Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:00

Soms heb je misschien ook gewoon zulke voeten. Vriendin van me krijgt op iedere afstand van meer dan 5 km blaren. Ongeacht welke schoenen. Bij hardlopen of bij gewoon wandelen. Zelfs als het gewoon een middagje shoppen is. Blaren krijgt ze sowieso.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:03

Mijn moeder heeft ook altijd blaren, terwijl haar schoenen prima zijn.. ze gebruikt nu de bodyglide en is er grotendeels vanaf :)
Als je er al mee gelopen hebt kun je evengoed terug, al is het maar om het te laten zien en te kijken of het echt aan je schoenen ligt of ergens anders aan.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:11

Oh maar blaren hoeft niet door de schoenen te komen. kan ook door de sokken komen of niet goed verzorgen van je voeten. Dus dat zegt op zich niets over de schoenen.
Ik zit ook bij CZ maar hier dus maar 70 (of was het zelfs maar 60euro) per twee jaar.
Ik koop meer dan 3 paar schoenen per jaar dus ik bestel meestal dezelfde schoen of de opvolger gewoon op internet. Heb ze wel jaren lang bij een speciaal zaak gekocht. Was daar zeer tevreden over. Had er ook dat geld wel voor over gehad om ze daar te blijven kopen ware het niet dat ze wel erg gemakkelijk met mij als oude trouwe klant omgingen. Ze namen niet meer de moeite een tweede variant schoenen van de plank te halen voor mij. Kreeg vaak een verouderde versie aangeboden (voor het volle pond) terwijl de nieuwe versie al uit was. En een keer zelfs geweest dat ze mijn maat niet op voorraad hadden terwijl het daar altijd op afspraak gaat en ze in hun administratie hebben staan welke schoenen ik tot dusver daar gekocht had.
Dus toen een volgende keer een afspraak werd afgebeld omdat ze weer de schoen niet op voorraad bleken te hebben had ik zo iets van 'mijn schoen, dus ik krijg weer geen keuze; nou dan bestel ik ze zelf wel'
Ja een speciaal zaak staat of valt met de service die ze leveren. Maar binnenkort overigens wel weer een afspraak want ik wil toch een keer een geheel andere schoen proberen ter afwisseling.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:41

Sokken heb ik ook al alles geprobeerd. Ik heb gewoon pech met mijn voeten. Ga die bodyglide denk ik nog proberen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:54

Maar verzorg je je voeten ook dagelijks om je huis sterker te maken. Ik behandel ze dagelijks met gehwol voetcreme. dat in combinatie met injini teensokken die nog niet al te vaak uitgewassen zijn zijn voor mij DE oplossing tegen blaren.
Gewoon pech is waarschijnlijk onzin , het is gewoon zoeken naar een passende oplossing. En niet alleen op het moment dat je blaren hebt maar ook je voeten preventief goed blijven verzorgen. De een heeft van nature waarschijnlijk een wat stevige huid dan de ander maar dat wil niet zeggen dat er geen passende oplossingen zijn.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:52

5 km gelopen met mijn nieuwe schoenen. Er stond eigenlijk een 12,5 km op het programma maar heb er 5 km van gemaakt, even rustig aan de schoenen wennen. De eerste km voelde echt verrot, stroeve enkels en langzaam. Maar de 4 km daarna liep ik lekker uit. Ben benieuwd hoe mijn enkels en mijn knieën morgen voelen. Best logisch dat ik hier en daar wat voelde want mijn vorige schoenen boden amper steun, dit is een wereld van verschil.

Zo blij dat ik niet zo gevoelig ben voor blaren, dat lijkt me echt heel vervelend.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:10

Goed dat je er dan 5 km van gemaakt hebt, even rustig wennen aan de schoenen is wel belangrijk, ga je waarschijnlijk nog wel voelen komende dagen..

Mijn nieuwe schoenen gisteren ontvangen, jemig wat voelen die ruim zeg! Als je zulke kleine schoenen gewend bent :+ Thuis al wat op rondgelopen om te wennen, wil morgen 7 km hardlopen in bos/duin, dus ga vanmiddag even uurtje wandelen erop om alvast wat te wennen. Voordeel van de route die we morgen doen is dat je vrij veel op je midden/voorvoet loopt door de ondergrond, dus dat moet denk ik wel goedkomen.

