ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:08

En dan ben je al met al een half jaar bezig toch?
Voor mij is de uitkomst heel erg belangrijk, want ik zit mezelf zo erg in de weg met studeren.
Ik kom er gewoon oprecht niet doorheen, ik heb totaal geen overzicht, en de concentratie van een baksteen.
Dingen als telefoon wegleggen heb ik allang gedaan, zonder resultaat.
Na 10 minuten à kwartiertje sta ik op, en ga ik ijsberen. Heb ook zenuwtrekjes om de spanning weg te laten vloeien (armen aanspannen en vuisten maken) en dat gaat dan zo 5 minuutjes door.
En dan herhaalt het zich.
Opzich best een komisch trekje voor anderen om te zien, maar zo kan ik natuurlijk nooit leren haha.

Ook gesprekken met meerdere personen tegelijkertijd kan ik nooit helemaal volgen, of ik vergeet de helft daarna.
Een les op school (duren 1,5 uur) heeft voor mij ook niet echt veel nut want mijn concentratievermogen is dus om te janken :')

Ik kan wel meerdere voorbeelden verzinnen, maar het vermogen om een overzicht te houden is wel iets wat ik mis.

Nu zag mijn mentor bij mij heel veel trekjes omtrent AD(H)D, en ik kan het me er wel in vinden.
Eerst nam ik het niet zo serieus, maar ik zit mezelf nu zo erg in de weg dat het echt consequenties gaat hebben.

Poess91

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:03

Ik ben geen half jaar bezig geweest, eerder 3 maanden denk ik. Sorry ben nu even niet van de lange verhalen ivm hoofpijn :')

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:58

Ik liep al bij de GGZ ivm depressies, dus ik hoefde niet door verwezen te worden. Ze hebben alleen wel een wachtlijst van 3 maanden voor die test. Maar ik weet niet of dat overal zo is natuurlijk.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 00:15

Tinkertreas; wat was jouw behandeling tegen depressie?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:43

Mijn laatste behandeling was medicijnen (die gebruik ik nog steeds ) en cognitieve gedragstherapie ivm een laag zelfbeeld.
Maar de behandeling is nu omgezet in een soort coaching om goed met mijn ADD om te leren gaan.
Ik weet namelijk nog maar net dat ik ADD heb.

Alles uit dit topic is zo herkenbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:06

Dag allemaal!

Ik slik sinds augustus ritalin voor ADHD en ik wou dit topic eigenlijk een beetje een nieuw leven inblazen. Dit omdat ik heel veel positieve dingen merk sinds ik ritalin slik, maar toch ook wel tegen een aantal probleempjes aan loop.

Zo is mijn hartslag in rust aanzienlijk gestegen. Bij de laatste meting door de psychiater zat ik op 100 bpm, wat nog niet zorgwekkend is maar mij wel weer extra stress geeft. Ik meet hem een aantal keer per dag omdat ik erg bang ben dat het alleen maar hoger wordt, en door die stress wordt hij juist weer hoger. Ik voel me niet echt opgejaagd door de verhoogde hartslag, maar ik merk wel dat ik meer ga zweten en dat is natuurlijk niet prettig.
Ook met mijn eetlust is het niet al te positief gesteld.

Maar goed, is er animo om dit topic weer actief te krijgen? Ik merk dat ik wel behoefte heb aan medestanders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:59

Wat voor een positieve dingen merk je van de ritalin? ik klets graag mee..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:35

Mijn dochter heeft ook veel last van bijwerkingen gehad in het begin maar nu went ze er wel aan.
Heeft toch ook wel een paar maanden geduurd. Ze slikt nu 20 mg per keer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:40

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:43

Ik ben inmiddels al een tijdje van de concerta af, het deed niets meer voor me. Ivm depressie en lekke darm moet ik nu een exorfinevrij dieet volgen. Blijkbaar boekt dat ook heel goede resultaten bij AD(H)Ders.

http://exendo.be/exorfinen/

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:06

Ik klets ook graag mee. Ik heb sinds september de diagnose Add. Over 2 weken heb ik een afspraak bij de arts om te kijken of er iets aan mijn medicatie veranderd moet worden.
Ik slik nu namelijk Efexor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:31

Elisa2 schreef:
Wat voor een positieve dingen merk je van de ritalin? ik klets graag mee..

