Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saartje_J

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 22:58

Ik kwam per toeval hier terecht. Ik heb 2 jaar geleden mijn bovenkaak laten breken en verbreden en ik krijg a.s vrijdag te horen wanneer de onderkant naar voren gezet wordt.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 09:43

Waarom hebben ze dat toen niet tegelijk gedaan?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:02

_Ekenna schreef:
Waarom hebben ze dat toen niet tegelijk gedaan?

Dat gaat niet :) Je kaak moet eerst verbreed worden en dan met een beugel je tanden goed zetten. Pas daarna kunnen ze goed bekijken hoe je onderkaak het beste past.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:13

Bij mij zijn beide kaken tegelijk gedaan en zou ook een beugel krijgen maar dat wilde ik niet dus toen 6 weken met mijn kaken op elkaar vast gezeten.

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 18:01

Ik heb een half jaar geleden de verbreding gehad. Nu is het afwachten tot alles goed staat. Boven schiet al op en is het wachten op de wortels. Beneden stond het een stuk schever/zigzag dus duurt t iets langer. Het zal vd zomer worden schatten ze.gevoel boven begint terug te komen, totaal geen spijt het is het nu al zoveel mooier zo breed.

Saartje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:49

Kom net terug van de afspraak. Nu denken ze er ook over om mijn boven kaak nog 1 of 2 milimeter naar boven te zetten, omdat je nu alsnog best wat tandvlees ziet bij lachen.

Waarschijnlijk ergens in maart de operatie en ik denk zowel boven als onder, zal blij zijn als het achter de rug is.

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 01:05

Bij mij is het nu bijna 3 jaar geleden dat ze mijn boven- en onderkaak naar achteren hebben gezet en ook geen moment spijt van gehad! :D Enige is wel dat mijn kin en onderlip heel veel gevoel zijn verloren en dat zal ook niet meer bijtrekken helaas. Maar ach, je raakt eraan gewend en ben allang blij dat ik gewoon fatsoenlijk kan eten/kauwen nu!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 01:35

Saartje_J schreef:
Kom net terug van de afspraak. Nu denken ze er ook over om mijn boven kaak nog 1 of 2 milimeter naar boven te zetten, omdat je nu alsnog best wat tandvlees ziet bij lachen.

Waarschijnlijk ergens in maart de operatie en ik denk zowel boven als onder, zal blij zijn als het achter de rug is.

Bij mij hebben ze o.a. 7 mm omhoog geplaatst, echt heel blij mee!

Saartje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:11

_Ekenna schreef:
Saartje_J schreef:

Bij mij hebben ze o.a. 7 mm omhoog geplaatst, echt heel blij mee!

Dat klinkt wel als heel veel!
Maar goed te lezen dat je er blij mee bent, ik heb ook tegen de arts gezegd dat ik toch al ruim 2 jaar bezig ben en nu ook voor het beste resultaat wil gaan. Ben heel benieuwd straks. Lees alleen maar positieve reacties van mensen die het ook gedaan hebben.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:34

Ik ben zo enorm benieuwd, ik heb hier hele mooie resultaten gezien en kan nu niet wachten totdat ik aan de beurt ben! Mijn operatie staat gepland voor de 13e dus zit echt af te tellen :D Ze gaan bij mij met zowel onder als boven een kanteling maken, bovenkaak omhoog en iets naar voren plaatsen, onderkaak naar voren, boven tandvlees wegbranden én een kincorrectie :=

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:00

xWouter de kincorrectie had ik ook, wist ik van tevoren niet maar tijdens de operatie zag de KC dat en moet zeggen dat het netjes is zo.
Niks van gemerkt verder.
Succes, gaat nu opschieten!

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:57

Mijn onderkaak gaat ook naar voren en er wordt bekeken hoe mijn kin dan eruit komt te zien. Deze wordt dan eventueel gecorrigeerd. Hierbij is de kans op gevoelloosheid meer als zonder de kin of maakt dat weinig verschil?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:30

Zoe26 schreef:
Mijn onderkaak gaat ook naar voren en er wordt bekeken hoe mijn kin dan eruit komt te zien. Deze wordt dan eventueel gecorrigeerd. Hierbij is de kans op gevoelloosheid meer als zonder de kin of maakt dat weinig verschil?

