Corona patiënten op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:59

Bij mijn man werkte grens opzoeken door gewoon meer te gaan doen, averechts.
Daar ging hij 2 dagen goed op, om dan weer 3 dagen geen deuk in een pakje boter te slaan.
Zijn klachten werden naarmate hij meer probeerde te doen, erger.

Eind maart ziek, juli en augustus maar niet opknappen, september, oktober diverse onderzoeken in het ziekenhuis, uitgebreid bloedbeeld, bij de cardioloog een echo van 't hart en een fietstest en 24/7 bloeddrukmeting, bij de longarts een longfunctietest, hyperventilatietest, longfoto en mri, waar eigenlijk niks spectaculairs uit kwam als oorzaak.
In november dan eindelijk bij de fysio terecht gekomen en sindsdien worden zowel zijn kortademigheid áls zijn vermoeidheid stukken minder en gaat hij als geheel met sprongen vooruit.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:09

Hier ook dat het in de weken na corona alleen maar erger werd. Ik kon met geluk 20 minuten naar de winkel en moest daarna 4 uur op bed liggen om een beetje bij te komen. Was ook alles wat ik die dag dan deed.
Nu bezig met revalidatie traject met oa fysio en ergotherapie en ik begin inmiddels echt wel effect ervan te voelen. Ik kan nog niet veel doen op een dag (al meer dan eerst), maar de hele erge vermoeidheid is wel weg, dus zeker aan te raden! En tip: ga voor een fysio met ervaring met corona of andere long aandoeningen.

Cerilene_

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 19:37

Ik vind het heel moeilijk in te schatten hoe de vermoeidheid van de coronabesmetting verloopt, omdat ik door ziekte al last had van chronische en schommelende fatigue. Soms heb ik het idee dat ik op rare momenten meer moe, en sneller uitgeput, ben dan anders en ik kom nog steeds erg slecht mijn bed uit smorgens, maar dat kan dus ook onderliggend zijn, dat ik gewoon een reguliere terugval heb. Het ging altijd al op en af. Ik ben maar gewoon dankbaar dat het niet extreem veel erger is geworden.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:48

Ik had weer een paar hele goede dagen. Je fit voelen bij het opstaan, 30 minuten wandelen zonder problemen etc. Heerlijk!
Gisteren voor het eerst 10 min (mocht van de fysio) op de lichte versnelling buiten gefietst en toen was het op... zo irritant.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:51

Ik schommel echt mega tussen goed een slechte dagen. Gister dus onbewust te veel gedaan, en vandaag kan ik dus vrij weinig, wel 6 minuten gefietst bij de fysio maar dat was ook alles. Mijn energie lijkt iets meer te worden, maar kan inderdaad ook zo weer omslaan..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:04

Bij mij wisselt die vermoeidheid ook enorm. Vorige week ging wel goed, vrijdag (kennelijk) teveel gedaan en als gevolg daarvan zaterdag, zondag en maandag helemaal uitgeteld. Maandag niks gedaan bij de fysio, omdat ik te moe was.
Inmiddels iets bijgekomen, maar weer niet tot niveau van vorige week. Wel bezig geweest bij de fysio vandaag.
Sinds deze week ben ik ook weer actief aan het opbouwen op werk (1 uur per dag leerlingcontact). Dat is erg fijn, maar ik merk dat ik graag meer wil doen en dat in combinatie met fysio oppakken is dan wel intensief.

Wat blijft het toch bizar he, hoe zo'n virus erin kan hakken.
Positief getest op 4 december en nu 2,5 maand later verdorie nog niet in staat om enigszins normaal te functioneren, laat staan werken.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:19

Zo frustrerend is dat he :(:)
Voor mijn gevoel ben ik weer bij af. Slaap 12 uur, sta op rond 10 uur, rommel een beetje in huis tot ik me om 3-4 uur te ziek voel en de lig ik de rest van de middag en avond weer op bed.
Hopelijk duurt het nu niet weer 2 maanden tot ik weer ben waar ik vorige week was -O-

M1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:51

Wat heftig bij jullie allemaal. Ik ben blij dat ik dan toch gewoon kan werken en vooral last heb wanneer ik wil sporten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 18:33

Heel frustrerend ja.
Ik zit vandaag 11 weken thuis. Ik realiseerde me net dat ik er slechter aan toe ben dan toen ik pfeiffer had jaren geleden. En toen was ik er slecht aan toe. Dat is wel even confronterend.

