GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 22:52

Ik ben nu met mijn 3e pen bezig (15 mg pennen). Pen 1 had zeker 270 klikjes + restvloeistof. Pen nr 2 had zowaar 290 klikjes + nog een 17,5 mg golden dose.

Die pennen stoppen niet bij 240 klikjes, ze gaan verder. De rest van de vloeistof kun je optrekken met insulinespuitjes.

Ryder

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 23:00

Ja dat van de golden dose weet ik! Ik vroeg me meer af of je 4 doses kan zetten of dat het om het totale aantal klikjes gaat. Klikjes dus - dankjewel!!!!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 23:15

Ik heb de afgelopen weken terug 3,75mg gespoten. Ik moest onder narcose ivm gebitsbehandeling daarom de eerste week. En nu kan ik al lastig eten dus maar weer 3,75 gespoten. anders wil ik om 2 reden niet eten, dat lijkt me ook niet goed. Even zien hoe het gaat, moet het zo even volhouden tot 11 september.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 08:37

Ik kan nu goed het verschil/de invloed weer voelen. Ik heb zaterdag na 10 dagen gespoten en ik merk nu echt dat mijn honger/trek veel minder is. Bij mij werkt het op dag 2-3 het sterkst.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 11:22

Was het goed te doen, de 10 dagen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 12:49

opisop_shop schreef:
Was het goed te doen, de 10 dagen?

Ja, niet anders dan de 7. Heb het niet slecht gehad de laatste dagen ofzo.
Dus ik blijf dit nog even doen zo en dan ga ik naar 14.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:56

Hoi allemaal,

Ik kom hier ook even om de hoek kijken. Lees al lange tijd (begin dit jaar) trouw mee, maar had nog niet gereageerd. De reden dat ik dit nu wel doe is omdat ik vanochtend bij de huisarts was (voor iets anders) en vroeg hoe zij tegenover GLP-1 staan. Mijn huisarts vertelde me dat er nog weinig is qua richtlijnen, en - zoals je ook in dit topic leest - veel huisartsen het nog niet doen. Daarbij zei hij ook dat er op dit moment (ik geloof vanuit de bond?) gewerkt wordt aan richtlijnen; deze verwacht hij voor het eind van het jaar. Mogelijk kan dat voor veel mensen verschil maken. Ik vond dit waardevolle informatie, dus wilde het hier toch even delen!

Verder ben ik zelf half maart begonnen (Ozempic via Wellis), ivm overgewicht (BMI 32, en hoog vetpercentage) o.a. veroorzaakt door andere medicatie die werkt op gewichtstoename + werkt op het hongergevoel. Ik kon daardoor om 3 uur 's nachts wakker worden en verrekken van de honger. Daar heb ik 3,5 jaar tegen gevochten (zonder succes), iedere keer wat kilo's kwijt maar uiteindelijk kroop mijn gewicht wel gewoon steady omhoog. Met mijn 1.48 woog ik bijna 70 kilo en dat is natuurlijk echt niet gezond! Zodoende begonnen. Ik heb drie weken 0.25 gespoten, en toen ben ik al om de week gaan spuiten omdat het echt veel te hard ging, en dat is ook niet gezond. Inmiddels heb ik vorige week een fractie opgehoogd (heb nu een 1mg spuit) naar zo'n 0.37 omdat ik de laatste 1,5 maand ongeveer gelijk bleef. Ik ben inmiddels 13 kilo kwijt. Ben er nog niet, maar 13 kilo op 1.48 is heel veel! Twee cupmaten minder (niet erg, had veel, zeker voor mijn lengte) en ook 1 a 2 kledingmaten (afhankelijk van hoe het valt). Ik zit met 55 kilo nu net op het bovenste randje BMI. Mijn vetpercentage is met bijna 8% gedaald.

