ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sanned

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 18:58

Ik wordt op het moment zelf vooral druk, druk in m'n hoofd en soms ook hyper. Achteraf merk ik meestal pas echt goed dat het te veel was, als ik dan in een rustige omgeving kom ben ik opeens doodmoe en krijg ik vaak hoofdpijn.
IJzeren discipline lijkt me fijn, ik heb echt geen discipline. Gelukkig wel heel veel motivatie :)

Ik snap het. Jammer dat je er dan op één gebied echt profijt bij hebt maar het je op andere vlakken juist niet helpt... En andere medicatie, zou dat uit kunnen maken? Ik begin eigenlijk ook alleen voor m'n studie met medicatie, heb niet het idee dat ik het voor andere dingen echt nodig heb.

Thanks, dat is goed om te weten! Had nu niet echt ergens last van, maar heb vandaag ook maar één pil genomen en pas rond half 1, toen ik al niet echt erg katerig meer was.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:24

Elisa2, wat is voor jou structuur? (voorbeeld?)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:21

Oja dat hyper worden ken ik ook goed...ik heb dat vaak in contact met anderen mensen. Lijkt net of ik daar hyper van word door de prikkels oid?

Hm, structuur voor mij is..iedere dag op dezelfde tijd naar bed en opstaan. Eten op dezelfde tijden, en volgens een vast programma starten met de dag.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:59

Oh wauw een topic over ADD, wat fijn!

Ik heb al zo lang als ik me kan heugen concentratie problemen en kan me dan ook zeer in het verhaal van TS vinden. Ik weet dat ik de hersenen heb, ik kon makkelijk gymnasium aan, maar daarentegen ben ik met de hakjes over de sloot door de HAVO gegaan.

Hier op het HBO doe ik hetzelfde. Alles een dag en soms zelfs een paar uur van te voren. Ik word er helemaal gek van. Het ging altijd net goed, tot afgelopen half jaar. Ik had een stage en een onderzoek wat ik moest doen, stage ging helemaal prima. Maar onderzoek heb ik gewoon verkloot. Ik had zoveel tijd maar ik was continu afgeleid door van alles en nog wat. Nu heb ik dus een half jaar vertraging en dat heeft mij meer aan het denken gezet.
Iemand in mijn omgeving kreeg de diagnose op ADHD (oudere leeftijd) dus vroeg hoe ze daar zo opeens bij kwamen. Naast de hyper activiteit kon ik mij e volledig in vinden en ben dus door gaan zoeken op ADD. Warempel, alles strookte met mij toen ik het las. Nu zit ik in het buitenland dus een test doen gaat op het moment niet, maar dat wil ik wel gaan doen als ik weer thuis ben.

Ik wil mijn hoofd kunnen benutten en niet de hele dag mijn boeken open hebben en na 24 uur er achter komen dat ik er 2 minuten in heb gekeken.

Verder ben ik als de dood voor Ritalin of andere medicijnen. Het zit me al dwars als ik een paracetamol in moet nemen. Nu vroeg ik me af of jullie iets als acupunctuur hebben geprobeerd? Ook ben ik bang voor naalden, maar ik hoorde dat er tegenwoordig nieuwe manieren zijn.

(Ga het topic nog verder door lezen, maar 169 pagina's zijn er nogal wat :') ) Wat voor natuurlijke producten / methodes gebruiken jullie verder allemaal? LT03 heb ik dan wel gelezen.

Edit: Ondervinden jullie trouwens problemen in jullie formele omgeving door de stempel ADD? Dat is namelijk wel iets wat mij tegenhoudt om een test te doen.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:08

Ik zal ook weer eens reageren :P

Als je er veel uit herkent zou ik zeker onderzoek laten doen KellyR. Voor mij heeft de diagnose op een bepaalde manier veel rust gegeven, het verklaart zo veel! En ik krijg nu eindelijk hulp van mensen die precies snappen waar ik tegenaan loop en het serieus nemen.

Ik heb het op mijn studie niet verteld. Ik heb het wel overwogen, maar op het moment zie ik er geen reden toe. Mijn studie gaat redelijk goed en ik heb geen behoefte aan extra regelingen vanuit de universiteit. Mocht ik later toch meer moeite krijgen ga ik het misschien wel vertellen, maar voor nu hoeft het van mij niet.
Verder weten alleen goede vriendinnen, familie en mijn huisgenootjes van mijn ADD. Mijn baas op mijn bijbaantje weet het ook niet.

