De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 11:29

raket schreef:
Veulen84 schreef:
Die 2 weken is toch alleen als je niet besmet bent? Ik las ergens dat onderzoek in china en op dat cruise schip in japan uitwezen dat er mensen zijn die na een paar dagen herstellen, maar dat veel tussen de 3 en 5 weken ziek zijn.

Neem aan dat ze per geval kijken wanneer je niet meer besmettelijk bent?

(Niet omdat ik banketstaaf wil zijn trouwens, deze vraag.)

Nou dat dacht ik ook. Geen klachten meer: negatief testen en klaar. Maar zo werkt het niet. Ik vroeg hoe lang ze dachten dat het zo'n beetje ging duren. In China waren mensen die 2 tot 6 weken klachten hadden..... Mijn vriend mag als hij niet ziek wordt na 2 weken weer buiten.
Ik pas zonder klachten. Gezien mijn astma heb ik altijd luchtwegklachten, dus dat gingen ze nog even nakijken, want ze gaan in principe niet meer testen. Ik hoop dat mijn werkgever dat wel gaat doen. Ik besmet liever geen andere mensen. En zeker geen patiënten, die zijn namelijk al niet zo fit.

Dus je vriend 2 weken, jij tussen de 2 en 6 weken binnen blijven (afhankelijk van je klachten). In die overige (in slechtste geval 4 weken) kun je hem niet meer besmetten ofzo?

Ik vraag me af of dat niet testen te maken heeft met het niet beschikbaar zijn van de testen of met het geld dat er mee gemoeid gaat. Ik lees op buitenlandse sites steeds meer opmerkingen over dat het te duur is om te testen. Vooral omdat voor veel mensen de klachten toch relatief mild zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 11:38

Er is de "incubatietijd": de tijd tussen besmetting en ziek worden.
"Quarantaine" (letterlijk 40) is een tijd van afzondering / isolatie om te kijken of je al dan niet besmet bent. (Ooit hielden de Franse bezetters hier dus 40 dagen voor aan.)
Bij dit virus is de incubatietijd (en dus de veilige isolatietijd) waarschijnlijk 14 dagen.
Dit alles is in principe 'voorkomen van ellende' en gaat over zo te zien gezonde mensen.

Gesteld dat iemand ziek wordt, gelden er andere getallen.
Tijdens de ziekte ben je per definitie besmettelijk, dus 'zo lang als nodig' isolatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 11:44

Wat ik lees over Lombardije:
- alle poliklinische activiteiten en niet dringende operaties en ziekenhuisopnamen zijn teruggebracht naar nagenoeg 0
- het hele Intensive Care systeem in de regio is geherstructureerd om verspreiding te voorkomen en tegelijk zorg te kunnen bieden aan patiënten die de medisch technische apparatuur (beademing etc) nodig hebben om te overleven. Dat systeem is overbelast.
- vorige week was al 10% van het ziekenhuispersoneel besmet. Gepensioneerde artsen zijn teruggeroepen. Verpleegkundigen in opleiding worden klaargestoomd om sneller in te stromen.
- Dat het systeem overbelast is levert niet alleen gevaar op voor corona-patiënten, maar ook voor mensen die een beroep doen op de gezondheidszorg wegens andere aandoeningen.

Dat is, naar wat ik begrijp, de situatie daar. Dat soort situaties ontstaan als veel mensen tegelijk ziek worden en zorg nodig hebben. Ik hoop dat ze het onder controle krijgen. En dat we het hier ook in de hand weten te houden met zn allen.

