Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:40

Mijn hartslag is vrij hoog. In rust al 70 en in zone 2 zit ik op 150 ongeveer. Dat voelt ook gewoon heel easy. Ik kan zelfs in zone 5 nog kletsen, veel :+ Alleen als ik echt sprint niet.

Ninus en Suliko, wat een fantastische prestatie van jullie! Wauw, diepe buiging!

Ik lees alles mee, maar ik houd het echt niet bij met posten sorry Y;(

Wel heel toevallig, al die Garmin storingen. Ik liep maandag een NS trail van 33 km (waaaaatttt!?) en bij mij werd de route er tussendoor zo afgegooid. Hij was ook heel traag met navigeren en gaf soms aan dat we ver naast het pad liepen terwijl dat echt niet zo was. Heel apart.

Maar ik ben zo trots! Ik kan al weken slecht de deur uit om te trainen en toch die 33 even in de benen! Het ging niet eens moeilijk!
Afbeelding

Na 29 km heb ik deze trap gewandeld :+
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:40

Lekker Goof!

Top 996981, zeker besmet ja!

Wel gelopen vandaag, in mn pauze. Poging tot snelle 5, tempo was 5:21. Moest tussendoor wel 2x kort stoppen, dus telt niet helemaal.
En km in en uitgelopen, nu rust met lopen dan tot zondag.

Myka

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 18:23

Fijn om te lezen Goof! :D

Leuk Lisitano zo'n NS trail! Heel knap ook 33km! :oo Ik zie ook wat hoogtemeters. :')

Dat is een snelle Samantha. :D

Ik heb gisteren voor het eerst een garmin suggestie gedaan, vond het nog best pittig. Het was 3 intervallen van 6 minuten op 5:20. Wel gelukt. Ik ga morgen nog een kort rondje doen en dan zondag 15km. Mijn startnummer is alleen retour gestuurd door PostNL, echt heel hinderlijk want het is gewoon briefpost en mijn vriendin in dezelfde straat en partner in hetzelfde huis hebben het wel gekregen. :=

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 18:28

Samantha_ schreef:
Lekker Goof!

Top 996981, zeker besmet ja!

Wel gelopen vandaag, in mn pauze. Poging tot snelle 5, tempo was 5:21. Moest tussendoor wel 2x kort stoppen, dus telt niet helemaal.
En km in en uitgelopen, nu rust met lopen dan tot zondag.

Wow! Jij gaat ook wel lekker hè? Ik volg je op Strava, lekker fanatiek bezig! Heel motiverend.

Myka, gewoon gelukt! Hoppa! Voelt wel lekker nu zeker? Welke 15 km loop ga je doen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 18:28

Zo, mooie loop Lisitano. Zeker als je daarvoor minder gelopen hebt.
Lekker Samantha, vlot zeg! Dat zijn mijn versnellingen _O-
Veel plezier zondag Myka. Waar ga je lopen?
En lekker loopje 9969etc! In je pauze? Douche je dan ook op je werk of werk je thuis?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 18:37

Ik ben jaloers op mensen die in hun pauze kunnen lopen. Ik heb vaak maar 15 minuten middagpauze. Soms 30, wat in de praktijk minder is. Snel mijn brood naar binnen werken en door.

Lisitano supergoed!!

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 18:41

Ja voelt wel heel lekker, gaf me wel te kennen dat ik mezelf misschien soms te weinig uitdaag haha. :') Ik ga de bruggenloop doen, thuiswedstrijd. :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 19:09

Vandaag werkte ik thuis :) ik zou op het werk ook kunnen gaan en kan daar ook douchen (sterker nog, ik zou begeleid kunnen sporten in de fitnessruimte :o maar dat vind ik niks. Wie weet ooit.

Ik kan m’n eigen tijden indelen. Dus alles langer dan een halfuur haal ik op een ander moment in.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 19:31

Wat heerlijk! Thuis werken wordt vrij moeilijk in het basisonderwijs.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 19:47

Is inderdaad ongelooflijk luxe. Thuiswerken in het basisonderwijs is onpraktisch ja :D

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 19:59

996981, wat voor werk doe je dan? Misschien moet ik daar ook maar eens solliciteren, klinkt niet verkeerd!
Hier hetzelfde als SV, korte pauze, te kort, geen douche op werk, en kan de was niet mee naar huis nemen!

