ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sanned

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:10

Ik heb hier een tijd geleden ook gereageerd. Inmiddels zit ik in de eindfase van een onderzoekstraject naar AD(H)D. Dit duurt al erg lang, maar ze doen het wel heel grondig dus dat vind ik wel fijn. Ik heb maandag nog een paar laatste tests (oa een IQ test) en dan hoor ik over twee weken de definitieve uitslag.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:40

Als jullie vragen hebben mag je mij een.over sturen.

Betreffende medicatie, het is per persoon super verschillend! Bij mij w werd er gewerkt met medicatie groepen, je start allemaal tegelijkertijd en zo kan je direct ervaringen delen. Vond dat persoonlijk zeer prettig .

Ik heb adhd en gebruik dexmethylfenidaat Retard (soort concerta maar dan "puurder ", minder hogere dosering en minder bijwerkingen) . Sinds het gebruik van de medicatie ben ik er achter hoeveel last ik altijd heb gehad van mn adhd. daarnaast heb ik individuele coaching en volg ik soms groepstrajecten. Alles komt samen en zorgt voor gigantisch resultaat . Ik geloof niet dat het een optimaal tot zn recht kan komen zonder het ander.. Wel weet ik dat die medicatie mij zo gigantisch heeft geholpen dat de andere twee dingen pas echt succesvol kunnen zijn.

Ik zou het dus absoluut adviseren, het heeft wel een tijdje nodig om goed in te stellen (trek er zeker een half jaar voor uit) en maak dan de balans op of je hier wel of geen baat bij hebt :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:49

Elisa2 schreef:
Nog geen opties, die hoor ik maandag pas...maar ik heb voornamelijk een probleem met prikkels. Kan me an sich prima concentreren, alleen niet te lang achter elkaar. Maar ik vraag me of er meerdere mensen zijn die problemen met prikkels hebben en of medicatie daar tegen werkt?

Bij mij wel. Ik gebruik tegenwoordig medicatie alleen wanneer ik het nodig heb (weekenden vaak niet bijv.). Medicatie werkt bij mij heel goed, zonder bijwerkingen. Eetlust had ik niet per se minder, maar ben wel minder tussendoor gaan eten doordat ik niet elke keer afgeleid raak en aan eten ga denken. :')

Ben in het begin ook afgevallen doordat ik gewoon veel actiever werd na school, doordat ik niet met zo'n bomvol hoofd thuiskwam. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:15

Jemig dus bij jou werkte het dus echt goed tegen alle prikkels Kahawa? Dankje Romy ook voor je reactie...ik weet het nu pas sinds twee weken. En ik zit nog in het onderzoek..bij mij word het ook heel gedegen gedaan.

Maar ik heb "prikkelbare darmsyndroom, en fibromyalgie" en ik vraag me ook af in hoeverre ADD daarmee te maken kan hebben.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:19

Elisa2 schreef:
Jemig dus bij jou werkte het dus echt goed tegen alle prikkels Kahawa? Dankje Romy ook voor je reactie...ik weet het nu pas sinds twee weken. En ik zit nog in het onderzoek..bij mij word het ook heel gedegen gedaan.

Maar ik heb "prikkelbare darmsyndroom, en fibromyalgie" en ik vraag me ook af in hoeverre ADD daarmee te maken kan hebben.

Heb ik ook beide symptomen van, maar ik heb bijna overal wel symptomen van.
Concerta helpt mij erg goed, geen nadelen ervan.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:49

Heeee zou er een verband zijn met prikkelbaredarm syndroom en ADD? :o

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:50

Poess91 schreef:

Volgens mijn psychiater hebben dingen als autisme en ADD altijd een verband met een lichamelijk "gebrek". Meestal iets als een intolerantie voor bepaalde voeding.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:19

Adhd/add staan in relatie met je hormoon huishouding en dat prikkelbaar darmsyndroom hangt daar ook weer mee samen. Zo hebben vrouwen met adhd/add ook bijna altijd last van hun ongesteldheid!!

Dat is bij mij allemaal beter gegaan sinds de medicatie...

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:46

Elisa2 schreef:

Hier ook herkenbaar! ..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:23

Azmay schreef:
Poess91 schreef:

Volgens mijn psychiater hebben dingen als autisme en ADD altijd een verband met een lichamelijk "gebrek". Meestal iets als een intolerantie voor bepaalde voeding.

Maar komt ADD/autisme dan uit de darmen of andersom?

Ik heb echt nooit de link gelegd met ADD bij mijn klachten, wel met hooggevoeligheid waar ik me ook erg in herken.