Zijn hier mensen die midden/voetvoet lopen in plaats van hak? Ik heb laatst een boek gelezen over Chi-running, vond het mega interessant. Probeer soms wat stukjes al iets meer voorvoet te lopen maar het is iets dat je moet opbouwen en het liefst zou ik dat dan wel met begeleiding doen. Maar dat is meer een toekomst dingetje, eerst maar weer eens lekker gaan lopen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:10

anne_bento schreef:
Zijn hier mensen die midden/voetvoet lopen in plaats van hak? Ik heb laatst een boek gelezen over Chi-running, vond het mega interessant. Probeer soms wat stukjes al iets meer voorvoet te lopen maar het is iets dat je moet opbouwen en het liefst zou ik dat dan wel met begeleiding doen. Maar dat is meer een toekomst dingetje, eerst maar weer eens lekker gaan lopen :)

Ik ben meer meelezer dan een poster, maar ik loop op mijn voorvoet. Altijd al gedaan, kan ook niet anders lopen. Ik ben zelf echter van mening dat je niet te veel aan je natuurlijke loopstijl moet sleutelen. Ze zijn er ook weer van terug aan het komen dat je perse op je voorvoet moet lopen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:35

Ja ik lees ook eigenlijk nergens dat het moet :-) alleen ik zie er wel wat voordelen in, de hele uitleg over hoe je jezelf afremt bij een haklanding, en hoe je je lichaam anders belast bij haklanding, is interessant. Lijkt me ook lastig om een natuurlijke loopstijl te veranderen, denk ook dat als ik er serieus mee aan de slag wil, ik dat met goede begeleiding moet gaan doen..

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:09

Ik loop op mijn hak, maar is het niet zo dat zodra je sneller bent en meer gaat sprinten dus meer naar de voorvoet verplaatst? Dus hoe beter je wordt hoe meer je op de voorvoet landt. Kan er wel inkomen dat een voorvoetlanding beter is voor pezen en gewrichten, net als voor paarden een haklanding gewenst is.

Trouwens, zo leuk om erachter te komen dat de kleur van mijn nieuwe (naar mijn smaak niet zo mooie) schoenen overeenkomt met het vest wat ik in de winter graag draag met hardlopen. Toch een matching setje :+

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:28

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:06

Pff mijn startnummers voor de 7h nacht en de 7h loop zijn nog niet binnen. Ik zag ze dinsdag en woensdag al bij iedereen voorbij komen op social media. Frustrerend!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:04

Hallo, mag ik me hier ook melden?

Ik loop pas sinds kort, en heb totaal geen conditie dus ik wandel vooralsnog heel veel :+ Ik probeer langzaam mijn loopminuten wat uit te breiden, maar ik wil het rustig aandoen om blessures te voorkomen.

Goede schoenen heb ik nog niet, wou eerst eens kijken of ik het überhaupt een beetje ging volhouden. Dat lijkt nu wel aardig te lukken, al houd ik het vaak bij 2x in de week. Is dit te weinig om echt conditie op te bouwen vinden jullie?
Als ik blijf lopen, ga ik denk ik eens in het voorjaar kijken naar goede schoenen.
Poes, waar heb jij je schoenen laten aanmeten? (gezien ik ook van Gent ben)

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:22

Ik kom niet uit Gent, maar wel uit de buurt, maar in het Gent Stadion zit een Runners Lab of Runners World en daar heb ik de mijne voor het laatst aan laten meten. Zeer tevreden over die zaak. Mijn vriend en buurman hebben ze daar ook gehaald.
Ik zou het persoonlijk opschroeven naar 3x, maar zo om te beginnen lijkt me 2x in de week nog niet zoveel kwaad kunnen.

Supervixen, dat is vervelend! Ik zou er toch weleens een belletje aan wagen eigenlijk als je ze morgen nog niet hebt ontvangen.

Ik heb daar ook al verschillende artikels over gelezen. Ik ben een hakloper over het algemeen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:44

Ik heb ze al gemaild, als ik dinsdag niks heb moet ik weer mailen.
Maar ik denk dat ik zondag al mail, want maandag geen post en dinsdag ben ik pas laat thuis van het werk.
Is nog nooit misgegaan met die startnummers, maar nu baal ik wel.

Welkom Damned, goed dat je het lopen stapje voor stapje aanpakt. Voorkomt inderdaad blessures.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:49

Ik heb ze uit het runners lab in de ghelamco arena. Ik loop met de app 5K. Daarmee train je drie keer per week. Je begint en eindigt met 5 min wandelen. Ertussen wissel je wandelen met lopen af. Na 8 weken loop je 35 minuten.
Ik denk dat 2 keer ook wel kan? Maar dan langer opbouwen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 00:10

Ik begon volgens mij ook met twee trainingen per week. Hangt er ook vanaf wat je verder aan sport doet en qua belasting al gewend bent.
Duimen dat je je startnummer snel binnen hebt Tessa! Waardeloos als je er lang op moet wachten.

Ik ben ook een hakloper maar dus ook bekend met terugkerende klachten in die regio. Als ik weer mag opbouwen ga ik toch maar weer naar een loopgroep ivm stukje techniek wat denk ik mist. Maar ik kan me ook moeilijk voorstellen dat ik permanent op mijn voorover ga landen.