Al met al blij met het resultaat. Ik hoop er uiteindelijk af te kunnen, maar ivm mijn andere medicatie is de kans groot dat het gewicht en het mega hongergevoel dan terugkomt, omdat het ook bekendstaat als bijwerking. Maar als ik met bv. 0.25 1x per 2 weken geholpen ben, dan vind ik het goed. :o

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:25

Hallo, ik ben vandaag begonnen met ozempic. Alleen denk ik dat ik al een stomme fout heb gemaakt. Ik heb naar de 0,25 gedraaid en ik drukte toen op de knop achterop zonder dat de naald in mijn huid zat. De dosis ging toen naar 0. Daarna opnieuw naar de 0,25 gedraaid en in mijn huid gestoken en op de knop gedrukt. Ik ben nu bang dat ik per ongeluk 0,5 heb gespoten.
Help ;(

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:28

Hey wat goed Annash. Ja als je net zoals ik klein bent, wordt je met overgewicht ook gelijk zo'n propje.
En fijn dat je met zo'n lage dosis al effect hebt!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:28

Als je op de knop drukt komt de medicatie eruit. Als het goed is moet je dus bij die eerste keer drukken zonder de naald in je vel vloeistof eruit hebben zien lopen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:29

Storm schreef:
Hallo, ik ben vandaag begonnen met ozempic. Alleen denk ik dat ik al een stomme fout heb gemaakt. Ik heb naar de 0,25 gedraaid en ik drukte toen op de knop achterop zonder dat de naald in mijn huid zat. De dosis ging toen naar 0. Daarna opnieuw naar de 0,25 gedraaid en in mijn huid gestoken en op de knop gedrukt. Ik ben nu bang dat ik per ongeluk 0,5 heb gespoten.
Help ;(

Kwam er geen vloeistof uit toen je de eerste keer drukte?
Want dan is die verloren gegaan en heb je alsnog gewoon 0,25 gespoten

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:33

Nee, volgens mij kwam er niks uit, maar dat weet ik niet eens zeker. Ik zie geen vloeistof liggen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:44

Zou wel moeten als je achterop hebt gedrukt, zo haal je immers de dosis eruit?
Dan zou het ook geen 0,5 kunnen zijn. En anders wel en simpelweg afwachten hoe je erop reageert en de volgende keer wat extra opletten wat je doet.

Wat fijn Annash!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:53

Domme fout, I know.
Eerste keer Ozempic en ik dacht dat ik eerst op de knop moest drukken. Stom want ik had zelfs het instructiefilmpje nog bekeken. Ik was wel enorm zenuwachtig, mijn handen trilden omdat ik het prikken zo spannend vond. Daardoor kreeg ik een halve black-out.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:20

Storm schreef:
Domme fout, I know.
Eerste keer Ozempic en ik dacht dat ik eerst op de knop moest drukken. Stom want ik had zelfs het instructiefilmpje nog bekeken. Ik was wel enorm zenuwachtig, mijn handen trilden omdat ik het prikken zo spannend vond. Daardoor kreeg ik een halve black-out.

Heb je de spuit eerst getest? Op het teststreepje?

In principe is de knop om de vloeistof vrij te geven. Teller gaat dan naar 0. Je hebt dus geen 0.5 binnengekregen maar gewoon de 0.25.
Je hebt wel de naald er goed opgedraaid?
Ik wil wel keer met je meekijken volgende keer? Via Whatsapp videobellen? Als je dat fijn vindt dan.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 27-08-25 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:22

Nee niet getest, maar er hing wel een druppel aan de naald.
Naald zat er goed op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:23

Storm schreef:
Nee, maar er hing wel een druppel aan de naald.

Dat klinkt goed. Maar een nieuwe spuit moet je altijd testen. Staat ook in de handleiding lieve Storm. :P

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:24

8)7 ik keek een instructiefilmpje. Dacht dat dat ook wel oké was.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:25

Storm schreef:
8)7 ik keek een instructiefilmpje. Dacht dat dat ook wel oké was.

