Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:51

Tja, germie rant elke 5 jaar even over het bevolkingsonderzoek en haar aversie ertegen, alsmede een verontwaardigde post over de herinnering die 3 maanden later volgt als ze niet gegaan is.

Over wie de uitslag krijgt:
Citaat:
Het laboratorium geeft de uitslag van het uitstrijkje door aan Bevolkingsonderzoek Nederland. Het laboratorium geeft de uitslag van het uitstrijkje ook door aan uw huisarts. Het laboratorium geeft de uitslag van de zelfafnameset alleen door aan Bevolkingsonderzoek Nederland. Bevolkingsonderzoek Nederland stuurt u een brief met de uitslag van uw onderzoek.

Bron: https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek ... ct/privacy

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:06

Ja Germie doe eens niet zo moeilijk en flikker die brief gewoon weg als je niet heen wilt. Al is er maar eentje die door dat onderzoek er op tijd bij is, dan is het die brieven al waard lijkt me..

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 19:45

Jildau schreef:
Ja Germie doe eens niet zo moeilijk en flikker die brief gewoon weg als je niet heen wilt. Al is er maar eentje die door dat onderzoek er op tijd bij is, dan is het die brieven al waard lijkt me..

Volgens mij is dat Germie haar 2e naam moeilijk.
Denk dan gewoon ik doe er niet aan mee en
Pleur hem weg en de herhaling ook.

Hier kreeg ik ook de brief en daarna de herinnering terwijl ik in het ziekenhuis liep omdat er bij mijn dus wel wat uitgekomen was en al Aardig wat behandelingen heb ondergaan . Dan ga ik ook niet denken waarom houden ze dat niet bij ? Maar gooi ik het gewoon weg

jen

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 06:50

Je kan bij bevolkingsonderzoek online je eigen ook afmelden dat je geen oproep meer wil krijgen.

Heb ik vorig jaar gedaan nadat mn gehele baarmoeder verwijderd is ivm voorstadium baarmoederhalskanker.
Gelukkig heb ik toen wel een uitstrijkje laten maken en waren we er op tijd bij.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 09:05

Ik snap mensen die dat doen sowieso niet echt.
Waarom jezelf ergeren aan iets wat gewoon standaard gestuurd wordt? Als je t niet krijgt is het waarschijnlijk ook weer niet goed?!

Hier ook wel eens een uitnodiging van t zkh gekregen over borstvoedingscursus terwijl ik net van de OK kwam ivm buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Tja, netjes nee? Kunnen ze er echt iets aan doen, waarschijnlijk ook nee.
Lig ik er nog steeds wakker van? Nee zeker niet :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 09:08

Het is een beetje balen als je op ongelegen momenten zo'n uitnodiging krijgt. Ik zat vol met hechtingen van een bevalling, dan ga je ook niet even lekker zo'n ding er in steken := Dan denk je ook wel even van joh had dat een paar maanden eerder gedaan toen ze toch al zaten te rommelen daar.

Maar er wordt blijkbaar niet of nauwelijks gecommuniceerd, het hele bevolkingsonderzoek gebeuren lijkt volkomen op zichzelf, helemaal automatisch te gaan. Dus zie het gewoon als wat het is: een uitnodiging voor als je graag gecheckt wil worden. En zo niet dan negeer je hem lekker :)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 10:46

Jeetje pmarena, wat denk je dat het kost als er iemand moet gaan bekijken of jij niet toevallig net zwanger bent of net bent geweest. Of ze jou dan wel of niet een uitnodiging gaan sturen?

En wat denk je van de privacy wetgeving hierbij?
Het is nu gewoon standaard 5 jaar, wil je het niet mik het weg, meld je af op ga op een later moment.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 10:48

Eh, misschien moet je even goed begrijpend lezen. Dat is namelijk precies wat ik zeg :=

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:54

Nou, ik sta helemaal versteld :):)
Na 5 jaar slechte uitslagen, lisexcisie, halfjaarlijkse controle en vaccinatie, net bericht gekregen dat ik pap1 heb. *\o/*

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:59

Galeobdolon schreef:
Na 5 jaar slechte uitslagen, lisexcisie, halfjaarlijkse controle en vaccinatie, net bericht gekregen dat ik pap1 heb. *\o/*

Gefeliciteerd! Wat fijn!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:22

Dat is fijn nieuws!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:54

Dat is super om het eind van het jaar mee in te gaan zeg *\o/*

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 17:01

Dank jullie wel:) Ja heerlijk om me daar de komende tijd geen zorgen meer om hoeven te maken. Ik verbaas me wel hoe snel ik ineens van een pap3a2/cin3 naar HPV vrij ben gegaan. Ik ben ook heel nieuwsgierig naar wat het zou zijn geweest zonder de vaccinatie.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 17:07

Galeobdolon schreef:

Gefeliciteerd wat een opluchting _/-\o_

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 17:16

Ja een lichaam is toch wel een bijzonder iets.
Fijn hoor.