Wat ik vooral heel erg merk is dat de stappen om dingen te ondernemen kleiner zijn geworden voor mij. Ik had eerst ontzettend veel moeite met hele basale dingen als het bijhouden van een agenda, en sinds ik ritalin slik gaat dat eigenlijk op de automatische piloot.. Ik slik op dit moment 10-10-5, verspreid over drie momenten dus twee volledige dosissen en een halve, omdat ik anders te veel last krijg van de rebound. Ik studeer nog en hoe stom het ook klinkt, ik ga daadwerkelijk met plezier naar school en dat heb ik echt nog nooit gehad.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:03

Ik wil ook wel meekletsen.
Heb ooit in dit topic gereageerd toen ik nog in het diagnostisch traject zat. Ik heb nu sinds juli de diagnose ADD met hyperactivite kenmerken. Ik heb morgen een intakegesprek voor medicatie bij de psychiater, dat vind ik toch best spannend.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:47

Hoi!
Topic loopt nog niet echt storm :P
Ik ben dinsdag bij de psychiater geweest en vandaag gestart met methylfenidaat. Ik merk niet super veel verschil, maar merk het wel een beetje. Zit nu ook pas op 5 mg, we gaan het rustig opbouwen.
Ik voel me wat rustiger. Beetje alsof de radio in m'n hoofd uit is gezet ofzo :+ Ik merk dat het nu weer aan het uitwerken is, ik wordt nu weer wat minder scherp.
Gelukkig merk ik ook nog geen bijwerkingen en ook niet echt een rebound, al had ik vanmorgen vlak voor in de tweede innam wel wat hoofdpijn.

Hoe gaat het bij jullie?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:49

Azmay: wat voor een dieet is dat dan? dat is een beetje hetzelfde als wat Babootje postte..en wat ik nog niet kende.

Emma: dat klinkt wel heel goed..ik durf zelf geen ritalin te nemen omdat ik al ondergewicht heb..ik ben nu sinds twee weken Lto3 aan het uitproberen.

Het meeste last heb ik dat ik snel overprikkeld raak..en spanningsklachten.

Sanned: waar liep jij tegen aan met je ADD qua problemen?

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:03

Hoi! Dit topic was verdwenen uit mijn berichten!
Ik slik sinds ehm mei/juni ritalin denk ik? Ik zit wel nog steeds op 0.5 en dit is vooral omdat ik echt heel bang was voor de bijwerkingen.

Ik had bij de laatste meting bij de psycholoog ook een hele hoge hartslag. Moest toen thuis gaan meten, wij hebben zo'n metertje en daarbij was hij weer prima.

Ik vraag me wel af hoe jullie het doen. Slikken jullie ze echt op vaste tijden? Wat nou als je later je bed uit komt etc?
Ik heb daar echt nog geen ritme in gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:27

Ik heb hetzelfde Britt, ik meet hem nu thuis af en toe en daar is hij doorgaans gewoon netjes 75 of 80, met hier en daar pieken (vooral als ik het net heb ingenomen).

En ik slik het ook niet op vaste tijden :n Heb een heel onregelmatig schoolrooster en als ik tot 11 uur in mijn bed lig en pas om half 4 mijn eerste college heb dan neem ik liever maar 1 dosis om 3 uur dan dat ik het de hele dag door slik.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:31

Je hartslag kan dan natuurlijk ook hoog zijn omdat je denkt 'oliebol straks is die hoog!' Zit je trouwens ook bij psyq?
Ja dat doe ik dus ook. Maar ik vraag me af of het dan effect heeft. Ik ben uit het traject daar dus kan het ook niet meer vragen. Ik weet dat een klasgenootje van mij het echt gelijk als ze opstaat in neemt tot dat ze gaat slapen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:34

Ik zit ook bij PsyQ ja! Ik begin 4 november met groepsbehandelingen, dan kan ik er denk ik ook wat meer grip op krijgen.

Daar zit ik ook wel een beetje mee ja, of het dan wel echt het gewenste effect geeft. Had het daar nog met mijn psychiater over, vooral omdat ik hem in het weekend regelmatig helemaal oversla. Als ik een weekend bij mijn ouders op de bank aan het relaxen ben wil ik niet in zombie-modus het leven door, dus dan neem ik het gewoon niet. Hij zei dat ik moet doen waar ik me zelf prettig bij voel. Omdat ik het echt neem om grip te krijgen op mijn gigantische schooldruk dit jaar is het geen probleem als ik het onregelmatig slik, maar ik moet er dan wel rekening mee houden dat ik een aantal van de negatieve bijwerkingen (vooral de rebound) extra heftig zal blijven ervaren tot ik het wel heel regelmatig ga slikken. Ook met oog op het (niet) eten vind ik het eigenlijk niet zo erg om niet helemaal in zo'n focus terecht te komen.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:41

Maar jij voelt je als een zombie als je het wel in neemt? Ik heb dat juist andersom! Ik ben zo moe soms als ik het niet neem en ik merk ook gelijk als het uitgewerkt is. Dat is dan ook dat ik me herinner dat ik een nieuwe moet nemen haha.

Straks hebben we dezelfde vent daar! Of naja hadden want ik hoef niet meer terug.
Ik heb besloten het op eigen kracht te doen omdat ik anders pas later die medicatie kreeg en ik vond dat ik ze op dat moment nodig had haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:48

Haha ik denk dat de kans best groot is, vooral omdat je vent zegt en er volgens mij niet heel veel mannen bij PsyQ werken :)) Jongere gast met een oorbel en tattoos op zijn armen?