:knuffel: Is ook best spannend allemaal. Snap ik.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:28

Annash schreef:
Al met al blij met het resultaat. Ik hoop er uiteindelijk af te kunnen, maar ivm mijn andere medicatie is de kans groot dat het gewicht en het mega hongergevoel dan terugkomt, omdat het ook bekendstaat als bijwerking. Maar als ik met bv. 0.25 1x per 2 weken geholpen ben, dan vind ik het goed. :o

Wat goed zeg! Mooi resultaat al. Ik ben aan het afbouwen richting 1 x per 2 weken. En wie weet ooit wel naar eens per maand. Geen idee.
Mijn streefgewicht is al bereikt en was vandaag zelfs nog wat afgevallen terwijl ik niet meer echt op mijn eten let nu.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:38

Mijn aanbod geldt voor iedereen trouwens. Als je het echt heel eng vindt om voor de eerste keer (keren) te spuiten, dan wil ik wel meekijken met je. Laat maar weten via PB.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 13:07

Als de naald niet in je zat dan kan je niks binnen hebben gekregen.

Ik vond het ook eng maar valt alles mee toch? Ik kijk nu bijna uit naar mn spuit momentjes :+

Hier gaat het goed. Gister uiteten geweest. Niet misselijk ofzo en gisteravond gespoten. Gisteren zat ik op -11,4 kg. Bijna de 75 in beeld en begint het ergens op te lijken.

Straks mn ouders ophalen na hun vakantie. Kijken of ze er iets over zeggen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 13:24

Echt lief Suzanne!

Wat knap Zonnetje, 75 in zicht! Dat is ook mijn streef.

En spuiten viel inderdaad heel erg mee, het deed geen pijn. Ben benieuwd wanneer ik iets ga 'voelen' van de werking. Nu nog niks.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 13:37

Wat fijn om jullie ervaringen te lezen!

Ik zit te twijfelen of ik met Yazen aan de slag ga of eerst langs de dokter.

Ben nu als zeker 10 jaar rond de 15kg te zwaar.
Af en toe wel eens wat kilo's kwijt geraakt, maar wordt steeds moeilijker.
En echt 10 of 15 kg lukt me gewoon niet, terwijl ik zelf niet echt een extreme eten ben vind ik.

Ben nu half 40 en mijn lichaam gaat nu echt beetje 'lastig' doen :( .
Allemaal kwaaltjes, spieren, gewrichten enz terwijl ik daar echt nooit last van had.
Ook snel moe tegenwoordig en fijn fut.

Zo niets voor mij ben namelijk altijd heel actief.
Dus het roer moet nu echt om!

Yazen spreekt me aan, omdat je dat online kan doen.
Maar vind ook lastig omdat mijn omgeving echt heel erg tegen Ozempic is.
Die vinden dat je gewoon minder moet eten en meer bewegen.

Moeilijk...
Dus leed nog even mee met de ervaringen als twijfelaar :D

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:22

Zo ik ben weer bij gelezen, veel nieuwe ‘gezichten’, welkom!

Storm; zonde van die eerste dosis, maar als de naald niet in je huid zat dan kun je niet per ongeluk een dubbele dosis hebben gespoten. De spuiten zijn zo ontworpen dat je nooit per ongeluk meer dan 1 dosis per keer kunt injecteren.
NadiaM; Als het zo simpel was als ‘gewoon minder eten en meer bewegen’ was niemand te dik ;)

Ik zit nu sta nu op -14,7kg na 14 weken. Zit nog steeds op de laagste dosis Mounjaro en voorlopig is dat voldoende, ik hoef niet te ‘vechten’ op m’n prikdag gelukkig. Wel heel af en toe een momentje van lekkere trek, maar lang niet zo heftig als hiervoor en waar ik dan eerst voor de halve of hele reep chocolade ging blijft het nu gewoon bij het stukje wat ik heb gepakt.