Het corona vaccin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:26

Ah die 3,5 dag komt ook nog wel goed :D Ik ben vooral blij dat cliënten van mij nu ook gevaccineerd worden. 1/3 heeft de eerste spuit al gehad. Ik zal blij zijn als zij allemaal gevaccineerd zijn. Dan voelt het voor mij helemaal veilig richting hen.

Ik merk dat ik best positief begin te raken. Mijn perspectief is nu die vaccinaties. Tot die tijd voelt het als volhouden. De besmettingen niet al te hoog laten oplopen, maar ook hier en daar wat lucht geven. Zonder vaccinaties had ik denk ik echt geen perspectief. Ik hoop dat het Janssen vaccin snel goedgekeurd wordt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:28

Ja Karuna het is rot. Maar jij hebt tenminste wel de mogelijkheid om er nog op uit te gaan.
Bedenk je eens in dat er ook mensen zijn die al bijna een jaar niet naar buiten zijn geweest. Deze mensen mogen van mij echt voor gaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:31

Purny ik kom eigenlijk ook nergens hoor. Het bos, de huisarts, apotheek de fysio. En heel beperkt de supermarkt. En mijn enige contact is een groot risico en levert aardig stress op. Geen idee waar jij vandaan haalt dat ik overal maar heen kan.

En ik ben niet de enige.een heel grote groep risico gevallen komt nergens omdat ze niet ziek willen worden. Belasten daarom de zorg minder omdat ze gewoon nergens meer komen. En die hele grote groep kan nu nog langer zich onttrekken aan de maatschappij. Die groep waar je het over hebt wordt nu juist steeds verder naar achter geschoven

Dat voelt gewoon als spelen met een hele hoop levens en bewust kiezen een groep buiten de maatschappij te houden. En door de versoepelingen nu wordt het risico voor de risicogroepen nog groter. Waardoor die groep nog voorzichtiger moet worden dan ze al waren. En hun contacten ook. -O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:49

secricible schreef:
Klein verschil, die had het over injecteren :D

Oh had ie het over injecteren ?? :')

Wat is het toch goed dat we van hem af zijn :=

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:58

Purny proficiat ! Y)(^)

Gister in de USA de kaap van 500.000 doden gehaald. Meer dan in WOI, II en Vietnam oorlog samen.
Mooi eerbetoon en herdenking door Biden met die 500 kaarsjes aan het Witte Huis.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 16:00

Vayo schreef:
Ik ben zo benieuwd wanneer hier het kantelpunt komt dat besmettingen omlaag beginnen te gaan door de vaccins! Van de thuiswonende 90-plussers heeft 57% tenminste een eerste prik gehad, van de thuiswonende 85-89-jarigen 61% en van de thuiswonende 80-84-jarigen 27%. Dit was afgelopen zondag.

Naar schatting hadden afgelopen zondag inmiddels 795.300 mensen hun eerste vaccinatie gehad en ruim 218.700 mensen hun tweede vaccinatie.

Sinds vorige week zijn de eerste mensen uit de leeftijdsgroep 60-64-jarigen en een deel van de mensen die een hoog risico hebben op een ernstig beloop van COVID-19 bij de huisarts gevaccineerd. Daarbij gaat het om mensen met het syndroom van Down en mensen met morbide obesitas (BMI Body Mass Index >40 kg kilogram /m2). Deze groepen worden met het vaccin van AstraZeneca gevaccineerd.

Ik heb het idee dat het vaccineren best aardig loopt. Ik ben blij dat AstraZenica alsnog gewoon gaat leveren. Mijn moeder van 62 die verder gezond is heeft al een brief ontvangen en krijgt a.s. maandag haar eerste vaccinatie al!

Vayo, welke provincie woont je mam?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 16:50

Vayo schreef:
Ah die 3,5 dag komt ook nog wel goed :D Ik ben vooral blij dat cliënten van mij nu ook gevaccineerd worden. 1/3 heeft de eerste spuit al gehad. Ik zal blij zijn als zij allemaal gevaccineerd zijn. Dan voelt het voor mij helemaal veilig richting hen.

