Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:20

Wat een afstand. En een leuke trap, haha.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:34

Ongelofelijk knap Suliko! *\o/* Zeker na je blessure.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 10:54

Suliko, gefeliciteerd! Echt heel goed gedaan, daar mag je zeker trots op zijn!
Ik ben benieuwd naar je verslag!

Ninus, wow jij ook de 2e dag gehaald! Echt super gedaan, meer dan 100km in een weekend, echt wel respect!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:07

Dankjewel allemaal, wat is het toch fijn dat we in dit topic al onze ervaringen kunnen delen en er zoveel support en positiviteit is. <3

Helaas Ninus niet meer getroffen, volgens mij heeft zij iets sneller gelopen dan ik, echt diep respect! Wel nog gekeken naar namen op startnummers, maar ondanks weinig vrouwen, waren het wel best veel mensen.

Ik vind het nog steeds een beetje ongelooflijk dat het gelukt is, maar kan al wel zeggen dat ik het voor herhaling vatbaar vind!
Samen met mijn loopmaatje hebben we heel steady gelopen, rustig aan gedaan, na de verzorgingsposten telkens een stuk gewandeld (stilstaan vonden we niet fijn) en ook tussendoor wat stukjes gewandeld natuurlijk. De laatste 12 km waren wel echt taai, toegegeven, mijn knieën en voeten begonnen flink te protesteren, maar dat had ik ook wel verwacht met de niet optimale voorbereiding die ik heb gehad. En ook toen kon ik nog steeds lachen, genieten van de prachtige lage zon, de heerlijke route. Het weer was echt fantastisch, had niet beter kunnen zijn! Ik had zelf 2 liter water mee, die is net niet opgegaan (met die kou drink je wel echt een stuk minder), maar ik heb wel tot het einde een paar keer geplast, dus dat is goed. Eten ging ook redelijk, op de helft 1,5 pannenkoek met poedersuiker gegeten, op 34 km wat snoepjes en komkommer bij de verzorgingspost en kort erna een gelletje, rond 42 km een suikerwafel verdeeld over twee momenten gegeten.

Nu, de volgende dag, voel ik me eigenlijk prima! Wat spierpijn in mijn billen en bovenbenen, maar niet extreem. Mijn knieën en voeten zijn wel pijnlijk, vooral mijn rechtervoet, die is helaas ook iets blauw gekleurd aan de buitenkant. Maar mijn enkelblessure heb ik dan weer helemaal geen last van gehad, dat is ook rechts. Alle draaibewegingen gaan goed. Het is echt zodra ik erop sta de buitenkant/binnenkant van mijn voet, duidelijk van het continu uitzetten van de voet bij grondcontact en weer loslaten. Daardoor besef ik me des te meer hoe belangrijk het is om je weekvolume hoog te houden in de voorbereiding, niet eens zo zeer voor je spieren en conditie, maar vooral om de belasting aan te kunnen. Maar goed, dat wist ik ook al, daardoor vond ik mijn voorbereiding niet optimaal. Ik kan wel mijn voet belasten en word niet beperkt in mijn beweging, het doet vooral pijn. Nu even goed rust houden. :D
De klachten zitten ook vooral rechts, zowel voet als knie, dat is mijn kortere been, dat verklaart ook wel wat.

Al met al een geweldige en uitdagende ervaring, trots op mezelf en heel tevreden met hoe het gegaan is ondanks de omstandigheden. Ik ben benieuwd wat het komende jaar gaat brengen en hoop vooral dat ik mezelf nog sterker kan maken om de belasting goed aan te kunnen.