Als ik berichten lees van mensen die pas weer na een half jaar de oude waren en aan het werk waren vond ik dat een ver-van-mijn-bed-show, maar als ik in dit tempo door ga ben ik ook pas na een half jaar weer volledig aan het werk. Djeez.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:20

Hoe gaat het inmiddels met je Spetter?
En de rest hier?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:31

Janntjuh schreef:
Hoe gaat het inmiddels met je Spetter?
En de rest hier?

Dat vroeg ik me ook af inderdaad.

Ik ben geen (ex) corona patiënt (gelukkig)
Maar ik lees wel mee hier en hoor om mij heen ook veel verhalen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:33

Wat ik mij af vraag... zijn hier mensen die hun jonge kinderen al hebben moeten laten testen?
En dan praat ik over de basisschool leeftijd..
Hoe gaat zoiets in zijn werk?
Mijn dochters zijn 5 en 6.
En mijn man en ik hebben het er wel eens over....
Wat als ze snotterig worden oid.
Testen we dan wel of niet? Of laten we ze kiezen?
Mijn collega heeft haar dochter van 7 de keuze gegeven.
10 dagen niet meer haar vriendjes/vriendinnetjes spelen, of een corona test.
Het meisje koos heel dapper voor de test.
Volgens mij collega viel het reuze mee.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:38

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:40

IvysToeter schreef:
Wat ik mij af vraag... zijn hier mensen die hun jonge kinderen al hebben moeten laten testen?

Op mijn werk zijn er al diverse kinderen getest in de leeftijd van 4 maanden tot bijna 4 jaar.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:45

IvysToeter schreef:

Wij hadden een corona besmetting op de kinderopvang (leidster). GGD adviseerde onze baby te laten testen. Dat zou net zo gaan als bij volwassenen... Wij hebben dus niet laten testen. Week later besmetting in de klas van mn zoontje, die hebben we ook niet laten testen. Ik vind het heel naar voor kinderen om ze ergens op te laten testen waar ze zelf nauwelijks last van hebben. Na de quarantaine hoorde ik van de GGD dat je via de huisarts ook op andere manieren kunt laten testen. Maar toen was de quarantaine al klaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:57

Esther_ schreef:
Tip, voor degene die nog klachten hebben
https://coronalongplein.nl/nieuws/webin ... t-2030-uur

Goede tip.

Met mij gaat het wisselend. Soms toch nog steeds kortademig, vooral als ik echt aan het praten ben (wat dus ook maakt dat mijn werk in het onderwijs gewoon niet gaat). Ben nog erg moe, heb afgelopen dagen weer veel liggen slapen 'smiddags.
Ik probeer met de fysio en thuis wat conditie op te bouwen, ik kan al weer langer wandelen en de oefeningen bij de fysio gaan ook wel goed.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:21

IvysToeter schreef:

Ja mijn kinderen zijn ook getest. Ze zijn 6 en 4. Wij waren al eerder positief getest, dus wij moesten voorin de auto blijven zitten en zij werden getest door het achterraampje van de auto in de drive through test straat. Ze zaten gewoon in hun kinderstoelen. We hadden ze geprobeerd goed voor te bereiden en verteld dat het het beste was als ze goed stil zouden zitten. De jongen die de test afnam deed het ook heel leuk. Legde alles goed uit en stelde ze gerust.
Die van 4 vond het even vreselijk, huilen en spartelen. Maar 5 tellen later was het klaar en had hij het er al weer over dat hij het aan juf wilde vertellen.
Die van 6 deed het bizar goed, beter dan ikzelf. Zat doodstil en gaf geen kik. Echt impressive.
Ze kregen nog een leuk cadeautje van de ggd. Dus toen waren ze weer helemaal blij.
Ik heb vooraf erg getwijfeld of ik het nou wel bij hun moes laten doen of ze gewoon langer in quarantaine moest houden dan wanneer we wel lieten testen. Dan moesten ze na onze quarantaineperiode nog 10! dagen binnen blijven, omdat ze te jong zijn om in huis afstand te houden. Maar dat is nog een veel heftiger straf voor die kleintjes, 3 weken opgehokt zitten.
Toen heb ik stad en land afgebeld voor zo'n kindvriendelijke speekseltest, maar dat is nergens te krijgen. Uiteindelijk kreeg ik iemand aan de lijn die uitlegde dat de meeste kinderen zon speekseltest ook minstens net zo vervelend vinden omdat het heel lang duurt voordat ze genoeg speeksel hebben verzamelt. Dus eigenlijk is dat alleen geschikt voor kindjes met bvb syndroom van down, die hebben meer speekselproductie.
Dus toen toch maar voor de reguliere test gegaan en dat viel achteraf dus hartstikke mee. Dochter was positief en zoontje negatief.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 24-02-21 10:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:22

Goede tip Esther, bedankt!

