[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:44

Net met het medicijnen kastje op te ruimen kwam ik nog 2 volle pilstrips tegen. Maar deze zijn helaas op 6/2013 over datum gegaan, kan ik deze nog nemen of is dat te riskant ?

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:53

Hebben meer vrouwen hier last dat ze de pil maar 2 maanden kunnen doorslikken?

Ik krijg dan namelijk altijd doorbraakbleodingen als ik na 2 maanden geen stopweek hou.
Nou wil ik aankomende week ook niet ongesteld worden en moet ik dus voor mijn 3e maand doorslikken gaan.... En ik moet dan hopen op geen doorbraakbloeding.

Zijn er nog andere opties? Van stopweek eerder inlassen?
Ik wil namelijk het liefst wel mijn pilstrip zo houden op de begindag die ik nu heb.
Laatst bijgewerkt door xMarloes op 10-09-13 17:24, in het totaal 2 keer bewerkt

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:57

Morrow_Less schreef:
Net met het medicijnen kastje op te ruimen kwam ik nog 2 volle pilstrips tegen. Maar deze zijn helaas op 6/2013 over datum gegaan, kan ik deze nog nemen of is dat te riskant ?

Ik zou ze denk niet innemen, er zit denk niet voor niks een datum op toch?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:09

Op het forum van Viva staat een antwoord op deze vraag van een persoon die bij de overheid als apotheker werkt en die zegt geen probleem.
Er moet wettelijk gezien een THT op maar zijn echt nog véél langer goed.
Alleen drankjes en dingen die koel moeten enzo zijn een probleem wat dat betreft staat daar.

Zou ook wel wat zijn trouwens als de strips na drie maanden over de datum niet meer goed zouden zijn, kan niet anders dan dat daar een dikke marge op zit. :)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:05

Hmm jullie brengen me aan het twijfelen, ik natuurlijk niet voor verrassingen te komen staan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:34

Zouden wel heel veel ongelukjes zijn hoor als de pil met ca drie maanden over datum onveilig zou zijn. Er is gewoon een dikke marge, ook met voeding zo want claims zitten ze niet op te wachten. Maargoed doe er mee wat je wil.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:40

Is het zo dat je alleen de eerste dag zwaarder weegt of de gehele periode?
En waarom is het zo dat ik altijd hoor dat met beweging enz. je minder krampen krijgt, maar ik alleen maar meer krampen krijg?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:17

Ik gebruik op het moment al een jaar of 6 de nuvaring. Ben daar op zich heel tevreden over maar ik wil er nu eigenlijk mee stoppen. Ik heb geen relatie dus ik heb 'm niet nodig. Ben ook wel benieuwd of ik er iets van merk, met/zonder nuvaring. Maar moet je daarvoor langs de huisarts? Of kun je gewoon stoppen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:22

Volgens mij kan je gewoon stoppen hoor :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:26

Leek mij ook wel, maar ik vroeg 't me af.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:23

Ik denk dat je er gewoon mee kunt stoppen, maar je zal denk ik wel een omslag in je hormoonhuishouding krijgen. Ik heb er een paar maanden aan moeten wennen.

Zonder ring nog niet geprobeerd trouwens, maar het lijkt mij dat je lijf weer verandert omdat het geen hormonen meer binnen krijgt.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:30

Ik geef het ook zeker wel een paar maanden de tijd om te kijken of/wat er verandert en dat 't misschien ook weer wat moet stabiliseren allemaal.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:02

xMarloes schreef:

Ik krijg dan namelijk altijd doorbraakbleodingen als ik na 2 maanden geen stopweek hou.
Nou wil ik aankomende week ook niet ongesteld worden en moet ik dus voor mijn 3e maand doorslikken gaan.... En ik moet dan hopen op geen doorbraakbloeding.

Ik wil namelijk het liefst wel mijn pilstrip zo houden op de begindag die ik nu heb.

Ik heb het al na 5 weken. De 5e of 6e week krijg ik al doorbraakbloedigen.

