Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Riverrr schreef:Heeft ze wel hulp verder? (ze heeft ook diagnoses, dus lijkt me van wel, maar zegt ze dit dan ook tegen de hulpverlener?) Vind het toch niet helemaal klinken alsof het onschuldige stemmen zijn.
Hoewel ik in mijn depressie ook tegen mezelf zei dat ik het niet waard was etc. En daar kon ik ook erg gek van worden. Maar een psycholoog/psychiater kan bekijken of dit normaal is.
Riverrr schreef:Ja, dat is dan niet zo handig
Snap dat je je er zorgen over maakt, maar dat is helaas iets wat ze zelf moet doen.
Je zou haar kunnen vragen om het eens aan te geven. Wat vind ze er zelf van dat ze "stemmen hoort"?
(het is natuurlijk nog de vraag of het haar innerlijke stem is, of dat ze echt geteisterd word door psychoses, etc)
OsMo schreef:Npdgn wat sneu voor je vriendin dat ze niet durft te vertellen over de stemmen.
Het zou haar juist kunnen helpen om er achter te komen wat die stemmen precies zijn.
Je kunt namelijk heel goed een innerlijk conflict hebben waar bij je gedachten tegen elkaar aan het strijden zijn.
Of vechten van je gedachten tegen emoties.
Het kan zijn dat je echt stemmen hoort.
Het betekend niet meteen dat je opgenomen gaat worden. Met medicatie is ook een hoop mogelijk.
Wel moeilijk voor jou dat je machteloos hierin staat.
npdgm schreef:ik vind het vooral vervelend dat ze een beter beeld naar buiten brengt dan ze zich vanbinnen echt voelt, ze zou eerlijker moeten zijn maar wilt niemand lastig vallen. vooral die leraar die dan wel heel streng voor haar is is heel belangrijk voor haar... maar hij is gewoon een leraar, toch is hij de enige die ze volgens mij echt vertrouwt en zelfs hem durft ze het niet te vertellen terwijl ze het wel graag wilt.
Riverrr schreef:Even een vraagje tussendoor.
Ik merk (ook als ik terug kijk in het verleden) dat ik heel heftig reageer op druk.
Die druk kan van alles zijn, de druk voelen om te moeten werken, de druk om je huis schoon te maken, de druk op school vroeger, druk omdat je aan verwachtingen wil voldoen, etc.
Als de druk te hoog is in mijn ogen merk ik dat ik daardoor zeer gestrest raak en misschien daardoor ook sneller in depressie zak.
Is dit bij jullie bekend?
Het rare is dat ik wel druk voel om te werken, maar op mijn werk presteer ik weer prima als er een grote druk is op dat moment en kom ik heel stressbestendig over. (En dat denk ik dan ook te zijn)
Maar het idee dat ik MOET werken geeft mij wel weer een hele erge druk.
Maar ik heb evenveel last van de druk dat mijn huis schoon moet, ik mijn paard moet doen, ik mijn vriend tevreden wil houden, etc.
Niet dat ik dat allemaal erg vind om te doen, zeker mijn paard niet of mijn vriend blij houden, maar de druk die daarop ligt (in mijn ogen) beangstigd me.
Ik vraag me af of meer mensen dit zo extreem voelen?
Riverrr schreef:Even een vraagje tussendoor.
Ik merk (ook als ik terug kijk in het verleden) dat ik heel heftig reageer op druk.
Die druk kan van alles zijn, de druk voelen om te moeten werken, de druk om je huis schoon te maken, de druk op school vroeger, druk omdat je aan verwachtingen wil voldoen, etc.
Als de druk te hoog is in mijn ogen merk ik dat ik daardoor zeer gestrest raak en misschien daardoor ook sneller in depressie zak.
Het rare is dat ik wel druk voel om te werken, maar op mijn werk presteer ik weer prima als er een grote druk is op dat moment en kom ik heel stressbestendig over. (En dat denk ik dan ook te zijn)
Maar ik heb evenveel last van de druk dat mijn huis schoon moet, ik mijn paard moet doen, ik mijn vriend tevreden wil houden, etc.
Niet dat ik dat allemaal erg vind om te doen, zeker mijn paard niet of mijn vriend blij houden, maar de druk die daarop ligt (in mijn ogen) beangstigd me.
Geryon schreef:Riverrr schreef:Even een vraagje tussendoor.
Ja, hier. Een klein beetje druk kan ik al moeilijk verdragen. Ik kán het wel verdragen inderdaad, ik doe wat ik moet doen, maar het valt mij zo enorm zwaar. En daardoor vind ik het ook erg om die dingen te doen (wat jij dus weer niet hebt). Vooral het volhouden lukt vaak niet goed..