Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 11:57

Ja het weer was niet ideaal. De temperatuur weer wel :j

SV, nou idd! Volgende week nog 1 lange duurloop en dan afbouwen.
Fingers crossed dat ik heel blijf.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:44

Wat fijn dat het zo goed ging Sherivey. Je bent aan het trainen voor een marathon begrijp ik?

Wat betreft het frisser wordende weer, hebben jullie nog tips voor fijne kleding? Wat zijn goede merken? Wat voor een items raden jullie aan of af?

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:13

Jeuj Sherivey, reuzekeutel :):) echt goed gedaan! Succes met de 32, maar dat ga je ook makkelijk redden, vond ik niet heel zwaar na de 30.

Ik duim dat je heel blijft.

Ik loop in mijn 7/8 Sweaty Betty broeken of in mijn 2-in-1- Nike Dry fit korte broeken. Ik kan de warmte vrij moeilijk kwijt, dus daar loop ik in weer en wind mee. Ik heb qua shirts verschillende merken, dat maakt me niet zoveel uit en heb een paar dunne jasjes die ik in de winter aan heb en om mijn middel kan knopen.
Op koude en vooral natte dagen plan ik mijn loop zodat ik thuis de cooling down kan doen zodat ik niet verkleum. Werkt voor mij al jaren prima.
En ik heb een enorme voorraad Shock Absorbers, mijn favoriete sport BH :j

Voor echt koude dagen (lees: rond het vriespunt) heb ik een hele dunne muts en dunne handschoenen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 13:24

MizzMontana schreef:
Wat fijn dat het zo goed ging Sherivey. Je bent aan het trainen voor een marathon begrijp ik?

Wat betreft het frisser wordende weer, hebben jullie nog tips voor fijne kleding? Wat zijn goede merken? Wat voor een items raden jullie aan of af?

Klopt ja :j

Qua kleding... ik loop heel lang nog in een short (fusion of nike trail) en compressiekousen.
Heb sleeves voor als een shirt net te koud is in de eerste kilometers. En een longsleeve shirt voor als het kouder wordt.
Onder de 5 graden gaat er een lange broek aan en longsleeve + shirt. Soms handschoenen.
Als het echt vriest, dan een windjack erbij

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:32

Ik loop ook heel lang met korte fusion tight en lange sokken plus t-shirt als het frisser wordt.
Onder de 10 graden ongeveer een shirt met lange mouwen.
Onder een graadje of vijf lange fusion tight ipv korte.
Als het vriest shirt met lange mouwen en shirt met korte mouwen erover. Ligt ook een beetje aan de wind.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:00

Lekker Sherivey!!

Hier nog een fan van Nike Trail, ik heb lange en korte. De telefoon zakken op het bovenbeen vind ik echt ideaal en ik koop dus geen broeken meer die dat niet hebben. Dat beperkt de keuze eigenlijk tot Nike en Fusion.

Aangezien ik een koukleum ben, heb ik alweer in lange broek gelopen afgelopen week :7 Verder gewoon een t-shirt, meestal een evenement-shirt en uiteraard heb ik ook wat opties met lange mouwen waaronder een thermoshirt dat ik in de winter draag. En daar kan dan ook nog een soort fleece gevoerd sporttruitje overheen als het koud wordt :brr: Een windjackje heb ik ook maar draag ik alleen als het regent en koud is. Ik heb redelijk wat decathlon aan bovenkleding wat prima werkt en het is niet duur. Dunne handschoentjes heb ik ook voor in de winter en wat mij betreft echt onmisbaar: reflectie-hesje en verlichting!
Verder inderdaad shockabsorber voor een goede sportbh en voor sokken zweer ik bij X-socks.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 15:54

Ik heb qua bovenkleding inmiddels ook steeds meer van Decathlon.
Sta het de hele dag in te ruimen, en tsjah, dan heb je wel eens per ongeluk nieuwe items gekocht aan het eind van de dag :o

Ben wel heel benieuwd nog naar de schoenen. We kregen laatst schoenen binnen die ik wil proberen, maar mag ze pas kopen van mezelf als ik mn marathon uitloop :')

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:34

Lekker bezig Sherivey!