Goof, is logopedie niet iets voor jou? Ik had ook last van kortademigheid met het praten en daar hebben ze me goed bij geholpen!

Ik weet nog steeds niet waar ik vorige week last van had. Had vrijdag en zaterdag zeker teveel gedaan, maar om daar nou een hele week van ziek op bed te liggen met koorts? Ik ben blij dat ik weer wat op de been ben, al heb ik wel een flinke stap terug gedaan in mijn herstel. Hopelijk kan ik dat weer snel terug opbouwen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:55

Janntjuh schreef:
Goof, is logopedie niet iets voor jou? Ik had ook last van kortademigheid met het praten en daar hebben ze me goed bij geholpen!

Die tip kreeg ik van een collega ook ja. Goede tip. Ik vind alleen 2x per week fysio, werk opbouwen en logopedie wel heftig geloof ik. Moet er nog even over nadenken.
Volgende week heb ik een afspraak bij de longarts voor een foto enzo. Ik zal het daar ook eens bespreken.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:58

Goof schreef:
Janntjuh schreef:

Die tip kreeg ik van een collega ook ja. Goede tip. Ik vind alleen 2x per week fysio, werk opbouwen en logopedie wel heftig geloof ik. Moet er nog even over nadenken.
Volgende week heb ik een afspraak bij de longarts voor een foto enzo. Ik zal het daar ook eens bespreken.

Ik heb maar 1x in de week een afspraak via videobellen van 15-20 minuten dus dat valt reuze mee :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:19

Goof schreef:
Janntjuh schreef:

Is ook heel heftig hoor.
Ik heb logopedie, fysio en ergotherapie, en daarnaast ook werk opbouwen inderdaad.
Als ik een slechte week heb, heb ik 2 keer fysio en 2 keer logopedie, (en die slechte weken komen ook regelmatig voor) en dan merk je dat het wel echt veel is :o

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:29

xMarieke schreef:
Na de quarantaine hoorde ik van de GGD dat je via de huisarts ook op andere manieren kunt laten testen. Maar toen was de quarantaine al klaar.

Word niet gedaan via HA hoor. Alleen evt via ggd

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:17

M_D_H schreef:
Goof schreef:

Is ook heel heftig hoor.
Ik heb logopedie, fysio en ergotherapie, en daarnaast ook werk opbouwen inderdaad.
Als ik een slechte week heb, heb ik 2 keer fysio en 2 keer logopedie, (en die slechte weken komen ook regelmatig voor) en dan merk je dat het wel echt veel is :o

Zeker hoor! Ik heb ook 3x per week fysio, 1x per week logopedie en 1x per week ergotherapie. Maar dat is ook alles wat ik in die week doe. Met geluk ga ik 1x doordeweeks naar mijn paard om wat te tutten en 1x samen met mijn vriend in het weekend. Dat is ook echt de max voor mij momenteel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:25

Jeetje MDH en Janntjuh, dat zijn echt volle programma's zeg, klinkt heftig en intensief.
Ik ga het volgende week met de longarts bespreken en dan eens bedenken hoe of wat.

Omdat de scholen volgende week weer open gaan, zal ik toch weer fysiek 4 ochtenden in de week aanwezig moeten zijn. Ik heb dan een uur/ anderhalf uur contact met mijn leerlingen. Op zich niet veel, maar daarnaast draai ik op de achtergrond wel gewoon mee, in die zin dat ik mijn mails doe, werk klaar zet, werk nakijk etc. Dan 2x in de week fysio erbij. Ik ben heel benieuwd of het allemaal weer lukt.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:13

Hopelijk lukt het goof, iig fijn dat het geen 4 uur lesgeven is, dan kun je de overige uren nog een beetje zelf plannen.

Ik ga opzich lekker vooruit, werk deze week 28 uur en ga daarnaast nog 2x p week naar de fysio. De ergotherapie en psycholoog is nu om de 2 a 3 weken, dus die belasting is al iets minder inmiddels, was eerst ook wekelijks (gestart icm 10 uur werken). Ik pak er iedere week een paar uur bij en zoals het er nu uitzien ben ik eind volgende maand terug 40 uur aan het werk :)