Ik merk dat ik best positief begin te raken. Mijn perspectief is nu die vaccinaties. Tot die tijd voelt het als volhouden. De besmettingen niet al te hoog laten oplopen, maar ook hier en daar wat lucht geven. Zonder vaccinaties had ik denk ik echt geen perspectief. Ik hoop dat het Janssen vaccin snel goedgekeurd wordt.

Fijn Vayo en zeer gegund.

Hier zijn we bij aan het komen van het slechte nieuws van de andere opa. Covid is echt poedersuiker. Zo'n lieve mensen.....en hadden het zo leuk...heel verdrietig dit.
Dank voor jullie meelevende berichten! Wordt echt gewaardeerd. We hopen dat het toch nog goed kan komen en hopen mag.

BigOne

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 17:26

Och Pien wat sneu, dan is alle vreugde in een keer weer weg.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 17:48

bigone schreef:
Vayo schreef:
Ik ben zo benieuwd wanneer hier het kantelpunt komt dat besmettingen omlaag beginnen te gaan door de vaccins! Van de thuiswonende 90-plussers heeft 57% tenminste een eerste prik gehad, van de thuiswonende 85-89-jarigen 61% en van de thuiswonende 80-84-jarigen 27%. Dit was afgelopen zondag.

Naar schatting hadden afgelopen zondag inmiddels 795.300 mensen hun eerste vaccinatie gehad en ruim 218.700 mensen hun tweede vaccinatie.

Sinds vorige week zijn de eerste mensen uit de leeftijdsgroep 60-64-jarigen en een deel van de mensen die een hoog risico hebben op een ernstig beloop van COVID-19 bij de huisarts gevaccineerd. Daarbij gaat het om mensen met het syndroom van Down en mensen met morbide obesitas (BMI Body Mass Index >40 kg kilogram /m2). Deze groepen worden met het vaccin van AstraZeneca gevaccineerd.

Ik heb het idee dat het vaccineren best aardig loopt. Ik ben blij dat AstraZenica alsnog gewoon gaat leveren. Mijn moeder van 62 die verder gezond is heeft al een brief ontvangen en krijgt a.s. maandag haar eerste vaccinatie al!

Vayo, welke provincie woont je mam?

Noord-Brabant, regio West-Brabant

Dat snap ik Pien! Het is intens verdrietig! En zeker blijven hopen dat het goed komt!!! Ik hoop hard met je mee!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:42

purny schreef:
Ja Karuna het is rot. Maar jij hebt tenminste wel de mogelijkheid om er nog op uit te gaan.
Bedenk je eens in dat er ook mensen zijn die al bijna een jaar niet naar buiten zijn geweest. Deze mensen mogen van mij echt voor gaan.

Ja er zijn hartpatiënten die al een jaar binnen zitten. En nu moeten ze nog langer wachten, want gezonde mensen moeten blijkbaar eerst!?
Dat is toch onvoorstelbaar??
Elke versoepeling is er dan wat mij betreft één teveel! Versoepelen "want de jongeren houden het niet vol". Maar jonge mensen met hartklachten moeten het maar langer volhouden? Die continue dreiging van een doodvonnis. Enig idee hoe dat voelt?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:49

Is er nu een andere groep naar voren gezet? Of is het puur door het niet leveren van AZ? Dat laatste toch?

Dus eigenlijk hoor ik jullie vooral zeggen dat jullie vinden dat de chronisch zieken met laag risico meer risico lopen dan de ouderen (50-59) en dus de ouderen naar achteren geschoven hadden moeten worden?
Want de jongeren hoog risico is niks aan verandert zover mij bekend? En Karuna, met jou ernstige immuunproblemeb val je toch minstens onder de hoog risicogroep?

