Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:53

Jemig SV, ik geloof dat ik dat niet meer leuk gevonden had, wat een water! Echt een prestatie dat jullie de marathon zo hebben uitgelopen.

Welkom MizzMontana! Leuk dat je mee komt kletsen. Volgens ben je op de goede weg met je opbouw, verstandig om een schema te volgen zodat je lichaam de tijd heeft om te wennen aan de belasting.

Sherivey het ziet er weer prachtig uit daar! Mooi toch weer een uurtje goed gelopen ondanks dat je je niet helemaal top fit voelde.

Ik ben maar weer eens een nieuw Garmin coach schema gestart, dit keer het halve marathon schema van coach Greg. Nu al duidelijk te zien dat deze wat anders is opgebouwd dan de schema's van coach Jeff die ik de laatste maanden gevolgd heb, dus dat is wel weer leuk :) Zonder schema loop ik te weinig tempo training, dus dit is weer een mooie extra motivatie. Vanmorgen ben ik begonnen met een rustige duurloop van 10km. In de mist hier en best fris, maar wel heel mooi!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:58

Leuk dat je er weer een schema bij gepakt hebt @Kylan. Werk je ook toe naar een bepaalde halve marathon, of is het gewoon om houvast te hebben ergens aan? :)

Welkom @Mizzmontana, altijd goed op langzaam met een schema je belasting op te bouwen. Je hebt soms in de buurt ook hardloopclubjes die start 2 run aanbieden. Dat is leuk omdat je dan start met allemaal mensen die net beginnen met lopen en je daar misschien ook wat leuke loopcontacten aan overhoudt ;)

Hier vanochtend de Kassencross gelopen. Een loop door het tuindersgebied van m'n dorp, over tuinderijen, door de kassen. Heel leuk evenement altijd. Het was bijna 7km en ik had er flink de gang in :') was met 33:27 alweer bij de finish. Was wel al flink warm, vroeg op de dag..

Ninus

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:15

Het is sowieso een prestatie SV, maar de omstandigheden maken dat ik nog meer onder de indruk ben :wow: Prachtige foto's weer. Is poes alweer thuis?

Ziet er ook uit als een heerlijk rondje Sherivey!

MiepmiepMusli :):)

Lekker op de vroege ochtend Kylan! Ga je nog voor de Heiderun?

Succes Mizzmontana! Ik heb altijd alleen gelopen, maar zoals Musli al zegt, er zijn genoeg clubjes actief :j

Het voelt heel gek om af te bouwen. Een beetje als spijbelen zelfs := Wat later gestart vanochtend om toch wat warmte mee te pakken, dat kunnen we niet altijd ontlopen. Samen 18km in 6:05 gedaan, op het laatst was het echt warm, maar de route was weer mooi. Mijn goede voornemen is ook meer foto's, maar ik denk daar niet zo aan tijdens het lopen :D

We hebben wel de tijd wat bijgesteld. Mijn man krijgt toch wat last van zijn lijf na een kilometer of 20 en dat neemt toe als we sneller gaan, het samen lopen is voor mij belangrijker dan de tijd, zeker zo'n eerste keer, dus ik laat de 6:25 los.

Het duurt nog even, maar zijn er dingen die ik echt niet moet vergeten? Heb nog genoeg Tailwind, proteïnerepen, winegums :+ en ik weet al voor welke outfit ik ga :D

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:22

Wat een snelheid weer Musli!! Goed gelopen hoor, daarmee zal je vast ook bij de snelste dames hebben gezeten?

Ik train niet naar een specifieke HM toe, het is gewoon fijn om een plan te hebben voor het lopen. Ik kan de HM afstand nu in principe lopen wanneer ik wil, op rustig tempo, zonder problemen onderweg of na afloop en dat wil ik onderhouden. Ik heb wel nog de zevenheuvelenloop op het programma eind november en dan een leuke tijd neerzetten lijkt me ook wel mooi.
De heiderun is nog steeds een maybe :x Ik sluit niet uit dat ik daar de HM ga lopen, maar ik laat het even afhangen van hoe druk de komende weken op werk worden en hoe het weer is. In de stromende regen haak ik sowieso af :))

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 15:04

Ninus de poes hebben we gisteravond mee naar huis genomen met metacam en antibiotica. Het kan nog wel even duren voor ze weer echt beter is.
Maar ik ben heel blij dat ze er weer is! Vanmorgen heeft ze wat brokjes gegeten, maar nu haalt ze haar neus er weer voor op. Ze eet wel vloeibaar, dus dat bieden we veel aan. Hoop dat ze zo genoeg binnenkrijgt.
Ik had foto's of een filmpje moeten maken in de stortbui in het bos, dat was nog indrukwekkender geweest. Ik geloofde zelf nauwelijks wat ik zag qua hoeveelheid water.

