Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 06:47

safina schreef:
Beleid bij asymptomatische infecties is per 14-12 gelijk aan dat bij symptomatische infecties.
https://lci.rivm.nl/COVID-19-bco

Kijk dat zocht ik. Dank je wel!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:10

lenaa_tje schreef:
Electra63 schreef:
Ik snap ook dat de hond naar buiten moet, maar mvdende heeft altijd wat: ze heeft voer nodig uit DH, een broek ruilen, schoenen kopen, vakantie..... er is altijd wel iets, waarom zij zich niet aan het advies kan of wil houden.
Het valt gewoon op.

Ook gewoon even rekening mee houden dat ze moeite heeft met de verandering. Ook schreef ze dat in afwachting van haar test gewoon thuis bleef,

Die besmetting valt gewoon niks op te zeggen zat mensen die in het zelfde huishouden elkaar gewoon niet besmetten en zat mensen die zeggen altijd 1,5 meter te houden en wel besmet zijn. Ook weer het gevaarlijke en onvoorspelbaar eraan.

Hoelang zitten we nu al in deze crisis? 10 maanden toch? Dan moet je onderhand wel gewend zijn of het is wel heel triest met je gesteld

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:15

mvdende schreef:
En kerst met één persoon te veel... sorry maar ik ga niet de enigste zijn.

Dit vind ik toch zo'n l*lsmoes... wat dat betreft... ja maar de ander doet het ook, dus mag ik het ook doen...
Als iedereen zo reageert en handelt word het leven nooit meer normaal en is de action nog langer dicht...
Ook echt volwassen gedrag.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:31

lenaa_tje schreef:
Electra63 schreef:
Ik snap ook dat de hond naar buiten moet, maar mvdende heeft altijd wat: ze heeft voer nodig uit DH, een broek ruilen, schoenen kopen, vakantie..... er is altijd wel iets, waarom zij zich niet aan het advies kan of wil houden.
Het valt gewoon op.

Ook gewoon even rekening mee houden dat ze moeite heeft met de verandering. Ook schreef ze dat in afwachting van haar test gewoon thuis bleef,

Sorry, maar dat gebeurde vorige keer ook niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:39

Als je haar berichten daar over leest schrijft ze juist van wel :) zat ze ook in de stress etc. Maar ze ging niet naar winkels etc.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:41

Wat betreft honden uitlaten en quarantaine. Ik heb het nagevraagd bij de ggd toen. Ik mocht ze uitlaten mits ver uit de buurt van mensen met mondkapje en zo kort mogelijk. En afgeven aan een ander is echt niet mogelijk hier trouwens. Twee heropvoeders die een heel beperkte kring hebben (lees 4 mensen) die ze zouden kunnen uitlaten inclusief mijzelf. Als daarvan twee in quarantaine zitten en de andere twee een heel eind verderop wordt het lastig. Ieder ander loopt vooral gaatjes op en zal medische zorg nodig hebben.

Los daarvan honden kunnen het virus in hun vacht meeslepen als de baas besmet is. Gaat een ander ze uitlaten loopt die weer risico op besmetting. Wat voor de ggd ook eigenlijk de belangrijkste reden was het beter zelf te doen met de juiste voorzorgsmaatregelen. Auto pakken en naar een verlaten stuk bos gaan of heel vroeg en heel laat wandelen om je huis.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:53

Ik vind het ergens wel banketstaaf koek met die honden. Mensen kijken hun dieren ook vaak 'eenkennig'. Nood breekt wet en als je met twee gebroken poten zit moet en kan het wel gewoon. Maar omdat het nu iets is waar je je (hopelijk) nog mee kan lopen, is het opeens allemaal moeilijk en onmogelijk om ze een paar x per dag voor een kwartier ofzo uit handen te geven :roll:

Mocht je in een flat ofzo wonen, zit je al met een trappenhuis of lift. Je oude bovenbuuf zal dan maar met na jou de lift nemen en besmet raken... Dan heb je niemand gezien. Maar wel besmet.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 21-12-20 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:55

Als ik kijk hoe ziek mijn collega is geweest dan kún je de hond niet eens zelf meer uitlaten.. En wat doe je dan?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:57

Ik heb een eigen stuk bos dus kan daar natuurlijk altijd lopen zonder iemand tegen te komen. Maar je moet wel een plan B hebben voor het geval je gewoon zelf echt niet meer voor je dieren kan zorgen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:00

Tancreda4 schreef:
Ik vind het ergens wel banketstaaf koek met die honden. Mensen kijken hun dieren ook vaak 'eenkennig'. Nood breekt wet en als je met twee gebroken poten zit moet en kan het wel gewoon. Maar omdat het nu iets is waar je je (hopelijk) nog mee kan lopen, is het opeens allemaal moeilijk en onmogelijk om ze een paar x per dag voor een kwartier ofzo uit handen te geven :roll:

Maar het feit dat je geen contact mag hebben met anderen maakt het wel heel lastig
Afgelopen jaar voor iemand gezorgd met gebroken benen en dat is in Corona tijd toch wel extreem lastig. Dus wat is dan beter hè?
Die paar keer per dag zorgt wel voor extra risico.
Meer dan dat iemand op een afgelegen plek loopt. Ik kom zelfs in de straat nooit iemand tegen met m’n hond.

