Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 07:50

10 km op 5:30/km is toch ook supernetjes, Samantha! Heb je een bepaald doel?

Het was prima weer gisteravond, het heeft heel even gedrupt maar dat mocht geen naam hebben.

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 08:14

O echt, hier alleen maar stortbuien. Was ook helemaal doorweekt.

Mn PR is eronder, dus zou daar graag onder willen komen. Maar 10 km op die snelheid lukt me nu gewoon nog niet.
Maar inderdaad, ik vind 5:30 eigenlijk ook al prima hoor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 10:19

Ik vind dat toch echt wel snel hoor.

Hier toch weer spierpijn na die 15km van zondag. Terwijl ik niet heel snel gelopen heb voor mijn gevoel, het voelde als echt een rustige long run, behalve de eerste 4.5km.

Verder hou ik twijfels over de hartslagzones die Garmin bepaald heeft. Zijn er opties om dit officieel vast te laten stellen zonder dat het een sportmedische test wordt? Ik hoef alleen die zones te weten en de rest vind ik niet boeiend. In mijn geval hoeft dus geen arts het te doen zeg maar. Ik vind hier in Groningen alleen de SMA, en dat zoek ik juist niet (is duur en ik wil absoluut niet dat gegevens opgeslagen worden wegens eerdere lekkage van medische gegevens, dus ben nu heel alert en laat altijd alles direct weer verwijderen zodat je een leeg dossier houdt).

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 10:41

Dan ben je aardig over je grens gegaan, als je daar nu nog last van hebt.

Er is ook een tactiek om zelf je zones te bepalen, Google maar eens. Volgens mij is het iets van een kilometer op je allersnelst rennen en dan je hartslag checken,
Of je neemt je hartslag van je snelste 5 km wedstrijd, ook mogelijk.
Ik wil ook nog steeds m’n zones eens laten bepalen, heb ze nu dus ingesteld met mn snelste 5 of 10 km.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 10:53

Samantha_ schreef:
Dan ben je aardig over je grens gegaan, als je daar nu nog last van hebt.

Er is ook een tactiek om zelf je zones te bepalen, Google maar eens. Volgens mij is het iets van een kilometer op je allersnelst rennen en dan je hartslag checken,
Of je neemt je hartslag van je snelste 5 km wedstrijd, ook mogelijk.
Ik wil ook nog steeds m’n zones eens laten bepalen, heb ze nu dus ingesteld met mn snelste 5 of 10 km.

Ja, daar heb ik ook al naar gekeken. Maar die schelen niet veel met wat Garmin bepaald heeft en hoe rustig ik dan ook loop, ik zit in zone 4. Heb ook absoluut niet het gevoel dat ik zondag nu intensief die 15km gelopen heb. Ja, de eerste 4.5km gingen te snel, daarna de rem er op en af en toe 15 seconden gewandeld, en kon gewoon de laatste 6km met m'n vriend praten die op de fiets mee was het laatste stuk. Meestal kan ik niet praten tijdens hardlopen, nu kon ik hele zinnen uitspreken. Dus dan liep ik volgens mij echt niet hard.
Dat gevoelig zijn voor spierpijn is wel een dingetje en blijft ook gewoon. Zo heb ik laatst 4 dagen last gehad van m'n liezen omdat ik 2 weken niet hard paardgereden en nu een buitenritje van een uur gemaakt had. Paardrijden is iets wat ik dus al m'n leven lang doe, heb daar dus ook gewoon echt wel een spiergeheugen, maar toch als je dan het even niet doet, dan komt het altijd terug. En dat is ook zo met hardlopen helaas.
Maar goed, ik ben dus echt benieuwd naar officieel die hartslagzones. Er is of was een bedrijf in Glimmen die het deed, maar die nemen geen nieuwe klanten aan. Dus ook niet voor 1 test.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:09

Hoe is het vandaag, Suliko en Ninus? Wat heerlijk dat je nog de energie had om een buitenritje te maken, Ninus. Fijn dat je zoveel plezier hebt met je witje.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 11:17

Nou als het niet veel scheelt met garmin, zal er toch wel waarheid in zitten. Maar ja die kun je ook gewoon ontkennen natuurlijk :roll:.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:29

Supervixen schreef:
Ik heb nog nooit gehad dat mijn fenix faalt of is uitgevallen. En ik heb hem toch al een hele tijd. De forerunner die ik daarvoor had heb ik ook nooit problemen mee gehad.

De kaartfunctie is echt zo fijn, als je dat eenmaal gewend bent wil je nooit meer anders.

