De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:23

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:23

Sinds gisteren is er ook een besmetting in Bergen op Zoom. Ben benieuwd of dat een ziekenhuismedewerker betreft en of er daar meer gevonden gaan worden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:24

Beterschap Chiren, Raket, Pepperrr en anderen :(:)

Pepperrr schreef:
Dat weet ik wel zeker. Mam en ik zijn er bijna zeker van dat we het hebben, maar of we getest worden? Neuh, want we zijn niet in gevaarlijk besmet gebied geweest. Dus nee dan worden we ook niet meegeteld bij het aantal besmettingen. Echt superkrom aan de ene kant, want ze willen juist weten waar en hoe het virus zich verspreidt, maar bij degene met 100% gelijke klachten weigeren ze te testen. Ik snap het als iemand met een snotneus belt en vraagt om een test dat ze weigeren. Maar pijn in de longen, hoesten, keelpijn, 39 graden koorts wordt blijkbaar niet serieus genomen zolang je niet in gevaarlijk besmet gebied geweest ben. En met dat gebied bedoel ik dus China, Italië etc.

Edit:
En zolang je geen positieve test hebt, verklaring oid. Ben je in sommige gevallen gewoon verplicht om toch ergens heen te gaan helaas.

Enerzijds begrijpelijk, maar zo is het in Italië dus volledig ontspoort. Jammer dat men daar kennelijk niet van leert.
Citaat:
Al ver voor het virus ontdekt werd, liepen er dus al meerdere patiënten in Noord-Italië rond. De tactiek van de ziekenhuizen in de begindagen – zich vooral concentreren op mensen die in contact waren geweest met Chinezen – lijkt achteraf geen verstandige.

Bron:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... e~b2def5ad
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 08-03-20 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:26

Pepperrr schreef:
Nee, verplicht ook niet. Maar neem bijv. Dinsdag mn rijexamen. Dat kan verzet/geannuleerd worden, maar ik krijg dan wel gewoon de rekening. Nou heb ik al gedoe met geld, dus in dat opzichte ben ik bijna verplicht te gaan. Tenzij de ha wel een verklaring zou geven. Zo zijn er nog meer gevallen van mensen die wel 'moeten'.

Qua werk blijf ik voorlopig inderdaad nog lekker thuis, en zolang het niet nodig is ga ik de deur ook niet uit. Maarja, dit zijn wel lastige kwesties..

Edit: Voor mij heeft het ook geen meerwaarde om te weten wat voor ziekte ik heb, maar vind het vreemd dat rivm, ggd etc niet snapt hoe het virus zich zo extreem verspreidt is NB, maar niet testen op de echt zieke mensen.

Tja, dat is gewoon een gevalletje pech, net als griep hebben op zo'n moment. Jouw rijexamen kunnen verzetten zonder kosten, dat is geen reden om te testen natuurlijk. Je voldoet niet aan de criteria, dan houdt het op. Wees blij.

Ik denk dat heel veel mensen die menen dit virus te hebben dat helemaal niet hebben. En er is al heel vaak aangegeven waarom niet iedereen getest wordt. Dat doen ze niet zomaar.

Mungbean

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:40

Als je flink ziek bent maar niet een risicopatient dan zie ik nu ook niet meer de meerwaarde van testen.
Met 39 graden koorts en flink hoesten ga je hopelijk sowieso geen rijexamen doen of werken of een familiebezoekje doen, ook niet als het influenza/mazelen/waterpokken/noemmaareenziekte is.
Ofwel thuisblijven, ziekmelden en uitzieken.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:44

Pepperrr schreef:
Nee, verplicht ook niet. Maar neem bijv. Dinsdag mn rijexamen. Dat kan verzet/geannuleerd worden, maar ik krijg dan wel gewoon de rekening. Nou heb ik al gedoe met geld, dus in dat opzichte ben ik bijna verplicht te gaan. Tenzij de ha wel een verklaring zou geven. Zo zijn er nog meer gevallen van mensen die wel 'moeten'.

Qua werk blijf ik voorlopig inderdaad nog lekker thuis, en zolang het niet nodig is ga ik de deur ook niet uit. Maarja, dit zijn wel lastige kwesties..

