Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:Hoi Jorine,
Nou daar noem je nog al het een en ander!
Schaamte is om te beginnen al een hartstikke pijnlijke emotie, die er zo ongeveer op neer komt, dat jij jezelf afkraakt en niet anders kunt dan verwachten dat anderen dat ook zullen doen. Kortom, geen pretje om te voelen, verre van!
Praten jullie daar ook over? (Er zijn mensen die enkel en alleen therapie krijgen voor/tegen schaamte.)
En wat je zegt over de mensen rondom je vind ik ook geen kleinigheid. Je altijd groot en sterk moeten houden is ten eerste al heel erg vermoeiend. En drie tegen een dat je je dit 'patroon' niet voor niets hebt eigen gemaakt.
Sterkte!
roses19 schreef:Janneke2 schreef:Hoi Jorine,
Nou daar noem je nog al het een en ander!
Schaamte is om te beginnen al een hartstikke pijnlijke emotie, die er zo ongeveer op neer komt, dat jij jezelf afkraakt en niet anders kunt dan verwachten dat anderen dat ook zullen doen. Kortom, geen pretje om te voelen, verre van!
Praten jullie daar ook over? (Er zijn mensen die enkel en alleen therapie krijgen voor/tegen schaamte.)
En wat je zegt over de mensen rondom je vind ik ook geen kleinigheid. Je altijd groot en sterk moeten houden is ten eerste al heel erg vermoeiend. En drie tegen een dat je je dit 'patroon' niet voor niets hebt eigen gemaakt.
Sterkte!
Janneke, wat een mooie uitleg over schaamte. Zo heb ik het nooit gezien.
Je laatste zin, dat je dit patroon niet voor niets eigen hebt gemaakt. Kan je dat eens toelichten? Ik doe dat namelijk ook bijna altijd, sterk doen en sterk zijn. Ik voel me zelfs sterk.
amyyy55 schreef:Ben van psycholoog naar psycholoog gegaan en heb nu een vaste die ook EMDR gaat toepassen. Mede door mijn verleden en de PTSS die ik vermoedelijk daardoor heb opgelopen.
ik moet het voor mn 18e afgerond hebben want ik kan het niet betalen, dus hopen dat het werkt.