Lisitano, top gedaan!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:04

ieris schreef:
996981, wat voor werk doe je dan? Misschien moet ik daar ook maar eens solliciteren, klinkt niet verkeerd!
Hier hetzelfde als SV, korte pauze, te kort, geen douche op werk, en kan de was niet mee naar huis nemen!

Lisitano, top gedaan!

Ik doe je even een PB

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:23

Goof schreef:
Stil hier. Nog niemand gelopen vandaag?
Ik heb vanmiddag een rondje van 7,5km gelopen. Was fijn. Zeker omdat het me ook weer lukt om dit na mijn werk te doen. Dus ik ga langzaam vooruit :):) :o

Ik heb met feestverlichting 6 km gelopen, een mooi door de weeks rondje. Prima, het weekend weer wat verder. Wel met muts op en handschoenen aan :j , ik ben een koukleum :D

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:17

Het geeft hier bijna de hele dag geregend, vroeg donker en ik heb een deadline mbt illustraties van mijn boek.
Dusssss heb een hoop excuses
Maarrrrr morgen ga ik een run doen en zaterdag de volgende (1 slow long run en 1 interval)
Heb het hardop gezegd tegen m’n man, dus ja.. dan ga ik zeker :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:33

O leuk, ik doe ook de bruggenloop Myka!

Ik loop als ik thuis werk, ik begin dan wat eerder, zodat ik ipv half uurtje pauze ong 45 min eruit kan. Douche dan alleen niet, maar ja niemand last van verder.
Ik heb ook wel eens op m’n werk in pauze een kleine ronde gelopen, we hebben douches op werk, wel ander gebouw.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:34

Hier net 10km gedaan in net ietsjes minder dan 90 minuten. Dus heel rustig. Ik had nog steeds iets spierpijn van die 15km van zondag, dus gisteren besloten om de training naar vandaag te zetten en vandaag besloten om geen 9km tempo en interval te doen, maar gewoon rustig te lopen. Na 7km begon ik 1 bovenbeen iets te voelen, dus met run-walk-run de boel afgemaakt.
Eigenlijk heb ik heerlijk gelopen. Ik was m'n lampje vergeten en kwam er pas achter toen ik hem bij het bos aan wilde doen. Dus maar zonder verlichting. Ik had mooi de tijd om van alles te overdenken en keek daardoor ook niet elke 100m op m'n horloge. Omdat dit gewoon zeg maar beweging was en km maken zonder echt moe te mogen worden had ik er ook de tijd voor.
En ik zat gemiddeld onder de 150 met m'n hartslag. Heb zelfs een stuk in zone 3 gelopen.
Wel had ik wat sommigen soms ook hebben een hobbel na een paar minuten. Je begint laag, en dan ineens na 4 minuten schiet de hartslag omhoog en blijft dan hoger weer direct een vlakke lijn.

Hier heb ik in de zomer wel eens een korte training gedaan in de lunchpauze, dus een training van 30-35 minuten.

Douchen kan ik momenteel nog steeds niet. Wordt nog verbouwd. Ik hoop morgen weer ergens te kunnen douchen, want ben er wel weer aan toe.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:37

Whut, ga je na anderhalf uur hardlopen nu niet douchen??

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:42

Goof schreef:
Whut, ga je na anderhalf uur hardlopen nu niet douchen??

Nee, heb geen douche momenteel. Dus de schone speciekuip gaat vol water en dan gewoon m'n kop daarin, washandje over rest van m'n lijf. Het is even niet anders. Maar je wordt gewoon schoon hoor. Heb sinds vorige week een handdouche in de keuken, en dat is ideaal nu (het was dat de kraan het begaf, dus toen meteen maar een luxe kraan gekocht).
Nog 1.5 week, en dan kan ik weer douchen. Dus nu moet ik dan of naar m'n vader rijden, of naar m'n vriend. Of op donderdag in het zwembad douchen op het verenigingsuur, maar daar is het water zo koud.

