Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:25

Zie net de nieuwe reclame van de npo. En moest huilen.
Zouden mijn overburen aan mij denken met kerst?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:27

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/quarantaine
hier zie je precies staan wat je moet doen als je ene positieve test hebt, nl in isolatie!

Citaat:
Quarantaine na een positieve test zonder klachten

Bij het testen tijdens de quarantaineperiode kunnen we ook mensen testen zonder klachten. Je kunt de eerste 5 dagen na de test nog klachten krijgen, houd daarom je gezondheid goed in de gaten.

Je moet 5 dagen vanaf de testafname thuis blijven in isolatie. Je kunt dan nog besmettelijk zijn voor anderen. Ook je huisgenoten blijven thuis, omdat zij misschien door jou besmet zijn geraakt. Zo voorkomen ze dat zij anderen besmetten.
Je mag direct uit isolatie als je tot 5 dagen na de testafname geen klachten hebt gekregen die passen bij COVID-19. De GGD bespreekt met jou wanneer dit is.
Als je binnen de 5 dagen na testafname klachten krijgt, blijf je langer in thuisisolatie. Ook moeten jouw huisgenoten dan thuis in quarantaine blijven tot 10 dagen na het laatste risicocontact met jou. De GGD vertelt je hier meer over.

Word je ernstig ziek en heb je medische hulp nodig? Ga niet naar de huisarts of het ziekenhuis toe, maar bel direct de huisarts.
Quarantaine als je uit een risicogebied komt

Als je terugkomt uit een land met een oranje reisadvies door COVID-19 ga je 10 dagen in quarantaine.
Na de quarantaine

Ook na de quarantaine gelden de volgende regels: houd 1,5 meter afstand van anderen, was regelmatig je handen met water en zeep, hoest en nies in de binnenkant van je elleboog en laat je testen als je klachten hebt die passen bij COVID-19.
Quarantaine of isolatie?

Als de uitslag van de test positief is dan ga je in isolatie. Je blijft dan thuis en vermijdt contact met huisgenoten, zodat je het virus niet verder verspreidt. Lees meer over wat je moet doen als je in isolatie gaat omdat je COVID-19 hebt.
Quarantaine is een voorzorgsmaatregel: je bent niet ziek, maar in contact geweest met iemand die (mogelijk) besmet is en blijft daarom 10 dagen thuis.

Ik ken de reclame nog niet friezenfan2
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 20-12-20 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:27

mvdende schreef:
Mindim schreef:
Ik zou ook met de honden gaan wandelen als ik positief getest zou zijn hoor. Ligt er maar net aan waar je woont. Ik woon aan het bos en loop vaak in de vroege ochtend of avond en dan kom ik geen kip tegen. Ik zou leeg lopen als ik elke dag een hus moet laten komen daarvoor met 4 honden :')

Dat niet alleen, ik ben bang dat mijn hond rare fratsen gaat uithalen als hij met een kennis mee gaat.

Alleen met mn moeder vertrouw ik hem 100% dat hij geen gekke dingen in zn kop haalt. Mijn vader laat hem ook alleen maar aangelijnd uit, daar kan hij echt niet bij loslopen.

Áls hij al mee gaat met een kennis, dan vertrouw ik hem niet dat hij niet ineens denkt "Ik ga alvast zélf naar huis, toedeloe" want dat zie ik hem nog wel eens doen als hij het op zn heupen krijgt.

Aangelijnd uitlaten is voor haar geen doen (Hond trekt enorm) en voor de hond óók niet.

Een HUS zou ik nog wel vertrouwen, maar inderdaad, waar haal je plotsklaps een HUS vandaan én gaat dat wel goed?

Mss je hond opvoeden?
Ik heb er 9
Waarvan 6 van 70 kilo en kan met hen allemaal tegelijk aan de lijn
En ik heb ook getraumatiseerde honden uit spanje
Veel tijd in gestoken maar die kunnen dat nu ook
Je hebt er 1... trainen lijkt me een goed idee

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:30

Als jullie het willen hebben over de honden uitlaten en opvoeden dan kan dat misschien in een ander topic :o

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:33

Volgens mij klopt dat schema ook niet meer Pien, quarantaine is 7 dagen.
Ik zou ook nog zelf de hond uitlaten als ik positief getest zou zijn. Kom nauwelijks iemand tegen, mocht ik iemand tegenkomen dan is het altijd hond aanlijnen en op grote afstand passeren of ander pad nemen als dat niet gaat. Vorige week ook voor de testafspaak nog met de hond in de bossen gewandeld.

En trainen klinkt zo simpel. Ik heb ook een hond die trekt aan de riem. 4,5 jaar cursus en nog niet afgeleerd. Zit wel een beetje in het ras, was zijn consequent en gebruiken anti-trek tuig. Maar mijn moeder en buurvrouw kunnen er niet mee lopen aan de riem.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:33

Wat grappig dat er meer hier zijn met veel honden. Ik heb er 5
Laat ze nooit uit, doen hun behoefte en spelen op het erf. Super gezellig.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:35

moonsparkle schreef:
Als jullie het willen hebben over de honden uitlaten en opvoeden dan kan dat misschien in een ander topic :o

:D Nee bedankt voor de tip

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:35

Er staat in die ene link dat medewerkers van cruciale beroepen weer snel aan het werk kunnen als ze geen klachten hebben na een positieve test.
Ik vind het echt bijzonder.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:38

Popstra schreef:

Tja wat als je geen erf hebt..