Maar ik heb inderdaad ook erg last van mijn menstruatie, veel last ook van pms.

Er gaat voor mij echt een wereld open geloof ik... :o

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:34

De meeste neurologische problemen zouden uit de darmen komen geloof ik. Heb er nog wel wat literatuur over liggen maar daar moet ik nog goed aan beginnen :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:40

Dat is wat ik ook vaak begrepen heb, alleen volgens mijn psycholoog zou ik al ADD moeten hebben vanaf mijn geboorte. {gebaseerd op schoolrapport en dyscalculie} en kreeg ik pas darm problemen na mijn 20ste waarna ook de prikkel{over} gevoeligheid begon.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:42

Elisa2 schreef:
Dat is wat ik ook vaak begrepen heb, alleen volgens mijn psycholoog zou ik al ADD moeten hebben vanaf mijn geboorte. {gebaseerd op schoolrapport en dyscalculie} en kreeg ik pas darm problemen na mijn 20ste waarna ook de prikkel{over} gevoeligheid begon.

Die darmproblemen bouwen heel langzaam op, dus dat is niet onmogelijk.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:47

Het verband tussen darmen en neurologische problemen is -volgens mij- ook nog steeds in onderzoek.
Het verband tussen ADHD en voedsel wordt al steeds bekender, ook in nederland. Autisme en voedsel is nog weinig over te vinden in nederlandse vakliteratuur, maar meer in engelse. (als ik het me goed herinner).
Ik zou ook nog wel graag me eens laten testen op voedselintoleranties, maar weet niet zo goed waar te beginnen. Ook omdat ik niet echt zichtbaar reageer op voedsel oid, maar toch, om alles uit te sluiten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:48

Love_Rosie schreef:
Het verband tussen darmen en neurologische problemen is -volgens mij- ook nog steeds in onderzoek.
Het verband tussen ADHD en voedsel wordt al steeds bekender, ook in nederland. Autisme en voedsel is nog weinig over te vinden in nederlandse vakliteratuur, maar meer in engelse. (als ik het me goed herinner).
Ik zou ook nog wel graag me eens laten testen op voedselintoleranties, maar weet niet zo goed waar te beginnen. Ook omdat ik niet echt zichtbaar reageer op voedsel oid, maar toch, om alles uit te sluiten.

Het zelf in weert laten testen, kost wel 160 euro maar is een duidelijk resultaat en ik merkte het ook erg goed toen ik het advies ging volgen.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:57

Azmay schreef:
Love_Rosie schreef:

Het zelf in weert laten testen, kost wel 160 euro maar is een duidelijk resultaat en ik merkte het ook erg goed toen ik het advies ging volgen.

Ik woon in drenthe, dus dat is beetje ver :o .
Maar hoe heb je dit laten testen?
(of waar kan ik op googlen)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:01

O nee was gewoon bloed opsturen, kreeg een enveloppe mee van de psychiater die ik moest verzenden met een bloedbuisje. Bloed natuurlijk gewoon bij de HAP laten prikken.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:28

Een tip om te lezen over de samenwerking tussen je hersenen en darmen is het boek "de mooie voedselmachine" van Giulia Enders.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:29

Amaryllis schreef:
Een tip om te lezen over de samenwerking tussen je hersenen en darmen is het boek "de mooie voedselmachine" van Giulia Enders.

Die heb ik liggen, net als het boek Allemaal beestjes.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 23:52

Maar zou een echte voedselallergie er dan bijvoorbeeld ook mee te maken kunnen hebben?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:04

Die heb ik ook gelezen..ik vind het wel intrigerend. In onze famillie komt een melk allergie voor..mijn broertje is daar bijna aan overleden als baby zijnde.

Ik heb zelf behoorlijk wat voedselintolerantie's, oa voor dus: zuivel, gluten, suiker

Vroeger wisten mijn ouders nog niet van de melkallergie waardoor ik gewoon melk kreeg en dus continu chronisch verkouden was.

Azmay: hoe zo'n onderzoek? lijkt me ook wel interesant.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:12

Ik ga het onderzoek waarschijnlijk ook laten doen. Kost wel wat maar dan kan ik wel dingen uitsluiten :).

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:12

Ik ga dit jaar voor het eerst vliegen en nu heb ik zo'n Engelstalige medische verklaring nodig. Moet je dan net als voor een Schengenland eerst zelf een brief maken en dan aan de huisarts geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:36

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:39

Ik heb net al even snel gebeld, moet zelf eerst met een (voorbeeld)brief komen, de huisarts kan niet zelf zo'n hele Engelstalige brief opstellen volgens de assistente