Bronnen (in Italiaans en Engels):
https://milano.repubblica.it/cronaca/20 ... refresh_ce
https://www.news1.news/u/2020/03/corona ... -edge.html
https://apnews.com/837274f1bab9af1aab12f1b9481b2d62

BigOne

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 11:50

Dramatisch dat er misschien een keuze gemaakt moet worden door mensen wie wel en wie niet behandelen. Wat zal het zwaar zijn in Italie en andere zwaar getroffen landen, hoop dat ze het hier in de hand kunnen houden(maar ben er bang voor)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 11:54

EedihcrO schreef:
Nu is het zo dat mijn manager het hele verhaal van rivm onzin vindt en zegt dat ik dus gewoon moet komen werken. Ik werk op een klein kantoor in een pand waarin vele bedrijven gehuisvest zijn. Zou het gezien kunnen worden als werkweigering als ik me ziek meld? Ook ons kinderdagverblijf gaat dicht voor kinderen die hoesten, verkoudheidsverschijnselen of koorts hebben. Dus wat dat betreft zou ik het ook op zorgverlof kunnen gooien toch?
Ik vind het maar lastig. Wil me graag aan de richtlijnen houden, maar hoop dan toch dat dit geen negatief gevolg gaat hebben voor mijn nog tijdelijk contract.

Bel de vakbond en bel de GGD.

Dit soort a-sociale managers, die denken dat ze boven de wet staan kunnen we missen als kiespijn.

Je ziek melden is per definitie geen werkweigering, maar je goed recht (gesteld dat je ziek bent of de GGD zegt dat je in isolatie moet).

En zou de manager kranten lezen, zou hij weten dat het corona virus indammen belangrijk is voor 'de economie'.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:06

Marcella schreef:
https://www.msn.com/nl-nl/sport/voetbal ... spartanntp
"Door het verdomde coronavirus ben ik al niet in staat om mijn kinderen te zien."

Schijnbaar is het grote geld belangrijker. -O-

Deze meneer roept juist op om de Italiaanse voetbal competitie stil te leggen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:08

Een grote gamebeurs Twitchcon zou 2/3 mei zijn maar vrijdag te horen gekregen dat die al afgelast is ivm Corona. Jammer, ben wel teleurgesteld al is het natuurlijk wel logisch. Wel vind ik het wat vroeg nog.

Heftig te lezen dat op bokt het virus ook zo dicht bij is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:09

Hier (zwolle) ook de eerste nu. Ik dacht dat wij er nog goed vanaf kwamen maar helaas. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:10

Veulen84 schreef:
"Ik vraag me af of dat niet testen te maken heeft met het niet beschikbaar zijn van de testen of met het geld dat er mee gemoeid gaat. Ik lees op buitenlandse sites steeds meer opmerkingen over dat het te duur is om te testen. Vooral omdat voor veel mensen de klachten toch relatief mild zijn.

Er zijn tekorten:

Citaat:
"Er dreigt een wereldwijd tekort aan een onderdeel voor de test die het nieuwe Corona-virus opspoort. Dat onderdeel wordt in China gemaakt. Het RIVM adviseert ziekenhuizen om die reden om niet zomaar personeel te testen. „Vanuit oogpunt van schaarste van reagentia is (te) ongericht testen van personeel ongewenst”, staat in een advies dat het RIVM en de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen gisteren opstelden.

Er ís nog geen tekort, onderstreept hoofd Infectieziektebestrijding bij het RIVM, Jaap van Dissel, maar dat dreigt te ontstaan. „We weten nog niet wat eraan komt, dus we moeten de test heel gericht inzetten”, legt hij uit. Een aantal virologen in Nederland is nu bezig om een alternatief te bedenken voor de onderdelen (speciale cartridges) die op dreigen te raken. Van Dissel: „Elk land probeert nu zoveel mogelijk van die cartridges binnen te halen. Het is niet anders.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/06/we ... t-a3992982

Maar daarnaast zal een test ook duur zijn. Elke test betekent namelijk in ieder geval dat 2 GGD-medewerkers naar iemands huis gaan. Daar volgen ze een heel protocol met allerlei beschermende maatregelen en beschermende kleding. Dat is in arbeidsloon al duur. Wat het verder in een lab allemaal nog kost, daar heb ik geen idee van. Maar goedkoop zal een test niet zijn.