Ik ben recent begonnen met medicatie. Heb wel nog hier en daar last van bijwerkingen en we zijn nog bezig met de juiste dosering en intervallen uitzoeken. Maar ik ben tot nu toe positief! Het geeft me rust en ik krijg met minder moeite meer gedaan. Al heb ik op het moment een beetje een terugval, maar dat ligt echt aan mezelf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:11

Ik heb wel wat aan de handvatten en tips voor ADDers, maar verder...vind ik eigenlijk niet dat ik anders ben dan andere mensen en daar medicijnen voor moet hebben. Ik vind mezelf toch wel uniek en waarom zou ik medicijnen gaan slikken om net zo te worden als andere mensen? Ik probeer liever een manier te vinden om juist voordeel te halen uit mijn creativiteit en chaotische brein.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:17

@Sanned wat voor medicatie gebruik je nu? En ik snap dat je er rust mee kan vinden, ergens (zonder uitslag) kan ik het nu ook ergens plaatsen. Wist trouwens niet dat de uni je ook handvatten kon geven voor zo iets als ADD.

@Elisa ik denk dat je daar ook helemaal gelijk in hebt. Het enige waarvoor ik iets zou willen zoeken is om meer rust te creëren tijdens mijn studie. Ik krijg nu namelijk echt niks gedaan. En als ik het doe is het op het laatste moment en echt niet je van het. Terwijl ik wel weet dat ik het veel beter zou kunnen. En mijn opleiding is nou niet bepaald creatief :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:33

Doe je dan wel de juiste opleiding? mij gaat leren alleen goed af als ik echt een doel {motivatie} heb om het te leren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:43

Mijn dochter was eerst gediagnosticeerd met ADD maar blijkt nu (na de QB test) toch wel ADHD te hebben. 4000 microbewegingen is toch wel erg veel.
Ze heeft de ritalin echt wel nodig. Zit nu op 20 mg 4 x per dag, maar moet nog wat hoger ingesteld. Niet alleen voor haar studie, maar ook in de interactie en communicatie met haar merk ik dat het goed doet.
Ze blijft alleen wel last houden van de bijwerkingen (verhoogde hartslag, zich gejaagd voelen) dus je vraagt je altijd wel af wat het medicijn op de lange duur met je doet, al word je verzekerd dat het medicijn uit en te na is onderzocht.

Als je echt niet aan de medicatie wil is het instituut dat ik een paar posts terug noemde misschien wel wat voor je. Het functional neurologic center in Noordwijk.
http://functionalneurologycenter.org/

De vriend van mijn dochter - die na een auto ongeluk - hersenschade heeft opgelopen, wordt daar behandeld met opmerkelijke resultaten.
Door het uitvoeren van diverse testen en behandeling in de gyrostim (een speciale stoel die door 360 graden bewegingen en daarbij bepaalde opdrachten uit te voeren de hersenen stimuleert) worden je hersenen ertoe gebracht om bepaalde functies te herstellen of over te nemen.

Ook voor functionele hersenstoornissen als ADHD en dyslectie kunnen ze heel wat betekenen. Maar daar waar medicatie vooral symptomatisch wordt ingezet, wordt bij deze benadering de de hersenen ertoe gebracht de functie (blijvend) te herstellen.

Omdat mijn dochter last blijft houden van de bijwerkingen overwegen we zelf ook deze behandeling te gaan doen. Het is echter wel duur en valt onder alternatieve behandeling dus niet vergoed door de verzekering.
Dus moet er eerst worden gespaard.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:35

@Elisa geen idee of ik de juiste opleiding doe en ik vraag me of het meerendeel van de mensen überhaupt weet.
Ik moet nog nog een jaar (ipv een half jaar) dit ga ik tegemoet met loot in mijn schoenen. Dit komt ook vooral omdat dit het onderzoeksdeel van de studie is. Ik kan gewoon niks rangschikken, alles loopt in mijn hoofd door elkaar. Dit zie je ook terug in mijn onderzoek. Voor mij is het heel duidelijk wat ik bedoel maar voor andere mensen is het bijna hocus-pocus omdat ik geen zichtbare leidraad heb.
Hierna wil ik wel nog iets actiefs gaan doen, sport opleiding oid. Tijdens mijn stage ben ik er namelijk achter gekomen dat ik gewoon aan het "dood gaan" ben als ik van 9-5 binnen achter een computer schermpje zit.

