Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 19:23

Mijn ervaring als iemand die wel graag een medische molen ingaat;
Ik had klachten (bloedverlies wanneer het niet moest) die steeds erger werden. Uiteindelijk heb ik mezelf de hele molen door laten halen dus incl echo’s, uitstrijkje, bloedonderzoek, soatesten etc. Ik wilde zelf heel graag weten wat het was, ik ben nog te jong voor bevolkingsonderzoek en ken iemand die voor haar 30ste al bmhk had, wat extra in m’n hoofd omging gezien de klachten die ik had. Binnenkort terug voor een uitstrijkje want de 1e was dus niet helemaal goed, maar ik heb er alle vertrouwen in :)

MyWishMax

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 19:32

Ik zou dus juist weer graag ook artsen hebben die eens wat verder zouden kijken :+
Tuurlijk is het vervelend als er zo enorm uitgepakt wordt en het blijkt voor niets, maar ik heb juist hele vervelende ervaringen dat klachten niet serieus genomen worden en je zonder serieus onderzoek weggestuurd wordt telkens. Tot je later veel slechter bent en een betere arts treft die wel gewoon onderzoek doet. Dan blijkt dat er veel erger had kunnen worden voorkomen als de eerdere artsen wat verder hadden gekeken.

Memories, succes volgende keer! Fijn dat ze het iig serieus genomen hebben

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 19:35

Memories schreef:
Ik had klachten (bloedverlies wanneer het niet moest) die steeds erger werden. Uiteindelijk heb ik mezelf de hele molen door laten halen dus incl echo’s, uitstrijkje, bloedonderzoek, soatesten etc. Ik wilde zelf heel graag weten wat het was, ik ben nog te jong voor bevolkingsonderzoek en ken iemand die voor haar 30ste al bmhk had, wat extra in m’n hoofd omging gezien de klachten die ik had. Binnenkort terug voor een uitstrijkje want de 1e was dus niet helemaal goed, maar ik heb er alle vertrouwen in :)

Terecht ook als je klachten hebt :j

Het zou algemeen fijn zijn als er gemiddeld gewoon beter naar de patient geluisterd werd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 19:38

Pandora2 schreef:
Ik laat geen mammo doen, wel 2-jaarlijks een echo.
Telkens gezeik en gezever in het ziekenhuis waarom geen mammo. Vanaf het maken van de afspraak tot bij de radioloog.
Net een peutertuin. Een mens houdt het echt niet voor mogelijk :')

Vanwaar die keuze Pandora. Ik geloof niet dat die keuze hier te maken is. Ik heb wel na de 2 eerste mammo ook echo gehad. Niets ad hand gelukkig.

Memories succes.
MywishMax serieus nemen is belangrijk en dat zou wel moeten. Maar wat de geneacoloog flikt bij Sissle deed dus die radioloog bij mij. En dat is drama maken en mensen die niet bang zijn, in mijn geval was, proberen bang te maken. Bij mij is dat gelukt bij Sizzle gelukkig niet.
En wat bij die punctie ook zo schande was, ik was gelukkig klaar en zat in een hokje vlakbij, enkel dun deurtje er tusse,en de volgende mevrouw gilde als een mager varken. Het bleef dood stil. Niemand die iets zei of haar troosten of hielp. Ik had het zo met haar te doen. Ik was er helemaal naar van. Dus nee, die punctie met alles erom heen was geen succes. Gelukkig deed het bij mij geen zeer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 19:49

Sizzle schreef:
Memories schreef:

Terecht ook als je klachten hebt :j

Het zou algemeen fijn zijn als er gemiddeld gewoon beter naar de patient geluisterd werd.

Dat laatste dus inderdaad :j +:)+
En ook de beslissingen bij de patiënt laten. Dus aangeven wat er aan de hand is.
Eerder sussen dan paniek zaaien. De situatie voorleggen en uitleggen. De opties benoemen.
En samen de voor DIE patiënt in DIE situatie beste oplossing / volgende stap bepalen :j

En sowieso geen paniek maken, zelfs al is de situatie ernstig.
Van paniek-gedoe wordt de situatie in alle gevallen alleen maar nog vervelender :(:)

Je kan aangeven dat je echt graag wilt dat patiënt zus-of-zo doet.
Maar blijf wel realistisch dat diegene wel zelf degene is die over zijn eigen lijf, leden en leven gaat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 20:03

Pien ik wil straling, in welke vorm dan ook, zoveel mogelijk vermijden, liefst helemaal als 't effe kan. :D

Ik krijg een verwijsbrief van de gyn telkens voor die echo, anders lukt het hier ook niet.
Zij is hoofd van de borstkliniek in Brussel en ziet er geen probleem in, dus ik denk wel dat het ok is. :P