Vind dat erg vervelend :+ weet iemand waar dit aan ligt en of dat valt te veranderen/verhelpen?
Ik ben helemaal niet heftig ongesteld ofzo, vaan maar 3/4 dagen en dan relatief weinig...l

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:08

Twee maanden is er voor mij ook echt aan trekken ja :j Slik gewoon bijna nooit door

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:27

Ik kom zo maar even binnen vallen in het topic omdat ik een vraag heb.

Ik slik nu ongeveer 2 jaar te pil. Elke ochtend neem ik de pil voordat ik uit bed ga. Nu ben ik weer ongesteld geweest en had ik vanochtend met een nieuwe pilstrip moeten beginnen. Deze ben ik vergeten dus heb ik hem net uit mijn werk genomen. Kan ik mijn 2e pil gewoon morgen ochtend weer nemen? En neemt dit niet te veel risico met zich mee?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:28

xMarloes schreef:

Hier heb ik ook last van ja ... Ik denk dat je er vrij weinig aan kan doen. Ik slik 2 maanden en dan maar gewoon ongesteld worden.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 06:47

hey,

ik heb een vraagje en misschien weten jullie raad.
ik slik nu zn 8 jaar de pil, ben begonnen met de mircroginon 30. toen ''moest'' ik over op de goedkope variant zn 2 jaar geleden.
ik kwam ontzettend aan dus heb een andere pil gekregen die ik nu nog steeds slik. (ben zo alleen de naam kwijt, heel lang en heel raar)

in het begin had ik nergens last van maar ik kreeg na een half jaar elke week voordat ik ongesteld moest worden buikpijn (wat ik anders nooit had). elke maand werd dit een beetje erger. zo erg dat ik dus nu bij een hobbel in de weg al een flinke steek krijg, ik deze week niet ga hardlopen en paardrijden ook maar liever niet doe.

ik heb dus nog 4 stripjes van microginon 30 liggen. kan ik zo van de een op de andere pil overstappen? toen ik aan de pil ging en gewisseld heb van merk had ik nergens last van. maar gewoon voor de zekerheid.
ik hoor wel eens dat als mensen overgaan van pil naar pil dat ze dan een maand ongesteld worden! ik ga over 2,5e week op vakantie dus ik wil dit natuurlijk niet.

wat zouden jullie doen? overgaan en ''hopen'' dat het goed gaat of nog 1 maand me oude pil doorslikken en dan maar pijnleiden (ik ga naar zuidafrika o.a. op safari's maar om daar nou met zn buikpijn te lopen in de laatste week :S )

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:15

Ik meld me hier ook even. Had altijd problemen met de pil en heb me vrijdag laten steriliseren. Traditionele methode kijkoperatie waarbij ze klemmen plaatsen.

Ik ben heel benieuwd of iemand hier ervaringen heeft hoe ze zich na de operatie voelde en of je verschil merkte met het niet meer slikken van de pil.

Ben trouwens 38 jaar en zeur al 10 jaar om deze ingreep

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:12

@Hunter, dit heb ik eens aan mijn dokter gevraagd maar volgens haar kom je niet aan van de pil zelf (hoogstens dat je wat vocht vasthoud, maar dat verlies je weer in de stopweek). Het kan wel zijn dat je hormonen wat op hol gaan waardoor je meer trek hebt en meer gaat snaaien.

Afgelopen week ben ik per ongeluk een dag te vroeg begonnen aan mijn stopweek van 6 dagen. Ik werd wel netjes op de derde dag ongesteld, maar vraag me af of dit nu betekent dat de pil nu niet helemaal betrouwbaar is?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:12

Oestrogeen kan echt dik maken.
Ken een geval van iemand die zelfs in het ziekenhuis met een zeer gecontroleerd dieet dus gewoon 5 kilo aan kwam in een week!
Dat was mooi weg na het verwijderen van de Implanon.
Echt onzin dus in mijn opinie, maarja ze weten zoveel nog niet.
http://jenaidavanwijk.com/hormonen-die- ... strogenen/