Janneke2 schreef:
EedihcrO schreef:
Nu is het zo dat mijn manager het hele verhaal van rivm onzin vindt en zegt dat ik dus gewoon moet komen werken. Ik werk op een klein kantoor in een pand waarin vele bedrijven gehuisvest zijn. Zou het gezien kunnen worden als werkweigering als ik me ziek meld? Ook ons kinderdagverblijf gaat dicht voor kinderen die hoesten, verkoudheidsverschijnselen of koorts hebben. Dus wat dat betreft zou ik het ook op zorgverlof kunnen gooien toch?
Ik vind het maar lastig. Wil me graag aan de richtlijnen houden, maar hoop dan toch dat dit geen negatief gevolg gaat hebben voor mijn nog tijdelijk contract.

Bel de vakbond en bel de GGD.

Dit soort a-sociale managers, die denken dat ze boven de wet staan kunnen we missen als kiespijn.

Je ziek melden is per definitie geen werkweigering, maar je goed recht (gesteld dat je ziek bent of de GGD zegt dat je in isolatie moet).

En zou de manager kranten lezen, zou hij weten dat het corona virus indammen belangrijk is voor 'de economie'.

Ik wacht nog op het eerste moment dat iemand een idiote mail of brief van een werkgever lekt naar (social) media. Als de eerste werkgever aan de schandpaal genageld wordt, gaat daar vast een preventieve werking van uit. :Y)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:15

naomiiiii schreef:
Hier (zwolle) ook de eerste nu. Ik dacht dat wij er nog goed vanaf kwamen maar helaas. :+

Is dit al ergens bekend gemaakt?? Verbaasd me dat er niet eerder iemand gevonden is in die stad want iemand die daar werkte was positief getest, hopelijk kunnen ze dit geval ook herleiden naar een besmetting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:20

bigone schreef:
naomiiiii schreef:

Is dit al ergens bekend gemaakt?? Verbaasd me dat er niet eerder iemand gevonden is in die stad want iemand die daar werkte was positief getest, hopelijk kunnen ze dit geval ook herleiden naar een besmetting.

Staat op de NOS live blog.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:27

Diegene uit Zwolle heeft denk ik door maatregelen al veel kunnen voorkomen. Hij heeft niet gewerkt tijdens de besmettelijke periode en daardoor geen bezoekers of personeel besmet.

Wel is deze persoon niet in risicogebied geweest dus vraag mij dan wel weer af waar komt het dan weg?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:29

MoniqueT schreef:
Ik lees graag even mee. Wij zitten bijna drie weken in Florida nu en ook hier zijn besmettingen, maar al helemaal weinig testen beschikbaar. Mr. Trump vindt het ook allemaal wel meevallen, dat griepje. Pff ...

Wij vliegen dinsdag terug naar Barcelona. Ook in Spanje heel wat besmettingen, maar ik vind vooral dat vliegtuig niet zo prettig, maar wil wel naar huis. Mijn man is ook longpatiënt, ik zal blij zijn als we hier goed uitkomen en thuis wonen we gelukkig ook lekker een stukje buiten het dorp. Maar ja, ook wij zullen boodschappen moeten doen. De verkoudheid die hij hier op heeft gelopen vorige week, is in elk geval goed onder controle. Geen kuchjes of hoest meer aan de incheckbalie of aan de gate.

Chiren en Raket, beterschap en sterkte!

Ik las net ervoer dat ze zich vooral druk maken om de economie en dat Donald Trump de experts gewoon tegenspreekt. Iets met in april is het over. Aparte man blijft het.... Sterkte daar lijkt mij niet fijn om in zoveel onzekerheid te zitten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:36

AnnexUdith schreef:
Diegene uit Zwolle heeft denk ik door maatregelen al veel kunnen voorkomen. Hij heeft niet gewerkt tijdens de besmettelijke periode en daardoor geen bezoekers of personeel besmet.

Wel is deze persoon niet in risicogebied geweest dus vraag mij dan wel weer af waar komt het dan weg?

Inderdaad, dit maakt het zo creapy/eng hoe je het ook noemt, het virus krijgen zonder dat het ergens aan gelinkt kan worden betekend dat er een aantal tijdbommen rondlopen. En dat kan zeker voor Italiaanse toestanden zorgen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:49

Ik ben bang dat er heel veel tijdbommen rondlopen...

