Het corona vaccin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:37

MarlindeRooz schreef:
Maar waarom ga je in zo'n druk park zitten en fiets je niet wat verder? En het afval op de filmpjes ligt er gewoon nog terwijl er mensen zitten. Dat wanneer je weggejaagd wordt je niet snel kan opruimen snap ik.

Toen wij aankwamen was het echt nog heel goed te doen, echt meer dan genoeg ruimte. Wij hebben ook geen een keer mensen te dichtbij gehad, omdat wij gewoon op een goede plek zaten. Geen een keer gedacht dit voelt niet goed.

Behalve dan toen de politie iedereen door een kleine ruimte jaagde .... toen voelde ik me wel echt niet fijn.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:38

MarlindeRooz schreef:
Ja ik zou niet snappen waar je corona op kan lopen als risico groep, als je niet hoeft te werken/studeren. Je hoeft in feite nergens heen. Snap wel dat je dat wil en gaat doen hoor. Thuis zitten is saai. Maar als je echt heel kwetsbaar bent en bang bent om dood te gaan... Dan hoef je nergens heen. Medische afspraken uitgezonderd natuurlijk. Maar hoeveel mensen moeten nou wekelijks naar de dokter oid? Ja ik momenteel maar ik ben geen risicogroep. :=

't Is niet alleen dat we zelf de mogelijkheid hebben om ons op te sluiten (als we dat uberhaupt al zouden willen hoor), maar de meeste mensen hebben ook nog een partner die wel gewoon naar 't werk moet.
Voor mij zou het weinig uithalen om mezelf op te hokken. Ik moet soms 3 a 4 keer per week naar 't ziekenhuis, ben ook nog mantelzorger voor mijn alleenstaande vader met allerlei mankementen en bovendien moet mijn man elke dag gewoon naar z'n werk buiten de deur omdat ie een essentieel beroep heeft.
Er zullen vast mensen uit de risicogroep zijn die niet hoeven te werken/studeren en ook geen ziekenhuisbezoeken/behandeling hoeven te ondergaan en geen partner hebben die wel aan risico's bloot staat, maar ik gok dat die groep niet zo heel erg groot is.

Janneke93

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 21:52

Mijn schoonvader (bijna 60 en ernstig hartpatiënt, wachtend op een nieuw hart) zit ook al maanden lang binnen. Hij komt alleen maar in het ziekenhuis, verder nergens, maar zijn partner werkt wel gewoon, dus ze blijven toch bang om zo wat binnen te halen. Hij kreeg gister het goede nieuws vanuit het ziekenhuis dat hij binnen nu en 3 weken een brief voor de vaccinatie kan verwachten *\o/*

En mijn opa van 90 (zo mobiel en levendig als wat!) krijgt morgen zijn 2e vaccinatie :D
Dus al met al weer een paar lichtpuntjes voor ons. Nu alleen mijn oma nog, die zit in een verzorgingstehuis maar heeft geen idee wanneer ze haar eerste vaccinatie gaat krijgen.

Wat fijn voor je man Pien, maar heel veel sterkte met de rest van je familie :knuffel:

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:01

Ik snap dat je de logica niet ziet karuna, als je niet wilt accepteren dat leeftijd op zichzelf een risico oplevert. En je kan roepen over 65- maar het gaat over 60-65 specifiek, puur omdat die (door hun leeftijd, again) dus ook verhoogd risico zijn. Blijbaar meer verhoogd risico dan de gemiddelde 60- er met een medische indicatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:05

secricible schreef:
Ik snap dat je de logica niet ziet karuna, als je niet wilt accepteren dat leeftijd op zichzelf een risico oplevert. En je kan roepen over 65- maar het gaat over 60-65 specifiek, puur omdat die (door hun leeftijd, again) dus ook verhoogd risico zijn. Blijbaar meer verhoogd risico dan de gemiddelde 60- er met een medische indicatie.

Die maken bijna 20 % van de bezetting op de ic uit, daarom worden ze gevaccineerd met AZ . Ook omdat AZ word afgeraden voor 65+.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:19

MarlindeRooz schreef:
Kunnen jullie wel lezen? Ik zeg toch als je niet hoeft te werken of te studeren.