Nikass, iemand die zulke hartklachten heeft valt toch gewoon onder hoog risico en die groep wordt nu toch gewoon gevaccineerd (op regio en op leeftijd)? Of vallen zulke ernstige hartklachten er niet onder?
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... estrategie

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:07

Een paar pagina's geleden is hier een schema geplaatst waaronder ook een overzicht wat er onder hoog risico valt. Ik had bijv. gedacht dat mensen met kanker die daarvoor behandeld worden daaronder zouden vallen, maar ik zie ze niet in het overzicht staan. Wel mensen met leukemie, maar dat is natuurlijk slechts een klein deel van de kankerpatienten. Zoals ik het zie worden die gewoon op leeftijd gevaccineerd. Ik had ook gedacht dat ik in die groep zou vallen, maar zoals het er nu uitziet kom ik pas in de laatste groep aan de beurt (18-60-jarigen).

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:07

Maar juist die gezonde jongeren lopen amper risico en worden er vaak niet eens echt ziek van. Zij hebben enorm veel ingeleverd en houden zich aan veel regels en adviezen, juist om anderen te beschermen. Ik vind dat daar ook wel eens wat van gezegd mag worden!!! Ik vind het heerlijk en fijn voor de jeugd dat een deel weer naar school kan en dat er voor hen wat versoepeling komt.

Ik denk dat (jonge) mensen met gezondheidsproblemen sowieso voorzichtig zullen zijn en veel thuis zullen blijven, wat het advies ook is. En ik vind echt dat deze groep snel gevaccineerd moet worden. En ik vind ook dat we hen moeten beschermen door goed afstand te houden, handen te wassen, mondkapje te dragen, bij klachten thuis te blijven e.d.

Ik begrijp de angst om ziek te worden, maar ik vind het wel erg heftig om te lezen dat dit door sommige ervaren wordt als een continue dreiging van een doodvonnis.
Ik vind alleen wel dat je niet kunt verwachten dat echt iedereen de hele dag thuis blijft zitten. Het duurt al zo lang. Er is een enorme groep kinderen, jeugd, jongvolwassenen die al ene jaar hun best doen om vooral anderen te beschermen. Het blijkt nu dat jongeren echt psychische klachten ontwikkelen. Dat mag ook gezien worden. Juist die jeugd heeft school, sport en eens een vriendje of vriendinnetje zien hard nodig! De versoepelingen zijn er trouwens niet alleen voor de jeugd, maar ook voor de ondernemers.

Ik hoop gewoon dat die groep z.s.m. gevaccineerd wordt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:12

secricible schreef:
Is er nu een andere groep naar voren gezet? Of is het puur door het niet leveren van AZ? Dat laatste toch?

Dus eigenlijk hoor ik jullie vooral zeggen dat jullie vinden dat de chronisch zieken met laag risico meer risico lopen dan de ouderen (50-59) en dus de ouderen naar achteren geschoven hadden moeten worden?
Want de jongeren hoog risico is niks aan verandert zover mij bekend? En Karuna, met jou ernstige immuunproblemeb val je toch minstens onder de hoog risicogroep?

Nikass, iemand die zulke hartklachten heeft valt toch gewoon onder hoog risico en die groep wordt nu toch gewoon gevaccineerd (op regio en op leeftijd)? Of vallen zulke ernstige hartklachten er niet onder?
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... estrategie

Jawel, dan heb ik het verkeerd gelezen of begrepen, sorry. Schrok me rot.
Ik lees in dat artikel toch dat mensen met hartproblemen daaronder vallen? Dat zij in mei pas aan de beurt zijn?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:15

Die jongeren hebben nog veel mogen sporten als voorbeeld, zag ze ook regelmatig bij elkaar hangen overal en nergens, dus om nu te zeggen dat ze het meeste ingeleverd hebben...mwah