Over mijn hak gesproken, daar is vandaag voor het eerst EPTE op ingezet omdat er te weinig vooruitgang in zit. In het kort: een naadje gaat diep in de ontsteking en dan zetten ze er stroom op. Dat was verre van prettig maar de halve marathon in februari is nog steeds haalbaar zegt m’n fysio, dus ik neem de helse behandelingen maar voor lief :7. Hopen dat ik snel weer wat mag gaan opbouwen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 07:11

Naald in je hak met stroom klinkt als middeleeuwse marteling! Helpt het? Merk je verschil? Hoop voor je dat je die halve nog kunt doen.

Ik wil straks gaan lopen, maar het is echt takkeweer. Misschien maar doorschuiven naar morgen :\

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:43

Supervixen irritant zeg startnummer nog niet binnen! Zag er via Facebook al meer die 'm nog niet binnen hebben... hopelijk snel opgelost!

Damned welkom! 2x per week is prima om mee te beginnen. Ik loop ook maar 2x per week, niet veel meer tijd ook doordat ik iedere dag al sport daarnaast. Je zou kunnen uitbouwen naar 3x.

Noeps dat klinkt heel eng haha... maar als het helpt?

Nog gelopen Supervixen? Wij hadden vanmorgen een loop van 7 km door bos/duin op de planning en ondanks de regen gegaan, werd droog toen we aankwamen en niet meer geregend, echt mazzel. Voor mijn vriend dan voornamelijk want ik vind regen niet zo heel erg eigenlijk.

Ik had het mega zwaar met lopen.. had ook een slechte week, door mijn ziekte gaat het de ene keer beter als de andere keer, en afgelopen week was ronduit slecht. Mijn nieuwe schoenen bevielen super goed, even wennen maar geen pijne voet meer waar mijn blessure zat dus dat is echt super fijn! Maar had het verder echt heel erg zwaar. Toch in 42 minuten uitgelopen, precies op 10 km per uur, niet verwacht. Achteraf op Strava gezien dat er behoorlijk hoogteverschillen in de route zitten, helemaal niet opgemerkt tijdens het lopen, maar toch wel aardig veel kleine stijgingen.. misschien dat het daarom ook wat zwaarder voelde.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:44

Jeetje noeps! Dat klinkt inderdaad als een helse behandeling. :oo dan wil je die halve wel heel graag lopen. :D

Ben je nog geweest supervixen?

Ik heb die trailloop nog gedaan, was zeker pittig, maar echt super tof om te doen. Was op sommige plekken wel verraderlijk vanwege de bladeren die waren gevallen en wortels die uit de grond kwamen. Heb tot 2x iemand op het laatst moeten ontwijken die een snoekduik nam. Gelukkig niks aan de hand en konden ze gewoon verder. Veel heuveltjes en 1 keer was het een steile helling van 23 meter (volgens strava) en daar lag mul zand. Toen heb ik wel even tandje terug moeten doen. Maar gelukkig veel kunnen inhalen bij de bergaf stukken. Gefinished in 52 minuten. Jammer, had gehoopt op 50. Ben benieuwd wat de officiële tijdsaanduiding zegt.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 19:41

Ach ik ben al jaren een hak loper, ook de marathon gelopen en vele trails en nog nooit geen blessure.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 20:57

Bikkel arzil! Voor herhaling vatbaar?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 22:47

Goed gedaan Arzil! Vond je het leuk?

Anne_bento fijn dat je nieuwe schoenen bevallen!

Ik heb vanmorgen nog heerlijk gelopen, 11.11km.
En nog steeds geen startnummers.. kreeg een algemene mail van de zevenheuvelen dat je tot dinsdag moet wachten en dan mailen als je niks hebt.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 08:45

Noeps, zeker voor herhaling vatbaar! Wat is dat leuk zeg. :D

Supervixen, balen dat er nog steeds niks binnen is. Al kan ik me voorstellen dat de organisatie hem nu ook wel aardig knijpt. Want hoe pak je het aan als een groot deel deel van je lopers zijn nummers niet heeft ontvangen?

Ik zag dat de organisatie van de kustmarathon nog steeds startnummers retour afzender ontvangt. Lijkt me ook niet echt grappig als organisatie zijnde.
Wat dat betreft is het natuurlijk ook gewoon safe om je startnummer ter plekke op te halen, maar dat vergt natuurlijk ook een hoop vrijwilligers.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:26

Leuk Arzil! Ik hou ook echt van trail, gelukkig is duin en bos redelijk dichtbij (25 min met de auto).

Mijn pijn in mijn voet is helemaal verdwenen ondanks mijn 7km loop van zaterdag *\o/* bevestigd dat het 100% door mijn schoenen kwam :D
Verder ook helemaal geen last van mijn lichaam na het lopen dus kan morgen weer een rondje doen :j heb besloten eens te gaan lopen met een metronoom app, mijn pasfrequentie ligt vrij laag (160), ben benieuwd of ik die ietsje omhoog kan krijgen en of ik dan verandering merk :j