Ssst, ik wilde eerst sparen voor een nieuwe fiets :')

Lief dat je het vraagt Puera! Mijn rechtervoet en rechterknie hebben nog wat meer rust nodig, ik denk dat daar te veel druk op komt te staan doordat het mijn kortere been is, dus eens kijken hoe ik die sterker kan maken. Mijn enkelblessure zat ook rechts, daar zitten duidelijk mijn zwakke schakels. :+
En heel typisch nog wat meer spierpijn rond mijn linkerheup en lies, want daar drukt dan weer mijn langere been in (het bot in mijn linkerbovenbeen is langer, daar komt de scheefheid vandaan).

Verder heb ik eigenlijk amper nog spierpijn en voel ik me prima, heb ook goed geslapen afgelopen twee nachten. :D

Tja, als je lang genoeg blijft zoeken naar het antwoord dat je per se wil horen, dan vind je het uiteindelijk vast wel.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:34

Suliko wat een mooi verslag! Leuk om te lezen, fijn dat je samen met een loopmaatje was, dat scheelt zeker veel bij de wat kleinere evenementen.
Waren er veel hoogte meters, of viel dat mee?
En hoe is het nu met je loopmaatje?
Jemig wat baalen zeg van je Garmin, ik snap dat je je horloge dan een enkele reis richting de prullenbak zou willen geven, en een goede nieuwe wil.
Hopelijk was het eenmalig, en gebeurd het nu niet meer.
En het eerste wat ik dacht, toen ik je kilometers zag, was nog wel nu heeft ze er zelfs 1 meer dan 50, dat moet goed geregistreerd staan.
Omdat je zij dat je bij je laatste verre fiets tocht net ietsje te kort kwam, en nu gewoon je horloge uitgevallen, zit jou niet mee met Garmin.
Ik vind het wel echt ontzettend knap, dat je gewoon even 51km hebt gemaakt, ik hoop dat ook eens te kunnen!
Ben wel een beetje jaloers op je hoor!

Ninus, leuk verslag, mooie foto's ook!
Knap zeg zo zonder buddy, wel super dat hij steeds op de verzorgings post stond.
Ik snap echt niet hoe jij 2 dagen zoooooo ver kan lopen zonder spierpijn te krijgen.
Jij bent echt een wonder women :D
En de 2e dag ook nog een aardig tempo er in, knap gedaan hoor!
Ja leuk idee, volgend jaar samen een verjaardags loop, als jij mijn kant op loopt, en ik de jouwe, komen we elkaar na 80 km vast wel tegen, en kunnen we samen lekker een broodje eten, in dat leuke eet tentje in Drenthe!

Samantha, goed gelopen hoor, met al je drukte vind ik het echt wel netjes!

Eef_bam, hoe is het nu met jou?
Je deed je naam wel eer aan ;) :D
Sorry kon het niet laten!

SV, mooie foto's, jammer dat de route wat tegenviel.
Maar gelukkig heb je nog wel honderden mooie routes in je bestand!

Hier gaat het ietsje beter, voel me een klein beetje fitter worden, maar nog niet helemaal de oude.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:58

ieris, 515 hoogtemeters! Uitgesmeerd over 51 kilometer vind ik dat niet veel, maar we hebben de heuvels omhoog wel grotendeels gewandeld, om energie te sparen. Met mijn loopmaatje gaat het ook wel goed, zij wel ook één pijnlijke voet eraan overgehouden.
En bedankt voor je medeleven rondom mijn garmin. :') Toen het net gebeurde was ik echt heel erg boos, maar uiteindelijk kon ik het wel relativeren, zo belangrijk is dat stomme horloge niet en ik kan prima zelf registreren dat ik zo ver gelopen heb. Maar fijn is het niet nee, vooral met het navigeren.
Met fietsen had ik toen inderdaad de activiteit stopgezet op 120.00 kilometer (mijn verste afstand) en had garmin het opgeslagen als 119.00.
Ik had wel net weer strava aangemaakt, maar daar ga ik nooit meer op, want daar kan je je afstanden niet aanpassen. _O-

Aah maar met de ervaring en afstanden die jij loopt en het tempo dat jij vol kan houden, ben je echt wel sterk genoeg voor een ultra hoor, ik zie jou juist als één van de doorgewinterde en supergoede lopers in dit topic! :D Dat gaat jou zeker wel lukken! Misschien niet nu, stom dat je je nog steeds niet de oude voelt, maar fijn dat het wel wat vooruit gaat. :(:)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:25

Supervixen schreef:
Nou als het niet veel scheelt met garmin, zal er toch wel waarheid in zitten. Maar ja die kun je ook gewoon ontkennen natuurlijk :roll:.