Goed dat je gestopt bent toen je knie begon op te spelen.
Qua workouts wisselen wij vaak af, deze week was het cardio week. Dus lag daar de nadruk op. We hebben een 7 wekelijks programma (met verschillende workouts) en sluiten dat dan af met een test-week zodat je de progressie goed in de gaten kan houden.

Ik heb behoorlijk last van alle wall ball shots, op de wc zitten en weer opstaan is niet fijn }:0

Musli, fijn gevoel als je nieuwe schoenen aanhebt he, lijkt dan op ik op wolkjes loop.

Qua kleding doe ik bij koud/nat weer nog wel eens een thermoshirt eronder zodat ik mijn romp goed warm kan houden. Qua broeken maakt het mij nooit zoveel uit wat ik aanheb.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:52

Net een superlekker rondje gelopen op lage hartslag na het werk van 10km (5.42 min/km, hartslag 131). Zo blij dat de temperatuur lager is! Onderweg nog een verkoelend buitje gehad.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:55

@Sherivey: Werk je ook bij Decathlon? Grappig ik ook. Ik wel op de fitness afdeling dan. Welke schoenen wil je proberen? Ik had gekeken, maar vond er niet iets tussen zitten wat ik ook mooi vond, dus maar ergens anders besteld.
Goed bezig trouwens!

@Suusje: Ah okee ja wel echt anders dan bij ons. Wij volgen de programmering van Invictus. Dus echt wedstrijdgericht (al scaled iedereen uiteraard waar nodig). Wallballs, tsja nadat ik voor de lol Karen ging doen heb ik ook wel een dagje spierpijn gehad.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 21:34

Ik werk idd bij Decathlon. Leuk, een collega hier tegenkomen :D
Ik wil de KS900 gaan kopen. Heb die in de winkel aan gehad en zitten erg lekker :j

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:43

SV, ik heb de ISU ook bekeken, ziet er mooi uit hoor! Wat knap dat je de 75 km gaat doen, echt een bijzondere prestatie zeg! Heb je al vaker zo ver gelopen, of is dat voor het eerst?

Musli, fijn om te horen dat je nieuwe schoenen lekker lopen, op naar vele kilometers!

Travel me, goed bezig, je hebt gelijk beter kort beginnen en vlot herstellen dan er door heen zitten.
Steeds een beetje langer, en voor je het weet zit je op 5 of 10 km.

Ninus, haha op je klompen naar werk, zie het al voor me!
Leuk dat je samen met je zusje meedoet in Ede, is dat in de bossen of over de weg?
Ik ben zelf aan het kijken om richting de winter een halve marathon ergens te lopen, liefst half bos, half weg, of een vrij vlak bos met af en toe een heuveltje.

Sherivey, top meid je hebt gewoon 30km gelopen!!! Echt knap gedaan, op naar de marathon!

Winter loop kleding moet ik ook nog uitzoeken, ben eind mei begonnen, en daarna alleen maar mega heet geweest.
Ben ook zo blij met de temperaturen nu, eindelijk wat koeler, heerlijk!

Zo SV dat is wel echt een lage hartslag zeg voor een pittige 10 km, die hartslag heb ik ongeveer als ik voor de t.v. zit! ;)
Nee dat zou erg zijn, maar zou wel op de 170 of hoger uitkomen met jou tempo.

Leuk 2 Travel, en Sherivey, dat jullie beide bij de Declathon werken! Fijne winkel, in welke plaats?
Ik kom soms wel eens in die in Apeldoorn of Nijmegen.