De meeste mensen beschreven hun plan B ook als ze te ziek waren :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:02

Daarom is het fijn om een achterban te hebben
Nu is het Covid maar er kan altijd iets anders gebeuren
Dus idee om van de zomer te gaan trainen dat een ander in geval van nood de hond of honden kan uitlaten.

En wees eerlijk los hoeft niet al is het maar een paar keer gewoon aan de lijn

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:24

Hoe is het vandaag @Esje?
Beetje kunnen slapen en bijkomen
Sterkte weer vandaag

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:38

Over dat hondenprobleem. Je kunt ook oplossingen voor problemen zoeken ipv problemen voor oplossingen.
Een hond die niet aan de leiband kan lopen mist wel enige opvoeding.
Eenkennig is idd mogelijk, maar ook daar kan op getraind worden.

Mijn hond zou iedereen mee kunnen gaan wandelen (los misschien niet maar aan de leiband zeker wel).
Moest ik positief zijn zal hij het een tijdje met de tuin moeten doen.
Het zou meer voeten in de aarde hebben om hier eten in huis te krijgen. Op het platteland heb je niet zo veel fancy leverdiensten.
Ik zou dan wel aan een collega is vragen of ze me boodschappen kunnen brengen.
Dusdanig ziek dat ik bedlegerig wordt of Bazen er ziekenhuis moet gaat de hond in pension en laat ik wederom een collega de katten en het huis in de gaten houden.

Maar ik hoop gewoon maar dat ik niet ernstig ziek wordt.
En dat ik überhaupt negatief blijf tot na de feesten.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:44

Eleeke schreef:
Sterkte weer vandaag

Wat lief van je.
Ja hoor ik kan weer vooruit.
Begin om 9.00 eerst met mijn eigen werkzaamheden (logopedist) en sta vanaf 11.30 tot 19.00 op de afdeling.
Morgen en overmorgen ben ik vrij.
Beide kerstdagen help ik mee met de kerstbruch, hopelijk kunnen we het voor de bewoners toch fijn maken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:52

Relaxed schreef:
Als ik kijk hoe ziek mijn collega is geweest dan kún je de hond niet eens zelf meer uitlaten.. En wat doe je dan?

Dit dacht ik ook meteen. Genoeg mensen die meer dan een week gewoon de ene poot niet meer voor de andere krijgen. Dan moet je ook een plan B hebben want zo ga je echt de deur niet uit.
En voor tijdens vakanties is dat plan B er trouwens meestal wel... :+

Wandelen is geen noodzaak natuurlijk. Een hond valt niet dood van een tijd enkel in de tuin rond te lopen. Als je op een appartement woont, wordt het moeilijker uiteraard.

esje super te lezen dat het beter gaat ! Veel respect voor jullie werk !

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:55

Sterkte voor iedereen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:04

mvdende schreef:
MarlindeRooz schreef:
Je kan ook gewoon je hond opvoeden zodat anderen hem uit kunnen laten. :7

Een doodsbange hond, die uit angst niet met iemand anders mee durft, is geen kwestie van opvoeden.

Als zn pet er niet naar staat, krijgt iemand hem gewoon niet mee. Hij gaat zitten en thats it. Einde oefening. Of je moet 25kg hond over de straat hardhandig mee gaan slepen...

Zelfs mn vader krijgt hem niet mee als de hond een slechte bui heeft. Pap is na 20 meter maar weer omgedraaid en naar huis gegaan. Skip wilde NIET ..

Mocht hij wél een keer met iemand anders mee gaan, dan weet ik niet hoe hij reageert als hij los gaat. Ben bang dat hij dan zomaar naar huis komt rennen. Niet los is helaas GEEN optie, of er moet op een andere manier stevig met hem gewerkt worden. Maar echt met hem werken gaat niemand hier in het dorp kunnen gaan doen, mijn kennisen hebben namelijk 0 verstand van jachttraining en steppen gaat hij niet accepteren met iemand anders dan mijn moeder en mij. Zeker niet in zn eentje, dan loopt hij bij mij al te klooien voor de step.

Alleen een uurtje wandelen aangelijnd is voor mijn stuiterbal niet voldoende, dan wordt mijn huis afgebroken.

Ik lees hier eigenlijk vooral in dat het voor jou heel erg lastig is als dingen anders gaan dan je gewend bent.