Heb je het tegen mij? Ik heb geen idee of het veel scheelt of niet. Maar ik heb dus twijfels of het wel klopt. Want volgens mij kun je niet praten als je bovenin zone 4 loopt. Of ik ben een wonder. :P

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:26

Suliko schreef:
ieris, 515 hoogtemeters! Uitgesmeerd over 51 kilometer vind ik dat niet veel, maar we hebben de heuvels omhoog wel grotendeels gewandeld, om energie te sparen. Met mijn loopmaatje gaat het ook wel goed, zij wel ook één pijnlijke voet eraan overgehouden.
En bedankt voor je medeleven rondom mijn garmin. :') Toen het net gebeurde was ik echt heel erg boos, maar uiteindelijk kon ik het wel relativeren, zo belangrijk is dat stomme horloge niet en ik kan prima zelf registreren dat ik zo ver gelopen heb. Maar fijn is het niet nee, vooral met het navigeren.
Met fietsen had ik toen inderdaad de activiteit stopgezet op 120.00 kilometer (mijn verste afstand) en had garmin het opgeslagen als 119.00.
Ik had wel net weer strava aangemaakt, maar daar ga ik nooit meer op, want daar kan je je afstanden niet aanpassen. _O-

Aah maar met de ervaring en afstanden die jij loopt en het tempo dat jij vol kan houden, ben je echt wel sterk genoeg voor een ultra hoor, ik zie jou juist als één van de doorgewinterde en supergoede lopers in dit topic! :D Dat gaat jou zeker wel lukken! Misschien niet nu, stom dat je je nog steeds niet de oude voelt, maar fijn dat het wel wat vooruit gaat. :(:)

Was het echt uitgesmeerd? Want als je ineens 100 of 150 hoogtemeters moet maken, dan voel je dat echt wel natuurlijk. En als je zo'n trap als eerder op een foto omhoog moet of naar beneden, dat is best wel wat hoogte natuulrijk. :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:39

Wauw wat knap Ninus en Suliko. Echt respect hoor! Mooie verslagen!
Wel enorm balen van alle horloge troubles! Zeker als je er van afhankelijk bent...

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:56

Tuurlijk is het niet egaal uitgesmeerd, maar in Nederland opeens 100-150 hoogtemeters maken, komt zeer zelden voor. Het zijn altijd vrij korte stukjes dat je wat stijgt, soms glooiend, soms iets steiler. Steilere stukken hebben we gewandeld. Maar als ik het vergelijk met 16 km met 1021 hoogtemeters die ik een keer in Noorwegen liep, voelen 515 hoogtemeters op 51 km erg uitgesmeerd, ja. Het hoogste punt afgelopen zondag was 90 meter en het ging af en toe wat op en neer, de 'grootste' klim was in een keer 55 hoogtemeters verspreid over 3,5 km. Zelf vind ik wat hoogtemeters juist prettig, maakt het lopen ook wat dynamischer en leuker dan als alles recht is.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:01

Wat knap Ninus en Suliko. Heel zuur dat de garmins er ineens mee ophielden. Zeker tijdens zo'n prestatie.
Ieris: Hahaha kan er wel om lachen, was ook echt ineens bam plat op mijn smoel :') .

Hier valt het me mee, zwelling op mijn linkerknie begint weg te trekken, alleen nog een blauwe plek daar en op mijn rechterarm. Heb door mijn lange shirt heen een grote schaafplek op mijn onderarm. Alleen mijn schouder is erg stijf van het opvangen van de klap. Maar valt me reuze mee, vandaag even een uurtje wandelen en dan morgen weer voorzichtig een rondje lopen.

Vond de discussie over hartstagzones wel interessant. Garmin zegt dat mijn zone 2 tussen de 114 en 132 is. Nou haal ik dat nooit, als ik heel rustig jog zit ik al tussen de 140 en 150. Zondag bijna een uur op 155 bpm gemiddeld gelopen wat zone 4 zou zijn. Als ik mijn max hartslag invul op een willekeurige website zou zone 2 140-152 zijn. Zowel theoretisch als in de praktijk is mijn max 189. Zouden jullie die zones aanpassen op de garmin of gewoon zo laten?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 14:29

Eef, voor niet iedereen werken die hartslagzones. Als ik mijn grote teen al beweeg heb ik al hartslag 120 :+

Mijn max knalt nog wel ruim de 200 over.

Ik heb het toen met mijn trainer besproken en die gaf aan dat ik me daar niet zo druk om hoef te maken, als de easy runs, maar echt easy voelen :)

Je zou in theorie ook beter moeten kunnen worden in die zones maar bij mij is het na 15 jaar niet gelukt.