Oh ja, daar wil ik niet te veel woorden aan vuil maken, maar ik ben erg boos op mijn garmin horloge. Die is op 36,8 km uitgevallen... batterij leeg. Ik denk door de kou, want hij was helemaal vol en had normaal gesproken nog veel langer kunnen tracken. En door de kou zou niet moeten kunnen, want hij is gemaakt om tot -40 te functioneren, maar ik kan geen andere oorzaak bedenken. Daarnaast had hij op die 36,8 km mijn hartslag totaal niet goed gemeten, ik had een gemiddelde hartslag van 111. Dus niet goed getrackt, kon ook niet meer navigeren, best ingewikkeld op een route die niet is uitgezet. :+ Gelukkig liep ik met iemand samen, maar ook mijn loopmaatje haar garmin fenix had er moeite mee, die is 2 keer uitgevallen, maar kon wel weer aan en de route herpakken gelukkig. Echt belachelijk, en garmin vind nu dat ik weinig gedaan heb door de lage hartslag, 0 uur hersteltijd en ik kan er weer volle bak tegen aan met een hoge training readiness. :roll:
Stom, gelukkig weet ik zelf heel goed wat ik gedaan heb en boeit al die data uiteindelijk ook niet, maar het is natuurlijk niet waarom ik een vet duur outdoorhorloge heb gekocht. 8)7

Dan nog even de foto's die we onderweg gemaakt hebben, die zon <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:31

Superleuk verslag, Suliko! Wat balen dat je Garmin kuren had. Nogmaals gefeliciteerd, wat ontzettend knap!! *\o/*

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:50

Super gedaan Suliko! _/-\o_ *\o/*

Ik had ook Garmin troubles, ik had beide dagen een paar keer een herstart. Gelukkig kon ik daarna de loop en de route weer hervatten, maar geen idee wat het is, ik ga het wel melden, misschien kan het met een update verholpen worden.

Ik ben gisteren alleen van start gegaan, dat was mentaal wel een ding, we lopen bijna altijd samen en ik voelde me best ontheemd. Ik heb daarom ook niet echt op andere deelnemers gelet @Suliko, dus jammer dat we elkaar gemist hebben.

Ik had wel een lekkere aansluiting en ik heb gisteren wat meer op tempo gelopen (ben gefinished in 6:09).
De trap was gelukkig voor mij geen probleem, maar ik had medelijden met een aantal deelnemers die echt het niet meer in de benen hadden en dat was dan nog 'maar' op een km. of 30 :oo

Verder ben ik echt verrassend fit, ik kan zelfs normaal traplopen en overweeg vanmiddag nog een ritje op mijn bolle witte :D De route was wederom prachtig, de route van zaterdag vond ik mooier en technisch wat uitdagender, maar het bos is echt prachtig en het viel alles mee qua natte voeten. Voordeel van alleen lopen is dat mijn man bij de VP's stond om me aan te moedigen, dat is echt ontzettend leuk <3

Nu lekker herstellen voor mijn verjaarsdagsloop vrijdag.

Afbeelding

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:51

Echt super, Ninus! _/-\o_

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 12:40

Ik ging gelukkig nog wel soepel de trap af, maar merkte toen voor het eerst goed dat mijn knieën aan het protesteren waren. Wij waren daarvoor ook al wel mensen tegengekomen die het echt moeilijk hadden.
Stom dat jouw garmin ook al faalde, echt raar, zou niet moeten. Ik heb ook een mail gestuurd, ik vind het nergens op slaan dat mijn batterij leeg was na nog geen 5 uur tracken/navigeren, ook zonder waarschuwing of iets.

Ik kan me goed voorstellen dat je je ontheemd voelde Ninus! Ik was ontzettend blij dat ik met iemand samen liep, het had alleen heel anders gevoeld waarschijnlijk. Echt supergoed hoe je gelopen hebt en wat leuk dat je man bij de verzorgingsposten stond!

Knap ook dat je je fysiek nu zo goed voelt na zo'n prestatie, zegt veel over voorbereiding en hoe je je lichaam ontwikkeld hebt om zulke afstanden te lopen. _/-\o_ En we komen elkaar vast nog wel een keer bij een andere (ultra) loop tegen! Nu lekker nagenieten en herstellen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 13:02

En kom je nu de trap nog wel af met je bovenbenen? Want die doen bij mij dan pijn, omhoog wil nog wel, omlaag is dan een drama ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 13:12

Leuke verslagen Suliko en Ninus! Hele knappe prestaties!
Lekker van nagenieten.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 13:18

Mooie verslagen allebei, wauw!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 13:39

Leuke verslagen, top gedaan allebei!
Wow die trap! Respect!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 14:02

Wow, wat een prestaties van jullie allebei, petje af!
Leuke verslagen en mooie foto's.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 14:31

Wat een leuk verslag Suliko, kan me de frustratie over je Garmin helemaal voorstellen. Maar hé, Garmin of niet, je hebt het gedaan! Echt top en heel fijn dat je enkel het goed gehouden heeft.