Maar dit was m'n douche, was echt dringend nodig dat die eens vervangen werd. :+ Maar ik had er wel gewoon warm water en kon dus douchen. Maar het lekte aan alle kanten, en tja, 1975 is ook wel wat gedateerd.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door germie op 04-12-24 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:44

Leuk Samantha, heb je nog een doeltijd o.i.d.? :D

Ik zou inderdaad even lekker in het zwembad douchen Germie, of een sportschool of iets anders...

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:08

Goof, wat fijn om te lezen, echt super dat je vooruitgang merkt in je energie! Ik hoop dat je de stijgende lijn kan vasthouden. Heb je nog last van je nek?

99..., lekker bezig, goed dat je de smaak te pakken hebt gekregen!

Lisitano, herkenbaar, hoge hartslag en nog prima kunnen praten in zone 5. Wat leuk dat je een NS trail hebt gelopen! Die van MudSweatTrails van Dieren naar Arnhem? Die wil ik ook nog graag een keer rennen. En heel knap dat je jezelf wist te motiveren voor zo'n afstand als het al wat weken niet goed lukt. Hoe deed je dat eigenlijk met afkoelen zodra je bij het station aan kwam, of had je de auto daar? Dat is hetgeen dat me nu weerhoud om NS trails te doen, ik moet dan denk ik te veel kleding meenemen voor de terugreis.
Stom dat garmin bij jou ook zo raar deed!

Lekker Samantha!

Myka, wat stom zeg, hopelijk heb je je startnummer op tijd binnen.

Ninus, fijn joh, dat je zo snel hersteld! Heb jij al antwoord gekregen van garmin? Mijn loopmaatje met haar uitvallende Fenix heeft een heel vaag antwoord teruggekregen. Met de vraag om een aantal stappen te volgen en dan een uitleg met hoe je alle .fit bestanden uit je activiteitmap van je horloge verwijderd via de laptop. Zonder enige uitleg waarom je dat moet doen en hoe het gelinkt is aan het uitvallen. :o? Ik kan me voorstellen dat een vol horloge minder goed belasting aan kan als het veel moet laden tijdens het navigeren/tracken, dat is het enige logische verband dat ik eruit kan halen, maar waarom ze dat dan niet zeggen.

Hier ook nog niet gelopen, maar gister en vandaag wel een stukje gefietst, dat was fijn! Het beetje spierpijn dat ik had, is helemaal weg. Mijn knieën voelen ook al een stuk beter, alleen mijn voet voel ik nog wel, maar ook elke dag minder. Gister ook een halfuur yoga gedaan, dat was wel lekker.
Vrijdag heb ik een afspraak bij een podotherapeut, sinds mijn 20ste niet meer geweest, ik ben benieuwd of zij mijn zooltjes geschikt vindt voor de langere afstanden of dat ik toch iets anders nodig heb.

Iemand tips voor een fijn marathonschema die zich richt op onder de 4 uur lopen? Maakt niet uit hoeveel weken hij erover doet, ik heb nog ruim 23 weken tot het 18 mei is. Zolang hij maar op basis van kilometers is (de loopjes, intervallen mogen wel op tijd natuurlijk) en zo'n 4 loopsessies per week.
Er staat een hoop op internet, maar er zit best veel verschil in, dus ik ben benieuwd of hier iemand iets heeft waar die enthousiast over was. :D
Ik wil kijken hoe een schema bevalt en om meer snelheidswerk toe te voegen en de kilometers op asfalt uit te bouwen voor de Utrecht Marathon. Ik zal me er waarschijnlijk niet volledig aanhouden, omdat ik ook duurlopen onverhard wil blijven doen en dat graag doe voor de afwisseling, daarin zal ik af en toe ook verder lopen dan het schema of een tweedaagse trail meepakken. Ik ben dus niet van plan minder te willen lopen dan het schema, maar het vooral te combineren met wat ik al doe, wat richtlijnen en inspiratie lijken me fijn.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:51

Lekker dat de spierpijn meevalt Suliko!
Marathon schema, geen idee, ik heb er straks weer eentje op maat maar dat zoek je natuurlijk niet.