Ik heb zelf altijd een zweetbandje om mijn pols, zodat ik het zweet weg kan vegen en het niet in mijn ogrn loopt.
Weet je ook welke sokken je aandoet?

Musli je bent echt als een speer gegaan, lekker gedaan!

Kylan is Greg leuker? Vindt Jeff het goed dat je vreemdgaat? :+

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 15:30

Supervixen schreef:
Kylan is Greg leuker? Vindt Jeff het goed dat je vreemdgaat? :+

:))

Zweetbandje is een goede tip!
Sokken weet ik inderdaad nog niet, tips? Ben wel wat aan het uitproberen, maar heb nog niet de perfecte match gevonden.

En mijn haar is ook nog wel een zoektocht. Ik draag het altijd in een vlecht, maar met veel zweet en regen dan krijg ik het lastig weer uit de knoop. Toch beter een staart? Of er wat in smeren?

Kylan het regent heus niet. Het is rond de 16 graden, bewolkt, klein briesje en halverwege de marathon komt er een kleine miezer langs :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 16:06

De enige tip die ik heb qua sokken is geen sokken aantrekken op de dag zelf die je nog nooit eerder hebt getest.
Ik loop zelf mijn marathons en ultra's met sokken van de primark :+
En mijn wegloopjes met sokken van de decathlon.

Haar kan ik niet over meepraten, ik heb kort haar.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 16:12

Dank allemaal voor het warme welkom.

Supervixen, ik heb schoenen van Asics, gel pursue 7 staat er in. Heb er een heleboel gepast en deze zaten het lekkerst. Ik had eerst even op de loopband gelopen en daar kwam uit dat ik een neutrale schoen kon nemen.

Sherivey heb je een rondje gelopen door Kampina? Mooie foto’s in elk geval.

Kylan omdat ik alleen loop heb ik me eerst wat ingelezen en overal wordt wel op het hart gedrukt om vooral rustig te beginnen. Ik probeer nu om de dag te lopen.

Musli dat klinkt als een tof rondje door de kassen heen. Clubjes ga ik eens naar kijken :)

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 16:15

Afknippen is me nog wat te rigoureus := :D

Ben tot nu toe ook het meest tevreden over sokken van de decathlon. Ze lubberen alleen snel en ik vind ze vrij warm. Maar een beter alternatief vinden lukt niet, dus misschien inderdaad maar zo te laten zo kort van tevoren :j

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 17:42

@Kylan, er was geen officiële tijdsregistratie, alleen de eerste drie (dames/heren/jongens/meisjes) werden geregistreerd. De nummer drie bij de dames was 2 minuten sneller dan ik. Geen idee hoeveel er verder tussen haar en mij zaten ;)

Ik heb ook sokken van Decathlon, zowel running sokken (goedkoopste versie) als wandelsokken. Die het overigens ook prima doen met hardlopen.

Gisteren m'n nieuwe schoen opgehaald. Het zijn de wijde versie van de Brooks Ghost 14 geworden. Zwart, met zwart en zwart <3 ben benieuwd hoe ze echt lopen..

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:10

Hihi SV, ik heb Jeff geghost :P Greg is in ieder geval fanatieker, hij wilt minimaal 4x per week waarvan in ieder geval komende week 2 tempo trainingen. Ik word in ieder geval aan het werk gezet :))

Je laat het wel aantrekkelijk klinken zo de heiderun, Ninus. Misschien schrijf ik toch nog in ;) Ik heb alleen de avond daarvoor een sushi-avond met vrienden dus dat is geen optimale voorbereiding :+

Qua sokken ben ik groot fan van x-socks. Die zitten bij mij echt perfect, met veel sokken krijg ik blaren maar hiermee niet.
Haar heb ik altijd in een staart. Vlecht klappert te veel en er gaan plukken van los hangen en dat vind ik irritant. Maar ik zou vooral in de wedstrijd hetzelfde doen als in je trainingen!

Lekker dat je je nieuwe schoenen hebt Musli! Toch goed dat ze de wijde versie nog naar de winkel hebben gehaald voor je dus, dat die het uiteindelijk ook geworden zijn.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:01

SV is die alvleesklierontsteking nu bevestigd? Gelukkig eet ze weer wat.
Zevenheuvelentrail zag er aardig verzopen uit, dat je dat zo uitloopt :wow: Ik heb zo een gorthekel aan natte voeten, hoe doe je dat dan achteraf?

Sherivey, wat een mooie tijd! :j

Musli kassenrun klinkt supertof! Dat zouden ze hier moeten doen.

