Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Pepperrr schreef:Dat weet ik wel zeker. Mam en ik zijn er bijna zeker van dat we het hebben, maar of we getest worden? Neuh, want we zijn niet in gevaarlijk besmet gebied geweest. Dus nee dan worden we ook niet meegeteld bij het aantal besmettingen. Echt superkrom aan de ene kant, want ze willen juist weten waar en hoe het virus zich verspreidt, maar bij degene met 100% gelijke klachten weigeren ze te testen. Ik snap het als iemand met een snotneus belt en vraagt om een test dat ze weigeren. Maar pijn in de longen, hoesten, keelpijn, 39 graden koorts wordt blijkbaar niet serieus genomen zolang je niet in gevaarlijk besmet gebied geweest ben. En met dat gebied bedoel ik dus China, Italië etc.
Edit:
En zolang je geen positieve test hebt, verklaring oid. Ben je in sommige gevallen gewoon verplicht om toch ergens heen te gaan helaas.
Citaat:Al ver voor het virus ontdekt werd, liepen er dus al meerdere patiënten in Noord-Italië rond. De tactiek van de ziekenhuizen in de begindagen – zich vooral concentreren op mensen die in contact waren geweest met Chinezen – lijkt achteraf geen verstandige.
Pepperrr schreef:Nee, verplicht ook niet. Maar neem bijv. Dinsdag mn rijexamen. Dat kan verzet/geannuleerd worden, maar ik krijg dan wel gewoon de rekening. Nou heb ik al gedoe met geld, dus in dat opzichte ben ik bijna verplicht te gaan. Tenzij de ha wel een verklaring zou geven. Zo zijn er nog meer gevallen van mensen die wel 'moeten'.
Qua werk blijf ik voorlopig inderdaad nog lekker thuis, en zolang het niet nodig is ga ik de deur ook niet uit. Maarja, dit zijn wel lastige kwesties..
Edit: Voor mij heeft het ook geen meerwaarde om te weten wat voor ziekte ik heb, maar vind het vreemd dat rivm, ggd etc niet snapt hoe het virus zich zo extreem verspreidt is NB, maar niet testen op de echt zieke mensen.
Pepperrr schreef:Nee, verplicht ook niet. Maar neem bijv. Dinsdag mn rijexamen. Dat kan verzet/geannuleerd worden, maar ik krijg dan wel gewoon de rekening. Nou heb ik al gedoe met geld, dus in dat opzichte ben ik bijna verplicht te gaan. Tenzij de ha wel een verklaring zou geven. Zo zijn er nog meer gevallen van mensen die wel 'moeten'.
Qua werk blijf ik voorlopig inderdaad nog lekker thuis, en zolang het niet nodig is ga ik de deur ook niet uit. Maarja, dit zijn wel lastige kwesties..
Edit: Voor mij heeft het ook geen meerwaarde om te weten wat voor ziekte ik heb, maar vind het vreemd dat rivm, ggd etc niet snapt hoe het virus zich zo extreem verspreidt is NB, maar niet testen op de echt zieke mensen.
Neonlight schreef:EedihcrO schreef:Zo, het heeft even gekost, maar ik ben bijgelezen. Hier ook een Brabander met verkoudhidsverschijnselen. Heb vandaag mijn man dus op pad gestuurd om een flinke berg boodschappen te doen voor de komende tijd. De vriezer zit vol, een deel houdbaar op voorraad en eten voor onze jongste dochter hebben we ook voor 3 weken.
Nu is het zo dat mijn manager het hele verhaal van rivm onzin vindt en zegt dat ik dus gewoon moet komen werken. Ik werk op een klein kantoor in een pand waarin vele bedrijven gehuisvest zijn. Zou het gezien kunnen worden als werkweigering als ik me ziek meld? Ook ons kinderdagverblijf gaat dicht voor kinderen die hoesten, verkoudheidsverschijnselen of koorts hebben. Dus wat dat betreft zou ik het ook op zorgverlof kunnen gooien toch?
Ik vind het maar lastig. Wil me graag aan de richtlijnen houden, maar hoop dan toch dat dit geen negatief gevolg gaat hebben voor mijn nog tijdelijk contract.
Die richtlijn van de RIVM in Brabant geldt alleen voor zaterdag en zondag, niet voor maandag. Ziekmelden als je eigenlijk niet ziek bent is een vorm van werkweigering. Je zegt dat je je aan de richtlijnen wil houden, dan ga je gewoon op maandag werken, tenzij de RIVM met iets anders komt vandaag. En anders moet je overleggen met je werkgever over zorgverlof.
De tip om de vakbond te raadplegen is een goede, zou dat altijd doen. Op de site van de CNV staat wel het een en ander over werken en corona virus, zie https://www.cnvvakmensen.nl/themas/coronavirus, en je antwoord staat er eigenlijk ook al tussen.
Whale schreef:Marie_Anne schreef:Waar haal jij vandaan dat richtlijn van de RIVM in Brabant alleen geldt voor zaterdag en zondag en niet voor maandag? Ik lees daar niets over op de site van RIVM. Ik lees het als: " tot nader order".
https://www.rivm.nl/nieuws/covid-19-nie ... rd-brabant
Dat is wat ze volgens mij gewoon op het nieuws zeiden?
Djali schreef:Bovendien is het mogelijk het virus te dragen zonder enige symptomen te vertonen.
Meeste komt toch van de skireizen en andere vakanties... mensen hadden gewoon niet massaal op (ski)vakantie mogen gaan. Dan hadden we tijd gewonnen, want wellicht zwakt het virus weer af als het warmer weer wordt. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.
Djali schreef:Die besmettingen zonder aanwijsbare bron komt gewoon omdat er véél meer mensen met corona besmet zijn dan in kaart gebracht.
Nu is er 1 geval bekend in Bergen op Zoom bijvoorbeeld, maar dat zullen er in werkelijkheid wel meer zijn.
Als 1 van die onbekende mensen even gaat shoppen in Roosendaal, dan zijn er daar binnen de week ook besmettingen waarvan er misschien maar 2 geregistreerd worden. Allemaal van onbekende oorzaak.