Dan heb je ook geen gezin dat wel moet werken en studeren? Wat voor vreemd beeld heb jij van mensen uit de risicogroep...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:22

Degene die hier het hardst klaagt niet nee. Echt heel apart.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:24

Oscar schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ja ik zou niet snappen waar je corona op kan lopen als risico groep, als je niet hoeft te werken/studeren. Je hoeft in feite nergens heen. Snap wel dat je dat wil en gaat doen hoor. Thuis zitten is saai. Maar als je echt heel kwetsbaar bent en bang bent om dood te gaan... Dan hoef je nergens heen. Medische afspraken uitgezonderd natuurlijk. Maar hoeveel mensen moeten nou wekelijks naar de dokter oid? Ja ik momenteel maar ik ben geen risicogroep. :=

't Is niet alleen dat we zelf de mogelijkheid hebben om ons op te sluiten (als we dat uberhaupt al zouden willen hoor), maar de meeste mensen hebben ook nog een partner die wel gewoon naar 't werk moet.
Voor mij zou het weinig uithalen om mezelf op te hokken. Ik moet soms 3 a 4 keer per week naar 't ziekenhuis, ben ook nog mantelzorger voor mijn alleenstaande vader met allerlei mankementen en bovendien moet mijn man elke dag gewoon naar z'n werk buiten de deur omdat ie een essentieel beroep heeft.
Er zullen vast mensen uit de risicogroep zijn die niet hoeven te werken/studeren en ook geen ziekenhuisbezoeken/behandeling hoeven te ondergaan en geen partner hebben die wel aan risico's bloot staat, maar ik gok dat die groep niet zo heel erg groot is.

Sterkte Oscar!
Dit is precies waar ik op doel. Het is onmogelijk om alle risico's te vermijden.

Jantjuh ook sterkte voor jouw schoonvader. Fijn dat hij al wel aan de beurt komt!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 03:06

Het is voor iedereen vervelend om te moeten wachten op een vaccin. Zelf ben ik 23 kerngezond (zover ik weet) en heb hem ook al gehad. Het voelt soms wat tegenstrijdig maar de doelgroep waarmee ik werk heeft al vaak een lage weerstand en kunnen ernstig ziek worden van corona. Morgen worden hun gevaccineerd (waarschijnlijk) dit zijn zowel jonge als oudere mensen.

Ik heb wel veel angst voor corona. Ik heb een jaar lang in angst geleefd met allemaal vreemde klachten op de keel en neus. Ik voel mij nu zoveel vrijer en geruster en ik maak mij zoveel minder druk. Het gaat bij mij nog meer om psychisch welzijn dan lichamelijk. Die maatregelen kan ik mij nog wel lang aanhouden voor mij voelt het alsof ik een stuk normaal leven heb teruggekregen.

Maar nu voelt het echt heel oneerlijk dat mijn opa positief is getest en mijn oma nu ook klachten heeft sinds vandaag. Mijn opa zou maandag worden gevaccineerd maar misschien zal het er nooit van gaan komen. Het is natuurlijk gewoon pech maar het voelt als 23 jarige dan wel stom dat ik een vaccinatie heb kunnen halen en mijn opa en oma straks het misschien wel niet overleven. En ze zijn bijna nergens geweest dus het is echt domme pech en niet te achterhalen....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:49

Ach jee Zebrastreep, wat er voor je grootouders. Ik hoop dat ze er goed afkomen. Sterkte!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:05

Sterkte met je grootouders.
Gelukkig ook genoeg oudere die er niet veel meer dan een verkoudheidje aan merken, dat hoop ik ook voor hun.
Maar ik begrijp je gevoel wel.
Het zou fijn zijn als we allemaal een prik hebben gehad.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:14

AstraZeneca-vaccin werkt 'uitstekend', toch is er een imagoprobleem - https://nos.nl/l/2370191

Zou goed nieuws zijn
En nog een kleine uitleg

Waarom leveringen van AstraZeneca onzekerder zijn dan die van concurrenten - https://nos.nl/l/2370127

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:21

:knuffel: Zebrastreep sterkte.

Hier gaat het goed. Manlief heeft na zijn tweede prikkie (zoals kleindochter dat liefdevol benoemde) op advies van de arts 2 paracetamol genomen, voor het slapen ook en straks zal hij dat nog een keer doen. Hij heeft geen koorts en heeft lekker geslapen. Ik weet niet of ze die paracetamol tip ook geven in Nederland. Hier dus wel, 3 x 1000 paracetamol.

Gisteren even fijn app contact gehad met twee kleinkinderen die afscheid hebben genomen van hun opa. Het is hun eerste echte verdriet maar ze zijn er fantastisch onder. Vergis jullie niet, deze man was niet dik integendeel zelfs, wel 80+ , buitengewoon actief (tenniste, fietste nog) en er was op geen enkele manier sprake van onderliggend lijden. Integendeel, ik teken voor zo'n fitte oude dag. Maar de beschadigingen zijn te groot, en de kleinkinderen lieten weten dat alleen een wonder het tij nog kan keren en dat we daar nu dus op hopen. Hopen op een wonder mag altijd.
Zijn vrouw is wel goed door de covid gekomen en is nu omringt door haar kinderen. Het is wat het is en ook hier zijn we bekomen van de schok, want dit verwacht je niet bij zo'n vitaal iemand.
Dat zit dus ook achter al die anonieme cijfers.
Mijn broer die aan de chemo zit, en wiens vrouw covid had, heeft niets gehad. That's live. Dus onderliggende ziektes/ lijden zegt niet alles. Het is toch ook echt een leeftijd dingetje, dus wij blijven hier voorzichtig doen, want de cijfers van 20% die in het ziekenhuis liggen mensen van mijn leeftijd, word ik niet echt vrolijk van.