@Babootje, zal eens inlezen wat het is, maar weet niet of ik het zou kunnen betalen. Ik moet nu al genoeg moeite doen om mijn studie bij elkaar te rapen.. Daar buiten vind ik het wel leuk om er eens over te gaan lezen, dankjewel voor de tip :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:00

KellyR schreef:
@Elisa geen idee of ik de juiste opleiding doe en ik vraag me of het meerendeel van de mensen überhaupt weet.
Ik moet nog nog een jaar (ipv een half jaar) dit ga ik tegemoet met loot in mijn schoenen. Dit komt ook vooral omdat dit het onderzoeksdeel van de studie is. Ik kan gewoon niks rangschikken, alles loopt in mijn hoofd door elkaar. Dit zie je ook terug in mijn onderzoek. Voor mij is het heel duidelijk wat ik bedoel maar voor andere mensen is het bijna hocus-pocus omdat ik geen zichtbare leidraad heb.
Hierna wil ik wel nog iets actiefs gaan doen, sport opleiding oid. Tijdens mijn stage ben ik er namelijk achter gekomen dat ik gewoon aan het "dood gaan" ben als ik van 9-5 binnen achter een computer schermpje zit.

@Babootje, zal eens inlezen wat het is, maar weet niet of ik het zou kunnen betalen. Ik moet nu al genoeg moeite doen om mijn studie bij elkaar te rapen.. Daar buiten vind ik het wel leuk om er eens over te gaan lezen, dankjewel voor de tip :)

Ja daarom vroeg ik het dus ook...ik herken dat, ik ben echt een doener..als ik niks kan doen word ik dood ongelukkig.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:22

@Elisa2, ik ben het niet helemaal met je eens. Ik vind mezelf ook uniek en de ADD is daar ook zeker onderdeel van. Maar het is niet zo dat de medicatie maakt dat ik mezelf niet meer ben. Het enige wat ik merk is dat ik meer rust in m'n hoofd heb en minder "ruzie" met mezelf heb.
Ik slik met name medicatie vanwege mijn opleiding. En ik weet 100% zeker dat dit echt is wat ik wil doen, ik ben super gemotiveerd en vind mijn studie erg leuk. Toch kost het leren veel, te veel, moeite. Ik zit mezelf in de weg en raak gefrustreerd omdat ik het heel graag wil maar het allemaal niet lukt. De medicatie maakt dat het allemaal net wat makkelijker gaat, dat er minder frustratie is. Verder ben ik nog steeds mijn eigen chaotische zelf :P
Maar medicatie werkt natuurlijk voor iedereen net wat anders, dus ik kan me voorstellen dat jij andere ervaringen hebt.

@KellyR Ik slik nu methylfenidaat. Zit wel echt nog een beetje in de testfase, als blijkt dat dit niet optimaal is kan ik ook nog andere dingen proberen.
De uni biedt volgens mij niet echt begeleiding ofzo, maar je kan bijvoorbeeld wel extra tijd op tentamens krijgen. En soms regelingen rondom gespreid tentamens maken of extra herkansingen ofzo, maar dat verschilt heel erg per opleiding. Geloof dat mijn universiteit ook een soort praatgroep heeft voor studeren met AD(H)D, maar ik krijg al wel genoeg begeleiding en heb daar ook niet echt tijd voor :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 08:58

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:03

Interessant Elisa :j Ik had er al wel wat over gelezen, maar heb nu geen tijd om de reportage te kijken. Ga ik zeker nog doen!

Puur interesse, ben jij echt tegen het gebruik van medicatie (dan bedoel ik even specifiek bij AD(H)D)? Of vind je het voor jezelf geen prettig/goed idee? En heb je zelf medicatie gebruikt en er slechte ervaringen mee of niet?
Totaal niet aanvallend bedoeld trouwens! Ik vind de meningen van anderen hierover heel leerzaam :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:23

Interessant interview Elisa. Het steunt in ieder geval wel mijn onderbuikgevoel dat medicatie met dit soort bijwerkingen niet gezond voor je kunnen zijn, ook al bezweert men dat de medicijnen uit en te na zijn onderzocht.