O Lisitano, wat gaaf die NS trail! Ben ook benieuwd hoe je dat met terug reis doet met spullen en kleding etc.

O jeetje Germie, waarom ga je dan niet lopen op een dag dat je wel kan douchen?

Ik heb m’n fusion bestelling binnen, net gepast, nog even snel de was in en dan kan het zondag aan. Alleen de broek gok ik, had ook een tshirt besteld.
Heb ook bij gymshark nog besteld, die hadden sale en nog extra korting.

Ik heb geen doeltijd voor zondag, jij wel?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 23:01

Suliko dat is ook precies wat mij weerhoudt van die NS trails.
Normaal trek ik na het trailen altijd bij de auto mijn shirt en sportbh uit om een droog shirt aan te doen, anders koel ik enorm af.
Je zou wel de auto bij het beginpunt neer kunnen zetten, met de trein naar het eindpunt gaan en dan terug lopen naar de auto. Dan heb je misschien iets minder kleding nodig. Toch vind ik dat op een of andere manier veel gedoe.

Een marathonschema voor onder de vier uur weet ik zo niet. Ik ken wel veel mensen die dik tevreden zijn over de trenara app. Dat kost wel geld geloof ik. Daarin kun je volgens mij aangeven hoe vaak je wilt trainen en wat je doelen zijn.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:06

Suliko, het was van Arnhem naar Rhenen. Het leek ons fijner om naar de auto terug te lopen in Rhenen, beter idee :)) De terugweg zou dan ook vlakker zijn op die laatste berg na.
Ik heb een fijn vestje/jasje van Compressport, die heb ik in de (lekker warme!) trein gedragen en kon ik na een paar kilometer al opbergen. Bij de auto had ik natuurlijk lekker droge en warme kleding klaar gelegd en warme schoenen.

Ik vond het helemaal geen gedoe eigenlijk. Mentaal vond ik het heel fijn om naar de auto te lopen. Anders moet je na het lopen nog op zo’n station wachten en in die trein. Ik verlangde zo naar mijn stoelverwarming :+

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:16

Ah ja, dus toch een auto in het spel die het comfortabel maakt. :+ Zo heb ik het wel eens gedaan met een loopmaatje, auto bij Rhenen, trein naar Driebergen en toen vanaf daar de NS trail gelopen.
Maar ik heb zelf geen auto en dan wordt het toch ingewikkeld als het onder de 15 graden is, dan moet ik te veel kleding meenemen om te voorkomen dat ik afkoel op de terugweg met de trein (ook het wachten idd) en het stukje naar huis.

Ah ja, die van Arnhem naar Rhenen heb je ook nog natuurlijk. Ik zou uiteindelijk alle 4 de trails een keer willen doen, van Dieren - Arnhem - Rhenen - Driebergen - Hilversum.

SV, thanks, ik ga er eens naar kijken!

Samantha, ligt eraan of je maat overeenkomt met die van mij :+ Op maat lijkt me wel heel fijn, maar ik ga tot 18 mei ook nog trailruns plannen, dus dan vind ik een schema dat werkt ter inspiratie en dat ik zelf wat kan aanpassen naar de ervaring die ik al heb en wat ik nog wil plannen prettiger. Iets van een leidraad qua weekvolume, soort trainingen en intervallen is wat ik vooral zoek, maar misschien kan ik dat ook wel in een online schema vinden.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:31

Zonder auto zou ik het ook niet durven, nee :brr: Ik hou veel te veel van warmte en comfort. Ik heb ook eigenlijk een hekel aan openbaar vervoer dus dit tripje was al bijzonder.

Ik heb ook een NS trail hier in de buurt. Dan zou ik met bus en trein naar Leiden rijden en terug naar huis rennen. Die wil ik ook gaan doen. Voor nu ben ik even klaar en ga ik genieten van loopjes met mijn hond.

Ik moet bekennen dat de marathon wel begint te lonken, maar ik zou dan liever trail lopen. En dan voel ik wel weer wat voor een 50 km ultra. Maar ook weer niet want ik vind dat ook een beetje eng. Fysiek lukt het wel denk ik, maar dat mentale stuk lijkt me heel pittig.