Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
npdgm schreef:hoi allemaal,
een vriendin van mij loopt bij een psycholoog maar vroeg laatst iets vreemds, namelijk:
heb jij ook wel eens als je gespannen bent (wat zij trouwens heel veel is vanwege ptss en sociale angststoornis) dat een hele boze ik en een hele angstige ik in mijn hoofd met je gaan ruzien? ik wist niet zo goed wat te zeggen maar weten jullie misschien of dit onder stemmen horen valt?
JudArthos schreef:Hey, ik kom me even tussendoor melden. (heb niet meer dan de laatste pagina gelezen, sorry)
Ik dacht een dik half jaar dat ik van mijn depressie af was, maar dit is sinds begin dit schooljaar (eerste jaar HBO, opleiding waar ik niet persé tevreden mee ben, niet aangenomen op opleiding die ik wilde volgen) dubbel zo hard weer terug gekomen, en ik heb ook heel erg last van paniekaanvallen.
Hierbij breng ik onbewust mijn vriend heel erg naar beneden, dus heb ik besloten om ook in therapie te gaan.
Weet iemand hoe dit een beetje in zijn werk gaat?
JudArthos schreef:Heb me verder nog niet verdiept in wat precies, maar wil graag om leren gaan met mijn paniekaanvallen/stress/hevige emoties
xEmily schreef:Dat over die druk herken ik ook enorm, qua school, klusjes en de ondernemingen die mijn vader wilt nemen (en daarbij mijn hulp nodig heeft).
Maar wat kan een psych daaraan doen, naast cgt en coping?
Het is echt zo jammer dat de 'magic pill' niet bestaat
Janneke2 schreef:roses19 schreef:Waarom ik dat moeilijk vond. Ik vond het niet leuk om te zien dat ik toch best wel veel heb meegemaakt en dat dat toch best veel invloed heeft en dat ik toch wel een aantal klachten heb. En dat strookt niet met hoe ik het zou willen en hoe het 'zou mogen gaan' van mijzelf. Ik denk en gedraag mijzelf een beetje als een machine. Dwz weinig emoties, veel doelstellingen, ik mag van mijzelf nergens aan 'lijden'.
Klinkt erg herkenbaar!
Ooit had ik een papier (met big smile) op mijn deur hangen: "ik ben de enige die misbruikt is en alle anderen hebben daar niets aan over gehouden".
(Het moge duidelijk zijn: de smile was vanwege de paradoxen. Het luchtte me tijdenlang erg op.)Citaat:zo denk ik bijv. ik moet niet denken aan het misbruik , want het misbruik is geweest en het is het niet waard om over na te denken. En dan probeer ik het te vergeten. Vaak succesvol.
Ja, dat is een loupezuiver overlevingsmechanisme.
Wat op zichzelf genomen zo stom nog niet is - maar de kernvraag is natuurlijk, of jij dit mechanisme ook zelf naar keuze uit kunt zetten en dan emotioneel kunt genieten, ontroerd zijn, boos zijn of hoe het maar uitkomt.
Jezelf over de spanning van een tentamen heen zetten heeft charme, maar botweg eenzijdig "vergeven" en vooral wegmoffelen van niet leuke opmerkingen, dat kan matig uitpakken. (Bijv: soms heeft iemand een overlevingsmechanisme dat er op gericht is "wat er ook gebeurt, ik moet bij de groep blijven horen" - en dan kan het zijn dat je veel te veel 'slikt' van je ""vrienden"".)
npdgm schreef:ik zal vanaf nu niet meer namens mijn vriendin spreken, ze wilt zelf graag via mijn account met jullie meepraten!! steun haar dat verdient ze xx
roses19 schreef:Ik begrijp niet wat je aan de deur had hangen?![]()
Vervolgens vraag je of ik het mechanisme ook uit kan zetten? Dat is niet echt een vraag toch? Ik kan (nog) wel genieten en soms ontroerd raken maar vaak ook niet. Ik voel soms weinig, afhankelijk van de situatie. Dan krijg ik zo een 'wazig emotioneel' gevoel waarin ik een beetje de weg kwijt raak. Gelukkig ebt dat gevoel altijd weg.
