@Lisitano: na een enkelbreuk heb ik veel onder begeleiding van fysio en personal trainer getraind. Meeste resultaat via personal trainer, meer stabiliteit in mijn heupen / core leidde tot veel minder zwikken.
suusje26
Geplaatst: 12-09-22 09:49
Gave foto Lisitano. Helaas krijg ik mijn hond niet altijd in de modus dat hij mij vooruit helpt. Qua zwikkende enkels kan ik je niet verder helpen. Goede stevige schoenen en rustiger tempo zou mijn advies zijn, maar met een hond die je vooruit trekt is dat waarschijnlijk lastig. Mijn hond loopt deels aangelijnd, deels los. Vooral als ik samen met hem op pad ben en veel asfalt loop heeft hij niet zoveel zin om mij te helpen. Zijn we met anderen en in de bossen dan wil hij mij wel helpen. Deze rond heeft hij dus merendeels lekker los kunnen lopen.
Gaaf doel SV, en lekker bezig met al 9 op de teller.
Ik loop eigenlijk niet op hartslag, let meer op mijn ademhaling. Ik zorg ervoor dat ik altijd nog kan praten dan loop ik het fijnst.
Lisitano, mooie foto! Het lijkt mij wel lastig met een hond lopen, die je vooruit trekt. Ik heb een paar keer geprobeerd met mijn paard mee te rennen, maar dat gaat in draf ook te hard. Ik train zelf liever op een wat rustiger tempo.
Ik train met een carmin horloge, maar kijk als ik thuis ben pas hoe mijn harstslag was, niet onderweg. Als ik rustig train is mijn hartslag vaak in de groene zone, of als ik iets harder ga de oranje zonde. Maar met de trailrun laatst was alles in het rood, daar zat ik gemiddeld rond de 177, maar was ook erg zwaar en ik ging zo hard als ik kon.
Ik train veel op hartslag. Het is namelijk erg goed om op wisselende hartslagen te trainen. De ene keer loop ik op lage hartslag, dan weer intervallen om je hartslag omhoog te krijgen of tempoblokken of een tempoduurloop. Hierdoor verbetert je conditie. Door altijd op dezelfde hartslag te trainen gebeurt dat niet of is je vooruitgang erg weinig.
gaucho
Geplaatst: 12-09-22 12:20
Airborne trail was mooi hartslag op 162 gemiddeld, pauzes tussendoor, verder voor mijn doen wel lekker vlot doorgelopen.
Geen last van mijn benen, maar lijf voelt in zijn geheel wel moe dus we doen maar ff rustig aan.
Ik train ook op verschillende hartslag zones, sowieso altijd 1x in de week met de club interval, elke keer weer andere met andere zones. Verder probeer ik altijd 1 x in zone 2 lange duur te doen en een kort rondje in zone 3/4.
suusje26
Geplaatst: 12-09-22 14:21
Hartslag tijdens interval of lange passen neemt mijn horloge vaak mee in de training. Dus train wel in verschillende hartslagzones. Vind het soms een lastige indicatie want dan loop ik lekker en zit ik eigenlijk te hoog met mijn hartslag en soms loop ik echt beroerd en zit ik qua hartslag nog in de groene zone.
Denk dat het vooral belangrijk is duurloop af te wisselen met interval o.i.d. Maar ook krachttraining kan bijdragen aan een betere conditie. Vooral rompstabiliteit heeft mij geholpen beter te lopen.
Gave foto's van het lopen met de hond als buitenboord motor en de andere hond lekker aan het zwemmen tussendoor! Super leuk om met hond te lopen, helaas is onze dame daar niet geschikt voor, die schiet zomaar van links naar rechts voor/onder je voeten door
Qua lopen op hartslag, ik kijk er wel af en toe naar zodat ik niet te lang in een hele hoge hartslag blijf (zone 5). Als dat wel gebeurd heb ik er achteraf namelijk last van. Maar ik train er verder niet specifiek mee, in de tempo trainingen ligt de hartslag automatisch hoger dan in een lange rustige duurloop natuurlijk. Voor zwikkende enkels zou ik toch wat extra krachttraining doen en dan met name heup en romp stabiliteit. En regelmatig trail lopen zonder hond, zodat je je eigen tempo kan lopen en daarin sterker wordt.
