

Hoelang kunnen deze bijwerkingen ongeveer door blijven gaan voordat ze verdwijnen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:25

Wow.. 80 mg voor een gewicht van 65 kilo?! De enige persoon die ik ken die zo'n hoge dosis slikt is een klasgenoot die echt behoorlijk aan de volle kant is (zeg maar echt wel wat meer dan 65 kilo) en hij knalt sowieso regelrecht door alle medicatie heen, dus dat is niet eens echt iemand om een peil op te trekken.

Ik ben zelf begonnen met ritalin en slikte daarvan 5 mg per keer, meestal ongeveer 15 op een dag. Als ik concerta zou slikken zou ik dan dus 18 mg meekrijgen. Omdat ik merkte dat ik minder begon te merken van de werking na een paar weken ben ik overgestapt naar een hogere dosis, 10 mg ritalin per keer (vergelijkbaar met 27 of 36 mg concerta). Van ritalin kreeg ik hele erge hartkloppingen en ik vond het moeilijk om te bepalen wanneer ik mijn volgende dosis moest nemen, dus ben ik overgestapt naar Concerta 36 mg.

Vooral als je dus nog nooit dit soort medicatie geslikt hebt kan 36 mg best wel heftig zijn. Aan het begin is dat misschien heel erg positief maar je slikt nou eenmaal wel medicijnen die je persoonlijkheid tot op zekere hoogte veranderen. Beginnen met een lage dosis is dan verstandiger dan gelijk op het hoogste niveau knallen en lager gaan zitten als je je er echt niet prettig bij voelt.. Tenminste, dat is mijn mening.

36 mg is niet bijster veel hoor, het is zelfs een hele normale dosis. De meeste mensen die ik ken slikken 36 mg of 3x 10 mg ritalin op een dag.. Maar als je zelf zegt dat je er toch wel wat klachten van hebt zou ik dat wel in de gaten houden. Vooral je hart eigenlijk, want een te hoge hartslag kan echt heel gevaarlijk zijn. Ik zou thuis even een paar keer meten als je in complete rust bent maar wel je medicatie genomen hebt. Dus als je gewoon zit te relaxen op de bank en een beetje tv aan het kijken bent. Er zijn een paar apps voor je telefoon waarmee je dat kan doen. Het is niet zo erg om een tijdje een verhoogde hartslag of hartkloppingen te hebben, maar het kan uiteindelijk wel echt nadelige gevolgen hebben omdat je de spier behoorlijk aan het uitputten bent. Dus even monitoren, opschrijven met de tijd erbij en hoe laat je de medicatie hebt genomen en dat doorgeven aan je psychiater de volgende keer dat je hem/haar ziet. Als je zo'n hoge hartslag blijft houden is het namelijk niet ongebruikelijk om te kijken naar andere medicatie, waar dexamfetamine meestal de eerste opvolger is.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:41

Ik zit op 3 (of 4) x 5 MG ritalin. Lekker laag en gaat prima! Ik heb ook veel moeite met het regelmatig innemen en ik heb het nu al een week niet genomen. Heb dan ook geen studie etc nu dus ook het idee dat ik het niet nodig heb. Ik wil binnenkort misschien toch op gaan bouwen naar 10 MG aangezien ik nu niet heel veel verschil merk. Ik wil kijken of het daarmee meer verschil geeft!
Eerst maar weer eens regelmaat krijgen in het in nemen haha!

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:42

Britt_Sisi schreef:
Ik zit op 3 (of 4) x 5 MG ritalin. Lekker laag en gaat prima! Ik heb ook veel moeite met het regelmatig innemen en ik heb het nu al een week niet genomen. Heb dan ook geen studie etc nu dus ook het idee dat ik het niet nodig heb. Ik wil binnenkort misschien toch op gaan bouwen naar 10 MG aangezien ik nu niet heel veel verschil merk. Ik wil kijken of het daarmee meer verschil geeft!
Eerst maar weer eens regelmaat krijgen in het in nemen haha!