Vraagje, ik zie bij veel van jullie leuke foto's voorbij komen, neem aan dat jullie dan met je telefoon hardlopen?
Ik heb dat 1 keer geprobeerd in een heuptasje, maar was echt geen succes, kreeg een mega zweetplek waar het tasje zat, en voelde de telefoon hele tijd heen en weer schudden.
Loop nu altijd zonder, maar ook zonder water.
Ik heb een keer vooraf een waterbidon in de struiken op de route verstopt.
Vind het zo onhandig om de hele tijd wat vast te houden.
Alleen nu kreeg ik afgelopen donderdag tijdens mijn 22km echt erge dorst, en ik had nergens water.
Nu zie ik bij veel trail lopers dat ze een dun rugzakje op hebben, met kleine vakjes voor water, klotst dat niet erg tijdens het lopen?
En krijg je niet een mega zweetplek op je rug?
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat loopt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:18

Ieris mijn verste afstand heb ik begin juli gelopen, dat was 58.5km. Dit was wel met 800 hoogtemeters en die 75 km is zo goed als plat. Dat is wel een verschil. Maar ik vind het wel spannend hoor! Het grootste deel van die afstand zit tussen je oren. Mijn lichaam kan dat wel.

Ik heb een salomon rugzak met 2 softflasks aan de voorkant. Dit klotst niet, je zuigt het restje lucht eruit. Ja het is warmer dan zonder rugzak, maar drinken bij je hebben is wel essentieel met wat langere afstanden. En zweten doe ik toch, met of zonder rugzak. Bij mij gaat hij in het bos altijd mee. Daarnaast heb ik er ook zakdoeken in, mijn sleutels, eten, eventueel extra drinken en als het wat frisser wordt ook zo'n zilverfolie deken. Dit als ik mocht vallen ergens in het bos en niet meer verder kan lopen. Dan heb ik iets tegen onderkoeling.

Ik heb ook een camelbak gehad met een waterzak op de rug, die klotst ook niet, want je zuigt van tevoren het restje lucht eruit en dan heb je nergens last van. Nadeel daarvan vind ik dat het eerder warm is op je rug, je bij verzorgingsposten moeilijker kan bijvullen en het water ook warmer wordt. Warm water is toch wat minder lekker.

Foto's maak ik met mijn telefoon en die gaat in het zakje in mijn broek. Bij fusion en nike trail die mensen uit dit topic veel dragen, past je telefoon in het zakje op de zijkant van je bovenbeen. Ideaal.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:18

Kylan ik ben ook een koukleum :brr: als ik sommige setjes hier hoor krijg ik het spontaan koud. Vandaag een rondje gelopen in lange baselayer broek en lang shirt met dun vestje er over. Maar ik loop nu ook nog best langzaam en ga steeds wandelen tussendoor. Wellicht verandert mijn kledingkeuze nog als ik wat langer door kan lopen zonder wandelen.

Wat slim sv dat je zo’n zilverfolie deken bij je hebt.

Ieris ik heb mijn telefoon vaak in een zakje op m’n rug. Heb eerder veel gefietst en al die fiets shirts hebben een zakje op de rug. Tel zit dan wel strak tegen je rug dus rammelt niet heen en weer.

Teen gaat trouwens best goed inmiddels. Gelukkig genoeg ruimte in mijn schoenen :D

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:20

Ik heb een raidlight vest, met soft flasks aan de voorkant. Die bevalt erg goed. Vandaag weer uitgebreid gebruikt.

Voor het eerst van mijn leven boven de 30 km gelopen :D heel langzaam, maar ook best pittig terrein en we hebben vooral genoten van de omgeving.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 16:29

Wauw dat is inderdaad niet zomaar een run, prachtige foto’s en knappe prestatie Gaucho!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:21

Prachtige fotos gaucho, wat een heftig terrein om te lopen maar wel heel mooi! Ben je met een trail reisje daar of ben je met een groep bekenden?

Ieris op lange afstanden is water meenemen wel echt fijn, zeker als het warm is. Ik heb een rugzakje met een liter waterzak er in. Dat werkt prima, is wel iets warm maar het stoort me niet. Verder heb ik een softflask van een halve liter, die past bij mij ook in de broekzak als ik hem niet helemaal vol doe. Beiden klotst niet mits gevuld zonder lucht er in.