Hier vandaag weer mijn eerste werkdag na de vakantie, direct een hoop vreemde problemen die opgelost moeten worden, veel vergaderingen en gelijk een te lange dag gemaakt.... Woensdag mag ik weer lopen
Ik heb alweer een rustig herstelloopje van iets meer dan 6km (5.30 min/km) achter de rug. Wel spierpijn nog in mijn bovenbenen en hamstrings, maar ging niet verkeerd.
MizzMontana
Geplaatst: 12-09-22 20:07
Interessant om te horen hoe en waarom jullie met de hartslagmeters trainen. Voor nu is mijn doel eerst om een half uur lekker te kunnen lopen zonder wandelen tussendoor. Als dat lukt wil ik gaan werken aan het tempo. Wellicht dat ik tegen die tijd eens naar een hartslagmeter ga kijken.
Ninus ik merk ook al dat de dagen korter worden en dat het echt even plannen wordt wanneer ik ga lopen. Lang leve de thuiswerk dagen! Een uurtje eerder starten en dan neem ik een lange pauze om te lopen.
Vandaag een heerlijk rondje gelopen, 4 x 4 minuten lopen en dan 3 min wandelen tussendoor. Wel grappig om te merken hoe snel de 4 minuten al simpel voelen om te lopen, dat was de eerste paar trainingen echt niet zo. Was ook eigenlijk niet de planning maar was een uur eerder thuis van het werk vandaag en kon de verleiding niet weerstaan om te gaan lopen
Qua lopen op hartslagmeter. Ik kijk wel wat naar mijn hartslag met lopen, maar train er niet specifiek op. Ik kan namelijk rustig een hartslag van 170 hebben, terwijl ik nog aan het praten ben met loopmaatjes. Vind het dan wel weer interessant dat ik bij bvb een 10 km loop een lagere hartslag heb bij gelijk tempo in vergelijking met een aantal maanden geleden.
Vanochtend 90 minuten duurloop gedaan. Ging prima Was prachtig vanochtend en zelfs nog een ree gezien.
Ninus
Geplaatst: 14-09-22 09:08
Ziet er uit als een heerlijk rondje Sherivey!
Ook mooie omgeving MizzMontana!
Hier een rondje 13km in 5:30. Was niet echt de bedoeling, maar het waait niet en dat is zo ongebruikelijk dat het vanzelf ging
Hier vanochtend een fartlek gedaan. 10 minuten inlopen, 10 minuten uitlopen en in de 40 minuten daartussen versnellingen in verschillende tempo's gedaan op tijd, tussen lantaarnpalen of tot de volgende afslag.
Enige regel: geen wandelpauzes.
Kylan
Geplaatst: 14-09-22 10:07
Mooie foto's en fijne rondjes weer allemaal! Leuk zo'n fartlek-fun-ochtendje Sherivey!
Hier vanmorgen training 2 van Greg, 45 minuten langzaam lopen. Echt langzaam, rond de 7:00. Maar na 2 hele drukke dagen, slecht slapen en totaal geen energie was dat helemaal prima, ik had vandaag ook niet heel veel harder gekund
IMAY1990
Geplaatst: 14-09-22 10:08
Wat zijn jullie allemaal lekker bezig. Mooie foto's zie ik ook weer voorbij komen. En wat de wind betreft, zonder is idd fijner, ik kijk nu al niet uit naar de herfst stormen...
Hier zondag een long run gedaan, op de asics gel cumulus (mijn wolkjes, deze hebben echt super fijne demping voor langere tijd onderweg). Ik had vooraf 90 minuten easy pace ingepland, wat op mijn tempo zo'n 13 á 13½ km zou zijn. Ik wilde echter meer km maken, dus ik ben geswitcht naar 3 keer 5 km en de laatste 500m wandelen terug naar het begin van mijn rondje. Rondje Sloterplas is ongeveer 5,5 km op de route die ik loop. Best lekker steady gelopen 1e en 2e 5k op 7:08 min/km gelopen en de 3e iets versneld naar 6:55 min/km de eerste 3k en 6:35 de laatste 2k. In totaal toch 16 km afgelegd in iets onder 2 uur. Ik ga denk ik deze zondag dezelfde run nog een keer doen, de structuur beviel me wel.