Dat was de rede waarom ik meteen zei dat concerta voor mij beter was vergeten doe ik dat zeker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:56

Ik merkte het met ritalin wel echt direct als hij aan het uitwerken was. Dan kreeg ik honger en zat ik weer te stuiteren op mijn stoel :+ Maar omdat er in een keer zo'n hoge dosering mijn bloed in gepompt werd kreeg ik enorm veel last van hartkloppingen en een opgejaagd gevoel. Ik werd tussendoor ook de hele tijd heel moe en chagrijnig omdat hij elke keer een klein beetje uitwerkte.

Ik vind concerta in principe heel chill, maar de drempel is wel wat hoger om hem te nemen. Als ik de hele dag thuis zat en ik moest wat kleine dingetjes doen in huis kon ik prima 's middags even 1 ritalin nemen en dan kon ik ook prima slapen. Nu moet ik echt de avond van tevoren bedenken of ik concerta wil gaan nemen of niet, omdat ik dan vroeg op moet staan en ook echt dingen moet plannen om te doen. Ergens wel fijn omdat ik bewuster omga met mijn dag, maar omdat het de hele dag werkt is het wel een grotere stap.

Heb ook minder last van het uitwerken dan bij ritalin, maar het verschilt nog steeds wel per dag. Was van de week ineens rammend chagrijnig en super verdrietig toen hij uitwerkte. Als ik naar een feestje ga moet ik dus ook altijd even aankijken de dag van tevoren :=

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:04

Ik ben helemaal gestopt met medicatie. Mn tanden gingen eraan, kreeg last van mn ogen, ik werd chagrijnig en had een heel kort lontje. Ik voelde mezelf er niet blij mee, en de mensen om mij heen ook niet. Ik ben er nu enkele maanden mee gestopt, en ik voel me goed! Tja, de chaos is terug, maar ik heb met de ritalin wel beter kunnen werken aan structuur, en ik hoop dit vast te kunnen houden. Tot nu toe mag ik niet klagen. :)

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:19

hoi hoi ,

ik heb een vraagje. ik ben nu een maand aan de concerta begonnen met 36 mg hier had ik te veel bijwerkingen van dus overgegaan op de 27 mg . omdat ik een wat hoger bloeddruk had heb ik deze weekelijks bij de huisarts op laten meten en deze was iedere keer keurig zo rond de 120 om 80 en hartslag 88. en nu was ik maandag bij de pyschiater en was mijn bloeddruk 146/96 en hartslag 109 terwijl ik geen hartkloppingen had. ik snap er helemaal niks van ?

wel heb ik sinds paar dagen een beetje een dof/vol gevoel bij mijn linkerborst .....
gister niet genomen vandaag weer wel en ben dan in het begin een beetje onrustig dat is nu weg.
alleen toch heb ik ook vaak hoofdpijn. iemand ervaring ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:40

Emmaa_ schreef:
Dat je hartslag omhoog gaat is jammer genoeg ook een mogelijke bijwerking. De ene heeft het wel, de ander heeft het niet. Mijn hartslag was aan het begin ook rond de 100, toen ik een hogere dosis ritalin kreeg zelfs rond de 120. Nu slik ik concerta.. Als ik het officiele merk slik (dus echt concerta) heb ik nergens last van maar ik heb nu concerta van Sandoz en daar krijg ik wel weer een hogere hartslag van.

Mijn dochter zit nu op dexamfetamine 15mg. Het gejaagde gevoel wordt bij haar veroorzaakt door te hoge hartslag. Daar krijgt ze nu proponolol voor
Ik vind het heel wat hoor voor zo'n meid, het ene pilletje tegen de bijwerkingen van het andere pilletje,
Wilde dat ze zonder kon, maar dat gaat helaas echt niet -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 03:09

Ik zou dan eerder kijken naar andere medicatie voor ADHD ipv bestrijden eigenlijk, Babootje. Heeft ze hetzelfde effect (verhoogde hartslag) bij methylfenidaat (ritalin)? 15 mg is een relatief hoge dosis, en ik vind het eigenlijk raar dat het bestreden wordt met proponolol ipv kijken naar de rede waarom ze zo'n hoge hartslag heeft..