De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 07:41

Airborne is dat het virus zich door de lucht kan verplaatsen. Droplet zijn de niesspettertjes die je op kunt vangen als je binnen bereik van de niezer staat.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 07:54

Even aan de virologe gevraagd die op viva post (Florence13)
Citaat:
nog steeds zeker. Het blijft (wereldwijd) getest worden en nog steeds komt uit de testen dat het niet airborne is.

Maar doen alsof het airborne is, is zeker voor zorgpersoneel niet dom. Ook al is het niet airborne kun je dat wel als maatregel instellen, want dan ben je gewoon voorzichtiger.
Zeker omdat je veel close contact met patienten hebt is die grens heel lastig, een droplet besmetting versus een airborne besmetting maakt voor de verpreiding heel veel uit, maar bij close contact in praktijk natuurlijk niet.

Bron: https://forum.viva.nl/gezondheid/corona ... start=2575
Kortom: niet airborne, maar voor closecontact in de zorg wel verstandig om het wel zo te benaderen

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 08:44

Heldere uitleg, dank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 08:51

Italië vind ik een heftige situatie. 16 miljoen mensen in quarantaine omdat de verspreiding zo hard gaat dat de gezondheidszorg het niet meer aankan.

@libera, wat ongelofelijk rot. :(:)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 09:16

De trein naar Milaan rijdt nog gewoon, sterker nog ik zit erin en die heeft geen restricties ook vliegvelden werken nog gewoon.

Ik laat wel weten of ik iets merk vd restricties.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 09:20

Zit nog stilletjes te hopen dat wedstrijd afgelast gaat worden (ook vanwege het weer), maar vrees ervoor aangezien het een belangrijke bekerwedstrijd is. :')

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 09:26

Karlijn waar ben je op de trein gestapt, ook noord Italië?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 09:39

MizzMontana schreef:

Nee in Zwitserland. Bij de grens ga ik eruit op een ’dedicated’ bus door Italië richting de grensplaats Tirano. Daar stappen we op de Bernina Express. Niet zo spannend dus allemaal.

Bedrijf zegt dat alles nog OK is. Als het goed is ben ik om 10 uur Italië weer uit en misschien maar 20 minuten ‘buiten’ in Italie geweest.

Zit jij dan in een trein om N-I uit te komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 09:42

De uitvoering laat nog wat te wensen over in Italië lees ik. Er schijnen nog steeds gewoon treinen te rijden inderdaad.
Citaat:
Een van de prangende vragen gaat over de handhaving van de quaraintainemaatregelen. Zo twittert NOS-correspondent Mustafa Maghadi dat er wel treinen door het uitbraak-gebied. "Worden mensen daar gecontroleerd of ze een legitieme vertrekreden hebben?"

https://nos.nl/l/2326256

Ik hoop dat je Noord Italië ook weer uit komt Karlijnxxx.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 09:53

Libera schreef:
[ [url=m/5Z50wg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mag er weinig over zeggen maar ben gisteren mijn eerste patient verloren aan COVID19... hele nare dag gehad :(
Wij moeten in elk geval volgens onze aanwezige doctoren ervan uit gaan dat het airborne is ipv droplet zoals eerder gezegd werd. Mag nu de hele dag een soort gasmasker op op mn werk...

Sterkte Libera! Y;(
Werken met leven en dood is soms gewoon echt kak.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 09:54

Dat hele gebieden op slot gaan is idd wel heftig en heeft volgens mij super veel impact. Bizarre situatie eigenlijk zo.

Sterkte libera...heftig!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 09:58

Karlijnxxx schreef:
MizzMontana schreef:

Nee in Zwitserland. Bij de grens ga ik eruit op een ’dedicated’ bus door Italië richting de grensplaats Tirano. Daar stappen we op de Bernina Express. Niet zo spannend dus allemaal.

Bedrijf zegt dat alles nog OK is. Als het goed is ben ik om 10 uur Italië weer uit en misschien maar 20 minuten ‘buiten’ in Italie geweest.

Zit jij dan in een trein om N-I uit te komen?

Nee ik ben in NL, het corona vrije Friesland om precies te zijn.
Ik zie dat het woord ‘ook’ wat verwarring schept. Daarmee doelde ik op de trein met bestemming Milaan, of die ook in noord Italië was vertrokken.