Edit: Voor mij heeft het ook geen meerwaarde om te weten wat voor ziekte ik heb, maar vind het vreemd dat rivm, ggd etc niet snapt hoe het virus zich zo extreem verspreidt is NB, maar niet testen op de echt zieke mensen.

https://www.cbr.nl/nl/over-het-cbr/over ... avirus.htm

Met het oog op de eerste besmettingen met het coronavirus in Nederland neemt het CBR preventieve maatregelen op zijn locaties. Dat doen we voor uw en onze veiligheid.

Wij vragen klanten die ziekteverschijnselen hebben die op het coronavirus kunnen duiden, om onze locaties niet te betreden. De ziekteverschijnselen zijn hoge koorts (meer dan 38 graden) met luchtwegklachten (hoesten of kortademigheid). Ook vragen wij alle klanten om de handen te wassen voor het examen en vermijden we fysiek contact, zoals het schudden van de hand. Als een CBR-medewerker een klant treft met ziekteverschijnselen die op het virus kunnen duiden, dan kan hij of zij de klant of opleider ook verzoeken niet binnen te komen. Ook kan hij of zij dan besluiten het examen niet door te laten gaan. Als een examen niet kan doorgaan vanwege deze preventieve maatregelen, dan kan de examenkandidaat dat op een later moment inhalen. Het CBR brengt hiervoor geen kosten in rekening.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:47

Hoop toch dat er sowieso geen mensen zijn die met hoge koorts hun examen gaan doen? Kan me niet voorstellen dat je dan überhaupt je examen haalt :=

BigOne

Dus cbr mailen is het beste.

Anoniem

Ik snap wel dat het prettig is om te weten, Pepper. Ook als je nu gewoon thuis blijft. In ieder geval met het oog op het mogelijk besmet hebben van anderen. Maar de omstandigheden zijn helaas niet zo dat het allemaal kan. Testen doen ze om verspreiding te remmen. En dan is het handig om de schaarse mogelijkheden daar in te zetten waar het het meest effectief is. Maar ik snap dat dat niet fijn voor jou en je moeder is.
En bedenk: we zitten nu in de staart van een influenza-epidemie. Daar lopen op dit moment nog heel wat mensen mee rond. En daar passen jouw verschijnselen ook heel goed bij.

Het zou goed kunnen dat in de nabije toekomst heel veel testen nodig zijn om personeel in de gezondheidszorg te monitoren. Artsen, verpleegkundigen, huisartsen etc, want het zou een drama zijn als die geïnfecteerd aan het werk gaan. En om ernstig zieke mensen die opgenomen moeten worden on het ziekenhuis te screenen, zodat coronapatienten niet tussen niet-patiënten komen te liggen. En als het traceren van besmettingsroutes niet veel zin meer heeft omdat veel mensen geïnfecteerd zijn, zal de prioriteit naar die groepen gaan. En dan wordt mensen die zich ziek voelen gevraagd puur en alleen op basis van verschijnselen hun verantwoordelijkheid te nemen om het niet verder te verspreiden.

Maar ik snap heel goed dat je het graag wil weten hoor. Ik zou ook graag zekerheid willen hebben als ik in jouw schoenen stond. We willen allemaal graag zekerheid. Maar ik verwacht dat we er mee zullen moeten leren dealen als we die niet krijgen.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:53

Neonlight schreef:
EedihcrO schreef:
Zo, het heeft even gekost, maar ik ben bijgelezen. Hier ook een Brabander met verkoudhidsverschijnselen. Heb vandaag mijn man dus op pad gestuurd om een flinke berg boodschappen te doen voor de komende tijd. De vriezer zit vol, een deel houdbaar op voorraad en eten voor onze jongste dochter hebben we ook voor 3 weken.
Nu is het zo dat mijn manager het hele verhaal van rivm onzin vindt en zegt dat ik dus gewoon moet komen werken. Ik werk op een klein kantoor in een pand waarin vele bedrijven gehuisvest zijn. Zou het gezien kunnen worden als werkweigering als ik me ziek meld? Ook ons kinderdagverblijf gaat dicht voor kinderen die hoesten, verkoudheidsverschijnselen of koorts hebben. Dus wat dat betreft zou ik het ook op zorgverlof kunnen gooien toch?
Ik vind het maar lastig. Wil me graag aan de richtlijnen houden, maar hoop dan toch dat dit geen negatief gevolg gaat hebben voor mijn nog tijdelijk contract.