Overigens maak ik vaak te weinig progesteron aan, en dan krijg je ook gewoon giga snaaitrek plus je wordt passiever.
Want dat krijg je mede van teveel oestrogeen. Waarom denk je dat vrouwen meestal snaaitrek krijgen vlak/week voor ze ongesteld moeten worden?
Ik eet beduidend minder de eerste twee weken, heb dan gewoon amper trek, maar ik eet dan eerder te weinig als ik eet naar of ik honger heb.
En de pil bevat meestal oestrogeen.. En plastic, en soja, en varkensvlees, en nog tig andere dingen daarbij. Ja dan kan een hormoonbom als de pil wel funest zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:39

Vijf kilo aankomen in een week? Maar dat kan nooit vet zijn geweest, onmogelijk! Misschien wel vocht.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:43

Kilo's vlogen er aan bij haar.. Ze at echt niet achterlijk veel, niet voor de kilo's die zij erbij kreeg!
Ziekenhuis snapte er echt niets van.
Naja oestrogeen is gewoon troep, je hebt het nodig maar er zit gewoon teveel in het gemiddelde dieet van de mens.
Zeker met gebruik van de pil er nog eens bij geteld.
Zonder teveel oestrogeen en genoeg progesteron heb je namelijk geen PMS.

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:15

moonfish13 schreef:
Naja oestrogeen is gewoon troep, je hebt het nodig maar er zit gewoon teveel in het gemiddelde dieet van de mens.

Bron?
Als je het hebt over vlees, heb je je huiswerk niet helemaal goed gedaan. In de EU is het gebruik van hormonen in de vleesproductie verboden en strafbaar. In Amerika is dit nog wel toegestaan (ook voor de melkproductie), dus als je daar woont, kan het inderdaad zijn dat er nog een heel klein residu aan hormonen in vlees/melk zit.

Van teveel oestrogeen word je misschien dik, maar van te weinig ook. Het is niet voor niks dat veel vrouwen die in de overgang komen ineens kilo's aankomen. Dat komt oa doordat je oestrogeen-productie ineens drastisch omlaag gaat.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:18

Cayenne schreef:
Afgelopen week ben ik per ongeluk een dag te vroeg begonnen aan mijn stopweek van 6 dagen. Ik werd wel netjes op de derde dag ongesteld, maar vraag me af of dit nu betekent dat de pil nu niet helemaal betrouwbaar is?

Euhm moet je even kijken want dat geld als pil vergeten in de laatste week:

*gaat even googlen*

edit: gegoogled (goede spelling? :') )

Pil vergeten in de derde week: Er zijn meerder mogelijkheden:
Neem alsnog de vergeten pil in zelfs als dit betekent dat 2 tabletten gelijktijdig moeten worden ingenomen. Daarna nog minimaal 7 dagen tabletten slikken ook al is het einde van de pilstrip bereikt. Bij de tweefasenpil en de driefasenpil doorgaan met pillen van de laatste fase uit een andere strip. De menstruatie wordt hiermee uitgesteld. Vervolgens een stopweek inlassen. Eventueel kunnen twee strips na elkaar worden geslikt; dit kan ook bij de tweefasenpil en de driefasenpil. Bij het slikken van twee strips na elkaar is er wel kans op doorbraakbloedingen. Bij deze mogelijkheid zijn geen aanvullende maatregelen (condooms) nodig.

Direct een stopweek inlassen en na maximaal 7 dagen (inclusief de dag dat de pil is vergeten) weer met een nieuwe strip beginnen. Hierbij zijn geen aanvullende maatregelen (condooms) nodig als in de 7 dagen voorafgaande aan de eerste vergeten tablet de pil correct is ingenomen.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:16

Maar zouden jullie zo over gaan naar een andere pil?ik goor dan wel eens dat mensen spontaan ongesteld worden en met oog op mn vakantie heb ik daar geen zin in.

Is jullie dat ook wel eens overkomen bij een wisseling van pil?