Wat de beste strategie is voor het inenten zal altijd een discussieput blijven.
Ik zou het zelf ook anders gedaan hebben.
Mensen in verzorgingshuizen niet als eerste. Wat is daar sowieso de levensverwachting van? 9 maanden meen ik. Dat klinkt hard, maar die hebben hun tijd gehad, of het nu corona is, griep of noro, die gaan toch al snel. Die prik helpt ze hooguit een paar maanden.
Geef die prik maar aan chronisch zieken die nog in de maatschappij meedraaien. Die hebben als het goed is nog jaren op de teller staan, maar met corona ineens niet meer.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:15

Vayo schreef:
Maar juist die gezonde jongeren lopen amper risico en worden er vaak niet eens echt ziek van. Zij hebben enorm veel ingeleverd en houden zich aan veel regels en adviezen, juist om anderen te beschermen. Ik vind dat daar ook wel eens wat van gezegd mag worden!!! Ik vind het heerlijk en fijn voor de jeugd dat een deel weer naar school kan en dat er voor hen wat versoepeling komt.

Ik denk dat (jonge) mensen met gezondheidsproblemen sowieso voorzichtig zullen zijn en veel thuis zullen blijven, wat het advies ook is. En ik vind echt dat deze groep snel gevaccineerd moet worden. En ik vind ook dat we hen moeten beschermen door goed afstand te houden, handen te wassen, mondkapje te dragen, bij klachten thuis te blijven e.d.

Ik begrijp de angst om ziek te worden, maar ik vind het wel erg heftig om te lezen dat dit door sommige ervaren wordt als een continue dreiging van een doodvonnis.
Ik vind alleen wel dat je niet kunt verwachten dat echt iedereen de hele dag thuis blijft zitten. Het duurt al zo lang. Er is een enorme groep kinderen, jeugd, jongvolwassenen die al ene jaar hun best doen om vooral anderen te beschermen. Het blijkt nu dat jongeren echt psychische klachten ontwikkelen. Dat mag ook gezien worden. Juist die jeugd heeft school, sport en eens een vriendje of vriendinnetje zien hard nodig! De versoepelingen zijn er trouwens niet alleen voor de jeugd, maar ook voor de ondernemers.

Ik hoop gewoon dat die groep z.s.m. gevaccineerd wordt.

Amen :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:23

Nikass, geen idee. Ik weet niet precies wie onder die hoog risico vallen die bedoelt worden in het stroomschema verder. Maar die groep hoog risico blijft iig staan. De lager risico wordt nu wat verlaat, als ik het goed zie door weinig vaccins.
Ik denk dat we met zulke onbetrouwbare leveringen als nu alleen maar rekening moeten houden met meer vertragingen helaas. Ik denk dat de 18-60 zonder indicatie uiteindelijk nog wat naar achter gaat...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:24

Ja zwaar voor de jongeren, zeker. En ook voor mensen die hun baan verliezen of hun bedrijf kapot zien gaan.
Maar ik dacht toch dat we het er allemaal wel over eens waren dat gezondheid op de eerste plaats komt.
Ja, doodvonnis klinkt extreem, maar als je weet dat je een besmetting niet overleefd, hoe moet je het dan zien?
Het leven gaat straks voor jongeren weer door hoor (nu ook trouwens) en voor werklozen ook.
Maar voor mensen van middelbare leeftijd (en soms jonger) met hart-of longziekten alléén als het ze lukt om niet besmet te raken. En zelfs als je je heel goed aan alle regels houdt heb je die garantie nou eenmaal nooit.
Het is echt deprimerend als je dan leest dat ze naar achteren geschoven worden.

Ik hoop dat je gelijk hebt secricible, want dat is de groep waar ik het over heb.
Als ik het verkeerd heb geïnterpreteerd excuses.