Gister een hele korte loop gedaan, 4km met elke km iets sneller dan de vorige. 7:23 - 7:08 - 6:58 - 6:36 gesplit. Deze keer op mijn nieuwe schoenen, de asics noosa tri. Deze zijn wat steviger, minder het gevoel dat je op wolkjes loopt, maar door de vorm rol je makkelijker vanaf je landing door naar je tenen en weer in de volgende pas. Waar de cumulus super is voor comfort op lange langzame lopen zijn deze meer dan comfortabel genoeg op iets minder lange tijdsduren en veel lichter en ze voelen sneller en soepeler als je iets harder wilt. Ik ben bij lange na geen loop expert of wat dan ook maar ik vind het zo leuk om het verschil tussen de verschillende schoenen te voelen.
Mooie trainingen allemaal. Hier vanmorgen 22km getraild, tempo 5.51 en 170HM, wat niks tegenviel vier dagen na die zware marathon. Veel herten gezien onderweg. Nog wat last van de hamstrings.
Ja, herfst zelf wel. Maar doorweekt regenen en van je voeten geblazen worden heb ik minder zin in. De temperatuur is in de herfst wel veel idealer dan in de zomer.
Hallo! Ik kom me hier graag ook even melden. Vroegahh heel fanatiek gelopen (en gesport) totdat ik moeder werd. Oudste is inmiddels ruim 3.5, jongste dik een jaar oud en moeders 10 kg te zwaar.. T lopen is misschien niet de beste keuze om af te gaan vallen qua sport maar wel t makkelijkst in te plannen. Hopelijk helpt jullie fanatisme om me gemotiveerd te houden Gelijk een vraag; welke app gebruiken jullie om je trainingen mee bij te houden? Vroeger gebruikte ik altijd runkeeper maar nu kun je daar blijkbaar niet meer je eigen schema in zetten? Aangezien ik echt weer vanaf 0 begin heb ik t beginnersschema van de runnersworld gepakt maar ik kan dus nergens een app vinden die mij in m'n oortjes de loop en wandelpauzes bliept.
Tot nu vooral een aantal keer de afgelopen jaren hardlopen opgepakt, maar telkens weer gestopt. Dus heb iets als een stok achter de deur nodig. In april 2020 toen alles dicht zat, was ik mijn levenswijze echt zat (vroeger zeer fanatiek gesport, maar al jaren niet). Toen ben ik begonnen met hardlopen. Uiteindelijk vrij snel naar 10 km gegaan, alleen toen kwam ik Crossfit tegen en raakte ik daaraan verslaafd.
Opzich doen we daarbij ook hardlopen, maar vaak maximaal 400 m en dan doe je weer andere oefeningen. Train 6 dagen per week, maar vaak wordt aangeraden om 1 daarvan een loop, zwem of fiets duurtraining te doen. Zwemmen kan ik alleen schoolslag, vroeger wedstrijden gefietst maar geen zin meer in. Blijft lopen over. Afgelopen zaterdag begonnen en dacht. Oke ben wel echt fit. Laten we 40 min doen. Lukte ook wel, maar last van mijn knie. Dus nu nieuwe schoenen besteld en morgen ga ik een rondje doen
MizzMontana
Geplaatst: 15-09-22 05:58
Welkom WillemYntJee, nog een beginner, gezellig ik gebruik Strava en daarnaast mijn crosshorloge of de stopwatch van mijn telefoon om de minuten aan te geven.
Prachtige foto’s weer Supervixen!
Imay wat fijn dat je schoenen zo lekker lopen. Ik zei tijdens het passen bij mijn asics ook al dat het net wolkjes zijn.
Welkom ook travel_me
Hier even een loop pauze, ik heb een kleine blessure door keihard mijn kleine teen te stoten. Nagel is door midden en een van de twee helften is helemaal los gekomen. Schoenen aan is dus even niet zo fijn. Hopelijk kan ik in of na het weekend weer lopen.
Travel_me, ook al ben je fit pas op dat je niet meteen te ver gaat. Hardlopen is echt een eentonige beweging en zorgt voor een grote belasting op je pezen en gewrichten. Rustig opbouwen is heel belangrijk.
Au MizzMontana ik weet hoe het voelt, vorig jaar hetzelfde gedaan en daarbij mijn kleine teen gebroken. Sterkte.