Bij mij is het dubbel. Mijn persoonlijkheid is veel losser en creatiever als ik het niet genomen heb, dan dwarrel ik een beetje rond en dan ben ik heel dromerig. Juist de dingen die mijn persoonlijkheid vormen zorgen er ook voor dat ik me heel slecht kan concentreren en dat ik eigenlijk constant tegen de muren op vlieg als ik geen medicatie neem. Aan de ene kant word ik er actiever van, maar aan de andere kant ook juist rustiger. Het houdt mijn gedachten onder controle waardoor ik makkelijker begin aan dingen, maar ze vooral makkelijker afmaak. Ik heb laatst 12 uur lang in de UB zitten studeren met maar 2 keer een hele korte pauze voor een sigaret, omdat ik me er niet toe kon zetten om langer buiten te blijven := In die zin word ik er wel echt zombie van. Ik ben ook niet sociaal wenselijk als ik mijn normale dosis heb genomen. Niet per se onaardig maar ik merk wel dat ik heel erg in een focus kom die ik bijna niet meer kan doorbreken.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:59

Eh volgens mij heeft die ik had geen tattoos haha!
Hmm ja ik begrijp wat je bedoelt, heb ik zelf geen last van. Ik had van de zomer als ponykamp leiding steeds heel erg last van de rebound. Dan ben je al heeeel moe en Door die pilletjes blijf je wakker en alert. Als ik dan rond 5 de laatste nam stortte ik rond Half9 echt in. Dus ik heb toen in overleg de pilletjes wat dichter op elkaar genomen zodat ik er savonds nog een kon nemen zonder last te hebben van het niet kunnen slapen!

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:25

Elisa, ik heb wel meerdere problemen door m'n ADD. Ik ben ook snel overprikkeld en daardoor vaak oververmoeid, al wordt dat wel een stuk minder als ik eenmaal aan een situatie gewend ben (eerste half jaar op de uni was bijvoorbeeld echt slopend door alle indrukken enzo, maar nu is dat veel minder). Ook heb ik gewoon een waardeloos concentratievermogen en een trage verwerkingssnelheid, waardoor m'n studie heel veel tijd en energie kost. En dan nog veel moeite met plannen, vaak dubbele afspraken maken en onhaalbare planningen maken. Maar daar ben ik al een tijdje met een coach hard aan het werken en dat gaat steeds beter. Blijft lastig, ik heb heel veel structuur nodig maar heb er eigenlijk een hekel aan :P
En er zijn nog wel wat typische ADD dingetjes, maar dit zijn mijn grootste "problemen".

Ik merk gelukkig echt nog bijna geen bijwerkingen van de medicatie. Lichte rebound waarin ik een beetje sacherijnig ben en wat moe wordt, en het eerste uur na het innemen heb ik geen eetlust. Maar tot nu toe is dat het. Ben heel benieuwd hoe dat gaat als we de dosering gaan verhogen.
Kan nog niet zo heel veel zeggen over wat voor effect het echt op me heeft verder, daarvoor moet ik het eerst wat langer slikken.

Vraagje aan jullie trouwens, ik had gisteren een feestje en vandaag best wel een kater. Gaat dat gewoon goed met de medicatie? Ik heb nu maar de eerste geskipt en er pas een ingenomen toen ik me wat beter voelde. Maar wist niet zo goed of het kwaad kon :')

Emmaa, wat vervelend dat je je zo'n zombie voelt door de medicatie. Jij slikt het dus echt alleen voor je studie en haalt er verder voor je gevoel niet echt voordelen uit?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:32

Dankje Sanned voor je antwoord..wat krijg jij als je overprikkeld bent voor een klachten? behalve oververmoeid? dat oververmoeide loop ik ook heel erg tegen aan...en ik moet me heel erg aan structuur houden anders loopt het bij mij ook mis. Maar het scheelt dat ik een behoorlijk ijzeren dicipline heb...{wel alleen bij dingen die ik leuk vind haha}

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:32

Sociaal haal ik er niet heel erg veel voordelen uit nee. Dat weet mijn psychiater gelukkig ook en we zijn het erover eens dat mijn studie dit jaar (en de komende drie jaar nog net zo goed) dusdanig belangrijk is dat ik het niet erg vind om de rest even op een wat lager pitje te zetten. Ik vind niks meer leuk als ik ritalin op heb, zelfs schrijven niet.. En dat vind ik toch wel heel jammer.

En wbt de kater.. Het kan geen kwaad, maar het kan de boel wel versterken. Het versterkt je kater dus, maar ook de werking van de medicijnen. Als ik het neem terwijl ik een kater heb word ik echt heel trillerig en zweterig.