Die richtlijn van de RIVM in Brabant geldt alleen voor zaterdag en zondag, niet voor maandag. Ziekmelden als je eigenlijk niet ziek bent is een vorm van werkweigering. Je zegt dat je je aan de richtlijnen wil houden, dan ga je gewoon op maandag werken, tenzij de RIVM met iets anders komt vandaag. En anders moet je overleggen met je werkgever over zorgverlof.
De tip om de vakbond te raadplegen is een goede, zou dat altijd doen. Op de site van de CNV staat wel het een en ander over werken en corona virus, zie https://www.cnvvakmensen.nl/themas/coronavirus, en je antwoord staat er eigenlijk ook al tussen.

Dank je voor je antwoord en je link. Duidelijk. Dan moet ik voor maandag dus zorgverlof opnemen en kan ik dinsdag gewoon gaan werken (mits ik niet nog zieker word). Ik had ook tot nader order begrepen. In elk geval het weekend en er wordt nog duidelijk gemaakt of er verlenging komt of niet.
Ik heb lichte verhoging (37,5, dus geen koorts), maar wel een dikke keelontsteking. Zolang ik niet praat of eet, gaat het prima. Gelukkig heb ik geen werk waarbij ik veel moet bellen.

Ciren en raket, veel beterschap. Pepper, jij ook. Hopelijk snel opgeknapt of duidelijkheid.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:00

Whale schreef:
Marie_Anne schreef:
Waar haal jij vandaan dat richtlijn van de RIVM in Brabant alleen geldt voor zaterdag en zondag en niet voor maandag? Ik lees daar niets over op de site van RIVM. Ik lees het als: " tot nader order".
https://www.rivm.nl/nieuws/covid-19-nie ... rd-brabant

Dat is wat ze volgens mij gewoon op het nieuws zeiden?

Vrijdag meldden ze het voor het weekend, inmiddels is er 'nader order' van gemaakt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:10

Met een keelontsteking zou ik me toch echt ziek melden, ongeacht de oorzaak ervan. Die kunje beter goed uitzieken, of je baas het leuk vindt of niet.

Italie denk ik wijze beslissing maar heftig ingrijpend, waar ik dan van geschrokken ben de berichtgeving is dat mensen massaal zijn verplaatst naar buiten de afgesloten gebieden, waardoor de kans op een nog verder verspreide infectiehaard wel heel groot is.

Libera vreselijk

Wat ik me alleen steeds meer afvraag, overal duiken nu besmettingen op zonder aanwijsbare bron. En nog houden ze met testen alleen vol aan de contact met bewezen besmette personen. En de lege vlakken in de nederlandse kaart zijn daar echt alleen mensen negatief getest of helemaal niet getest? Die cijfers zou ik zo graag eens zien.

Maar vooral hoe kan het dat er zoveel mensen uit nederland besmet uit noord italie terugkomen. Is dat milaan? Venetie? Toch skieen? En hoe besmettelijk is het dan? ik neem niet aan dat zoveel mensen zo dicht op zieke italianen hebben geleefd. Omdat de ggd hier de laatste keer als criterium aanhield intiem contact met. Ik ga dan uit van maximaal een meter afstand of zo.

Oftewel is het virus langer houdbaar als het door oa niezen door de lucht suist, blijft het langer levend op een oppervlakte waardoor daar mensen besmet zijn. Ik denk dat virologen er een hele puzzel aan hebben om goed vast te stellen waardoor en hoe. Als ze er al ooit uitkomen.

Nog blijven er vluchten naar Italie, Iran enz. Doorgaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:14

Karuna: vluchten cancelen gaat de reisindustrie miljoenen kosten. Het is dus beter om ze door te laten gaan ongeacht hoeveel mensen er in het vliegtuig stappen.
Het gaat de economie miljoenen al dan niet miljarden kosten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:17

Die besmettingen zonder aanwijsbare bron komt gewoon omdat er véél meer mensen met corona besmet zijn dan in kaart gebracht.