Maar ja, wat doe je dan? Ik vind ADHD echt geen verzonnen ziekte. Het is immers aangetoond dmv hersenscans dat de hersenactiviteit bij iemand met ADHD anders is. Je hebt er wel degelijk last van sommigen in meerdere andere in mindere mate. En ik heb gezien en meegemaakt dat ADHD wel degelijk kan leiden tot flinke stoornissen, die vragenlijsten zijn er echt niet voor niets. Ik heb het zelf bijna mis zien gaan met mijn dochter en ben blij dat we hulp hebben gezocht en gekregen. Ik ben blij dat er behandeling is. Het heeft haar in ieder geval weer "op het padje gezet" en het gaat heel goed nu.

Dat het soms flink mis kan gaan, heeft niet alleen maar te maken met ADHD (als zwakke schakel in je persoonlijkheidsstructuur), zeker ook met omgeving en opvoeding. Maar ADHD is een heel belangrijke factor. Aangetoond is dat bij 75% van de criminelen sprake blijkt te zijn van ADHD. (Wat overigens niet wil zeggen dat 75% van de ADHD-ers crimineel is). Bij veel volwassenen met depressie, verbroken relaties, opleidingen niet afgemaakt, zie je vaak ADHD als gemeenschappelijke factor. Voor hen is de diagnose ADHD vaak een opluchting en het zetje om hun leven weer in het gareel te krijgen.

Ik vind wel dat de maatschappij waar we in leven ADHD vaker als factor boven komt drijven. Vroeger was het er zeker ook, maar omdat het leven een stuk rustiger ging, waren er veel minder prikkels; klassen op scholen veel kleiner, meer individuele aandacht waardoor ADHD ook minder opviel.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:46

@Elisa ja daar kan ik me dan ook bij aansluiten. Wat voor opleiding doe je nu? En zal de docu op een later moment kijken, klinkt wel erg interessant!

@Sanned de Methylfenidaat is alternatief of een 'gewoon' medicijn? Ah okay, dat wist ik niet. Met tentamens heb ik wel echt een hyperfocus dus gelukkig is tijd meestal geen probleem. Praatgroep lijkt me dan weer niks, maar he dat ben ik. Zullen vast andere zijn die het wel wat vinden.
Fijn om te horen dat je al begeleiding krijgt, wat voor begeleiding is dat als ik vragen mag? Als dat te persoonlijk is dan lees je er lekker over heen ;)

Momenteel word ik ook zo moe van mezelf. Ik vind 101 redenen om iets anders te doen dan aan school zitten. Ik heb alles open staan, ik kijk er naar maar verder gebeurt er vrij weinig dan "even checken hoe het er daar en daar mee staat".
Sanned jij zei dat je meer dingen gedaan krijgt met de medicatie maar hoe moet ik dat voor me zien? Misschien een hele stomme vraag hoor, maar ik kan het me gewoon zo moeilijk voor stellen dat een pilletje je helpt om alles op een rijtje te krijgen. En wellicht is het ook moeilijk in te denken omdat ik geen idee heb hoe dat is om rust in je hoofd te hebben :+ Wordt je hoofd gewoon.. leeg(?) waardoor je meer dingen kan doen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:54

Ik ben te oud voor opleidingen haha, maar heb altijd praktische opleidingen gedaan...

Ik ben niet tegen medicatie, ik geloof dat het echte adhders veel rust kan brengen..maar ik geloof dat het te vaak voorgeschreven wordt.

Voorbeeldje, kennis van mij is ADD vastgesteld...man slaapt slecht..zit al jaren in de bijstand en doet overdag weinig. Wordt ter werk gesteld, moet lichamelijk werk doen en krijgt structuur...slaap problemen over en hij functioneert 10 x beter. Dat is dan toch een betere oplossing dan medicijnen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:54

Sanned schreef:
Interessant Elisa :j Ik had er al wel wat over gelezen, maar heb nu geen tijd om de reportage te kijken. Ga ik zeker nog doen!