Citaat:Rosess bedoel jij dan dat je onrustig wordt door dat je van je routine af moet wijken?
Janneke2 schreef:Maar als dit mechanisme keer op keer de leiding neemt, bijvoorbeeld door jou dat wazige gevoel te geven, dat kan je fiks dwars zitten.
afbmchek schreef:Hoi,
Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik opeens weer binnen kom springen en zo'n egopost plaats![]()
Maar vannacht en vanochtend werd ik wakker en kreeg ik voor mijn gevoel niet voldoende zuurstof. Ik was gedesoriënteerd en verschrikkelijk misselijk. Het was alsof ik nog steeds droomde (het voelde "onwerkelijk"). Punt is dat ik normaal minder misselijk word als ik op mijn linkerzij ga liggen, maar dit hielp niet. Ik voelde me ook als het ware opgesloten o.i.d. Heel vreemd. Op den duur viel ik weer terug in slaap en 's ochtends om 8 uur herhaalde dit riedeltje zich weer. Ik veronderstelde maar dat ik gewoon ziek was en viel weer in slaap. Echter heb ik de rest van de dag nergens echt last van gehad, ik heb zelfs flink gesport vanmiddag. Dit ging ook gewoon net zo goed als normaal, al merkte ik dat ik wat meer moeite had met mijn ademhaling. Nu heb ik dit al enkele keren gehad de laatste tijd en ik merk dat ik weer bergafwaarts ga. Nu lees ik overal dat dit ook paniekaanvallen/hyperventilatie zijn/is, klopt dat? Normaal ervaar ik die aanvallen anders maar anderzijds heb ik erg veel last (gehad) van nachtmerries. Het kan dus goed zijn dat ik die reactie kreeg naar aanleiding van een nachtmerrie... Heeft iemand hier ervaring mee?
afbmchek schreef:Hoi,
Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik opeens weer binnen kom springen en zo'n egopost plaats![]()
Maar vannacht en vanochtend werd ik wakker en kreeg ik voor mijn gevoel niet voldoende zuurstof. Ik was gedesoriënteerd en verschrikkelijk misselijk. Het was alsof ik nog steeds droomde (het voelde "onwerkelijk"). Punt is dat ik normaal minder misselijk word als ik op mijn linkerzij ga liggen, maar dit hielp niet. Ik voelde me ook als het ware opgesloten o.i.d. Heel vreemd. Op den duur viel ik weer terug in slaap en 's ochtends om 8 uur herhaalde dit riedeltje zich weer. Ik veronderstelde maar dat ik gewoon ziek was en viel weer in slaap. Echter heb ik de rest van de dag nergens echt last van gehad, ik heb zelfs flink gesport vanmiddag. Dit ging ook gewoon net zo goed als normaal, al merkte ik dat ik wat meer moeite had met mijn ademhaling. Nu heb ik dit al enkele keren gehad de laatste tijd en ik merk dat ik weer bergafwaarts ga. Nu lees ik overal dat dit ook paniekaanvallen/hyperventilatie zijn/is, klopt dat? Normaal ervaar ik die aanvallen anders maar anderzijds heb ik erg veel last (gehad) van nachtmerries. Het kan dus goed zijn dat ik die reactie kreeg naar aanleiding van een nachtmerrie... Heeft iemand hier ervaring mee?
Citaat:Ik heb ook heel veel nachtmerries (gehad) dan werd ik 1 tot 3 keer per nacht wakker met een misselijk, angstaanjagend gevoel omdat de dromen zo echt leken. Ik herinnerde mijn dromen dan meestal ook... Als ik 's ochtends met bovenstaande wakker werd was ik vaak ook misselijk en moest ik soms ook overgeven. Inmiddels heb ik geen nachtmerries meer maar word ik soms wel wakker met dit gevoel... Ik dacht laatst nog, zou dat dan toch een nachtmerrie zijn. Als de angst weer wegzakt ben ik heel moe. Overdag gaat het bij mij ook gewoon goed. Of het een paniekaanval is? Ik denk van niet, omdat ik wel weet dat het niet echt is...
@Ikkke Kan je dan ook last hebben van die nachtelijk angst gevoelens zonder nachtmerries te hebben gehad of te kunnen herinneren?