HA wou mij laatst ook een ct-scan aansmeren voor de hernia's in mijn rug met tintelend been en co.
Thanks but no thanks, het is een mri of het is niets.
Het werd dus niets en ik sukkelde weer naar huis :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 20:06

Je hebt tegenwoordig ook MR-Mammografie, dat is zonder straling en niet zo bruut.
Wel heel erg gevoelig waardoor kleine (ook onbeduidende) dingen sneller opgemerkt worden en er dus meer kans is dat je vervolgonderzoek krijgt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 21:32

Pien. Dat is ook heel begrijpelijk dat je daarna dus angstig bent voor die onderzoeken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:00

cocktailtime schreef:
Die thuistest is alleen om te kijken of je hpv
Positief of negatief bent.
In de meeste gevallen is 80-90% positief en moet je dus alsnog naar de huisarts
Als ik dit gelijk had geweten dan had ik die thuis test overgeslagen en was ik direct naar de huisarts gegaan. Je zit namelijk dubbel zo lang in onzekerheid. Je bent dus positief op hpv.. gaat naar de huisarts en wacht dan weer op de uitslag.

Terwijl je bij de huisarts 2 vliegen in 1 klap hebt.

Ik kreeg met geen mogelijkheid een afspraak voor een uitstrijkje bij mijn huisartspraktijk als ik niet eerst de thuistest had gedaan.

Ik wilde nl helemaal niet zelf testen, maar ik moest wel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:37

Sizzle schreef:
Je hebt tegenwoordig ook MR-Mammografie, dat is zonder straling en niet zo bruut.
Wel heel erg gevoelig waardoor kleine (ook onbeduidende) dingen sneller opgemerkt worden en er dus meer kans is dat je vervolgonderzoek krijgt.

Merci voor de tip, interessant !

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:39

Dit gebeurd alleen lang niet in elk ZH. En daar heb je dus geen keuze in je kunt niet zeggen nee doe mij maar de MR ipv de gewone mammografie.
De meeste ziekenhuizen hebben dus gewoon nog zo'n mammografie apparaat.

Wat je wel kan doen is van te voren kijken welk zh zo'n mr apparaat heeft en dan kijken of je daar voor de mammo terecht kunt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:43

BeFunny schreef:
Dit gebeurd alleen lang niet in elk ZH. En daar heb je dus geen keuze in je kunt niet zeggen nee doe mij maar de MR ipv de gewone mammografie

Aangezien Pandora blijkbaar goed is in overleggen met haar arts, is het een poging waard toch?

In „mijn“ ziekenhuis heb ik die keus wel. Is inderdaad poli aan een academisch ziekenhuis, dus meer mogenlijkheden.

Afgezien van straling is sowieso is dat brute pletten tussen platte platen hopeloos verouderd.
Er zijn nu zo veel betere opties met opzetten die bij je borstvorm passen en 3D technieken zodat het minder plat hoeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:48

cocktailtime schreef:
Die thuistest is alleen om te kijken of je hpv
Positief of negatief bent.
In de meeste gevallen is 80-90% positief en moet je dus alsnog naar de huisarts
Als ik dit gelijk had geweten dan had ik die thuis test overgeslagen en was ik direct naar de huisarts gegaan. Je zit namelijk dubbel zo lang in onzekerheid. Je bent dus positief op hpv.. gaat naar de huisarts en wacht dan weer op de uitslag.

Terwijl je bij de huisarts 2 vliegen in 1 klap hebt.

Dat is helemaal niet waar. Dat percentage ligt een heel stuk lager. Ik geloof 1 op de 100. Wat jij bedoelt is dat 80-90% in haar leven een keer hpv krijgt.

Maar dat is heel wat anders dan dat 80-90% van de uitstrijkjes positief is op hpv. Verreweg de meesten zijn negatief omdat het lichaam het al opgeruim heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:13

Heb net de platte platen weer overleefd , aantal jaren geleden echt geen zin meer in nadat een nogal ruwe medewerkster mij zo gruwelijk veel pijn deed dat ik bijna van m’n stokje ging en daarna nog twee maanden met zere borstspier heb gelopen.
Toch weer gegaan na twee jaar en duidelijk gezegd dat, indien dit weer gebeurde ik nooit weer kom. Nu gelukkig fijne mensen en ondanks dat het nog steeds geen pretje is ga ik toch.
Vrouw hier in het dorp, jaren geleden, 5 kinderen tussen 4 en 16, ging niet ondanks erfelijk belast. Op haar 39ste overleden.
Buurvrouw die het te druk had en pas half jaar later toch maar ging, hele ratjetoe van bestralen, chemo en operatie.
Ik vind het belangrijk om te gaan, ondanks het ongemak. Ook darm en hpv doe ik gewoon aan mee.
Niet uit angst zoals iemand opmerkte maar puur om niet zo te eindigen als die twee vrouwen die ik persoonlijk ken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:16

t is heel simpel, als mannen iedere 5 jaar met hun zakie tussen een pletter moesten dan was het onderzoek allang aangepast naar andere methodes