Puur interesse, ben jij echt tegen het gebruik van medicatie (dan bedoel ik even specifiek bij AD(H)D)? Of vind je het voor jezelf geen prettig/goed idee? En heb je zelf medicatie gebruikt en er slechte ervaringen mee of niet?
Totaal niet aanvallend bedoeld trouwens! Ik vind de meningen van anderen hierover heel leerzaam :)

Ik heb het zelf niet gebruikt, ik kan er echt niet achter staan..ik geloof in diepere achterliggende oorzaken in mijn geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:38

Toch is het niet voor iedereen zo makkelijk Elisa2. Wat juist het probleem is voor veel mensen met ADHD, is dat ze niet bij zichzelf structuur aan kunnen brengen.

Ik ga naar school, maar ik zit niet elke dag van half 9 tot 5 in de banken. Ik heb tussenuren, ik heb verschillende soorten colleges, en om het allemaal nog een stap moeilijker te maken heb ik ook nog eens amper aanwezigheidsplicht. Die structuur krijg ik dus niet vanuit mijn omgeving. En dan kan je zeggen 'maar je kan ook zelf elke dag je wekker om 7 uur zetten en om 10 uur gaan slapen', maar dat is juist de discipline die bij mij enorm ontbreekt.

En ook als ik die externe discipline wel heb (ik heb een tijdje elke dag van 7 tot 5 gewerkt en toen moest ik wel), blijven de andere 'klachten' die ik heb van ADHD nog duidelijk de kop opsteken. Enorm dromerig, snel afgeleid, heel veel moeite met taken afmaken, aan veel te veel dingen tegelijk beginnen, chaotisch zijn, en ga zo maar door.

Ik heb mezelf alleen maar gekend op de ADHD manier. De stuiterende, dromerige, chaotische [naam] is de enige [naam] die ik ooit ben tegengekomen. Nu slik ik medicatie, en gaat het ineens een stuk beter. Ik kan dingen afmaken, ik kan rust creeren in mijn hoofd, ik kan beter nee zeggen tegen slechte invloeden van buitenaf (nee ik wil niet nog een glas wijn, nee ik hoef niet 50 euro uit te geven aan boodschappen etc) en dat geeft mij weer heel veel discipline. Ik heb nu een versie van mezelf gezien die beter functioneert, en als ik mijn medicatie niet neem dan neem ik automatisch de trekjes over die ik ook heb als ik wel medicatie slik. Want als ik het met kan, dan kan ik ook zonder. Toch heb ik dat steuntje echt even nodig op sommige momenten.

En nee, het is niet ideaal. Ik word er enorm antisociaal van, ik ben vaak heel erg prikkelbaar en chagrijnig tegen de tijd dat het uit begint te werken, maar als terwijl het werkt moet je me ook niet al te lang bezig willen houden, want dan word ik kattig. Maar ik kan wel ineens dingen doen waar ik vroeger super veel moeite mee had, en dat is me echt wel wat waard.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:42

@KellyR, methylfenidaat is de werkzame stof van Ritalin. Ritalin is een merk, ik slik dus eigenlijk merkloze ritalin.
Ik heb meestal geen hyperfocus bij tentamens, maar kom ook eigenlijk nooit in tijdnood. Onze tentamens zijn nooit zo lang. De mensen met extra tijd zitten bij ons in een andere zaal of in een apart stukje, dat wil ik liever niet. Dan heb ik meteen zo'n sticker-op-je-voorhoofd gevoel :+
Mag je best vragen :j Ik loop bij een centrum gespecialiseerd in AD(H)D en krijg daar van meerdere mensen hulp. Ik heb een coach om me te leren plannen en efficiënter te studeren en ik heb gesprekken met een psycholoog voor bijkomende problemen (gerelateerd aan de add, maar hier ga ik openbaar liever niet op in, als je meer wil weten mag je pb'en). Op het moment heb ik ook gesprekken met een psychiater, om de medicatie af te stellen.