Ga je link lezen Echwel, bedankt.

Als ik het dus goed begrijp (is hier ook al over gesproken in het topic, maar nu even met mijn eigen woorden), verminderd pfizer de kans op covid enorm (94 % ongeveer) tegenover 60% van astra z. Alleen de kans dat je bij Astra Z NIET in het ziekenhuis komt en de covid mild verloopt is weer heel groot 96%. Heb ik dat zo groot omschreven, want dan vind ik het zeer zeker wel een toppertje en vind ik het prima als ik daar door wordt ingeënt. Want ziek worden is niet eng, maar wel al die beschadigingen en rest schade.

Fijne dag allemaal en nogmaals bedankt voor jullie woorden!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:47

Sterkte nog Zebrastreep en Pien. :(:)

Oscar je post op de vorige pagina _/-\o_ Mijn man zou destijds net hetzelfde gezegd hebben.

Ik kwam deze nog tegen. Ghana krijgt als eerste land eindelijk een fatsoenlijk aantal gratis vaccins.
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... d=msedgdhp

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:01

Ik ben benieuwd of er dan inderdaad geen restschade is als je covid licht doormaakt met vaccin.
Immers hebben juist ook veel mensen restschade die helemaal niet erg ziek geweest zijn en obsoluut niet in het ZH geweest zijn. Zeker die middenrifschade, fibrose en hartschade lijkt helemaal niet specifiek gerelateerd aan erg ziek zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:11

Beetje publiciteit voor AZ ... :D

Citaat:
Marc Van Ranst heeft woensdagmiddag het vaccin van AstraZeneca toegediend gekregen. Opvallend, want de viroloog is bijna 56 jaar oud en er is onvoldoende bewijs dat het bij 55-plussers voldoende beschermt.
AstraZeneca ligt al een tijdje onder vuur. Dinsdag haalde Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke (CD&V) nog uit naar de vaccinproducent. Dat levert de komende twee weken plots 95.000 minder vaccins dan afgesproken, wat voor “gigantische problemen zal zorgen in de vaccinatiecentra”, klinkt het. Daarnaast is er nog veel onenigheid over de effectiviteit van het vaccin bij 55-plussers. Om die reden wordt het AstraZeneca-vaccin in heel wat Europese landen - ook bij ons - ingezet voor de leeftijdsklasse van 18 tot 55 jaar.

Ondanks zijn leeftijd, heeft Van Ranst zich toch laten vaccineren met het vaccin. Hij is ervan overtuigd dat het wel doeltreffend is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:15

Uit gegevens blijkt dat AZ misschien niet zo’n hoge totaalbescherming geeft maar na de eerste prik al voor 94 % bescherming bied tegen ernstig ziek worden. En dat komt uit Schotland waar ze dus iedereen gewoon vaccineren, ook de oudjes.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:19

Sterkte zebra en pien!
En zebra, fijn dat je je toch vrijer voelt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:24

bigone schreef:
Uit gegevens blijkt dat AZ misschien niet zo’n hoge totaalbescherming geeft maar na de eerste prik al voor 94 % bescherming bied tegen ernstig ziek worden. En dat komt uit Schotland waar ze dus iedereen gewoon vaccineren, ook de oudjes.

Ik vond dat ook heel goed nieuws.

Bij mij op het werk zijn de bewoners gister gevaccineerd met moderna. Die hebben allemaal alleen een stijve arm.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:52

Heel goed nieuws! Het is ook geen ramp als een deel van de mensen nog ziek kunnen worden, zolang het vaccin ervoor zorgt dat bijna niemand meer in het ziekenhuis terecht komt of erger ...

Ik las dat Zwitserland juist van AstraZenica af wilt door dat imago probleem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:59

Niet zozeer vanwege het imago probleem maar omdat het niet goed tegen de ZA variant werkt.
Zwitserland had sowieso heel weinig AZ ingekocht, dat was maar voor 15%.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:53

Mag ik even heel blij zijn, ik heb kaartjes voor het test evenement/festival in Biddinghuizen, het techno feestje! Ik kan het echt nog niet geloven :') dat ik over 3 weken een festival heb.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:57

sureido schreef:
Mag ik even heel blij zijn, ik heb kaartjes voor het test evenement/festival in Biddinghuizen, het techno feestje! Ik kan het echt nog niet geloven :') dat ik over 3 weken een festival heb.

Veel plezier !!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:01

Wat een leuk vooruitzicht, sureido! Alvast veel plezier!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:03

sureido schreef:

Het is je gegund!