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:19

Kinke schreef:
t is heel simpel, als mannen iedere 5 jaar met hun zakie tussen een pletter moesten dan was het onderzoek allang aangepast naar andere methodes

Dit is zo waar!!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:23

De spijker op de kop Kinke ! Ik heb dat ook al tegen de radioloog gezegd. Leverde mij een zuur gezicht op :')
De hele aardkloot is en blijft toch nog steeds een mannenwereld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 12:05

Ja maar er zijn dus al betere alternatieven.
Kwestie van kopen en gebruiken.

Ik heb geluk gehad dat ik op moderne afdelingen terecht gekomen ben.
Mijn moeder is ook gaan „shoppen“, die weigert voortaan ook platte ouderwetse pletters.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-09-23 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 12:06

Klopt helemaal.
Maar die ouwe mammo machines werken nog prima en brengen vast nog een pak centen op :Y)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 12:17

Citaat:

Sizzle schreef:
BeFunny schreef:
Dit gebeurd alleen lang niet in elk ZH. En daar heb je dus geen keuze in je kunt niet zeggen nee doe mij maar de MR ipv de gewone mammografie

Aangezien Pandora blijkbaar goed is in overleggen met haar arts, is het een poging waard toch?

In „mijn“ ziekenhuis heb ik die keus wel. Is inderdaad poli aan een academisch ziekenhuis, dus meer mogenlijkheden.

Afgezien van straling is sowieso is dat brute pletten tussen platte platen hopeloos verouderd.
Er zijn nu zo veel betere opties met opzetten die bij je borstvorm passen en 3D technieken zodat het minder plat hoeft.

In het GHZ Gouda waar ze echt een Mammo polie hebben daar kan het niet ook al werken ze samen met het LUMC. Ik ben toch blij dat ik in Gouda terecht kon want in het LUMC had ik tot na nieuwjaar moeten wachten. En ik zat 19Dec bij de huisarts. En 22 december kon ik bij het GHZ terecht. Maar dus geen keuze.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:08

En nog even ter aanvulling. Op 22 December kreeg ik dus de diagnose en als dat pas na 1 januari was geweest dan had er toen nog biopten, MRI en pet uitgevoerd moeten worden. Dat was nu al gedaan. Voor nieuwjaar en 17 januari lag ik op de OK. Die hele mammo daar hecht ik geen waarde aan omdat daar in mijn geval niks op te zien was ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:16

Misschien wordt het tijd voor een staking.
Bizar dat er zo weinig oog voor is voor modernisatie (die notabene beschikbaar is) terwijl het 1 van de meest voorkomende ziektes is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 17:42

Ik had zeker 10 jaar geleden een knobbeltje ontdekt en dat duurde volgens mij wel een week of 6 tussen huisarts en uiteindelijk uitslag dat het om een fibroadenoom ging.... dat is ook waardeloos als je zo lang in de stress zit. Tegenwoordig plannen ze het veel meer op 1 dag volgens mij, dat is wel echt een goede zaak!

Bij mij zag je het ook niet goed in de pletter, moest via een echo. En voor de zekerheid nog een punctie.
Tijdens zwangerschap is dat ding wel flink gegroeid en nu zo groot als een kippenei denk ik.... het is net een soort rubber bal, dat zal ook niet meevallen als ze dat nog eens willen gaan pletten :=

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:49

BeFunny dat is inderdaad wel heel straf dat 6cm niet te zien was op die mammo. En die ziekenhuizen en bevolkingsonderzoeken maar reclame maken en pushen voor mammo's... :x
Gaat natuurlijk het snelst en brengt vast het meeste op.

pmarena ik zou dat ' kippenei ' in geen geval geplet willen hebben. :=
Maar ik wil natuurlijk niks geplet hebben, en al zeker geen klierweefsel icm straling :Y)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 20:29

Nou er zijn verschillende types borstkanker. En ook verschillende stadia. Het schijnt dat een voorstadia beter te zien is op een mammografie. En ook dat bij vrouwen die de overgang al gehad hebben het beter te zien is. Dit verhaal is Iig wat de chirurg van de mammapoli vertelde. Want ik vroeg ook nog waarom ze niet veel jonger testen als het zo vaak voor komt.