Over de medicatie, het is ook zeker geen wondermiddel hoor :P En m'n hoofd is ook echt niet leeg. Maar ik vind het een beetje voelen alsof iemand de constante radio in m'n hoofd uit heeft gezet. Ik kan echt tegelijkertijd denken aan wat ik vanavond ga eten, wat die ene jongen op dat feestje nou zei, wat ik volgende weekend ga doen en daar overheen nog eens twee liedjes in m'n hoofd hebben, waarbij dan niet echt meer ruimte overblijft om naar de docent die college staat te geven te luisteren :') Met medicatie blijft nog één "stemmetje" over wat af en toe de kop op komt zetten, maar kan ik intussen wél het college volgen. Ik betrapte mezelf er laatst op dat ik zomaar een half uur op had zitten letten, ik was stomverbaasd :+
En ik kan makkelijker aan dingen beginnen. De drempel lijkt gewoon minder groot, ik snap niet zo goed waarom. Ik moet nog steeds wel goed plannen, anders doe ik nog niets (geen wondermiddel ;) ). Maar het is makkelijker om ook echt te doen wat op m'n planning staat ipv op de bank te blijven liggen.
En als laatste heb ik ook het idee dat prikkels wat minder hard binnenkomen. Als er iemand langsloopt hoef ik niet meer perse op te kijken. En als ik op de fiets zit kan ik niet meer precies navertellen wat alle mensen die ik tegenkom aan hebben :P

Elisa, ik ben het deels wel met je eens. Met alleen medicatie kom je er niet. Structuur is zeker heel belangrijk. In jouw voorbeeld, als hij wel medicatie was gaan slikken maar niet aan het werk was gegaan had hij waarschijnlijk gewoon met medicatie alsnog op de bank gezeten. Ik moet ook echt wel mijn dagen structureren en plannen, ook met medicatie. Maar mijn leven is eigenlijk zonder medicatie ook best aardig op orde. Wat het voor mij doet is mijn studie makkelijker maken, zodat ik mijn vakken haal en kan gaan doen wat ik echt wil later. Maar ik ben ook van mening dat er meer bij komt kijken dan een pilletje slikken om al je problemen op te lossen. Daarom gebruik ik ook niet alleen medicatie maar heb ik ook nog andere begeleiding. Het is ook niet mijn bedoeling om de rest van mijn leven medicatie te slikken. Het is de bedoeling om mijn studie af te maken en in de tussentijd te leren om mijn leven ook zonder medicatie op de rit te houden.

Emma verwoordt het ook goed vind ik :j Ik krijg ook veel vrijheid vanuit mijn studie en moet het dus echt zelf zien te doen. Medicatie helpt daarbij.

Ik heb trouwens ook de reportage gekeken. Vond dat hij zeker dingen zei waar wat in zit, maar vond het allemaal veel te kort door de bocht. Ik weet via mijn ouders en via mijn studie redelijk goed hoe het in elkaar zit. En om maar te zeggen dat (door onafhankelijke studies bewezen!) aandoeningen zoals depressie en ADHD verzonnen zijn door de farmaceutische industrie, dat doet eigenlijk best een beetje zeer. Ik heb het van dichtbij meegemaakt en diegene zou arbeidsongeschikt zijn zonder antidepressiva, als ze er dan überhaupt nog zou zijn... Maar goed, interessante discussie maar we gaan misschien een beetje off topic zo :P

Heel verhaal geworden, mooi studie-ontwijkend-gedrag. Ik ga maar weer eens aan de slag! O:)

Smurflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:53

Wat fijn! Een ADD topic.

Ik heb niet alle pagina's doorgelezen. Ik hoop dat dat geen probleem is?

Ik heb sinds kort de diagnose ADHD gekregen, maar ik zie zelf de hyperactiviteit niet helemaal terug. Het drukke in mijn hoofd wat jullie ook omschrijven komt me dan weer wel heel bekend voor.

Vroeger ook veel moeite gehad op school door gedrag. Ik ben hoogbegaafd en had de hoogste cito score van Nederland in mijn jaar, maar heb uiteindelijk eerst mijn VMBO diploma behaald om vervolgens mijn HAVO diploma te kunnen behalen.

Wat dat betreft is het zo fijn dat er nu veel meer aandacht voor is, vroeger was ADHD helemaal nog niet bekend.

In mijn werkende leven heb ik gelukkig weinig last van mijn ADHD. Hoe oud zijn jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:08

Ik ben twintig :) En het super hyperactieve heb ik ook niet, ik zwerf ergens tussen ADD en ADHD in. Ik heb wel enorm veel trekjes, zoals altijd met mijn vingers ergens aan plukken/ergens op tikken. Ben altijd wel in beweging, maar vaak heel subtiel.

Smurflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:13

Ja, dat herken ik dan weer wel. Microbewegingen

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:47

Mag ik als niet-AD(H)D'er (al twijfel ik daar toch sterk aan als ik jullie zo hoor :=) een vraagje stellen voor mijn vriend, wel ADD'er?

Hij heeft de diagnose al vroeg gekregen (12 jaar) en heeft heel lang relatine gekregen, ook hij had de bijwerkingen gejaagd zijn en hartkloppingen. Doordat deze niet beterde is hij met de medicatie gestopt op 17 jaar, het gaf hem iets meer rust en het afmaken van zijn school is nog vlot gegaan. Hij is nu al enkele jaren vast aan het werk en vertelde helemaal geen last te hebben van zijn wazig hoofd. Tot enkele weken geleden, al denkt hij niet dat het van zijn ADD komt (voor hem is die stempel alleen gegeven omdat hij niet goed kon leren).

Hij legt het uit als: van neus tot tenen zit ik vol energie, te veel energie. Maar boven neus is het gewoon op. Elke onoplettende seconde krijgt hij 'testbeeld'. Hij voelt zich moe, is gewoon op.
Hij heeft de afgelopen weken meermaals bloed laten controleren en ook zijn hart. Alles perfect in orde. Hij kwam afgelopen week zelfs af met de ziekte van Lyme. :(:)

Hij is absoluut niet van plan om terug relatine te nemen, mede dus om de bijwerkingen en omdat het toch alleen maar leerproblemen waren.. Ik heb hem voorgesteld er eens met zijn dokter over te praten, maar dat ik toch wel denk dat het zijn ADD is. Ik heb hem verteld dat er alternatieven zijn voor relatine, maar hij wilt er niks van weten.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:37

Ik ben 21 en studeer voorlopig nog :)
Ik heb de diagnose ADD, maar ik had ook wel hyperactieve kenmerken. Vooral het nooit helemaal stil kunnen zitten herken ik. Altijd mijn mijn benen trillen, met een elastiekje spelen, vingers tikken etc :P

SheeNegro, als hij pas sinds enkele weken weer zoveel last heeft lijkt het mij eigenlijk een beetje stug dat het door de ADD komt. Dat komt niet in vlagen... Je kan er wel soms meer last van hebben dan anders, bijvoorbeeld in stressvolle periodes, maar het is niet zo dat het er het ene moment helemaal niet is en dan weer wel.
Zou het niet met stress of vermoeidheid te maken kunnen hebben?

Ik heb een vraag aan de mensen die medicatie slikken (en misschien weten de anderen ook wel wat). Ik merk echt dat ik super weinig eetlust heb. Ik at altijd best wel veel en bleef dan prima op gewicht, maar ik ben nu al behoorlijk afgevallen. Eerst was het zo erg dat ik heel misselijk werd als ik dan toch ging eten, dat is nu gelukkig niet meer zo. Maar ik heb nog steeds geen honger en vergeet heel vaak te eten. En ik zit snel vol en eet daardoor te kleine porties.
Ik vond het allemaal nog net op het randje, al merk ik wel echt dat een groot deel van m'n kleding nu te groot is (en ik had al maat 36). Maar vandaag trok ik m'n trui uit en zei een vriendin "Jezus San, wat word je mager!". Dat kwam wel even binnen...
Ik ben dus op zoek naar dingen om te eten waar veel energie in zit, ik wil echt weer een beetje aankomen. Maar ik weet niet zo goed wat ik dan moet eten. Ik at altijd gewoon waar ik zin in had en dacht er verder niet echt bij na. Maarja, nu heb ik nergens meer zin in... Weten jullie misschien dingen die ik kan eten? Het lastige is dat het niet te duur mag zijn (student :P), makkelijk mee te nemen en ook niet veel tijd mag kosten om te maken (want ik weet nu al dat ik het dan niet ga doen).

Overigens zit ik nu nog net op een gezond BMI, ondergewicht heb ik dus nog niet en daarom maak ik me ook nog geen hele grote zorgen. Maar er mag echt niks meer af en moet ook wel weer wat bij. Mijn psychiater weet er van en monitort mijn gewicht ook, maar veel meer dan "dingen waar veel energie in zit eten" kwam zij ook niet mee.

Geloof trouwens dat er laatst ook een topic van iemand over was. Was dat een van jullie?