Voor de Garmin horloges die de weg kwijt waren, er wordt het een en ander geüpdate aan GPS satellieten momenteel. Kan zijn dat het daaraan ligt, ik had het ook al!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 15:00

Lies, herkenbaar, mijn max hartslag is 209. Dat zou volgens allerlei berekeningen, ook als ik corrigeer voor mijn lichte gewicht, niet moeten kloppen en is toch zo. Maar ik kan ook prima praten met een hoge hartslag, alleen als ik echt op mijn max zit qua vermogen (bovenin zone 5) en aan het sprinten ben of versnel op het einde van een snellere run kan ik niet meer praten. Bovenin zone 4 kan ik nog prima gesprekken voeren en ook nog iets daarboven. Het zijn theorieën en richtlijnen, geen natuurwetten, dus je gevoel volgen is altijd het belangrijkste. Helemaal eens dus met je trainer!

Als ik van die online berekeningen gebruik zou ik nog meer in zone 5 lopen met een gemiddelde run, dus dat gaat voor mij niet op. Dan lijken mijn zones op garmin logischer. Ik merk wel dat ik verschuif in mijn zones, zit nu meer in zone 3 dan een jaar geleden. Ik loop nu meestal deels in zone 3, deels in zone 4, eerst alleen maar zone 4 en zelfs veel in zone 5. Heb altijd gesprekken kunnen voeren. :)

Interessant dat jij ook al gedoe had met garmin, misschien dat dat het dan verklaard!

Eef_Bam, ik had je 'bam' gemist :+ Wat vervelend joh! Kan dan ineens hard gaan, pijnlijk ook op het asfalt. Fijn dat het beter gaat.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 15:28

Ninus, ik liep inderdaad met mijn paard, om te oefenen dat ze alleen mee op pad kon voor mijn trektocht. Die trektocht zit er inmiddels op en daar ik nu besloten heb om vaker rijden een prio te geven neem ik haar niet meer mee met het hardlopen.

Over vreemde hoge hartslagen. Ik zit steeds in zone 5 met mijn eerste hardloopinterval (ik bouw nog op met hardlopen afgewisseld met wandelen). Jog wel eerst 5 minuten warm met wat oefeningen, dan een minuut wandelen en dan de eerste interval. Loop niet snel, voelt ook niet als zodanig maar echt een hartslag bovenin zone 5. Alle intervallen daarna zit ik in zone 2 of 3. Dus daar zit iets wat ik niet kan verklaren. Iemand ervaring mee? Heb er verder geen last van dus niks spannends maar vroeg het me gewoon af

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 15:29

Hartslagzones zijn echt zo vreselijk persoonlijk. Mijn max hartslag ligt rond de 170/175 volgens mij. Dus helemaal niet hoog! Mijn zone 5 begint dan ook bij 166 en daar kom ik zelden. (vastgesteld met SMO).
ik loop doorgaans in 2/3 en als ik interval doe, stukken in de 4.

Mijn rust hartslag is dan ook weer erg laag. Gemiddeld rond de 40.

Ik had ook je asfaltknuffel even gemist Eef. Hopelijk valt het mee en knapt je knie snel op!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 15:39

Ik vind die hartslag zones ook maar lastig.
Mijn max tot nu toe is 185, net als gisteren liep uk dan 170-175 maar kon ik nog wel praten. Niet hele lange zinnen overigens hoor. :')

Ik heb dus ook vrij hoge hartslag, met wandelen al richting 100-120.
Rust hartslag 40-45.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 15:45

Mijn Garmin had vorige week ook 1 training kuren. Dus er zal dan toch wel iets aan de hand geweest zijn. Wel vervelend.

Mijn rusthartslag is in de 50, en met wandelen zit ik tussen de 115 en 125.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 15:58

Ik heb met wandelen dat ik pas als ik echt flink doorstap ik niet boven de 105 kom, gemiddeld rond de 100. Hartslag tussen de 105 en 140 heb ik alleen als ik stukjes wandel tussen het lopen door. Mijn zonde 2 zit volgens garmin tussen 112 en 133, daar kom ik nooit :') .

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:17

Stil hier. Nog niemand gelopen vandaag?
Ik heb vanmiddag een rondje van 7,5km gelopen. Was fijn. Zeker omdat het me ook weer lukt om dit na mijn werk te doen. Dus ik ga langzaam vooruit :):) :o

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:27

Wat superfijn Goof!!! *\o/*

Ik ben volledig hersteld, maar heb met mezelf afgesproken dat ik vrijdag pas weer ga lopen, dus weinig loperigs te melden :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 17:34

Goof schreef:
Stil hier. Nog niemand gelopen vandaag?
Ik heb vanmiddag een rondje van 7,5km gelopen. Was fijn. Zeker omdat het me ook weer lukt om dit na mijn werk te doen. Dus ik ga langzaam vooruit :):) :o

Wat fijn! Hier ook een loopje in de pauze :) 4,2km in 30 min. Op de helft van Evy alweer :) heel tevreden. Laatst zelfs om 21:30 gelopen. Ik ben geloof ik aardig besmet :))