Ik ga ook het bos in met ze
Zorg wel dat ik op.rustige plekken en rustige tijden ga

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:39

Popstra schreef:

Ik wandel me de ziekte :') :D

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:42

Mindim schreef:
Popstra schreef:

Ik dacht dat wandelen gezond was. :D

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:43

Ook hier een hele roedel (10)
Las net mijn bericht nog terug.
Sorry jongens een erge emo post.
Maar ik ben ook zo moe en dan is het allemaal een beetje teveel.
Wel heel lief jullie steun, dank jullie wel.
Lekker in bad en op tijd naar bed, dan gaat het morgen vast een stuk beter

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:43

Mindim schreef:

Honden blij

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:44

esje01 schreef:
Ik snap er af en toe echt niets meer van
Ik heb mijn eigen bubbel, nu ik weer op de cohort werk slaap ik in een andere ruimte, poets alles na gebruik.
Hou afstand , gebruik zelfs in huis mondkapje.
Mijn partner en dochter doen de boodschappen
En het lijkt er toch echt op dat de meeste mensen er gewoon lak aan hebben.
Ja ik ben even zwaar gefrustreerd, maar ook verdrietig en moedeloos.
Vandaag 3 cliënten verloren aan Covid.
En ja ik werk op de pg, mijn bewoners zijn risicogroep en palliatief.
Maar het is nu echt zwaar Kl*te allemaal.
Ik kan niet stoppen met janken.
Zit er echt even doorheen

:knuffel: :(:)

Zou je graag een enorme dikke knuffel geven en diepe buiging

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:46

esje01 schreef:

Doe je goed, jezelf even verwennen, en emo zijn na zo'n dag is geen schande. Rust maar lekker uit.

Cookies

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:48

Sterkte esje.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:48

Sheran schreef:
Ik snap ook werkelijk niet wat mensen nu nog op straat doen? Er is niks te doen en het is koud. Maar echt zoveel auto's op de weg ook...

Koud? Het is niet koud nu.
Al was het wel koud, als het droog is en er is niks anders te doen dan naar buiten de natuur in te gaan dan is het daar druk. Die ervaring was er toch ook al in de eerste lockdown?

Het verbaasd mij dat hier mensen nog vol verbazing reageren over de drukte in de natuurgebieden / populaire wandelgebieden.

Ik ben naar mijn verzorgpaard geweest en heb vandaag hem heel fijn gelongeerd. Fijn in mijn eentje, alle ruimte en geen ergernis van andere mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:51

Cookies schreef:
Ik dacht dat wandelen gezond was. :D

Ja joh, ik ben me een partij fit :D

Echwel schreef:
Honden blij

Alles voor de hondjes :D

Sterkte Esje!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:04

esje01 schreef:

Loop jezelf nou niet te verontschuldigen. Soms loopt de emmer over en ook die gevoelens mogen er zijn.
Pas goed op jezelf en laat het echt weten als ik wat voor je kan betekenen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:05

pien_2010 schreef:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/quarantaine
hier zie je precies staan wat je moet doen als je ene positieve test hebt, nl in isolatie!

Even terzijde, wat een belachelijke tekst.
Kritiek is op de communicatie van de overheid, niet op jou. Maar ik geef 'm hier toch even.

Citaat:
Quarantaine na een positieve test zonder klachten

Bij het testen tijdens de quarantaineperiode kunnen we ook mensen testen zonder klachten. Je kunt de eerste 5 dagen na de test nog klachten krijgen, houd daarom je gezondheid goed in de gaten.

Dit moest ik eerst een paar keer lezen voor ik het kon volgen. Dit omdat de periode na een positieve test geen quarantaine is: dat is de wachttijd waarin je nog niet weet wat de situatie is, maar 'isolatie' genoemd wordt: je blijft thuis. In de praktijk is er voor dit coronavirus geen echt praktisch verschil tussen quarantaine en isolatie (blijf thuis), maar er wordt in de tekst wel naar verwezen, dus het hier verkeerd gebruiken is verwarrend.

(Zie ook onderaan:

Quarantaine of isolatie?

Als de uitslag van de test positief is dan ga je in isolatie. Je blijft dan thuis en vermijdt contact met huisgenoten, zodat je het virus niet verder verspreidt. Lees meer over wat je moet doen als je in isolatie gaat omdat je COVID-19 hebt.
Quarantaine is een voorzorgsmaatregel: je bent niet ziek, maar in contact geweest met iemand die (mogelijk) besmet is en blijft daarom 10 dagen thuis.