En dat je het daarom ook moeilijk is voor jou om je mogelijke oplossingen voor dit soort problemen voor te stellen.

Of heb ik het verkeerd?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:04

Pandora2 schreef:
Relaxed schreef:

Dit dacht ik ook meteen. Genoeg mensen die meer dan een week gewoon de ene poot niet meer voor de andere krijgen. Dan moet je ook een plan B hebben want zo ga je echt de deur niet uit.
En voor tijdens vakanties is dat plan B er trouwens meestal wel... :+

Wandelen is geen noodzaak natuurlijk. Een hond valt niet dood van een tijd enkel in de tuin rond te lopen. Als je op een appartement woont, wordt het moeilijker uiteraard.

esje super te lezen dat het beter gaat ! Veel respect voor jullie werk !

Hoewel ik een plan b heb gaat mijn hond altijd mee op vakantie. Die is nog nooit thuis gebleven.
Verder geven mensen ook gewoon aan dat ze in nood van je bed niet uit kunnen best een plan hebben. De discussie ging over wat als je dat nog wel zelf kan. Wat is dan het meest verstandig en dat vind ik met het oog op besmetting best discutabel eigenlijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:06

Echwel schreef:
Popstra schreef:
Wat grappig dat er meer hier zijn met veel honden. Ik heb er 5
Laat ze nooit uit, doen hun behoefte en spelen op het erf. Super gezellig.

Tja wat als je geen erf hebt..

Ik ga ook het bos in met ze
Zorg wel dat ik op.rustige plekken en rustige tijden ga

Als ik elke dag 3x moest uitlaten had ik er ook geen 5 hoor :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:09

Ik weet niet of je begeleiding hebt mvdende maar juist in deze tijd is een begeleider een goed idee. Die kan je helpen met problemen. En het lijkt me dat je best iemand kan gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:16

Tancreda4 schreef:

Mocht je in een flat ofzo wonen, zit je al met een trappenhuis of lift. Je oude bovenbuuf zal dan maar met na jou de lift nemen en besmet raken... Dan heb je niemand gezien. Maar wel besmet.

Kan mijm honden wel met de hus mee geven hoor, 2 maal daags a 60 euro per loop, das 120 euro per dag. Nou eh, ik kan dat niet ophoesten. Achterban heb ik hier niet. Voor een keertje misschien, maar niet voor 2 a 3 maal daags.

Als ik erg ziek zou worden dan heb ik een probleem.

Pandora, als ik ze naar een pension moet doen, dan moet ik contact hebben met mensen. Gaat wat lastig als je corona hebt. Voor een vakantie wordt ver van te voren een pension besproken en voor gespaard. In mijn pension kost dat 25 euro per hond per dag.
Ik heb er 4.

Dus als ik in de vroegte met de honden loop in het bos en niemand tegenkom, zie ik het probleem niet?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-20 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:20

lenaa_tje schreef:
Boodschappen doen is toegestaan als jij 10 dagen in quarantaine gaat daarna en dat doe je niet :) er is geen 48 uurs regel voor Nederland

Voor zover mij bekend is dit terug gedraaid (mag ik toch ook wel hopen), heb jij andere informatie dan?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:20

Onze honden kunnen altijd in een stuk tuin van 10 x 12 ongeveer via een hondenluik maar dat zullen veel mensen ook niet hebben. Ze zijn 13 en 15 dus wij lopen er ook niet meer mee.

Lijkt me eng dat je een probleem hebt als je ziek wordt, los van corona kan je genoeg overkomen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:22

opisop_shop schreef:
Onze honden kunnen altijd in een stuk tuin van 10 x 12 ongeveer via een hondenluik maar dat zullen veel mensen ook niet hebben. Ze zijn 13 en 15 dus wij lopen er ook niet meer mee.

Lijkt me eng dat je een probleem hebt als je ziek wordt, los van corona kan je genoeg overkomen natuurlijk.

Is heel vervelend. Ik heb vaak alleen gezeten met een peuter en zware migraineaanvallen, waar ik een paar dagen goed ziek van was. Dan valt een hond nog mee.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:25

esje01 schreef:
Eleeke schreef:
Sterkte weer vandaag

Wat lief van je.
Ja hoor ik kan weer vooruit.
Begin om 9.00 eerst met mijn eigen werkzaamheden (logopedist) en sta vanaf 11.30 tot 19.00 op de afdeling.
Morgen en overmorgen ben ik vrij.
Beide kerstdagen help ik mee met de kerstbruch, hopelijk kunnen we het voor de bewoners toch fijn maken.

Ook een lange dag vandaag Esje. Gelukkig kun je morgen en overmorgen bijkomen.

Is de kerstbrunch bij de bewoners met COVID of op de 'vrije' afdeling? Wel fijn om er toch nog een kerstsfeer aan te kunnen geven.