MizzMontana fijn dat je teen weer herstelt :)

Ik heb vanmiddag nog een training gedaan met Greg. Eerst 25 minuten langzaam rond de 6:30, daarna 10 minuten 5:30 en daarna uitlopen. Gelukkig kon ik tussen de buien door lopen maar het waaide wel flink. Ging wel lekker, morgen moet/mag ik 100 minuten rustig aan.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:03

Oh wauw Gaucho, wat prachtig en super prestatie zeg!

Het kan best dat je het straks warmer krijgt als je niet meer tussendoor wandelt MizzMontana, maar ik heb ook heel weinig aan omdat het me snel irriteert.

Ieris ik ben hier in dit topic terecht gekomen omdat ik slecht kan eten en drinken tijdens het hardlopen. Tot de halve ging dat prima := maar voor de hele moest het toch echt anders. Ik drink nog steeds niet veel, maar heb een kleine Camelbak voor de korte afstanden om te oefenen. Deze neem ik altijd mee tegenwoordig en ik drink continu kleine beetjes zodat ik geen klots buik krijg. Ik heb een grotere voor de lange afstanden, die heeft ook ruimte voor telefoon en eten. Ik ga het volgende week doen met proteïne repen die ik vaak wel redelijk naar binnen krijg en winegums, dat neemt ook niet zoveel ruimte in beslag.
Telefoon gaat bij mijn Sweaty Betty op mijn bovenbeen, mijn Nike 2-in-1 heeft dat niet, maar die heb ik toch vaak alleen aan bij langere afstanden en dan kan het in de rugzak.

Oh ja SV, zakdoeken heb ik ook altijd mee :))

Greg en jij kunnen het goed vinden Kylan <<) Hoop dat je morgen weer tussen de buien door kunt lopen (en ik ook :+).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:06

Gaucho, ik had je prestatie en foto's al gezien, heel tof!!

Mijn afstanden zijn niet dusdanig dat ik eet of drink tussendoor, dus daar kan ik niet op reageren. Wie weet kom ik in de toekomst ooit op dat punt.
Telefoon heb ik altijd bij me. Ik wil iemand kunnen bereiken als er iets is. Ik heb in alle broeken die ik heb zakjes waar mijn telefoon precies in past. Ideaal.

Edit: even een vraag erbij:
Ik word helemaal gek van haar dat los gaat hangen in mijn gezicht, ondanks haarspeldjes.
Is er iemand die met een (sport)haarband oid loopt? En zo ja, welke? Zitten die uiteindelijk ook niet te strak of te irriteren?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:46

Wow Mizzmontana wat trek je dan aan als het vriest straks? :+

Gaucho het Mullerthal is geweldig, heerlijk zo'n hele dag struinen. Ik herken paden die wij ook hebben gelopen.

Kylan je hebt in Greg wel een goede partner gevonden geloof ik :P. Mis je Jeff niet?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:36

Sv in de winter ga ik vaak als een eskimo door het leven :Y)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 09:10

Ieris, ik heb idd ook een trailrugzak voor water en voer. Zweet er wel iets onder, maar zonder rugzak zweet ik ook veel. :+
Foto's maak ik met mijn telefoon. Ik koop alleen nog maar broeken met goede zakken. Daar gaat de telefoon dan in.
Ik heb nog een aantal lange broeken zonder goede zakken. Dan doe ik een band om mijn arm, of doe mijn telefoon in het rugzakje. :)

Gaucho, echt mooie foto's! :D

Kylan, die Greg laat je wel zweten zo <<)

Goof, ik heb ooit een haarband geprobeerd, maar die schoof steeds af. Nu loop ik gewoon met losse plukken. Alles wat lang genoeg is, zit in een staart.