Edit: Vayo ik heb het niet over mijzelf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:30

Nikass schreef:
Ja zwaar voor de jongeren, zeker. En ook voor mensen die hun baan verliezen of hun bedrijf kapot zien gaan.
Maar ik dacht toch dat we het er allemaal wel over eens waren dat gezondheid op de eerste plaats komt.
Ja, doodvonnis klinkt extreem, maar als je weet dat je een besmetting niet overleefd, hoe moet je het dan zien?
Het leven gaat straks voor jongeren weer door hoor (nu ook trouwens) en voor werklozen ook.
Maar voor mensen van middelbare leeftijd (en soms jonger) met hart-of longziekten alléén als het ze lukt om niet besmet te raken. En zelfs als je je heel goed aan alle regels houdt heb je die garantie nou eenmaal nooit.

Ik hoop dat je gelijk hebt secricible, want dat is de groep waar ik het over heb.

precies dat!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:30

DuoPenotti schreef:
Die jongeren hebben nog veel mogen sporten als voorbeeld, zag ze ook regelmatig bij elkaar hangen overal en nergens, dus om nu te zeggen dat ze het meeste ingeleverd hebben...mwah

Wat de beste strategie is voor het inenten zal altijd een discussieput blijven.
Ik zou het zelf ook anders gedaan hebben.
Mensen in verzorgingshuizen niet als eerste. Wat is daar sowieso de levensverwachting van? 9 maanden meen ik. Dat klinkt hard, maar die hebben hun tijd gehad, of het nu corona is, griep of noro, die gaan toch al snel. Die prik helpt ze hooguit een paar maanden.
Geef die prik maar aan chronisch zieken die nog in de maatschappij meedraaien. Die hebben als het goed is nog jaren op de teller staan, maar met corona ineens niet meer.

Ik zeg nergens dat zij het meeste ingeleverd hebben. Zij hebben veel ingeleverd. Zij lopen nauwelijks risico en naast dat er een groep is die overal en nergens heeft rondgehangen, is er een nog grotere groep die zich wel aan veel regels en adviezen houden. Vooral voor een ander. Daar is niets mis mee, maar op het moment dat nu blijkt dat zij psychische klachten ontwikkelen mag dat niet weggewuifd worden.

Dat sporten houdt voor veel kinderen in de praktijk in; een uurtje per week. Doordat hier trainingen worden gegeven door vrijwilligers die overdag werken, zijn ze aangewezen op de avonden. Ze moeten rekening houden met niet teveel groepen tegelijk tijdig en ook met de avondklok (sommige trainers moeten 25 min naar huis rijden). En dat uurtje is enorm fijn hoor! Maar van veel sporten is er vaak geen sprake. En dan zijn er nog sporten/clubs die niet buiten kunnen sporten of daar geen mogelijkheid toe hebben.

Zolang niet naar school kunnen en klasgenoten niet fysiek zien is gewoon niet goed voor kinderen. Het zorgt voor veel kinderen voor een enorme isolatie. Het was vanmiddag heerlijk weer, maar mijn oudste moest verplicht tot 16:10 achter de laptop les volgen in haar eentje. Ik vind het knap van de jeugd dat ze het allemaal maar doen, dat veel zich aan regels en adviezen houden en ik vind het heerlijk dat ze nu weer wat meer mogen en de meeste naar school kunnen!

Ik vind jouw uitspraak over dat mensen in het verzorgingstehuis hun beste tijd gehad hebben en toch snel gaan en hun prik maar gegeven moet worden aan chronisch zieken die nog in de maatschappij meedraaien behoorlijk bot. Ik gun die mensen net zo hard een vaccinatie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:32

Ik vind het heel dubbel persoonlijk. Ik hoor om me heen allemaal mensen die vinden dat ze naar voren zouden moeten. Ik denk dat voor iedereen die ouder of chronisch ziek is er nu een bescherming aan de horizon glooit en die altijd te laat komt voor je gevoel.