Ik denk dat het weinig verschil uitmaakt. Het verlies in gevoel komt door de kneuzing van de zenuw. Deze wordt gekneusd omdat het precies op het punt van breken je kaak uitkomt met zenuwtakjes naar de huid.

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:57

Oke, bedankt. Dan maar op hoop van zegen. Boven is mijn gehemelte ook niet goed nog. Kiezen voelen ook nog nep. Komt ook door de druk van de beugel zeggen ze... lip is wel goed gelukkig verder.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:47

Hoi!

Ik kom zomaar even binnenvallen. Ik ben namelijk opzoek naar 'lotgenoten'. (mensen die hier ervaring mee hebben)

Toen ik 2 jaar was, heb ik een ongeluk gehad waarbij ik op meerdere plekken mijn kaak heb gebroken.
Ik heb hier toen destijds twee operaties aan gehad.
De laatste jaren heb ik steeds meer last gekregen van mijn kaak. Met name van mijn kaakgewrichten.
Ook heb ik constant een 'knak' aan de linkerkant van mijn kaak als ik mijn mond open en sluit.
Mijn kaken staan scheef.
Mijn overbeet is ook zo erg dat ik met mijn ondergebit mijn gehemelte kapot heb gemaakt.

Op dit moment zit ik aan het begin van het traject om een kaakoperatie te krijgen waarbij ze mijn onderkaak zullen breken en naar voren en recht gaan zetten.
Een paar weken terug heb ik gips gehapt bij de orthodontist en morgen moet ik hier ook weer naartoe om het plan van aanpak te bespreken.

Wie zit/zat er in het zelfde soort schuitje?
Ik ben namelijk erg benieuwd hoe dit verzekeringstechnisch geregeld gaat worden.
Mijn ervaring met zorgverzekeraars is namelijk dat ze alles op alles zetten om onder een vergoeding uit te komen.
Ik ben verzekerd bij het Zilveren Kruis/ZieZo en ik heb hier ook een Tand2 verzekering.

Ik hoor het graag!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:22

Ik denk dat we allemaal ongeveer in hetzelfde schuitje zitten :) Bij mij gaan ze hetzelfde doen. Onderkaak breken en daarvoor en daarna een beugeltraject. Ik krijg de operatie vergoed, maar de beugel niet. Omdat mijn afwijking "niet in ernst te vergelijken is met een schisis". Dit staat o.a. op een indicatieve lijst die de meeste verzekeringen gebruiken. Daar staat echter ook gehemelte bijten op, dat had ik in lichte mate maar werd niet door de verzekering opgepakt.
Ik denk dat je met jouw verleden, en gehemelte bijten, en kaakproblemen, wel meer kans hebt om een vergoeding te krijgen.

Ik zit ook bij Zilveren Kruis.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:38

Oh! Ik wist niet eens dat er zo'n lijst bestond. Wel fijn, want ik heb vooral bij Zilveren Kruis het idee dat ze er alles aan doen om maar geen vergoeding te hoeven geven. Twee jaar terug heb ik bijvoorbeeld ook een operatie ondergaan, waarvoor ik een halfjaar lang ruzie heb moeten maken met het Zilveren Kruis voordat ik het vergoed kreeg.

Ik ben benieuwd of ik het vergoed ga krijgen.
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoeveel geld je ongeveer kwijt bent aan je beugel?
Je mag het ook in een privébericht sturen hoor.
Krijg je eerst ook een losse beugel of krijg je gelijk een vaste beugel?