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:54

Ladybird schreef:
Een grote gamebeurs Twitchcon zou 2/3 mei zijn maar vrijdag te horen gekregen dat die al afgelast is ivm Corona. Jammer, ben wel teleurgesteld al is het natuurlijk wel logisch. Wel vind ik het wat vroeg nog.

Heftig te lezen dat op bokt het virus ook zo dicht bij is!

Mijn man en ik balen als een stekker dat de Dutch Comic Con tot nu toe gewoon doorgaat. Hij is standhouder en durft eigenlijk niet goed in te kopen omdat het net zo goed op het laatste moment afgezegd kan worden. Wat ons betreft mogen ze het cancellen, juist nu er nog zo vreselijk veel onduidelijkheid is over het aantal daadwerkelijk besmette mensen en het nog zo om zich heen grijpt. Dat de RAI hierin voorzichtiger is dan de Jaarbeurs kan ik alleen maar toejuichen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:54

bigone schreef:
naomiiiii schreef:

Het is nu een medewerker uit het Isala.

Degene die eerder positief was getest werkt alleen in Zwolle. Was geloof ik de partner van die in borne?

PepperrrJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:58

PSvanLot schreef:

Dat weet ik wel zeker. Mam en ik zijn er bijna zeker van dat we het hebben, maar of we getest worden? Neuh, want we zijn niet in gevaarlijk besmet gebied geweest. Dus nee dan worden we ook niet meegeteld bij het aantal besmettingen. Echt superkrom aan de ene kant, want ze willen juist weten waar en hoe het virus zich verspreidt, maar bij degene met 100% gelijke klachten weigeren ze te testen. Ik snap het als iemand met een snotneus belt en vraagt om een test dat ze weigeren. Maar pijn in de longen, hoesten, keelpijn, 39 graden koorts wordt blijkbaar niet serieus genomen zolang je niet in gevaarlijk besmet gebied geweest ben. En met dat gebied bedoel ik dus China, Italië etc.

Edit:
En zolang je geen positieve test hebt, verklaring oid. Ben je in sommige gevallen gewoon verplicht om toch ergens heen te gaan helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:05

Ik vind het goed dat niet iedereen meer getest wordt, als er schaarste is van de tests moeten die inderdaad bewaard worden voor risicopatiënten.

Dit virus zal hoe dan ook om zich heen grijpen en een jaarlijkse bedreiging worden, althans toch zeker tot er een vaccin ontwikkeld is.

Zolang je met je longontsteking niet in de rode zone komt + niet in de risicogroep valt kan je het thuis uitzieken, zoals de overheid blijft herhalen.

De economische gevolgen lijken mij veel erger dan het eventueel zelf krijgen van corona.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:06

EedihcrO schreef:
Zo, het heeft even gekost, maar ik ben bijgelezen. Hier ook een Brabander met verkoudhidsverschijnselen. Heb vandaag mijn man dus op pad gestuurd om een flinke berg boodschappen te doen voor de komende tijd. De vriezer zit vol, een deel houdbaar op voorraad en eten voor onze jongste dochter hebben we ook voor 3 weken.

Die richtlijn van de RIVM in Brabant geldt alleen voor zaterdag en zondag, niet voor maandag. Ziekmelden als je eigenlijk niet ziek bent is een vorm van werkweigering. Je zegt dat je je aan de richtlijnen wil houden, dan ga je gewoon op maandag werken, tenzij de RIVM met iets anders komt vandaag. En anders moet je overleggen met je werkgever over zorgverlof.
De tip om de vakbond te raadplegen is een goede, zou dat altijd doen. Op de site van de CNV staat wel het een en ander over werken en corona virus, zie https://www.cnvvakmensen.nl/themas/coronavirus, en je antwoord staat er eigenlijk ook al tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:11

Pepperrr schreef:
PSvanLot schreef:

Dat weet ik wel zeker. Mam en ik zijn er bijna zeker van dat we het hebben, maar of we getest worden? Neuh, want we zijn niet in gevaarlijk besmet gebied geweest. Dus nee dan worden we ook niet meegeteld bij het aantal besmettingen. Echt superkrom aan de ene kant, want ze willen juist weten waar en hoe het virus zich verspreidt, maar bij degene met 100% gelijke klachten weigeren ze te testen. Ik snap het als iemand met een snotneus belt en vraagt om een test dat ze weigeren. Maar pijn in de longen, hoesten, keelpijn, 39 graden koorts wordt blijkbaar niet serieus genomen zolang je niet in gevaarlijk besmet gebied geweest ben. En met dat gebied bedoel ik dus China, Italië etc.