Ninus, ik heb erg fijn haar. Ik draag het in een staart en Spray in met haarlak of ik kom met Albert Einstein haar aan de finish.

Ik ben terug van de estafette. Heb het eerste uur exact 7 km gelopen, dat was fijn want dat was mijn doel. Heb vrij constant kunnen lopen voor mijn doen. Mijn hartslagmeter vond dit:
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 21:00

Poeh wat een hoge hartslag zeg!
Heb je wel lekker gelopen?

Ik neem een tas mee met droge kleding, een handdoek en slippers. Na de finish even droog spul aan. Natte schoenen, handdoek en kleding gaan in een plastic zak in mijn sporttas en vanmorgen heb ik mijn schoenen uitgespoeld met de tuinslang. Daar kwam flinke bagger uit.
Natte voeten went, het doet me vrij weinig meer.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 21:18

Fearn, welkom. Ik heb ook zo'n periode gehad. Maar gewoon rustig doorgaan en plezier vinden tijdens het lopen. Dan maakt tempo niet meer uit is mijn ervaring.

Wauw SV, wat een regen en wat een prestatie. Fijn dat er duidelijkheid is over de poes. Hopelijk knapt ze nu snel op.

Ook welkom MizzMontana. Lekker bezig al met het schema. Veel loopplezier. Waar loop je in de buurt?

Lekker rondje Sherivey. Balen dat je niet helemaal fit bent maar een mooi rondje hoor! Hopelijk snel weer topfit!

Haha, Kylan, ik loop ook met de garmin coach. Ik red 3x alleen al niet dus doe vaak alleen de duurloop en 1 van de 2 andere trainingen waar ik het meest zin in heb.

Musli, lekker tempo hoor! Leuk lijkt me dat zo door de kassen. Wel benauwd denk ik?

Ninus ook alweer een goede ronde gelopen. Balen dat je man nog niet helemaal topfit is, knap dat je daarvoor kan zakken in tempo. Ik heb geen tips voor je, maar lees graag jullie ervaringen...

Haar heb ik altijd in een staart, haarlak zou ik afraden, als daar zweet en of regen bij komt en vandaaruit je gezicht op komt krijg je snel irritatie. Ik heb voorkeur voor falke sokken, die blijven het langst droog.

Heb vanavond ook nog even een ronde gemaakt. Hond was ik onderweg kwijt, die had het toch erg warm en was wat verkoeling gaan zoeken...

Afbeelding

Afbeelding

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 21:30

SV, super knap van je dat je onder die barre weersomstandigheden de Marathon hebt uitgelopen, wat een prestatie!
Ongelooflijk hoeveel regen er met bakken naar beneden kwam.
Ik wil ooit ook een Marathon lopen, en ook het liefst in het bos.
Echt knap hoor wat jullie hebben gepresteerd! Mooi gebied, ziet er herkenbaar uit, leuke foto's!

Mooi dat het gelukt is Foxy!
Had je nog iemand kunnen vinden voor de langere afstand?

Knap gedaan Musli, echt een snelle 7 km!

Miss Montana welkom hier!

Mooi gelopen Ninus!

Kylan leuk dat je een HV wilt lopen, ik ook ooit een keer!
Nu nog even doortrainen.

Van het weekend 8km gedaan, en voel nog steeds wat spierpijn diep in mijn billen, kan wel merken dat ik meer heuvel training moet doen.
Na de N70 trail, valt me wel op hoe plat het hier op de Veluwe is, haha!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 21:37

Sherivey, waar loop jij dan? Wat gaaf loopt daar nu gewoon een loslopend paard op je route?
Ziet er mooi uit daar, leuke foto's ook!

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 21:38

Wat zijn jullie allemaal toch lekker bezig. Blijft goed lekker mee te lezen hier want jullie inspireren en motiveren echt.

SV, fijn dat de poes weer thuis is. Hopelijk knapt ze snel op.

Ik ben af en toe toch wat aan het crossen met de hond maar ik heb erg last van zwikkende enkels. Je loopt onverhard en tempo ligt voor mij erg hoog. Mijn enkels zwikken en klappen dubbel. Het doet niet echt pijn, gelukkig, maar het loopt rot. Is dat gewoon oefenen? Voor mijn zwangerschap had ik er minder last van, nu daarna weer meer. En nu nog veel meer door dat hoge tempo.
Tanden poetsen op één been doe ik al.
Ik word met kracht van de hond voortgesleurd.
Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 21:41

@Suusje, gelukkig zijn de stukken door de kassen niet heel erg lang want het was zeker erg benauwd in de kassen. Je merkte direct verschil als je weer richting de uitgang liep :j

Je hond heeft het heel goed bekeken. Lekker even verfrissing zoeken!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 21:43

Gewoon rustig en consequent je afstand opbouwen, dan komt dat vanzelf ieris. Zolang je er maar plezier in houdt.

