Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 14:41

Ik ben net geweest voor Bevolkingsonderzoek. Heel fijne assistente, was binnen 30 seconden gedaan. Zo mag het altijd wel gaan.:=

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 14:56

Als het 1 prik was dan had ik het misschien ook gedaan (ondanks forse prikangst). Maar 3x... :n

Ik krijg in november de uitnodiging weer. 'gefeliciteerd, u bent 35, gaat u maar met uw benen wijd :Y)'

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 23:50

Ik vraag me af of die vaccinaties wel werken.
Heb er 3 gehad in 2009.
Ben nu 30 en ben hpv positief getest bij de zelftest. Heb afgelopen dinsdag het uitstrijkje bij de huisarts gehad. Ben benieuwd naar de uitslag. Ben op de een of andere manier toch een beetje bang voor de uitslag.
Ik hoor van veel vriendinnen dat ze geen gehoor geven aan de oproep.
Misschien was dit tot een tijd terug ook mijn eerste gedachte. Totdat ik de podcast de tumor tapes heb geluisterd op spotify, van een bekende. Ontzettend heftig dit verhaal en zeker de moeite waard om eens te luisteren als je geintresseerd bent.
Dit heeft ook mijn ogen geopend dat het super belangrijk is!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 07:13

Familielid heeft een lisexcisie achter de rug. Als kind gevaccineerd en ze is nog geen 30. Dan heb je wel echt pech.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 15:20

Mijn nichtje en neefje zijn gevaccineerd even als veel leerlingen uit mijn klas vorig jaar... Ik hoop dat het wat doet voor ze.

Mijn uitslag is binnen, gelukkig weer helemaal goed. Toch best een opluchting als ik eerlijk ben.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:40

marleen_88 schreef:
Mijn nichtje en neefje zijn gevaccineerd even als veel leerlingen uit mijn klas vorig jaar... Ik hoop dat het wat doet voor ze.

Mijn uitslag is binnen, gelukkig weer helemaal goed. Toch best een opluchting als ik eerlijk ben.

Hoelang duurt het (vanaf het uitstrijkje bij de huisarts) ? Ben misschien te ongeduldig, maar maak me er ontzettend druk over de uitslag, gewoon omdat ik heel erg gespannen ben.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:53

cocktailtime schreef:
marleen_88 schreef:

Hoelang duurt het (vanaf het uitstrijkje bij de huisarts) ? Ben misschien te ongeduldig, maar maak me er ontzettend druk over de uitslag, gewoon omdat ik heel erg gespannen ben.

Ik had vorige week donderdag mijn uitstrijkje, uitslag nu al binnen. Ik was wel met bevolkingsonderzoek mee, misschien dat dat nog anders/sneller is? De assistente zei dat het 1 á 2 weken kon duren. Het werd dus een week.

Vervelend dat je zo gespannen erover bent. :(:) Was je wegens klachten?

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:34

Ik had vorige week donderdag mijn uitstrijkje, uitslag nu al binnen. Ik was wel met bevolkingsonderzoek mee, misschien dat dat nog anders/sneller is? De assistente zei dat het 1 á 2 weken kon duren. Het werd dus een week.

Vervelend dat je zo gespannen erover bent. :(:) Was je wegens klachten?[/quote]

Hmm, dan ben ik nu halverwege.. had het uitstrijkje dinsdagochtend vroeg.
ik kan moeilijk met stress omgaan en merk dat gewoon aan mijn hele lijf dat ik zo gespannen ben.
Volgens de huisarts lag alles wat dieper bij mij en bloedde het wel.. Hopelijk komt de brief snel.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:38

cocktailtime schreef:
Hmm, dan ben ik nu halverwege.. had het uitstrijkje dinsdagochtend vroeg.
ik kan moeilijk met stress omgaan en merk dat gewoon aan mijn hele lijf dat ik zo gespannen ben.
Volgens de huisarts lag alles wat dieper bij mij en bloedde het wel.. Hopelijk komt de brief snel.

Heel naar dat je zo'n stress hebt in je hele lijf. Misschien een kleine geruststelling: tijdens het uitstrijkje bloedt mijn baarmoeder ook. Ik duim mee voor een snelle en goede uitslag.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 20:11

Mij is verteld dat die vaccinaties niet 100% voorkomen dat je HPV kunt krijgen. Dus ondanks je vaccinatie is en blijft er een kans dat je het kunt krijgen, al is die aanzienlijk kleiner als dat je niet gevaccineerd bent.

Dat is wat de gynaecoloog mij verteld heeft. Ik duim mee voor een goede uitslag!