Edit:
En zolang je geen positieve test hebt, verklaring oid. Ben je in sommige gevallen gewoon verplicht om toch ergens heen te gaan helaas.

Als je pijn in de longen en 39 graden koorts hebt, ben je natuurlijk nooit verplicht om ergens heen te gaan, dan ben je ziek. Ongeacht of dat dit virus is of iets anders, daar heb je geen positieve test of verklaring voor nodig.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:13

Herkenbaar Pepper.. maar dat niet testen zal dus omgetwijfeld te maken hebben met het te kort aan reagentia en beschermingsmiddelen.

Persoonlijk heeft het voor mij geen meerwaarde om te weten of ik nu wel of geen Corona heb, liever dat die ene test gebruikt wordt voor een "zwakker" lid van de samenleving of iemand die in de zorg werkt :)

Moet zeggen, dit helpt wel om te stoppen met roken :+ Sinds ik ziek ben heb ik geen peuk meer aangeraakt en ook echt geen zin gehad om te roken :')

PepperrrJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:15

Nee, verplicht ook niet. Maar neem bijv. Dinsdag mn rijexamen. Dat kan verzet/geannuleerd worden, maar ik krijg dan wel gewoon de rekening. Nou heb ik al gedoe met geld, dus in dat opzichte ben ik bijna verplicht te gaan. Tenzij de ha wel een verklaring zou geven. Zo zijn er nog meer gevallen van mensen die wel 'moeten'.

Qua werk blijf ik voorlopig inderdaad nog lekker thuis, en zolang het niet nodig is ga ik de deur ook niet uit. Maarja, dit zijn wel lastige kwesties..

Edit: Voor mij heeft het ook geen meerwaarde om te weten wat voor ziekte ik heb, maar vind het vreemd dat rivm, ggd etc niet snapt hoe het virus zich zo extreem verspreidt is NB, maar niet testen op de echt zieke mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:18

Neonlight schreef:
EedihcrO schreef:
Zo, het heeft even gekost, maar ik ben bijgelezen. Hier ook een Brabander met verkoudhidsverschijnselen. Heb vandaag mijn man dus op pad gestuurd om een flinke berg boodschappen te doen voor de komende tijd. De vriezer zit vol, een deel houdbaar op voorraad en eten voor onze jongste dochter hebben we ook voor 3 weken.

Die richtlijn van de RIVM in Brabant geldt alleen voor zaterdag en zondag, niet voor maandag. Ziekmelden als je eigenlijk niet ziek bent is een vorm van werkweigering. Je zegt dat je je aan de richtlijnen wil houden, dan ga je gewoon op maandag werken, tenzij de RIVM met iets anders komt vandaag. En anders moet je overleggen met je werkgever over zorgverlof.
De tip om de vakbond te raadplegen is een goede, zou dat altijd doen. Op de site van de CNV staat wel het een en ander over werken en corona virus, zie https://www.cnvvakmensen.nl/themas/coronavirus, en je antwoord staat er eigenlijk ook al tussen.

Waar haal jij vandaan dat richtlijn van de RIVM in Brabant alleen geldt voor zaterdag en zondag en niet voor maandag? Ik lees daar niets over op de site van RIVM. Ik lees het als: " tot nader order".
https://www.rivm.nl/nieuws/covid-19-nie ... rd-brabant

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:19

Marie_Anne schreef:
Waar haal jij vandaan dat richtlijn van de RIVM in Brabant alleen geldt voor zaterdag en zondag en niet voor maandag? Ik lees daar niets over op de site van RIVM. Ik lees het als: " tot nader order".
https://www.rivm.nl/nieuws/covid-19-nie ... rd-brabant

Dat is wat ze volgens mij gewoon op het nieuws zeiden?