Mijn doel dit jaar is stiekem elke maand een (ultra)marathon lopen. Stiekem in de zin van dat ik dat doel voor mezelf heb en niet aan de grote klok heb gehangen.
Inmiddels zit ik op 9 stuks, dus ik lig goed op schema :P

Gave foto lisitano en gefeliciteerd met je verjaardag!
Kun je het tempo niet verlagen zodat je beter onder controle hebt waar je je voeten neerzet? Of lukt dat niet door de hond?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 22:05

Wat een doel SV, dat ga je wel halen zo :)
Tempo verlagen gaat niet, het moet juist hoger en langer, uiteindelijk. Zonder hond loop ik ook interval en op tempo maar lang niet als dit. Nu ga ik makkelijk 4 min/km en ook met kracht vooruit. Als ik wedstrijden ga lopen moet ik dat tempo ook langer volhouden. Nu loop ik interval. Ik loop wel ook zonder hond en langere trails, maar daarbij heb ik niet zo’n last van het zwikken.
Het is echt heel anders lopen, ik heb ook overal spierpijn :=

Suusje, lekker zeg! Vandaag was ook een hoge luchtvochtigheid, mijn hond had er ook moeite mee. Lekker tempo zeg! Loop je met je hond aangelijnd?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 22:10

Lisitano, gefeliciteerd!
Enne, dat zwikken van je enkels, ik vrees dat dat sneller voorkomt als je een soort van voortgetrokken wordt door je hond.
Geen idee of dat echt te trainen valt.

Ieris, ik loop vooral door het natuurgebied Voornes Duin. Dat is praktisch mijn achtertuin :)

Suusje, ik snap je hond wel :))

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 22:28

Ik heb er veel meer last van dan de andere lopers die ik ken. Ook zonder hond wel hoor. Ik ga toch maar eens naar een sportfysio voor advies. Ik wil mezelf geen blessure lopen.

Bedankt voor de felicitaties <3 De tijd vliegt. Ik heb weer mooi hardloopspul gekregen. Ik ben weer zo verslaafd. Wat is het toch leuk!
Had nooit gedacht dat ik dat ooit zou zeggen :')

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 06:12

Wat leuk dat jullie met je hond lopen Suusje en Lisi.

Suusje ik loop in de buurt van het Drents Friese wold, prachtige omgeving om te lopen.

Wauw sv, dat is een mooi doel. Hoe veel dagen in de week train je daar voor? Ik hoop ooit zo ver te zijn dat ik een halve marathon kan lopen.

Vanaf wanneer is het zinvol om met een hartslag meter/horloge te gaan trainen? Ik loop nu met mijn crosshorloge om de minuten bij te houden en dan kijk ik na de tijd op Strava hoe ver ik ben geweest. Heb ook nog niet het idee dat mijn hartslag heel hoog wordt. Ik hoi het tempo ook bewust nog laag.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 06:34

Slim idee lisitano, een sportfysio kan je vast oefeningen geven.

Mizzmontana ik loop vier of vijf keer per week. Ligt ook een beetje aan de drukte op mijn werk.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 07:08

Suusje en Lisitano wat heerlijk om zo met de hond te lopen! Onze hond is absoluut niet geschikt voor hardlopen := maar het lijkt me echt zo gezellig :D En wat een tempo Lisitano :oo

Geen tips qua enkels, ik heb wel veel balansoefeningen gedaan vanwege het schaatsen, maar ik heb nooit last gehad van zwikken of iets dergelijks :n

Ik loop pas sinds vorig jaar meer op hartslag MizzMontana :j Toen ik begon was dat nog niet zo gebruikelijk :+ en ik heb jarenlang nauwelijks verder dan 10km gelopen. De laatste jaren heb ik zelfs zonder gps gelopen, het frustreerde soms zo dat ik voor mijn gevoel te langzaam ging waardoor ik heel verkrampt ging lopen. Ik ben toen weer teruggegaan naar mijn gevoel op de korte afstanden en heb zo weer ontspannen leren lopen. Vanuit daar ben ik uit gaan breiden tot de halve marathon en is het idee ontstaan om de hele marathon te gaan lopen.

Mooi SV! Dat kun jij vast :j

Kylan, ik geef geen garantie op mijn weersvoorspelling hoor :D

Het was weer vroeg vanochtend :z :Z Even kijken of ik de hardloopplanning voor deze week weer voor elkaar krijg. Toch best een uitdaging met kortere dagen en weer met regelmaat naar kantoor.