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:52

Nee hoor dat mag je best weten, en de rest ook, de begroting die gemaakt is zou zo'n 3200 euro zijn verspreid over 2 jaar beugelen. Ik heb meteen een vaste beugel gekregen in oktober. 4 jaar geleden had ik ook een vaste beugel dus mijn tanden staat wel recht naast elkaar, alleen de kaak moet breder en meer ruimte. Daardoor is een voortraject van 9-10 maanden waarschijnlijk genoeg voor de operatie. Ik hoop heel erg dat ik na de operatie met maximaal een jaar of eerder klaar ben, maar laat ik maar uitgaan van langer voordat het tegenvalt ;)

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:55

De verzekering bekijkt het hele traject dus in delen. Met ziekenhuizen hebben ze meestal contracten, die van de kaakchirurg was dus ook in no time goedgekeurd. Maar het traject van de ortho beoordelen ze helemaal apart, en die aanvraag is dus niet goedgekeurd ook al gaat het om een combinatiebehandeling. Het een kan niet zonder het ander. Heb er een paar maanden ruzie over gemaakt met de verzekering. Maar heb het bijltje maar neergelegd, koste mij zoveel energie. En ik wil dit toch zelf echt te graag.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 22:04

Sodeju, wat een geld .... Dan hoop ik echt dat het vergoed gaat worden. Ik ben benieuwd.

Snap ik, Horsiegek. Verzekeringen kunnen zo vervelend zijn. Ik ben ook niet zo bang dat de operatie niet vergoed zo worden, ik vrees meer voor de beugel. En dat geld kan ik niet zo 1,2,3 ophoesten.
Ik hoop dat het naar mijn verleden gekeken wordt en naar alles wat ik momenteel mankeer aan mijn gebit.
We gaan het zien! Ik hoop dat mijn orthodontist morgen na mijn afspraak een aanvraag doet bij de verzekering, dan hoor ik het binnen 10 werkdagen.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 23:33

Het is inderdaad een hele hoop geld. "Gelukkig" krijg je de rekeningen wel per behandeling. Vooral de eerste is even schrikken, zo rond de 1200 euro. Daarna zijn het vooral de controlebehandelingen en die vallen wel mee. Dan op het einde weer een grotere kostenpost vanwege het verwijderen van het materiaal en opnieuw happen etc. voor spalkjes en/of retentiebeugels.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 23:37

Sassii ik kreeg, door een aandoening, de osteotomie van boven en onderkaak helemaal vergoed bij het Zilveren Kruis.
Misschien ligt het er ook aan hoe ze het declareren.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 11:37

Ik ben zojuist naar de orthodontist geweest om het plan van aanpak te bespreken.
Ze had de brief voor het Zilveren Kruis klaarliggen en liet mij deze ook lezen. Ik schrok zelf wel van die brief, het was letterlijk een heel A4 vol, met wat ik allemaal wel niet mankeer aan mijn gebit.
Dit stond er onder andere in:
- Overbeet
- Ik bijt mijn gehemelte kapot door de overbeet
- Schade aan mijn tanden door het knarzen
- Knak in mijn kaak
- Pijnklachten in mijn kaak
- Ik moet moeite doen om mijn lippen te sluiten
- Scheve onderkaak nav ongeluk
- Scheve bovenkaak nav scheve onderkaak

Ik kan zo nog wel even doorgaan. :=

Nu dus wachten op reactie van het Zilveren Kruis...
De ortho heeft ook gelijk een doorverwijzing gemaakt voor het ziekenhuis, daar dus ook op wachten.
Mijn ortho is trouwens ook bang dat ze naast mijn onderkaak, ook mijn bovenkaak willen opereren.
Daar schrok ik wel van, lijkt me erg heftig!

Nu dus afwachten......

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:56

Valt reuze mee hoor, heb echt geen pijn gehad.

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:05

Klinkt wel heftig, dat kan ik me voorstellen. Ik heb een half jaar geleden mijn bovenkaak verbreed en dat ik me enorm meegevallen betreft pijn. Ik hoop dat dat voor jou ook meevalt. Ik krijg van de zomer de onderkaak osteotomie. Dus hij gaat iets naar boven en afwachten wat er met mijn kin gebeurt.
Ik draag nu een beugel. Ik had smalle bovenkaak en daardoor kruisbeet. Knakkende kaken en ik krijg alles vergoed via CZ. Mijn ortho heeft enorm veel moeite gedaan, 4x ingediend na 3 afwijzingen gebeld en nieuwe foto's. Uiteindelijk vergoeden ze alles. Mijn beugel met palatal bar en alles erbij komt boven de 4500. Inderdaad verspreid, maar een hoop geld.

Succes ermee!