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 20:50

Het is toch bekend dat geen enkele vaccinatie 100% bescherming biedt?
Quote van het RIVM:

Uit Brits en Zweeds onderzoek is gebleken dat een HPV-vaccin tot 87 en 88% bescherming biedt tegen baarmoederhalskanker. Omdat het vaccin niet 100% beschermt, is het voor vrouwen nog steeds aan te raden om een uitstrijkje te laten maken als je een oproep krijgt voor het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 17:36

Het staat al heel vaak in dit topic en is ook overal te lezen: er zijn veel verschillende varianten van hpv, het vaccin beschermt maar tegen een aantal hiervan.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:45

De uitslag laat nog steeds op zich wachten

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 15:01

cocktailtime schreef:

Inmiddels de uitslag en het is een pap3a2
Heb de verwijzing naar het ziekenhuis nu gekregen. Best wel geschrokken en verdrietig tegelijk! Afwachten wat nu gaat komen.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 15:56

@Cocktailtime,

Dat is zeker even schrikken!
Besef je wel dat er nog helemaal niks aan de hand is en dat je in principe in goede handen bij de gynaecoloog bent.

Ik had vorig jaar december dezelfde uitslag als jou en had hierna een colposcopie en biopt gehad. Hier kwamen dezelfde uitslagen uit. Dus heb ik gekozen voor een LETZ (lisexcisie). vorige maand een check-up gehad en deze was dus helemaal goed. Pap1 zonder hpv.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 16:57

Olle schreef:
@Cocktailtime,

Dat is zeker even schrikken!
Besef je wel dat er nog helemaal niks aan de hand is en dat je in principe in goede handen bij de gynaecoloog bent.

Ik had vorig jaar december dezelfde uitslag als jou en had hierna een colposcopie en biopt gehad. Hier kwamen dezelfde uitslagen uit. Dus heb ik gekozen voor een LETZ (lisexcisie). vorige maand een check-up gehad en deze was dus helemaal goed. Pap1 zonder hpv.

Klopt, maar weet even niet wat nu allemaal gaat komen. Mijn afspraak staat pas 26 september. Enkele dagen voor mijn vakantie en het brengt allemaal wel een hoop stress nu met zich mee. Wat mag ik verwachten bij de eerste afspraak?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 17:02

Ik ben ook naar de gyneacoloog geweest met Pap3a1. Ik snap je stress want dat had ik ook maar het is niet nodig. De gynaecoloog kijkt even (voel je weinig van) en op basis daarvan kan ze wel of niet besluiten om een biopt te nemen. Bij mij zag ze wel twee onrustige stukjes dus ze heeft twee biopten genomen. Dan nemen ze een klein hapje weefsel. Viel me ook reuze mee!

Vervolgens kreeg ik precies twee weken later de uitslag en dat was CIN1 met het advies om een jaar later weer een uitstrijkje te laten maken. Ik moet dus in december weer. Bij CIN 2 of 3 kan het zijn dat ze adviseren om wat weg te laten halen.

Dat is het eigenlijk.. Ik bloedde wel even na de afspraak maar dat was niet extreem. Je mag dan even niet zwemmen.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 17:13

Duurde het bij jullie ook zo lang. 26 september is voor mijn gevoel nog even weg. Het liefste ging ik morgen al wat mij betreft.
Ja, ik had verschillende ontstekingen (ik merk zelf verder helemaal niks). De gynacoloog zij dat er sowieso een biopt genomen dan wordt.
Ik heb de afspraak de 26ste en ga de 29ste op vakantie. Heb ik daarna nog last van iets?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 17:20

cocktailtime schreef:
Duurde het bij jullie ook zo lang. 26 september is voor mijn gevoel nog even weg. Het liefste ging ik morgen al wat mij betreft.
Ja, ik had verschillende ontstekingen (ik merk zelf verder helemaal niks). De gynacoloog zij dat er sowieso een biopt genomen dan wordt.
Ik heb de afspraak de 26ste en ga de 29ste op vakantie. Heb ik daarna nog last van iets?

Bij mij hebben ze ook biopten genomen, maar ik mocht echt niet zwemmen/in bad/seksen tot ik gestopt was met bloeden en dat kan wel een aantal dagen duren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 17:28

Hier ook een biopt gehad, maar ik heb maar een klein beetje spotting gehad 1 dag, verder niets.
Sterkte, inderdaad erg vervelend dat het precies voor je vakantie is.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 18:21

Ik kon ook niet direct terecht maar had het geluk dat ze een afmelding had dus kon geloof ik na 2 weken terecht. Hier was 4 a 6 weken normaal eer je terecht kon.

Probeer het los te laten want je kan er nu toch niks aan veranderen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 21:16

cocktailtime schreef:
cocktailtime schreef:

Inmiddels de uitslag en het is een pap3a2
Heb de verwijzing naar het ziekenhuis nu gekregen. Best wel geschrokken en verdrietig tegelijk! Afwachten wat nu gaat komen.

Dat is schrikken, hopelijk weet je over een paar weken meer.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 21:23

Dankjewel! Ik laat het op mij afkomen, hoe moeilijk het soms ook is. Krijg je de uitslag van een biopt van het ziekenhuis of via een brief? Hopelijk gaat dat ook een beetje snel

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 22:19

cocktailtime schreef:
Dankjewel! Ik laat het op mij afkomen, hoe moeilijk het soms ook is. Krijg je de uitslag van een biopt van het ziekenhuis of via een brief? Hopelijk gaat dat ook een beetje snel

Ik kon het lezen op de app van het ziekenhuis. De assistente stuurde me een berichtje daarop.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:00

De afspraak is een weekje eerder nu, 19 september!