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 17:46

Wat fijn, gefeliciteerd!!

Ik zit nog met spanning te wachten op mijn uitslag. Tijdens mijn uitstrijkje werd de dokter erbij gehaald want de assistente zag wat slijmvlies oid. Ze had het over baarmoederhals erosie, dokter zei uitstrijkje afwachten. Dus zit nu helemaal in spanning..

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:23

Wauw wat fijn!

Ellekebr: snap dat dat spannend is. Wanneer kan je de uitslag verwachten?

Ik had vorig jaar december Pap3a1 en toen naar de gyneacoloog geweest en die heeft twee biopten genomen. Hier kwam CIN1 uit. Toen zei ze dat ik over een jaar weer een uitstrijkje moest laten maken. Het is straks weer december en nu vroeg ik me af: krijg ik hier dan weer een uitnodiging voor? Of moet ik dit zelf doen zonder uitnodiging?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:27

Moet je zelf doen.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:33

Ik kreeg weer een uitnodiging telkens. Maar misschien verschilt het per ziekenhuis. Wel rekenden ze bij mij een jaar vanaf de uitslag van het uitstrijkje en niet een jaar na afname. Hierdoor vond ik altijd dat het alweer tijd was terwijl het ziekenhuis het een paar weken later had ingepland.

Ik zou ze gewoon bellen als ik jou was:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:02

Ellekebr schreef:

Ik zit nog met spanning te wachten op mijn uitslag. Tijdens mijn uitstrijkje werd de dokter erbij gehaald want de assistente zag wat slijmvlies oid. Ze had het over baarmoederhals erosie, dokter zei uitstrijkje afwachten. Dus zit nu helemaal in spanning..

Ik heb het zelfde gehad, mijn baarmoedermond is altijd roder en bloed ook sneller bij het maken van een uitstrijkje. Ik heb een ectropion, niks om je druk over te maken. Ik duim voor je dat je snel de uitslag krijgt. De mijne was geen HPV en PAP1. (ben bij huisarts geweest ivm overmatige bloedingen tussen de menstruaties, de oorzaak was een trage schildklier.)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:03

Ik voel sinds kort ook een knobbeltje down under dus ben sowieso een klein beetje in de stress. Bel morgen de huisarts wel even voor een afspraak voor dat en dan zal ik ook gelijk vragen naar het uitstrijkje.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:18

Galeobdolon schreef:
Ik kreeg weer een uitnodiging telkens. Maar misschien verschilt het per ziekenhuis. Wel rekenden ze bij mij een jaar vanaf de uitslag van het uitstrijkje en niet een jaar na afname. Hierdoor vond ik altijd dat het alweer tijd was terwijl het ziekenhuis het een paar weken later had ingepland.

Ik zou ze gewoon bellen als ik jou was:)

Ik kreeg ook gewoon de uitnodiging vanuit het ziekenhuis.

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:41

Flygill schreef:
Ellekebr schreef:

Ik heb het zelfde gehad, mijn baarmoedermond is altijd roder en bloed ook sneller bij het maken van een uitstrijkje. Ik heb een ectropion, niks om je druk over te maken. Ik duim voor je dat je snel de uitslag krijgt. De mijne was geen HPV en PAP1. (ben bij huisarts geweest ivm overmatige bloedingen tussen de menstruaties, de oorzaak was een trage schildklier.)

Bedankt! Dat helpt. Mijn zusje bleek dat inderdaad ook te hebben dus dat stelt weer gerust.

Geen idee wanneer de uitslag komt en hoe die komt :’)
De assistente zei gemiddeld 2 weken en dat zij hem waarschijnlijk eerder krijgen. Ik heb al wel even ingelogd op mijn bevolkingsonderzoek maar daar staat nog niks.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:49

Jildau schreef:
Ik voel sinds kort ook een knobbeltje down under dus ben sowieso een klein beetje in de stress. Bel morgen de huisarts wel even voor een afspraak voor dat en dan zal ik ook gelijk vragen naar het uitstrijkje.

Ik heb ook een bultje op mn BMM, dat schijnt heel normaal te zijn. Geen tumoren oid. Gewoon iets van een klier.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:52

Ik word met een week of 2 alweer 35. Mijn APK komt er dus ook weer aan. Ik zat alleen even te twijfelen wanneer ik de uitnodiging precies kan verwachten of dat ik nu alvast een afspraak kan maken. Weet iemand dat?