Wat een prestatie Ninus dat je na 2 dagen lopen je nu nog zo fit bent. Je kon deze uitdaging duidelijk goed aan. Zou er een storing in het Garmin systeem zijn geweest daar ee meerdere lopers een uitval hadden? Of zeg ik nu iets vreemds?

Prachtige foto's van jullie beiden. Ziet er uit als mooie routes om te lopen. De herfstkleuren zijn prachtig en het weer zat lekker mee.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 16:36

Ik kom even onder mijn meeleessteen vandaan, Ninus en Suliko, bikkels! Wat een prestatie +:)+

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:47

Wauw Suliko en Ninus!! _/-\o_
Respect en wat leuk om jullie verslagen te lezen! :j
Goed gedaan hoor!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 19:28

Suliko en Ninus, dank voor jullie verslagen. Wat een prestaties. Ontzettend knap gedaan!! En je dan de volgende dag ook nog best fit voelen; toppers!!

Garmin is dus een eikel. Ik zou er wel melding van maken inderdaad, wellicht kunnen ze er dan wat mee in een update? Heel raar als hij er bij dit soort temperaturen al mee ophoudt.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 20:00

Mijn batterij was prima hoor, maar de herstart was vooral onhandig.
Voor Suliko lijkt het me vervelender, met een lege batterij doe je helemaal niets onderweg... -O-

De eerste keer had ik wel een soort van paniek, want ik wist niet dat ik de route weer zou kunnen vervolgen. De tweede keer wist ik dat het goed zou komen, maar het was een klein evenement en je hebt niet altijd iemand in het vizier. Zeker de de tweede dag niet, dat geeft toch ongemak.

Maar het stelt wel een soort van gerust dat ik niet de enige was, dat betekent dat het niet perse aan mijn horloge ligt. Ik had onderweg al bijna de Fenix 8 besteld :+

Misschien komt mijn spierpijn morgen nog :D ik juich nooit te vroeg := Maar ik heb vanmiddag een ritje zonder zadel gemaakt en er kon zelfs een drafje vanaf. Daar teken ik voor!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 20:34

Wauw! Supertof Ninus en Suliko! *\o/* _/-\o_

Ik had zondag ook problemen met mijn Garmin..
horloge had keurig genavigeerd maar ik had maar 0,01 km gelopen? Ipv de bijna 10 km..
snapte er niets van.. wellicht toch ergens een foutje in een update??
maar goed dat valt in het niets bij jullie problemen op een dergelijke afstand!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 20:40

Ik had geen last en toch 22km op gpx gelopen. Misschien een plaatselijke storing ofzo.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 22:18

Vanavond heel spontaan aan een loopje hier in de buurt meegedaan. Een hele leuke route van 7 km dwars door de stad. Heel lekker gelopen. Veel bekenden getroffen, echt superleuk!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:01

Wat vervelend van de horloges zeg! Benieuwd of je nog antwoord krijgt van Garmin.
Fijn dat de spierpijn meevalt!

Lekker Puera! Geen slecht weer?

Ik had vanavond m’n training. Hier was het dus wel zeikweer. Het was de 5e les, werd een tussen meting hoever iedereen staat met z’n snelle 10. Mijn doel was 10 km op 5:25, vond het al optimistisch. Maar het is 5:30 geworden. M’n voorbereiding was ook niet top, veel te laat gegeten. Had oudergesprekken van m’n kinderen op hun school en het 2e gesprek moest ik meer dan half u wachten. Omdat ouders voor me allemaal te laat waren ivm files, pfff. Maar goed.
Ga deze run woensdag nog keer proberen, lekker overdag dat vind ik altijd wel fijner lopen ook.
En niet als ik net heb gegeten.