Daarna wordt er niet duidelijk benoemd dat het gaat om de positieve uitslag. Het 'we kunnen ook mensen testen zonder klachten' las ik in eerste instantie als 'er is nu ook de mogelijkheid voor mensen om getest te worden als ze geen klachten hebben, waar dat eerst niet mocht'. Maar wat ze bedoelen is 'je kunt ook een positieve uitslag als je getest bent, ook al heb je geen klachten.'

Citaat:
Je moet 5 dagen vanaf de testafname thuis blijven in isolatie. Je kunt dan nog besmettelijk zijn voor anderen.

Hier wordt de term 'isolatie' wel goed gebruikt, maar wat me wel opvalt is dat ik denk dat mensen niet doorhebben dat dit een andere 5 dagen zijn dan de 5 dagen tussen contact en de 5-daagse quarantaine-test.

Citaat:
Ook je huisgenoten blijven thuis, omdat zij misschien door jou besmet zijn geraakt. Zo voorkomen ze dat zij anderen besmetten.

Hier zie ik vooral een gemiste kans bij opmerken: dat het niet duidelijk is dat je ook in huis dus zoveel mogelijk afstand houdt, en dat de huisgenoten in principe pas vrij zijn na 5 dagen na het laatste contact met iemand met corona en een negatieve test. (Dit is ook de reden dat ze in Aziatische landen bv veel inzetten op het niet thuis uitzitten van de isolatie, omdat dan ook je huisgenoten aan het risico blijven blootstaan.
Maar goed. Gemiste kans, kan beter, maar laat ik dit even overslaan omdat het niet op zich verwarrend is.

Citaat:
Je mag direct uit isolatie als je tot 5 dagen na de testafname geen klachten hebt gekregen die passen bij COVID-19. De GGD bespreekt met jou wanneer dit is.

Hier geeft het woord 'direct' de indruk dat er een heel concreet moment is waar dat op geldt. Dat is vreemd, want het rekent in dagen. "Direct" geldt bv wel voor klachten: als je midden in een telefoongesprek op je werk ineens koorts krijgt, of een hoestbui of ineens je koffie niet meer proeft is het de bedoeling dat je min of meer direct opstaat en naar huis gaat en dan een afspraak maakt om te testen. Dat gaat om minuten of seconden, zeker als je met anderen in een ruimte bent.

Het 'direct' in de context is helemaal niet direct: het is 5 dagen na een test en die test is weer 5 dagen na een risicocontact - en het is geen heel specifiek moment maar meestal gewoon een dag.

Instructies voor mensen zijn niet makkelijk. Al helemaal niet in situaties waar dingen best wel stressvol zijn. Wat hier dus iets heel kleins lijkt kan zo makkelijk leiden tot verkeerde interpretaties.

Citaat:
Als je binnen de 5 dagen na testafname klachten krijgt, blijf je langer in thuisisolatie. Ook moeten jouw huisgenoten dan thuis in quarantaine blijven tot 10 dagen na het laatste risicocontact met jou. De GGD vertelt je hier meer over.

Ok, dan ga ik even terug naar mijn gemiste kans: dit is gewoon raar. Dit miskent nog steeds het idee van asymptomatische besmetting. Je WEET dat iemand positief getest is op corona, en alsnog maak je onderscheid tussen de gevolgen voor huisgenoten bij wel en niet klachten? Dat is niet gebaseerd op de wetenschappelijke kennis.
Hier wordt een situatie gecreeerd waarin mensen die uit een huis komen waar iemand aantoonbaar corona heeft, minder lang in quarantaine hoeven dan mensen uit het buitenland dan ook. Dus ga je in je auto naar je vakantiehuisje in Duitsland waar binnen een straal van kilometers helemaal niemand is, dan ligt de lat toch alsnog hoger dan als je samen woont en verblijft met iemand die positief is getest op corona.
Dat is echt heel raar.
(En het zijn dus dit soort dingen die steeds weer illustreren dat het beleid niet echt gericht is op zo goed mogelijk indammen: hier vallen gewoon best wel aanzienlijke gaten in het net. En niet doordat mensen eigenwijs zijn maar door de regels en instructies zelf!)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:28

moonsparkle schreef:
Het lijkt wel of het virus weet dat er vaccins komen, nu is er in Afrika weer een andere variant gevonden die nog sneller verspreid dan die in de VK.

Heb je een link naar het artikel?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:33

bigone schreef:
moonsparkle schreef:
Het lijkt wel of het virus weet dat er vaccins komen, nu is er in Afrika weer een andere variant gevonden die nog sneller verspreid dan die in de VK.

Heb je een link naar het artikel?

Deze bijv:
https://nos.nl/artikel/2361446-in-zuid- ... virus.html

Op een andere site (weet niet meer waar) las ik ook dat het virus mogelijk jongeren meer ziek maakt, maar dat lees ik bij de nos niet terug.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:42

Ik las het op teletekst, vooral veel jongeren hebben het in Afrika, maar dat linken ze aan de eind examen feesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:56

Cookies

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:14

Bedankt safina. Dit is heel helder en de medewerker van de GGD heeft echt het verkeerde advies gegeven. De directie vond het ook geen goed idee dat ze kwam werken, dus ze is thuis gebleven.