Ik ben redelijk door mijn 30 km heen gekomen. Beetje spierpijn in mijn linker bovenbeen en een soort van drukplek onder mijn rechter voorvoet :?
Had ik donderdag met werken al wat last van. Kan mijn voet/ tenen gewoon bewegen. Als ik erop druk of sta is het wel wat gevoeliger.

Afijn, straks een klein rondje lopen tijdens de Vestingloop van Willemstad. Eens kijken of dat vandaag ook echt rustig kan, ipv weer te enthousiast worden. :+

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 10:48

Greg en ik zijn zeker snel vriendjes geworden :D vandaag mocht ik 100 minuten rustig lopen, inclusief warming up en cooling down. Het eerste uurtje was het nog droog, daarna toch wel aardig in de regen gelopen helaas. De route had ik zo uitgestippeld dat er mogelijkheden waren om eerder te stoppen als het echt niet meer leuk was, maar dat is niet nodig geweest. Kleine 15km binnen voor vandaag, vanmiddag familie barbecue :') Gelukkig kan dat onder de kapschuur bij mijn ouders.

Sherivey mooi dat je weinig klachten hebt na de 30km. Veel plezier vanmiddag met de vesting loop!

Goof een haarband gebruik ik niet, dus geen tips. Wat niet in een staart past hangt los, dat vind ik minder vervelend dan een band of petje ofzo, ik hou niet van dingen op mijn hoofd :+

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:28

Haha, Kylan, dan gaat Greg wel vreemd. Ik ga ook met hem op stap. Vandaag mocht ik 30 minuten gemiddeld tempo en 10 minuten hoog tempo lopen en dan nog opwarmen/afkoelen. Ik heb op 20 meter na 9 km kunnen lopen met net geen 11 km/u. Ben daar super blij mee :) De regen doet mij goed, ik loop echt een stuk beter in kou dan in warmte.

Fijn Sherivey dat je die 30 km zo goed door gekomen bent!

Wauw Gaucho, dat ziet er gaaf uit! Wat een prestatie!

Haha, MizzMontana, plaatst tegen die tijd dan maar een foto, wil wel eens iemand zien hardlopen in een Eskimo-pak :Y)

Goof, ik herken dat losse haar wel. Maar heb het laten groeien en nu knip ik het zo kort dat alles nog in een staartje past. Dus aan mijn tip heb je nu vrij weinig... haha.

Ik kan ook echt niet wennen aan een telefoon op mijn bovenbeen, steeds het idee/gevoel dat ie eruit valt, wat eigenlijk niet kan, maar ik loop echt niet ontspannen daarmee. Ik draag hem in een klein heuptasjes aan de voorkant. Zakdoekjes gaan hier ook vaak mee en een poepzakje voor de hond met een paar brokjes. Water heb ik eigenlijk nooit mee, maar voor de lange afstanden moet dat eigenlijk wel. Nu liep ik ook wel eens 5 km naar een vriendin, die had wat water klaar staan, liepen we ons rondje samen, kon ik bij haar huis weer wat drinken en dan weer terug naar huis.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 13:29

Greg houdt alle opties graag open :))

Nou, dat rustige lopen is 'm niet helemaal geworden.
Het was fris, winderig en met kans op regen. Eigenlijk weer waarin ik vaak het beste loop.

Van start gegaan en na 1 km comfortabel lopen, keek ik op mijn horloge. 5:47 min/km.
Het voelde alsof ik dit prima vol kon houden voor de overige 4 km.
Dus lekker door gekacheld. Bleek de 2e kilometer sneller gegaan te zijn.
Op km 3 een paar keer omhoog en omlaag (steil en wat glad), maar nog steeds een net tempo.
Dus de laatste 2 km bewust wat versneld. Met als resultaat 5:30 min/km gemiddeld. *\o/*

Mijn officiële PR staat op 5:01 min/km. Maar sinds mn klaplong was 6:00 min/km al too much zegmaar :')
Dus ik ben zo blij nu. :D