Nu is er 1 geval bekend in Bergen op Zoom bijvoorbeeld, maar dat zullen er in werkelijkheid wel meer zijn.

Als 1 van die onbekende mensen even gaat shoppen in Roosendaal, dan zijn er daar binnen de week ook besmettingen waarvan er misschien maar 2 geregistreerd worden. Allemaal van onbekende oorzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:19

Bovendien is het mogelijk het virus te dragen zonder enige symptomen te vertonen.

Meeste komt toch van de skireizen en andere vakanties... mensen hadden gewoon niet massaal op (ski)vakantie mogen gaan. Dan hadden we tijd gewonnen, want wellicht zwakt het virus weer af als het warmer weer wordt. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:20

Djali schreef:
Bovendien is het mogelijk het virus te dragen zonder enige symptomen te vertonen.

Meeste komt toch van de skireizen en andere vakanties... mensen hadden gewoon niet massaal op (ski)vakantie mogen gaan. Dan hadden we tijd gewonnen, want wellicht zwakt het virus weer af als het warmer weer wordt. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

En wie bepaalt dat mensen niet op vakantie mogen als er geen enkele reden is om mensen thuis te houden?
En hoe hadden ze dat willen organiseren?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:22

Dat snap ik maar hoe dichtbij moet je komen om besmet te raken, dat zijn vragen die in me opkomen, een meter, drie maakt niks uit want het plakt vast aan een pinautomaat? de skigebieden zouden officieel net buiten de besmette zone gevallen zijn toen.

Gezond verstand? :j Zelf nadenken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:22

Daarom dat ik ook zeg dat het makkelijker gezegd dan gedaan is :j of nee, duidelijker: dat was onmogelijk.

Natuurlijk willen mensen gewoon op vakantie. Maar feit is wel dat het dan gewoon massaal mee naar huis gebracht wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:23

Djali schreef:
Die besmettingen zonder aanwijsbare bron komt gewoon omdat er véél meer mensen met corona besmet zijn dan in kaart gebracht.

Nu is er 1 geval bekend in Bergen op Zoom bijvoorbeeld, maar dat zullen er in werkelijkheid wel meer zijn.

Als 1 van die onbekende mensen even gaat shoppen in Roosendaal, dan zijn er daar binnen de week ook besmettingen waarvan er misschien maar 2 geregistreerd worden. Allemaal van onbekende oorzaak.

Dat lijkt toch niet te kloppen als je naar de meeste landen kijkt. Dan zou het in heel Nederland zoals in Brabant moeten gaan. Alleen als het niet herleidbaar is, zoals in Brabant, en in het begin in Italië, dan kan het hard gaan.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:23

Dan had je preventief iedereen thuis moeten laten want er zijn ook gevallen van corona bekend op cruiseschepen en in hotels etc. Dat is niet realistisch om dat op voorhand al te doen.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:25

Tja, gezond verstand is inderdaad om dan niet op vakantie te gaan. Maar mensen geven meer om hun geld die ze anders kwijt zouden zijn.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:26

Is er voor vandaag al bekend gemaakt hoeveel nieuwe besmettingen er zijn?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:26

Advies was dat je gewoon kon gaan. Had jij dan gecancelled? 1000en euros over de balk gesmeten?
Daarom gaat men. Zou ik zelf ook doen, je kunt je geld maar 1 keer uitgeven.
Maar de 2 weken van na de voorjaarsvakantie in het noorden zijn voorbij. Geen van de bekenden van mij is ziek geworden die in Italie geskied hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:27

Inderdaad Whale, dat is het hele probleem.

Hoewel er zogenaamd nog niet genoeg over bekend was, het geen risicozone was, was het toch makkelijk voorspelbaar. Ik wist weken geleden al dat we in deze periode getroffen zouden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:29

Dat het niet realistisch was is inderdaad duidelijk, daar hoor je me niet over :)
Wat ik zelf gedaan zou hebben is verder ook niet relevant.

Het is gewoon een feit, dat de vakantiegangers het sneller hebben verspreid.