Iemand zondag nog de bruggenloop doen? Ik wel, met m’n vriend,

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:51

Ninus schreef:
Mijn batterij was prima hoor, maar de herstart was vooral onhandig.
Voor Suliko lijkt het me vervelender, met een lege batterij doe je helemaal niets onderweg... -O-

De eerste keer had ik wel een soort van paniek, want ik wist niet dat ik de route weer zou kunnen vervolgen. De tweede keer wist ik dat het goed zou komen, maar het was een klein evenement en je hebt niet altijd iemand in het vizier. Zeker de de tweede dag niet, dat geeft toch ongemak.

Maar het stelt wel een soort van gerust dat ik niet de enige was, dat betekent dat het niet perse aan mijn horloge ligt. Ik had onderweg al bijna de Fenix 8 besteld :+

Misschien komt mijn spierpijn morgen nog :D ik juich nooit te vroeg := Maar ik heb vanmiddag een ritje zonder zadel gemaakt en er kon zelfs een drafje vanaf. Daar teken ik voor!

Gelukkig liep ik samen met iemand die voor mij kon navigeren, maar je wil niet weten hoe vaak ik alsnog op mijn horloge keek. :') Ik had de route ook op topo GPS opgeslagen en open staan. Toen de fenix van mijn loopmaatje uitviel, had hij moeite om de route te herpakken met opnieuw opstarten, toen heb ik een kilometer genavigeerd met mijn mobiel in de hand. Maar met mobiel is ook niet ideaal als je daar langere tijd mee moet navigeren, dat slurpt batterij.

Maar alleen had ik wel wat meer paniek gehad hoor, sommige stukken loop je zonder iemand voor of achter je. Of je zou maar zonder mobiel lopen, dan kan je echt niets behalve wachten.

Ik ben bang dat het helemaal leeg zijn wel aan mijn horloge ligt, zou ik wel heel slecht vinden, ik ben benieuwd wat voor antwoord garmin gaat geven. Ik wil al langer de Fenix vanwege de kaartfunctie, maar zat dat telkens uit mijn hoofd te praten omdat de instinct echt prima voldoet, maar nu ga ik toch twijfelen. Alleen faalt de fenix dus soms ook, misschien gaat het ooit de Enduro 3 worden. :Y)

Heerlijk Ninus, dat je een ritje hebt kunnen maken!

Ik heb een klein stukje gefietst, dat was een welkome beweging en mijn benen voelen beter dan gisteravond, mijn voet en knieën zijn nog niet zo blij, dus verder doe ik rustig aan. Spierpijn heb ik ook niet noemenswaardig eigenlijk!

Namiro, raar dat jouw garmin ook al stom deed!

Klinkt goed Puera!

Samantha_, 5:30 is ook al hartstikke goed! Maar kan me voorstellen dat je het graag nog eens probeert met betere omstandigheden. :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 07:21

Ik heb nog nooit gehad dat mijn fenix faalt of is uitgevallen. En ik heb hem toch al een hele tijd. De forerunner die ik daarvoor had heb ik ook nooit problemen mee gehad.

De kaartfunctie is echt zo fijn, als je dat eenmaal gewend bent wil je nooit meer anders.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 07:46

Ik heb met mijn vorige horloges ook nooit gedoe gehad en dit was de eerste keer bij de Fenix. Geen idee, had ook nog bedacht dat er misschien iets in de routes zat. Maar het kan natuurlijk ook een probleem van het horloge zelf zijn. Ik ga het de komende tijd zien.

Wat leuk Puera! En dat op maandagavond :))

BusyMissy liep jij niet met je paard? Ik overweeg om af en toe met mijn pony te lopen, hij is een beetje chonky :+ en ik weet niet of ik het zie zitten om hem te laten inrijden en een verzorger te zoeken, maar een beetje actie zou niet verkeerd zijn :D

En ik vind het een meer dan prima tijd op een 10K op een maandagavond Samantha :D

Ook balen Namiro, gek dat het er zoveel problemen waren. Duimen dat het hierbij blijft.