Jouw 20 minuten moeten vast goed komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:08

Ik vind de maatregel in Italië zelf heftig, maar vooral de reden erachter: de intensive cares in Lombardije zitten blijkbaar aan hun tax. En de vrees dat het verspreidt in het veel minder goed toegeruste Zuid-Italie. Blijkbaar schat men het zo ernstig in, dat ze tot dit soort drastische maatregelen komen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:10

Sterkte Libera!

Elnienjo, interessante posts schrijft zij, jammer dat dat forum zo gebruiksonvriendelijk is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:15

safina schreef:
Ik vind de maatregel in Italië zelf heftig, maar vooral de reden erachter: de intensive cares in Lombardije zitten blijkbaar aan hun tax. En de vrees dat het verspreidt in het veel minder goed toegeruste Zuid-Italie. Blijkbaar schat men het zo ernstig in, dat ze tot dit soort drastische maatregelen komen.

Dat is dus wat er steeds bedoeld werd met de druk op de gezondheidszorg en maatschappij ;)
Waardoor je het verspreiden zo snel mogelijk de kop in wil drukken.
En dan helpt het niet als men de maatregelen niet serieus neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:17

verootjoo schreef:
safina schreef:

Dat is dus wat er steeds bedoeld werd met de druk op de gezondheidszorg en maatschappij ;)
Waardoor je het verspreiden zo snel mogelijk de kop in wil drukken.
En dan helpt het niet als men de maatregelen niet serieus neemt.

Precies.

En dat is ook waarom die vergelijking met griep geen hout snijdt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:18

Italië liggen nog 600 mensen op de ic , capaciteit is blijkbaar op vandaar de oproep om een leeftijdsgrens te stellen , maw boven de ? 75 ga je maar dood. Dat geeft al aan in het zwaar katholieke land hoe ernstig de situatie daar is. Heb nog steeds het gevoel dat de nuchtere Nederlanders het allemaal niet zo zwaar vinden maar dit kan ook hier gebeuren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:19

Tiggs schreef:
Sterkte Libera!

Elnienjo, interessante posts schrijft zij, jammer dat dat forum zo gebruiksonvriendelijk is.

Ja, de gebruiksonvriendelijkheid is een enorm nadeel, maar er zit best wat nuttige kennis op dat forum. Er loopt op 'reizen' ook een topic van een piloot. Viva zou eigenlijk de admin van Bokt moeten inhuren om dat forum fatsoenlijk te krijgen. Hier werkt tenminste alles zoals het moet werken

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:23

bigone schreef:
Italië liggen nog 600 mensen op de ic , capaciteit is blijkbaar op vandaar de oproep om een leeftijdsgrens te stellen , maw boven de ? 75 ga je maar dood. Dat geeft al aan in het zwaar katholieke land hoe ernstig de situatie daar is. Heb nog steeds het gevoel dat de nuchtere Nederlanders het allemaal niet zo zwaar vinden maar dit kan ook hier gebeuren.

Jep, kan zeker ook hier.
Tel ons personeelstekort in de zorg erbij op en de chaos is compleet.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 10:24

Poeh...Italië is wel heftig zeg. Dit bewijst ook wel de zorgen om het virus. Niet zozeer het ziek zijn door het virus, maar de ontwrichtende gevolgen van een dergelijke pandemie. Je gaat niet voor niets 16 miljoen (!) mensen in quarantaine zetten..

Heftig Libera, jij maakt het zo ook wel van heel dichtbij mee. Sterkte! :(:)

En veel beterschap voor de zieke Bokkers :(:)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:25

Wat heftig Libera.. Heel veel sterkte..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:33

De oproep van Jaap van Dissel van het RIVM: "laten we solidair zijn voor opa en oma."

"Als de uitbraak toch doorzet, weten we dat we ons in de eerste plaats moeten richten op oma en opa. Hoe kunnen we kwetsbare ouderen met z’n allen het beste beschermen? Dat doen we door solidair te zijn, door de infectie niet onnodig door te geven en de zorg en zorgmedewerkers niet onnodig te belasten. Jongere mensen ‘griepen’ het echt wel uit, maar ouderen wil je zo min mogelijk in contact brengen met het virus.’’

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/r ... ~a1609b58/

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:34

Is het ook niet zo dat er in Lombardije verhoudingsgewijs veel ouderen zijn?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:42

safina schreef:

Hier was men dus zo bang voor namelijk dat sommige landen het niet aan zouden kunnen....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:46