Een (chronische) ziekte maakt je niet per se kwetsbaarder dan iemand op leeftijd. Dus roepen dat een gezonde 65-er minder risico loopt dan een chronisch zieke 20-jarige vind ik niet echt oke zelf. In iedere groep zul je meerdere gradaties hebben. En op individueel niveau zullen er dan soms mensen eerder komen waar misschien een ander beter had gepast. Maar het is geen doen om zo op individu te kijken, je zal enigzins groepen moeten maken.
Dit is gewoon een gevolg van schaarste en dat er vaccins zijn die beter werken of te vervoeren zijn voor de 1 of andere groep.

Ik denk zelf dat de prioritering logisch is en de mensen die de meeste kans op sterven hebben ook de eerste vaccins krijgen. Dan kun je nog de discussie zetten zoals DP doet, of het ook altijd wenselijk is de meest kwetsbare dan voorop te zetten, maar daar wil ik me van onthouden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:39

Dat van die mensen in de verzorgingshuizen is ook bot, weet ik. Besef ik prima.
En ik zeg ook niet dat ze geen vaccin mogen krijgen, wel zeg ik niet als eerste nu er nog steeds een te kort is.
Heel hard, maar geef het aan de mensen waar de levensverwachting met prik nog flink hoger is.

En nee niet elke chronisch zieke is kwetsbaarder, ben zelf ook chronisch ziek en hoop dat ik niet op een eerder lijstje kom dan gewoon mijn leeftijd, want ik loop geen extra risico.
Gaat me dan echt om hartpatiënten, nier patiënten, kanker, mensen met diabetes, (kunnen ook jongere zijn) dat soort chronisch zieke mensen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:49

Ik vind het erg Vayo, vooral voor jongere kinderen, maar ik denk dat ze er wel overheen komen als ze geen klasgenoten zien en niet naar de sportclub kunnen. Ze mogen gewoon buiten spelen, ook met hun klasgenoten. Ik vind het voor hen veel erger als ze een ouder verliezen. De mensen tussen de 40 en 60, met hart- en longziekten, hebben veelal nog (jonge) kinderen.

Edit: hoe het precies zit, weet ik niet secricible, en ik vind het ook een heel moeilijke, ethische afweging.
Maar het lijkt me toch dat een gezonde 60 jarige minder risico loopt dan een hartpatiënt van 55?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 24-02-21 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:50

Nikass schreef:

Gezondheid komt op de eerste plaats inderdaad en daar valt mentale gezondheid net zo goed onder. Ook is bewegen/sporten belangrijk om gezond te blijven.
Maar is die groep naar achter geschoven? Want 18-60jr met hoog risico wordt toch vanaf Q1 (3e gedeelte) gevaccineerd?

Natuurlijk kan er een inschatting gemaakt worden wie iets meer en veel meer risico loopt, maar iemand kan niet stellen dat je een besmetting niet zal overleven. Zeer kort geleden is een vriend van ons hersteld van corona. Half in de 40 en krijgt voeding via een kastje, zo goed als verlamd, auto immuunziekte en tracheostoma. Al 2 keer kantje boord gelegen aan een longontsteking. Iedereen dacht als hij het zou krijgen, dat hij dit nooit zou overleven. Maar hij was er niet eens ernstig ziek van. Zo zijn er ook mensen met COPD die goed herstellen van corona. Hiermee wil ik niet zeggen dat het allemaal mee valt. Totaal niet! Ik wil hiermee zeggen dat het enorm onvoorspelbaar is en het goed zou kunnen zijn dat mijn gezonde moeder van 62 wel op de IC terecht zou komen of erger.

Het kan nooit voor iedereen goed zijn en er zijn altijd mensen die eerder aan de beurt komen. Ik neem gewoon aan dat er goed nagedacht is over de vaccinatie strategie? Ik heb soms ook mijn vraagtekens erbij, maar ik heb er niet voor geleerd. Ik hoop gewoon enorm dat iedereen die enig risico loopt snel aan de beurt is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:52